@BelajaSmert Sulla on siis hyvin suurella todennäköisyydellä samanlainen kaapelointi kuin mulla ja ymmärrän tarpeesi. Jos haluat kopioida mun kotiverkon designin, niin tarvitset sen yhden toimivan wlan-reitittimen ja vähintään yhden parin noita sähköverkkoa hyväkseen käyttäviä verkonjatkajia (niitä voi olla useampia saman sähkösysteemin tms. piirissä ja käyttöönotto on erittäin helppoa). Jos tuollaisen tökkää suoraan pistokkeeseen, ne antavat gigan verran kaistaa palikoiden välille ja toisesta päästä saa normaalilla verkkopiuhalla langallisen yhteyden. Mun linkkaamassa mallissa on kaksi ethernet-pistoketta, joten niihin saa kaksi laitetta kiinni. Jatkojohtoon niitä ei kannata kytkeä, mikä pitää ottaa huomioon niiden kanssa peuhatessa. Eli jakamossa operaattorin pistokkeesta piuha sen huoneen töpseliin, mihin laitat sen wlan-reitittimen. Ja reitittimestä yksi piuha verkkopalikkaan. Loput verkkopalikat paritetaan sen reitittimen vieressä olevan kanssa ja verkko on valmis.
Wifi-toistimia kannattaa olla max. 1 kappale. Mun oli pakko hommata sellainen, kun toinen puoli kerrostalokolmiosta jäi katveeseen, kun siirsin wlan-reitittimen kämpän toiseen nurkkaan tosta eteisen huoneistojakamosta. Jos wlan-reititin on tarpeeksi hyvä, tuollaiselle ei ole tarvetta.
@heavy Siis joku kone suoraan operaattorin netissä? En suosittele. Reititin väliin ja siihen palomuuritoiminto päälle. Paljaalla ei kannata vedellä netissä. Eihän nuo kuluttajavehkeet täyttä suojaa anna, mutta jos se reititin edes NATin tekee, niin se suojaa jo hiukan.