Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 855 838
  • 19 216

Timppa73

Jäsen
Tuli hankittua kannettava tietokone Asus N56DP ja nyt ensimmäistä kertaa käynnistäessä pitäisi saada kirjoitettua sähköpostiosoite. No, alt gr +2 on mykkä eli en saa @ merkkiä tehtyä. Minäkö tyhmä vai heti vika?

Tai oletuksena on yllättäen päällä tuossa asetusohjelmassa jenkkinäppis eli shift+2 tuo @ merkin ruudulle
 

Timppa73

Jäsen
Mikäköhän on mun Samsungin tablettiin iskenyt kun youtube videoita ei pysty enää katsomaan.
Välillä se käskee luomaan oman tilin, välillä sanoo että videon asettaja ei ole asettanut sitä näytille mobiililaitteeseen ( tms). Tai kuten äsken, video latautuu ja lopulta vaan päättyy. Ei ymmärrä..

Näitä on moni valittanut viimeaikoina, yleensä toimii kun painaa HD nappulaa videosta. Vikaa youtubessa/android softassa tai molemmissa... päivityksiä sisään laitesoftiin eiköhän tuo ajan myötä korjaannu.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuli hankittua kannettava tietokone Asus N56DP ja nyt ensimmäistä kertaa käynnistäessä pitäisi saada kirjoitettua sähköpostiosoite. No, alt gr +2 on mykkä eli en saa @ merkkiä tehtyä. Minäkö tyhmä vai heti vika?

Oli joskus itselläkin tuo ongelma. Oli varattu näytönohjaimen asetuksissa pikanäppäimeksi.

Saat sen esiin myös ascii koodilla: alt +64
koe:@
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pystyykö joku sanomaan varmuudella että toimivatko Outlookin tilavarauskalenterit Surface RT-koneitten outlookissa?

Pelkkä oletus ei riitä, koska olen ennenkin törmännyt tablettien meiliklienteissä tuohon ongelmaan ja joutunut ratkaisemaan asiat Outlookin webappin kautta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pystyykö joku sanomaan varmuudella että toimivatko Outlookin tilavarauskalenterit Surface RT-koneitten outlookissa?

Pelkkä oletus ei riitä, koska olen ennenkin törmännyt tablettien meiliklienteissä tuohon ongelmaan ja joutunut ratkaisemaan asiat Outlookin webappin kautta.

Itse itselleni vastaten, ei ilmeisesti pysty tällä hetkellä, 8.1 version myötä tulevassa Outlook RT paketissa sitten ehkä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti

Wolves

Jäsen
Toivoton kysymys, ellei joku nyt hallitse pistokolvausta.

Puhdistin kannettavani tuulettimen sinne eksyneen pienen muovin palasen vuoksi, joka kilisi ja kolisi aina silloin tällöin tuulettimessa. Samalla lähti mukavan kokoinen köntti pölyä matkaan, mutta...

Irroittaessani ruuveja ja varovasti kansia ja johtoja, hihani(?) ilmeisesti repäisi DVD-aseman johdon virtapiiristä, johon se oli kolvattu kiinni. Olen jo luopunut/luovuin heti ajatuksesta, että sen saisi takaisin kolvattua kiinni ja täten DVD aseman takaisin toimivaksi, mutta ajattelin nyt laittaa kysymyksen. Saako sen?
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Toivoton kysymys, ellei joku nyt hallitse pistokolvausta.

Puhdistin kannettavani tuulettimen sinne eksyneen pienen muovin palasen vuoksi, joka kilisi ja kolisi aina silloin tällöin tuulettimessa. Samalla lähti mukavan kokoinen köntti pölyä matkaan, mutta...

Irroittaessani ruuveja ja varovasti kansia ja johtoja, hihani(?) ilmeisesti repäisi DVD-aseman johdon virtapiiristä, johon se oli kolvattu kiinni. Olen jo luopunut/luovuin heti ajatuksesta, että sen saisi takaisin kolvattua kiinni ja täten DVD aseman takaisin toimivaksi, mutta ajattelin nyt laittaa kysymyksen. Saako sen?

Kokemuksia on kyllä onnistuneista emojen kolvauksista mutta myös epäonnistuneista eli kannattaa arvioida kannattaako alkaa leikkimään vai ostatko suoraan sellaisen USB-porttiin käyvän ulkoisen DVD-aseman tilalle, esim. Buffalo alle 34€.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika marginaalista dvd aseman käyttö on muutenkin ellei katso leffoja sillä, kannattaa harkita tarvitseeko sitä asemaa oikeasti mutta ulkoinen on tosiaan hyvä vaihtoehto ja voit hankkia seuraavaksi sellaisen koneen missä sitä asemaa ei ole ollenkaan.

Ei sulla satu olemaan ketään kaveria joka hallitsee kolvauksen tai viet koneen liikkeeseen jossa se juotetaan huollossa takas muutamalla kympillä.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Mistä johtuu, että Silverlightia käytettäessä Katsomossa ruutu ei pysy koko ruudun- tilassa kuin alle minuutin? Käyttiksenä Win7. Tämä ongelma koskee kaikkia selaimia. Ainoa poikkeus on suorat jääkiekkolähetykset, ne näkyvät kunnolla kun katseluohjelma on hieman erilainen ja siinä voi esim. valita mistä kamerasta haluaa peliä katsella.
 

Wolves

Jäsen
Aika marginaalista dvd aseman käyttö on muutenkin ellei katso leffoja sillä, kannattaa harkita tarvitseeko sitä asemaa oikeasti mutta ulkoinen on tosiaan hyvä vaihtoehto ja voit hankkia seuraavaksi sellaisen koneen missä sitä asemaa ei ole ollenkaan.

Täysin totta, aika marginaalisesti asemaa tulee käytettyä, mutta tässähän tulee käymään niin, että kun sitä ei aiemmin ole käyttänyt, se menee rikki ja hetken päästä sitä tarvitsee johonkin oikein tärkeään :)

Ei sulla satu olemaan ketään kaveria joka hallitsee kolvauksen tai viet koneen liikkeeseen jossa se juotetaan huollossa takas muutamalla kympillä.

Ei ole. Liikkeeseen viemistä/Ulkoisen hankkimista pitää harkita, jos asemaa sattuu tarvitsemaan.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Perhana kun reistaa netti. Pätkii todella paljon ja päivästä toiseen. Voi olla, että on vika Sonerassa tai sitten modeemi on paska. Nyt tänään kuitenkin ruvennut junnaan enemmän ja heittää yhtäkkiä netin pois peleistä paljon pitemmäksi aikaa. Yleensä kun katkeaa, niin tulee samantien takaisin. Tänään kuitenkin menee hieman aikaa kun tulee takaisin ja sen jälkeen ei suostu yhdistämään. Sitten valittaa, että tietokoneen asetukset ei kelpaa kyseiselle yhteydelle ja vähän ajan päästä kun katsoo uudestaan, niin suostuu yhdistämään. En ole enen tuollaiseen törmännyt. Osaako joku kertoa mistä tuo katkeilu voisi johtua? Olisin soitellut Soneran suuntaan, mutta kun vuoden loppuun asti asun porukoiden luona, niin eipä tuo mun homma ole.
 

Puoliveltto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks.
Macbook kiinni Philipsin telkkariin???

Ongelmana on ollut koneen (Macbook Pro 13,3'') kuvan siirtäminen Philipsin telkkariin (mallimerkintä 32pfl8404h/12). Telkkari vuosimallia 2009.

Alunperin kuva siirtyi, mutta rupesi pätkimään (parani välillä itsestään, välillä piti ottaa HDMI-kaapeli irti ja laittaa uudelleen kiinni) kunnes ajan kanssa yhteys huononi koko ajan eli sammui/rupesi pätkimään nopeammin kunnes lopulta kuva ei siirtynyt enää ollenkaan.

Vaihdoin HDMI-kaapelin + adapterin --> ei parannusta/muutosta.

Olen päivittänyt telkkarin ohjelmiston --> ei parannusta.

Palautin telkkarin tehdasasetukset --> ei parannusta.

Soitin Philipisin tuotetukeen, josta neuvottiin yhtä jos toistakin mutta huonoin tuloksin. Tukiheppu sanoi, että Philipsin ja nimenomaan Applen tietokoneissa on ollut vaikeasti selitettäviä yhteensopivuusongelmia eli kuva ei vaan siirry vaikka pitäisi. Perkele.

En mielelläni investoisi uuteen telkkariin, joten... tuleeko jollekin mieleen vielä joku temppu mitä yrittää?

EDIT: Kokeilin toisenmerkkisellä telkkarilla, kuvansiirto toimii moitteettomasti.
 
Viimeksi muokattu:

Timppa73

Jäsen
...
En mielelläni investoisi uuteen telkkariin, joten... tuleeko jollekin mieleen vielä joku temppu mitä yrittää?
Osta PC (sori, oli pakko!).

Kokeile lyhyemmällä HDMI kaapelilla, ellei jo ole alle 2m. Ensin toimii ja sitten ei viittaa kuitenkin että jossain on jotain tapahtunut, eli itse epäilisin ajureita/käyttöjärjestelmää. Lyhyempi kaapelitesti vain siksi, että näet onko äärirajoilla ulospukkaustehon kanssa ja kun ajan myötä liitokset "väljyyntyy" - tulee häiriötä ja maksimipituuden lähellä oleva signaali ei toimi normisti.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Osta PC (sori, oli pakko!).

Kokeile lyhyemmällä HDMI kaapelilla, ellei jo ole alle 2m. Ensin toimii ja sitten ei viittaa kuitenkin että jossain on jotain tapahtunut, eli itse epäilisin ajureita/käyttöjärjestelmää. Lyhyempi kaapelitesti vain siksi, että näet onko äärirajoilla ulospukkaustehon kanssa ja kun ajan myötä liitokset "väljyyntyy" - tulee häiriötä ja maksimipituuden lähellä oleva signaali ei toimi normisti.

Kannattaa myös kokeilla kytkeä MBP eri telkkariin, ja myös toisinpäin, eli eri tietokone kytkeä telkkariin samoilla/eri piuhilla, niin saat vikalähteen paikannettua. Kuulostaa tosin rautavialta, jos se kerran on joskus toiminut.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Tässä linkki wikiHow:n sivustolle, jossa on käsitelty asiaa: Create-an-Excel-Spreadsheet-from-a-PDF-File.

Nuo online konvertterit osa vaatii sähköpostiosoitetta, joten niitä en ehkä suosisi mahdollisen tulevan roskapostimäärän takia. Mutta joukossa on onneksi niitäkin, jotka eivät sitä vaadi.

Kyselin kesällä ei-niin-kiireiseen atk-ongelmaan apua ja nyt sitten alkaisi olla aika, että pitäisi saada homma toimimaan ja peitto heilumaan. Kokeilin linkissä kerrottuja ohjeita, googletin sekä ilmaisia online-konverttereja että freeware-ohjelmia, mutta ei näillä mitään tee. Neljää eri ohjelmaa tänään kokeillut ja paskalla menestyksellä.

Tuo minun pdf-tuloste, mikä pitäisi Exceliin saada väännettyä, on nettisivulta. Niinpä siinä on vaihtuvia mainoksia ja turhaa tavaraa reunoilla, itse asia on numeraalisessa muodossa sarakkeittain siinä keskellä. Aiemmin käyttämäni ohjelma oli Able2Extract ja se saattoi nuo mainokset joskus purkaa isoksi sarakkeeksi/riviksi, mutta helppohan ne Excelissä on sitten poistaa. Joten - onko jollain kokemusta noista ilmaisista, mikä voisi toimia? Tai edes sitten niistä maksullisista? Jos maksullinen, pitäisi pystyä asentamaan kahdelle koneelle yhdellä maksulla, jotta olisi hyödyllinen. Tuo Able2Extract on tyyris, joten yritän nyt sitä vielä välttää.

Nörtit voivat auttaa myös muita temppuja ongelmaan keksien. Pitäisi siis Excel-taulukkoon saada haettua nettisivulta tietoa. Nimet pysyvät sivulla samassa muodossa, eli nimen perusteella pitäisi saada haettua numeroita, jotka tietysti muuttuvat. Esim. pistepörssi. Excel-taulukkoon hakusanoilla "Tuppurainen, Jani" kaikki kaverin nimen perässä olevat numerot. Nettisivun osoite, jolta haetaan, pysyy samana. Ymmärtääkö Excel jotenkin nettilinkkejä, pystyiskö sinne tekemään jonkun PHAKU/VLOOKUP-kaavan, joka osaisi nettiin puolestani ponnistaa?
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyseessä seuraavanlainen ongelma. Olen tilaamassa vaatteita Superdryn virallisilta nettisivuilta. Heillä on kuitenkin käytössä palvelu, joka tunnistaa IP:n kautta kansallisuuteni, mikä luonnollisesti vaihtaa hinnat euroiksi. Kyseisen firman käyttämä vaihtokurssi on kuitenkin ihan älytön. Pienen kikkailun kautta olen päässyt selaamaan sivustoa punta-hinnoilla. Esim. huppari maksaa 60 puntaa, joka siis on noin 70 euroa. Sivusto kuitenkin muuntaa tämän hinnaksi 95 euroa, mikä on aika käsittämätöntä euro-käyttäjien kusetusta.

Olen tässä muutaman päivän pohtinut, miten saan kierrettyä tuon IP-tunnistuksen ja maksettua punnissa, sillä se on edullisempaa. Onko vinkkejä, miten tämä onnistuisi turvallisesti? Olen pyöritellyt päässäni seuraavaa vaihtoehtoa: teen Paypalin, johon siirrän vaatteiden verran rahaa. Tämän jälkeen avaan nettisivun Englannissa sijaitsevan proxyn kautta ja maksan paypalilla ostokset punnissa. Onko tämä mahdollista ja ennen kaikkea, turvallista?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue

Tekisin tuon kyllä jollain skriptikielellä, esim. Pythonilla, jolla voit hakea sen web-sivun/pdf:n ja parsia sen haluamallasi tavalla esim. PDFMinerilla: PDFMiner
ja lopuksi tuupata vaikka CSV-muotoon, jonka sitten voit lukea exceliin. Perliinkin löytyy varmaan samanlaisia kirjastoja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyseessä seuraavanlainen ongelma. Olen tilaamassa vaatteita Superdryn virallisilta nettisivuilta. Heillä on kuitenkin käytössä palvelu, joka tunnistaa IP:n kautta kansallisuuteni, mikä luonnollisesti vaihtaa hinnat euroiksi. Kyseisen firman käyttämä vaihtokurssi on kuitenkin ihan älytön. Pienen kikkailun kautta olen päässyt selaamaan sivustoa punta-hinnoilla. Esim. huppari maksaa 60 puntaa, joka siis on noin 70 euroa. Sivusto kuitenkin muuntaa tämän hinnaksi 95 euroa, mikä on aika käsittämätöntä euro-käyttäjien kusetusta.

Olen tässä muutaman päivän pohtinut, miten saan kierrettyä tuon IP-tunnistuksen ja maksettua punnissa, sillä se on edullisempaa. Onko vinkkejä, miten tämä onnistuisi turvallisesti? Olen pyöritellyt päässäni seuraavaa vaihtoehtoa: teen Paypalin, johon siirrän vaatteiden verran rahaa. Tämän jälkeen avaan nettisivun Englannissa sijaitsevan proxyn kautta ja maksan paypalilla ostokset punnissa. Onko tämä mahdollista ja ennen kaikkea, turvallista?
Sellainen tuli mieleeni, että kun tuolla ei ole toimituskuluja erikseen, ja kuitenkin toimittavat Englannista nuo tuotteet, niin voisiko olla, että euromuunnos ikäänkuin sisältää postittamisen kuluja myös. Samoin Suomen toimituksissa tuotteen hintaan sisältyisi paikallisen kuluttajasuojan ilmaiset palautusoikeudet yms (nyt taisi tosin olla sivustolla väliaikainen Free Returns tarjous, enkä kyllä tiedä muitten maitten palautusoikeuksistakaan). Toisin sanoen, eivät tykkää jos joutuvat Suomeen toimittamaan puntahinnalla. Tuosta proxy-asiasta en osaa mitään sanoa, ja tämäkin on vain tällainen heitto, sorry.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä, olisiko tämä kännykkä-, tietokone- vai kotistereoasiaa, mutta kokeillaan nyt tänne. Pitäisi nimittäin sekalaiseen käyttöön hommata bt-kaiutin, mutta kymppejä en kovasti tykkäää laittaa likoon. Tykkään Procasterin BT-boxista ja Beachboxista, hintaeroa huimat viisi euroa. BB:ssä on nfc-tuki sekä ainakin ilmoitettu nuo tehot, mitä taas BT-boxissa ei ole. Sitten taas BT-boxissa on alumiinikuori ja se on sentin ohuempi. Lähinnä tykkäisin tietää, onko noissa olennaista eroa äänenlaadussa tai voimakkuudessa? Tuskin, mutta ajattelin varmistaa kuitenkin, jos joku tietää, mitä varoa.

Kannettavan kaiuttimena sitä meinaan käyttää, ja tietenkin kännykän.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko mitään ohjelmaa jolla saisi tietokoneen tuulettimien kierroksia säädeltyä?

Joo, Speedfan on, mutta se ei oikein toimi, eikä emolevy (Asus m4a785td-v EVO) löydy tuettujen lankkujen listalta.

Voin sillä säätää kierroksia käsin, mutta automaatilla ottaa täydet kierrokset.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Onko mitään ohjelmaa jolla saisi tietokoneen tuulettimien kierroksia säädeltyä?

Joo, Speedfan on, mutta se ei oikein toimi, eikä emolevy (Asus m4a785td-v EVO) löydy tuettujen lankkujen listalta.

Voin sillä säätää kierroksia käsin, mutta automaatilla ottaa täydet kierrokset.

AMD OverDriveâ„¢

En ole varma toimiiko sinun emossa mutta AMD overdrivellä voi säätää tuulettimien kierrosnopeuksia.

Itse ratkaisin saman ongelman (tuulettimet kävivät turhan isoilla kierroksilla) tälläisella adapterilla: Deltaco Adapterikaapeli tuulettimille,muuntaa 4-pin - 2x3-pin 5V, 2x3-pin 12V | 5.00e - Jimms.fi . Laittaa tuulettimen +5v lähtöön ni johan hiljenee.

-Tinke
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
AMD OverDriveâ„¢

En ole varma toimiiko sinun emossa mutta AMD overdrivellä voi säätää tuulettimien kierrosnopeuksia.

Itse ratkaisin saman ongelman (tuulettimet kävivät turhan isoilla kierroksilla) tälläisella adapterilla: Deltaco Adapterikaapeli tuulettimille,muuntaa 4-pin - 2x3-pin 5V, 2x3-pin 12V | 5.00e - Jimms.fi . Laittaa tuulettimen +5v lähtöön ni johan hiljenee.

-Tinke

Kiitos,

En viitsi CPU:n tuulettimen jännitettä pudottaa kiinteästi

Sen pitäisi pyöriä lämpötilan mukaan.

Juuri CPU:n tuuletin pitää meteliä. Normikäytössä pienempi pyörimisnopeus riittäisi.
Kotelotuulettimet vois laitta 5:lle voltille.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kiitos,

En viitsi CPU:n tuulettimen jännitettä pudottaa kiinteästi

Sen pitäisi pyöriä lämpötilan mukaan.

Juuri CPU:n tuuletin pitää meteliä. Normikäytössä pienempi pyörimisnopeus riittäisi.
Kotelotuulettimet vois laitta 5:lle voltille.

Tuossa olisi jonkinlainen käyttöopas Speedfanille jos se auttaisi.
Speedfan (pika)käyttö-opas - MuroBBS

Toki voit säätää BIOSsista ASUS Smart Q-FAN:n avulla rajalämpötilan jonka jälkeen prosessorin tuuletin alkaa vasta täysillä toimimaan (jos se vain riittää sinun tarpeisiin).

-Tinke
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuossa olisi jonkinlainen käyttöopas Speedfanille jos se auttaisi.
Speedfan (pika)käyttö-opas - MuroBBS

Toki voit säätää BIOSsista ASUS Smart Q-FAN:n avulla rajalämpötilan jonka jälkeen prosessorin tuuletin alkaa vasta täysillä toimimaan (jos se vain riittää sinun tarpeisiin).

-Tinke

Speedfanin kanssa ähelletty tunteja, mutta ei anneta vielä periksi.

Q-FANia myös jo kokeiltu. Tyydytään siihen, jos en saa tolkkua speedfanin kanssa.

Kyllä ei ole helppokäyttöinen ohjelma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös