Start -> Run -> diskmgmt.msc ja paina enteriä.
Ja vaihda/anna uusi asematunnus tuolle kovalevylle näiden ohjeiden avustuksella:
How To Change Drive Letters in Windows XP
-Tinke
No niin... olisihan mun tää Levynhallinta pitänyt muistaa.
Oman ongelmansa tähän tuo se, että käyttis on saksankielinen. Levynhallinta tai Diskmanagement on muuten sitten saksaksi "Datenträgerverwaltung" ja kovalevy on "Laufwerk".
Eli eli... nyt mä näen seuraavaa: Datenträger 0 (eli 80Gt järjestelmäkovo) on kolmessa (!!!) osiossa. Näistä vain yhdellä on asematunnus (C:), koko on 70,94Gb ja formaattina NTFS. Vapaata tilaa 62,92Gb.
Tämän lisäksi löytyy 55Mb (kyllä!) osio, joka on FAT. Tällä on vapaata tilaa 48Mb. Toinen osio on 3,49Gb (FAT32) ja täällä on vapaata tilaa 2,25Gb. Molemmat ovat "Fehlerfrei" eli käsittääkseni "virheetön". Näistä pienempi on (EISA-Konfiguration) ja suurempi (Unbekannte Partition).
Onko pienintäkään käryä mitä täällä on mahdettu tehdä? Mitä tuolla FAT32-osiossa saattaisi olla tuon reilun gigan verran? En pääse esim. vaihtamaan asemakirjainta tuolle osiolle. Se on muuten saksaksi "Laufwerkbuchstaben und -pfade ändern..." Tuo kyllä näkyy valikossa, mutta harmaalla. Onko noita osioita mahdollista muuttaa NTFS-muotoon ja yhdistää tuohon C:-osioon? Joskus vuosia sitten olen jotain kikkaillut jollain Partition Magic (?) ohjelmalla ja se levy saattaisi edelleenkin löytyä tuolta työkaluista. Vai onko tuosta enemmänkin vaivaa kuin hyötyä lähteä tuollaisen kolmen ja puolen gigan takia riehumaan?
Tämä tämänpäiväinen projektini eli kakkoskovalevy (Datenträger 1) näkyy vastaavasti mustalla reunuksella, 153,38Gb ja "Nicht zugeordnet". Valikosta tulee esille ainoastaan "Neue Partition..." (uusi osio?), "Eigenshaften" (ominaisuudet?) sekä "Hilfe" (ohje?).
Pitäisikö tämä sittenkin käsittää siten, että tämä kovalevy on yksinkertaisesti vain tyhjä?
EDIT: ilmeisesti nuo pikkuosiot tuolla systeemikovolla ovat jotain Dellin recovery-osioita.
Eipä siis ihme, ettei tuollaisiakaan ole ennen vastaan tullut.
Lisäksi sain myös tiedon siitä, että tuo asentamani kovalevy
saattaa myös aivan hyvin olla tyhjä... Jostain laatikoiden kätköistä
saattaa kuulemma löytyä toinenkin kovalevy, jolle tuon juuri asentamani tiedot olisi
mahdollisesti siirretty. Enhän tässä olekaan kuin kolmatta päivää istunut ja ihmetellyt miksi tuolta ei löydy yhtään mitään.