Soneran laajakaista
Hieman ongelmia Soneran laajakaista asennuksessa. Kyseessä Soneran Laajakaista Extra mallia VDSL2. Thomson TG789vn-palvelureitittimen mukana ei tullut kuin RJ11-, 2x RJ45- ja virtajohto ja asunnossani verkkoyhteys pitäisi repiä puhelinpistokkeesta, sillä ethernet-liitäntöjä ei ole. Kokeilin lainaamallani ADSL-häiriösuodin/puhelinpistokkeella ja kone löysi modeemin myös langattomasti, mutta jostain syystä yhteyttä internetiin ei saanut (edes verkkopiuhan avulla), eikä Soneran teknisen tuen henkilö nähnyt, että modeemi olisi päällä. Johtuukohan tämä siitä, että käytin ADSL-puhelinpistoketta vai onko ongelmat kenties Windows7-asetuksissa tai jossain muualla? Teknisen tuen henkilö sanoi, että vika saattaa olla ADSL-pistokkeessa, mutta mikäli ei ole niin onko jollain hyviä ideoita, että missä vika mahdollisesti piilee? Palvelureitittimessä palaa valot kohdissa Power ja Wireless sekä valot vilkkuvat kohdissa Ethernet ja Broadband. Ilmeisesti ainakin Broadband-kohdassa valo pitäisi palaa pysyvästi eikä välkkyen.
Kai sitä pitäisi käydä hakemassa jonkinlainen VDSL2-pistoke, mutta mistä moisen voisi ostaa ja millä hinnalla mahtaa saada? Muitakin hyviä vinkkejä yhteyden kuntoon saamiseksi otetaan vastaan.