Tätä lähdin korjaamaan uudella päivityksellä, joka piti löytä Nokian sivujen mukaan ja löytyikin sitten kännykällä. Nyt jännätään toimiiko koko puhelin enää tämän jälkeen. Jos säkä kävis, niin ei tiedä vaikka ongelma poistuisi.
Edit. Eipä se ongelma minnekään poistunut.
Mikä se ohjelmistopäivitys oli jonka sä asensit? Eli mitä lukee tokalla rivillä kun näppäilet *#0000#? Uusin (ja kuulemma monella varsin ongelmallinen) on V.31.0.101. Tietyille versioille puhelimesta on tarjolla vasta V.31.0.008.
Tuohon selaimen kaatuiluun ei taida oikein tällä hetkellä olla mitään korjausta. Eli kannattaa käyttää ainakin toistaiseksi
Operan Miniä tai
Mobilea. Kumpikin on vielä beta-vaiheessa, joten joitain satunnaisia ongelmia saattaa esiintyä, mutta mä olen tuota Miniä käytellyt ilman ongelmia jo pitkään. Monet ovat myös kehuneet
Digian @Web-selainta, mutta mä en ota siihen kantaa kun en ole itse käyttänyt.
Muihin ongelmiin ei välttämättä auta muu kuin eri asteiset resetoinnit. Kaikista kevyin reset tehdään ottamalla puhelimesta virrat pois ja akun irti. Tämä ei mitään isoja ongelmia korjaa, mutta säännöllisesti tehtynä
tuntuu pitävän toiminnallisuuden vähän vakaampana.
Loput vaihtoehdot ovatkin sitten vähän rankempia ja kannattaa huolehtia ennen niiden tekemistä varmuuskopioiden ottamista kaikesta henkilökohtaisista tiedoista (puhelinmuistio, viestit, kuvat jne). Toistan: ota varmuuskopiot kaikista tiedoista jotka haluat säilyttää.
1) Palauta alkuperäiset asetukset valikosta: asetukset>puhelin>puhelimen hallinta>alkuperäiset asetukset
- tämän
pitäisi palauttaa tehdasasetukset poistamatta henk.koht tietoja
2) Soft reset: *#7370#
- palauttaa tehdasasetukset ja poistaa henkilökohtaiset tiedot
3) Hard reset: sammuta puhelin ja ennen takaisin päälle laittamista paina vihreä, punainen ja kameranäppäin pohjaan. Noi näppäimet pidetään pohjassa niin kauan kunnes puhelin alkaa kyselemään näitä paikka- ja päivämääräasetuksia.
-edelliseen verrattuna tämä resetoi lisäksi ihan rautatasolla ja sitä käytetään lähinnä silloin kun laitteessa on isompiakin ongelmia (esim näyttö ja näppäimet eivät reagoi lainkaan)
Jos et ole kovin luottavainen näihin ohjeisiin, niin kannatta kiikuttaa puhelin huoltoon. Tosin: noita ylläolevia toimenpiteitä sielläkin suoritetaan jos laitteessa ei ole mitään selkeämpää vikaa.
Tietysti tässä vaiheessa on hyvä hetki miettiä seuraavia asioita:
1) Onko ok että noin vuoden markkinoilla ollut puhelin toimii vieläkin monilla aika heikosti?
2) Onko ok että käyttäjän tarvitsee oikeasti tietää mitään resetoinneista ja miettiä niitä edes silloin tällöin?
3) Voisiko asiat olla paremmin?
4) Viittaako mikään siihen että Nokia olisi menossa siihen parempaan suuntaan?
Varmasti hienoin puhelin, jonka mä olen koskaan omistanut, mutta jatkuvat pienet väännöt tuo kyllä samoja fiiiliksiä kuin mistä tässä musavideossa lauletaan:
Lapinlahden linnut @youtube.com. "Olisiko käynyt niin...?"
T: itsekin 5800 XM:n omistava