Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 860 046
  • 19 216

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Re: Re: uusi tietokone

Viestin lähetti Tinke-80
Vaihtaisin kovalevyn ainakin kaksi kertaa isommmaksi, sillä kovalevy täyttyy yllättävän nopeasti, ainakin jos on nopea netti-yhteys. CD-RW-aseman vaihtaisin DVD/CD-RW-combo-asemaan. Ja mitä virtalähteeseen tulee, uskoisin sen riiittävän. Jos haluat varman päälle pelata niin otat 350 W:en powerin. 450 W on jo HC-kamaa.
Powerissa on melkein teholukuja tärkeämpää valmistaja/laatu. Laadukas 300W peittoaa tusina 450W powerin kuin raiskatun kastemadon.

Powerissa ei kannata säästää.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Re: Re: Re: uusi tietokone

Viestin lähetti Ruutiveijari
Powerissa on melkein teholukuja tärkeämpää valmistaja/laatu. Laadukas 300W peittoaa tusina 450W powerin kuin raiskatun kastemadon.

Powerissa ei kannata säästää.

Veit jalat suustani. Silloin tällöin tulee keskusteluissa ilmi että paloi sitä-tätä-ja-tuota ja syyllinen löytyi no-name-powerista. Hyvä powerithreadi muropaketista: http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=2&thread=211191

Jokainen päätelköön itse tuolta.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Kiitoksia kaikille vastanneille!
Täytyy ensi viikolla marssia kauppaan ja hakea suunniteltu kone. Täytyy kysyä jos liikkeessä olisi parempi/laaduukkaampi poweri. Luulisi että tuosta saa konetta muutamaksi vuodeksi.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti HABS #11
Kiitoksia kaikille vastanneille!
Täytyy ensi viikolla marssia kauppaan ja hakea suunniteltu kone. Täytyy kysyä jos liikkeessä olisi parempi/laaduukkaampi poweri. Luulisi että tuosta saa konetta muutamaksi vuodeksi.
Kovalevyksi kannattaa kysellä Samsungia tai Seagatea. Maxtoria ei kannata huolia.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Ruutiveijari
Kovalevyksi kannattaa kysellä Samsungia tai Seagatea. Maxtoria ei kannata huolia.

Onko tuolle maxtorin syrjimiselle jotain perusteita? Kestävimmät levyt mitä minulla on koskaan ollut ovat olleet ko. pajan tuotoksia. Legendaarinen 420 megatavuinen levy kesti mopokuljetukset -25 asteen pakkasella yms. Nykyisessä kokoonpanossa on muinaisjäänteenä 15 gigainen Maxtorin levy, hiljainen kuin mikä mutta 5400 rpm:n pyörimisnopeus jarruttelee hieman. Voin tosin suositella Seagateakin, ainakin tämä 80 gigainen yksilö on palvellut pari vuotta ihan kivasti.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Onko tuolle maxtorin syrjimiselle jotain perusteita? "

Viime Maxtorin levyissä on esiintynyt huomattavan paljon ongelmia ja totaalisia hajoamisia.
Tästä voi lukea enemmän Muropaketin rauta-osiossa jossa huomattavasti suurempi käyttäjäjoukko on valitellut Maxtoreistaan.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti varjo
"Onko tuolle maxtorin syrjimiselle jotain perusteita? "

Viime Maxtorin levyissä on esiintynyt huomattavan paljon ongelmia ja totaalisia hajoamisia.
Tästä voi lukea enemmän Muropaketin rauta-osiossa jossa huomattavasti suurempi käyttäjäjoukko on valitellut Maxtoreistaan.
Näinhän tuo on. Tuntuu, että Maxtorin poijaat ei ole saaneet tuota 7200RPM tekniikkaa oikein haltuunsa - varsinkaan FluidBearingiin yhdistettynä.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kävi kyllä mielessä tuo muropaketin vilkaisu ennen postausta mutta iski laiskuus. Nyt se on luettava kuitenkin ;p
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti seisnauraa
Siis tuossa on tarkotuksena se, että kaikki muut threadit menee wait tilaan, kunnes viimeinen sitten taas herättää kaikki takaisin toimintaan. Tämän jälkeen toiminta jatkuu taas samalla lailla, eli kaikki paitsi yksi waittiin ja taas hereille.

En tiedä olio-ohjelmoinnista niin paljon, mutta liittyisiköhän ongelma jotenkin siihen, että lukko on oliokohtainen?

Sorry, että kesti tää vastaaminen. Itse en ole mikään Thread-guru, vaikka jotain buffereita, chattiservereitä tms. on tullutkin koodattua. Itse en ole joutunut vastaavaan tilanteeseen Threadien kanssa.

Luultavimmin asia liittyy tähän lauseeseen (joka löytyy Java API:n dokumentaatiosta luokasta java.lang.Object) notify()-metodin kohdalta:

Wakes up a single thread that is waiting on this object's monitor.

Enempää en pysty nyt juuri auttamaan, pitää välilä tehdä töitäkin... :) Ongelma sai minut kuitenkin taas pitkästä aikaa kiinnostumaan Threadeista ja rinnakkaisohjelmoinnista, joten vastaus saattaa löytyä jonkin ajan päästä. Jos itse löydät ratkaisun, kerrothan?

Rinnakkaisohjelmoinnista Javalla on kohtuullisen hyvä kirjakin (jota en kylläkään ole vielä kokonaan lukenut). Nimi oli muistaakseni Concurrent programming in Java. Vähän raskas, mutta täyttä asiaa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
kovalevyn osiointi

Gurun neuvoja vailla?

Ongelma. Minulla on aktiivikäytössä läppäri, jossa kovalevyn osiointi on alun perin tehty (en minä vaan entisen työnantajan helpparin pojat) minun kannaltani päin persettä. Eli kymmenen gigan muistista C-levyllä on käytössä ainoastaan 2 gigaa, joka tökkii jo tällaisessa tylsässä normaali-työkäytössä. En siis oikeastaan pelaile/katsele leffoja/kuuntele musiikkia tällä koneella.

Olen yrittänyt saada koneeni toimimaan mahdollisimman tehokkaasti mm. netistä ladattavilla free- tai shareware-ohjelmilla, joilla pystyy 'järjestämään ja siivoamaan konetta turhasta tavarasta, mutta yksinkertainen totuus on, että 2 gigaa ei tunnu riittävän win2000:sen ja minulle tarpeellisten ohjelmien pyörittämiseen.

Sen verran olen myös saanut selville, että kovalevyn uudelleenosiointi olisi mahdollista tehdä, mutta se tarkoittanee samalla sitä, että - käyttöjärjestelmän lisäksi - kaikki muutkin ohjelmat joutuu lataamaan uudestaan (joka ei ole tässä tapauksessa mukavaa, vaivatonta eikä edes ilmaista).

Onko kukaan muu joutunut saman ongelman eteen joskus ja löytyisikö jotain vihjeitä miten asian saisi parhaiten järjestettyä pienimmällä mahdolisella vaivalla/kustannuksilla? Myös hyvät ja seikkaperäiset linkit kovalevyn osioimiseen otetaan kiitollisuudella vastaan. Sorry gurut kun tällainen maanmatonen lähestyy rauhaanne näin yksinkertaisella ongelmalla. Toivottavasti kuitenkin vaivaudutte vastaamaan ja alkää yliarvioiko tietämystäni (= kirjoittakaa nykyaikaisen munkkilatinan = Help Desk slangin sijasta kuten normaalille pölkkypäälle kirjoitetaan, please)

Yksi yksinkertainen ja minulle kelpaava toimenpide olisi se, jos C ja D aseman asetuksia saisi käännettyä toisin päin: Eli, saisin D-aseman 7 gigaa siirrettyä 'ensisijaiseksi' jonne voisin siirtää sitten Program Filesin sun muut käyttöjärjestelmän ja ohjelmien toiminnan kannalta pakollisen ja muistitilaa syövän tavaran? Onko tällainen edes mahdollista???

nimimerkillä; tietokonekauppoihin itsetuntonsa hukannut...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Re: kovalevyn osiointi

Viestin lähetti Prof. Puck
Gurun neuvoja vailla?
Jos sinulla vain olisi Macintosh... :)

Mutta asiaan. Osioinnin voi tehdä kahdella tapaa:

1. VARMA TAPA

Kaikki uusiksi. Eli boottaava CD asemaan, Win2000 asennus käyntiin ja sieltä uudelleenosiointi. Tämä tarkoittaa kaikkien tietojen menettämistä.

2. EPÄVARMA TAPA

Osiointiohjelmat, näistä yleisimpänä Partition Magic (kaupallinen). Osaa uudelleenosioida ja pitää tiedot tallessa. Useimmiten. Epävarma, joskus tekee ilkeää jälkeä.

3. KOLMAS TAPA

Ota kovalevyistä ulkoiselle asemalle (tai koneelle) kopiot (image tms.) jotka voit palauttaa sitten suoraan koneelle uudelleen formatoinnin ja osioinnin jälkeen. Tähänkin löytyy ihan asiansa ajavia ohjelmia.

Muita tapojakin varmasti löytyy, nämä oma iso pääni tiedostaa. Kysy jos haluat että valehtelen tarkemmin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Re: Re: kovalevyn osiointi

Viestin lähetti Ruutiveijari
Jos sinulla vain olisi Macintosh... :)

Mutta asiaan. Osioinnin voi tehdä kahdella tapaa:

1. VARMA TAPA
Kaikki uusiksi.

2. EPÄVARMA TAPA

Osiointiohjelmat,
3. KOLMAS TAPA

Ota kovalevyistä ulkoiselle asemalle (tai koneelle) kopiot (image tms.) jotka voit palauttaa sitten suoraan koneelle uudelleen formatoinnin ja osioinnin jälkeen. Tähänkin löytyy ihan asiansa ajavia ohjelmia..

Moi,

Minulla OLI Macintosh käytössä 90-luvun loppupuolle asti (ensiksi se linnunpönttö, sitten pari muuta), kunnes silloinen työnantaja 'pakotti'siirtymään näihin 'kehittyneempiin' systeemeihin...

Tuohon sun tarjoamaan ykkösvaihtoehtoon toki löysin ohjeistuksen netistäkin, mutta ongelmana on se, ettei minulla ole käytössä kaikkia niiden ohjelmien romppuja, jotka pitäisi uudelleenasentaa... Ohjelmat sinänsä tulivat 'laillisesti' koneen mukana, kun sen mukaani sain ex-työnantajalta, mutta mitään levykkeitä en niistä itselleni saanut. Osa näistä ohjelmista on aika arvokkaita alkaa ostamaan uudelleen kaupasta...

Kakkos-vaihtoehdosta olen lukenut aika paljon negatiivisia kommentteja, joten sekään ei kiehdo...ainakaan vielä.

Tuosta kolmosvaihtoehdosta voisit jaksaessasi selittää hiukan tarkemmin? kopiot koneelle - image... Ei hjymmarra???

Jaksaisiko joku vielä selittää minulle, miksei PC:ssä ole mahdollista ikäänkuin 'vaihtaa' esim. C- ja D-asemien asetuksia/järjestystä/ SIIS niin että määrittelisin nykyisen C:n uudeksi D:ksi ja päinvastoin, kuten tuossa ekassa viestissäni tiedustelin? Minulle kun riittäisi ihan sellainenkin toimenpide. Heittäisin vain ohjelmat & WINNT-tiedostot yms.. toiselle asemalle?

Ongelmana on siis tehdyn osioinnin epäsuhta C:/2gigaa ja D:/8gigaa... Muuten kone on vielä mitä mainioin työkaveri. Pienikokoinen (notebook - siis oikeasti kannettava ei 'raahattava') ja muisti ja nopeus sinänsä riittävät tällaiseen kirjoitus- ja tilastointityöhön ja satunnaiseen (matkoilla) DVD-leffojen katseluun.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Re: Re: Re: kovalevyn osiointi

Viestin lähetti Prof. Puck

Jaksaisiko joku vielä selittää minulle, miksei PC:ssä ole mahdollista ikäänkuin 'vaihtaa' esim. C- ja D-asemien asetuksia/järjestystä/ SIIS niin että määrittelisin nykyisen C:n uudeksi D:ksi ja päinvastoin, kuten tuossa ekassa viestissäni tiedustelin? Minulle kun riittäisi ihan sellainenkin toimenpide. Heittäisin vain ohjelmat & WINNT-tiedostot yms.. toiselle asemalle?
Sen takia, että Winkkarin järjestelmärekisterissä on osoitteet, missä tietyt ohjelmat sijaitsevat. Eli missä kansioissa, millä asemalla. Niitten muuttaminen sotkee järjestelmän.
Pelkkä siirto ei auta, sinun täytyisi säätää rekisteriä. Ja se on a) hyvin riskaabelia b) et varmaan pystyisi tekemään sitä sotkematta konetta c) etkä varmaankaan osaisi tehdä sitä.

Tuo Ruutiveijarin c-kohta on paras keino. Teemme sitä työpaikalla usein. Kannettavan kovo irti, siitä image ( eli ns. kopio kiintolevystä) huoltokoneemme kovolle. Sitten kannettavan kovon säätämistä ja imagen siirto huoltokoneen kovolta kannettavan kovolle. Helppoa ja kestää max. pari tuntia, riippuen kannettavan kovon säätämistä.

En minäkään juuri muuta keinoa keksi. C-kohtaa itsekin käyttäisin.
 

Shane

Jäsen
Pystyykö Winampin (2.5e) jollain plug-in:lla muuttamaan wav-pätkiä mp3:ksi? Vituttaa kun aina ennen olen tehnyt tuon Audiograbber-nimisellä ohjelmalla, mutta jostain käsittämättömästä syystä se ei anna enää tehdä wavista kuin maksimissaan 56 kbit & 22050 hz -versiota. En ole muuttanut asetuksia enkä mitään mutta näin vain on tilanne. Ei kellään sattuisi olemaan vastaavanlaisia kokemuksia tuosta ohjelmasta?

Eikä liity sitten piraattikopiointiin tämä homma millään tavalla, jos joskun auttamishalu on siitä kiinni.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Kuinka javalla saa luettua jonkun tietyn rivin tiedostosta? LineNumberReader:illa saa asetettua kyllä rivinnumeron metodilla setLineNumber(int rivinNro), mutta pointteri osoittaa silti tiedoston ensimmäistä riviä. Ja pointteri kasvaa/muuttuu vasta, kun lukee merkkejä tai rivejä. Miten pointterin saa osoittamaan siis johonkin tiettyyn riviin?
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Miten voi kompuutteri yhtäkkiä hävittää toisen kovalevyn? Ja minne? Ja miksi? Ja mistä sen löytää? Ja hermot menee?

Näkyy kyllä My Computerissa, mutta kun yrittää avata, niin "F:\is not accessible", "device not functioning" (F, koska on osioitu molemmat).

Ihan kiva kun on esim. kaikki ohjelmat asennettu sinne, joten nyt ei mikään toimi! Selaimen (ja palomuurin) asensin levykkeeltä toimivalle levylle että ees tänne asti pääsin. ARGH!
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti Tinde
Miten voi kompuutteri yhtäkkiä hävittää toisen kovalevyn? Ja minne? Ja miksi? Ja mistä sen löytää? Ja hermot menee?

Näkyy kyllä My Computerissa, mutta kun yrittää avata, niin "F:\is not accessible", "device not functioning" (F, koska on osioitu molemmat).

Ihan kiva kun on esim. kaikki ohjelmat asennettu sinne, joten nyt ei mikään toimi! Selaimen (ja palomuurin) asensin levykkeeltä toimivalle levylle että ees tänne asti pääsin. ARGH!

Pistetään sellainen arvaus, että kyseinen F-asema on "viimeinen" koneeltasi löytyvä asema. Eli koneessasi oleva CD-ROM-asema on joko asema E tai pienempi. Todennäköisesti tässä on käynyt niin, että CD-ROM-asemasi on jostain syystä jäänyt boottauksen yhteydessä BIOSilta huomaamatta, joten nyt luultavasti E-asema (vaikka siinä on CD-rompun kuva) on se sinun kadonnut asemasi. Tällainen teoria tuli ainakin minulle mieleen, on joskus sattunut itsellenikin...
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Huerzo
Pistetään sellainen arvaus, että kyseinen F-asema on "viimeinen" koneeltasi löytyvä asema. Eli koneessasi oleva CD-ROM-asema on joko asema E tai pienempi. Todennäköisesti tässä on käynyt niin, että CD-ROM-asemasi on jostain syystä jäänyt boottauksen yhteydessä BIOSilta huomaamatta, joten nyt luultavasti E-asema (vaikka siinä on CD-rompun kuva) on se sinun kadonnut asemasi. Tällainen teoria tuli ainakin minulle mieleen, on joskus sattunut itsellenikin...

Noup.

C, D ja E, eli ekan kovon jako toimii, mutta loput F, G ja H näkyy nyt vaan yhtenä F:nä, joka ei löydy.

Romppuasema I toimii, siltä sain selaimenkin asennettua.

Muita ideoita?
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Tinde
Noup.

C, D ja E, eli ekan kovon jako toimii, mutta loput F, G ja H näkyy nyt vaan yhtenä F:nä, joka ei löydy.

Romppuasema I toimii, siltä sain selaimenkin asennettua.

Muita ideoita?

Syynä voi olla se, että tuo sun koneesi on yhtä paska kun sun ACN-liittymä. Ettet vaan ole ostanut vm-kaveriltasi.??
Ethän lyö?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti Tinde
Noup.
...
Muita ideoita?

Hankalaksi menee...pahin mahdollisuus on tietenkin että levy on sökö, mutta se että siitä näkyy tuo yksi "kokonaisuus" ei sovi kuvaan. Mutta varmuuden vuoksi: boottaa kone, mene BIOSiin (yleensä DELiä painamalla) ja valitse kohta "Standard CMOS Features" tai luultavasti vastaavanlainen menuvalikon vasemmalla ääriylhäällä oleva tekstilinkki. Nyt jos kovalevysi on vielä hengissä TAI kiinni kaapelin päässä, pitäisi tässä näytössä näkyä sinun kaksi kovalevyäsi sekä CD-ROM-asema. Jos näin on, niin laitteet ovat hyvin todennäköisesti ehjiä. Jos ei, niin sitten kannattaa tarkistaa IDE-kaapelin kiinnitys sekä kovalevyn takaosassa että saman kaapelin muut kiinnityskohdat. Jos kaapelin kiinnitys ei auta, niin väittäisin että levy on sökö. Mutta ennen kuin maalataan pirut seinälle, niin kokeile välillä näitä neuvoja. Odotatkin varmaan siellä jo neuvoja...
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Käyttis on Win98 ja FATeilla on pelattu.

BIOSista en noita fiitsöreitä löytäny...

Onko muuten ok että primary master ja primary slave on samoilla tiedoilla, secondary masterina CD-Rom ja secondary slavena [auto]?

Tosin kohta kallistun kyllä tohon Svanten teoriaan... heki vois kertoo että onko se DNA vai Saunalahti mikä pelittäis paremmin ku Windows;)

EDIT: ei minkään asennuksen yhteydessä, ihan tosta noin vaan...
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti Tinde
Onko muuten ok että primary master ja primary slave on samoilla tiedoilla, secondary masterina CD-Rom ja secondary slavena [auto]?

Jeps, osuit ihan oikeaan tuossa BIOS-rumbassa. Eli minun mielestäni molemmat levysi ovat tallella ja fyysisesti kunnossa. Se pelastaa paljon. Itse alan epäillä myös "sniperin" esittämää levyn "kirjanpitosysteemin" kosahtamista. FAT kun on mokomalle aika altis, etenkin yllättävien sähkökatkojen/kaatumisten keskeyttäessä levylle kirjoituksen (liian nopea virransammutus?). Itselleni ei mokomaa vain ole sattunut, joten korjaamisessa en osaa juuri neuvoa. Eli jos vaikkapa Sniper jatkaisi eteenpäin (ilmeisesti tietää näistä enemmän), parempi etten ala sotkemaan (enempää). Mutta tuo tieto auttaa jo paljon, kun tietää missä vika piilee, usko tai älä.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Näköjään se on toi FAT systeemi joka on aiheuttanu ongelman.

Kävin nimittäin DOSin puolella tsekkaamassa, ja näköjään on C, D ja E osioilla tietoa, mutta mikä oli outoa niin E :ltä löytyi entisen H:n directory. Eli tietoa löytyy osittain molemmilta kovalevyilta.

Hyvä tietää että ei oo kovalevy sanonu itseään irti, mutta hölmö kun olen niin en oo kirjottanu mihinkään ylös että mitkä osiot on mitä FAT-muotoa. Ja miten sen sitten selvittää/korjata...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös