Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 868 105
  • 19 233

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietokoneita sivuava kysymys:

Tarvitsisin webbikameraa, jolla saisi laadukasta videota. Onko noita akkukäyttöisiä, entäs langattomia?
Olen tässä töihin sitä ostamassa, joten hinta ei ole ongelma.
Voiko joku suositella jotain mallia?
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Arvon palstanörtit toivottavasti osattee auttaa
Minulla on lista koneista joita pitäisi pingata
Miten hemmetissä teen skriptin joka pingaa koneita yksi kerrallaan? Asiaa hankaloittaa se että koneet eivät tietenkään ole missään järkevässä järjestyksessä.
Esim:
kone345
kone348
kone356
kone400
jne jne
jos onnistuu olisi kiva jos saa jonkilaisen listä koneistä jonka pingi ei mene läpi tai lista koneista jotka menee läpi
Toivottavsti ymmärrätte mitä yritän tehdä.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Arvon palstanörtit toivottavasti osattee auttaa
Minulla on lista koneista joita pitäisi pingata
Miten hemmetissä teen skriptin joka pingaa koneita yksi kerrallaan? Asiaa hankaloittaa se että koneet eivät tietenkään ole missään järkevässä järjestyksessä.
Esim:
kone345
kone348
kone356
kone400
jne jne
jos onnistuu olisi kiva jos saa jonkilaisen listä koneistä jonka pingi ei mene läpi tai lista koneista jotka menee läpi
Toivottavsti ymmärrätte mitä yritän tehdä.

Skriptin tekeminen nyt ei ole vaikeaa. Avaat uuden txt:n notepadiin ja kirjoittelet siihen allekkain koneet:

Esim.
ping 192.168.0.1
ping 192.168.0.2
ping 192.168.0.3
jne...

sitten tallennat tuon fileen vaikka ping.bat nimellä. Laitat sen vaikka C:\ juureen ja sitten command promptista ajelet sen. Sitä en sitten osaa neuvoa, että miten sen raportin saa siitä ulos. Tiedän kyllä, että sellainenkin onnistuu, että tallentaa tulokset .txt muotoon, mutta olen unohtanut miten...
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Arvon palstanörtit toivottavasti osattee auttaa
Minulla on lista koneista joita pitäisi pingata
Miten hemmetissä teen skriptin joka pingaa koneita yksi kerrallaan?.

Windowsia kai käytät? Tee tiedosto nimeltään ping.bat, johon tulee:
ping osoite1
ping osoite2
jne.

Avaa command prompt, kirjoita siellä (oikeassa hakemistossa tietysti) "ping.bat", niin koneesi pingaa tiedostoon kirjoitetussa järjestyksessä kirjoittamiasi osoitteita. Tulokset näkyvät tietysti siinä command promptissa, jonka ylösvetopalkki muistaa kyllä suht pitkälle sinne tulostuneita tietoja. Ei se sen kummempaa ole. Tietysti esim. Linuxissa voisi kirjoittaa suht helpolla paljon hienomman skriptin, joka lukisi pingien tulokset ja koostaisi niistä lopulta tiedot nähtäväksesi, mutta lieneeköhän se ihan vaivan arvoista. Windows-puolen skripteillä vastaavan tekeminen lieneekin sitten vähän vaikeampaa, en ole tutustunut.

Edit: Hidas.
 

brendadervin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas, Ilves, hcbat
Skriptin tekeminen nyt ei ole vaikeaa. Avaat uuden txt:n notepadiin ja kirjoittelet siihen allekkain koneet:

Esim.
ping 192.168.0.1
ping 192.168.0.2
ping 192.168.0.3
jne...

sitten tallennat tuon fileen vaikka ping.bat nimellä. Laitat sen vaikka C:\ juureen ja sitten command promptista ajelet sen. Sitä en sitten osaa neuvoa, että miten sen raportin saa siitä ulos. Tiedän kyllä, että sellainenkin onnistuu, että tallentaa tulokset .txt muotoon, mutta olen unohtanut miten...

ping osoite >> nimi.txt

Ainakin nix puolella pelkkä > kirjoitti yli mutta >> lisäili joten toivotaan että sama toimii windowsissa.
 

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niitä on normaalistikin 3-5 kpl siellä ajossa, mutta niiden ei pitäisi viedä kuormaa juuri lainkaan. Eli tarkkaile sieltä tehtävienhallinnasta prosessorin kuormitusta ja mi(t)kä prosessi(t) siellä vie resursseja eniten. Jos on F-alkuiset siellä jatkuvasti isoilla luvuilla, niin voisi koittaa uudelleenasennusta. Onhan mahdollinen vanha virustorjunta varmasti poistettu?

Tehtävienhallinnan suorituskyky -välilehdeltä jos ottaa valikoista 'Näytä->Näytä ytimen ajat', niin voi päätellä punaisen osuudesta josko hitauden syy on laitepohjaista. Esimerkiksi kiintolevy joka on syystä tai toisesta pudonnut PIO-tilaan, hidastaa konetta dramaattisesti ja näkyy heti tässä.

Vanha virustorjunta (Windowsin oma) on poissa käytöstä nyt. SP3:n asennuksen jälkeen tilanne ehkä hieman parani noin yleisesti ottaen, mutta tökkimistä esiintyy silti edelleen. Ytimen ajoista katsottuna punaista näkyy jonkun verran, ehkä noin 20 prosentin luokkaa.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Skriptin tekeminen nyt ei ole vaikeaa. Avaat uuden txt:n notepadiin ja kirjoittelet siihen allekkain koneet:

Esim.
ping 192.168.0.1
ping 192.168.0.2
ping 192.168.0.3
jne...

sitten tallennat tuon fileen vaikka ping.bat nimellä. Laitat sen vaikka C:\ juureen ja sitten command promptista ajelet sen. Sitä en sitten osaa neuvoa, että miten sen raportin saa siitä ulos. Tiedän kyllä, että sellainenkin onnistuu, että tallentaa tulokset .txt muotoon, mutta olen unohtanut miten...

Juu wintoosaa käytän
Tuo oli se helppo osa, joka olisis voinit keksiä itse mutta entäs sitten jos nihin koneisiin joka vastaavat pitää kopioida tiedosto.
Ei oikein innosta ensin poimia ne jotka vastaa pingiin ja sitten laittaa peräkkäin
copy c:\hakemisto\ \\kone1\c:\
copy c:\hakemisto\ \\kone4\c:\
copy c:\hakemisto\ \\kone5\c:\
Jotenkin luulisi että olemassa olevaa listaa voisi hyödyntää.
logiikka olisi seuravantainen

echo off
kone1
kone2
kone4
kone6
kone7

ping esimmäinen kone
:loop
if viimeinen kone goto end
ping seuraava kone
goto loop
:end

En vaan osaa totuttaa kun en osaa :(
Tuloksen voi sitten tallentaa tiedostoon ja sieltä voi parsettaa läpimenneet pingit.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
kannettava

ongelamana on kannettavan touch padi (=hiiri) joka lopettaa aina välillä toimimisen ja taas välillä toimii. Onko joku nappi tai toiminto joka kytkee sen pois päältä ja päälle. ei ole ainakaan space:n alla sijaitsevassa "hiiri kohdassa" mitään tuollaista nappia

kone on acerin
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
En vaan osaa totuttaa kun en osaa
Tuon toteuttaminen ei ole temppu eikä mikään, mutta silti tekisi mieli kysyä tarkemmin, että millaisessa ympäristössä puuhailet ja mitä olet tekemässä? Jotenkin tuntuu, että tarpeesi toteuttamiseen löytyisi fiksumpi tapa kuin pingaaminen ja kopiointi. Itse yritän viimeiseen asti välttää tuon tyylisiä loukkoja, että joutuisin kopioimaan jotain suoraan koneisiin. Mieluummin asetan tarvittavan resurssin (tiedoston tms.) verkkoon ja ohjaan koneet hakemaan sen itse sieltä (esim. loginskriptin yhteydessä) tai vielä mieluummin ohjaan koneet käyttämään resurssia suoraan verkosta. Näin kyseisen resurssin ylläpito, elikkä päivitys tulevaisuudessa käy kaikille koneille sormia napsauttamalla ja muutenkin on 10 kertaa varmempaa kuin joku pingi/kopiointi-viritys.

Komentojonoja tehdessä pitää joka tapauksessa ottaa huomioon myös tarkka käyttis (3.11,95,98,Me,NT,W2K,XP,Vista..), käyttiksen kieli, onko domain/workgroup, voidaanko olettaa kohdekoneissa olevan oletusjaot (c$ yms.) kunnossa ja identtinen hakemistorakenne, onko ajavalla tunnuksella riittävästi oikeuksia kohdekoneisiin jne.

edit. tutustu myös FOR-lauseeseen.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Joku voisi auttaa miestä mäessä.
Eli mistä kannattaisi vikaa etsiä?

A-Link RoadRunner 24AP(i+) on langaton purkki, ja olen asettanut salauksen ja avaimet. Varsinainen koneeni pelittää verkossa ilman ongelmia (Mac on helppo) mutta laitoin ikivanhan koneeni nuorimmalle lapselle (Windows ME) surffauskäyttöön ja langaton verkko ei toimi siinä koneessa millään.

Wintoosa-koneessa on Netgear 108Mbs Wireless PCI Adapter WG311T ja se löytää verkon ja Netgearin ohjelma ilmoittaa että verkko on kytketty ja salauksen avain on syötetty ym. Ei vaan lähde nettiin. Olen käynyt ohjekirjojen vianetsinnät orjallisesti läpi eikä mitään tapahdu.

Mistä etsisin siis vikaa?
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tuon toteuttaminen ei ole temppu eikä mikään, mutta silti tekisi mieli kysyä tarkemmin, että millaisessa ympäristössä puuhailet ja mitä olet tekemässä? Jotenkin tuntuu, että tarpeesi toteuttamiseen löytyisi fiksumpi tapa kuin pingaaminen ja kopiointi. Itse yritän viimeiseen asti välttää tuon tyylisiä loukkoja, että joutuisin kopioimaan jotain suoraan koneisiin. Mieluummin asetan tarvittavan resurssin (tiedoston tms.) verkkoon ja ohjaan koneet hakemaan sen itse sieltä (esim. loginskriptin yhteydessä) tai vielä mieluummin ohjaan koneet käyttämään resurssia suoraan verkosta. Näin kyseisen resurssin ylläpito, elikkä päivitys tulevaisuudessa käy kaikille koneille sormia napsauttamalla ja muutenkin on 10 kertaa varmempaa kuin joku pingi/kopiointi-viritys.

Komentojonoja tehdessä pitää joka tapauksessa ottaa huomioon myös tarkka käyttis (3.11,95,98,Me,NT,W2K,XP,Vista..), käyttiksen kieli, onko domain/workgroup, voidaanko olettaa kohdekoneissa olevan oletusjaot (c$ yms.) kunnossa ja identtinen hakemistorakenne, onko ajavalla tunnuksella riittävästi oikeuksia kohdekoneisiin jne.

edit. tutustu myös FOR-lauseeseen.
Logon skriptiä tai policyn käytössä on se ongelma että ei koske kaikkia koneita vaan vain tiettyjä koneita ja minulla ei ole oikeuskia rokkia AD:ta. Kaikkissa koneissa on englainkielinen XP. Joo ja oletus jaot on ja oletuksena hakemistorakenne on lähes identtinen. Oikeudet riittävät kyllä hommaan.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Joku voisi auttaa miestä mäessä.
Eli mistä kannattaisi vikaa etsiä?

A-Link RoadRunner 24AP(i+) on langaton purkki, ja olen asettanut salauksen ja avaimet. Varsinainen koneeni pelittää verkossa ilman ongelmia (Mac on helppo) mutta laitoin ikivanhan koneeni nuorimmalle lapselle (Windows ME) surffauskäyttöön ja langaton verkko ei toimi siinä koneessa millään.

Wintoosa-koneessa on Netgear 108Mbs Wireless PCI Adapter WG311T ja se löytää verkon ja Netgearin ohjelma ilmoittaa että verkko on kytketty ja salauksen avain on syötetty ym. Ei vaan lähde nettiin. Olen käynyt ohjekirjojen vianetsinnät orjallisesti läpi eikä mitään tapahdu.

Mistä etsisin siis vikaa?

Yksi mahdollisuus on se, että verkkosi on 802.11g-standardin mukainen ja tuo PCI-adapter ei tue muutakuin 802.11b-standardia. Itselläni oli aikanaan samanlainen ongelma ja se ratkesi kun otti vanhemman standardin käyttöön ja laittoi wep-salauksen.
Sinänsä erikoista ja mielenkiintoista että vanhempi standardi löytää uudemman verkon ja antaa avaimet siihen syöttää, mutta ei nettiin päästä. Luulisi että ei koko verkkoa silloin löydä.

Tässä linkissä hieman taustatietoa standardeista jos ei niistä ennestään tiedä.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Tuli omituinen ongelma hiiren kanssa. Mulla on tuommoinen Logitechin perus Cordless desktop, toiminut periaatteessa ihan hienosti tämän kaksi kuukautta. Eilen sitten hiiri(tai oikeammin kursori) jumahti paikalleen, valo pohjassa ei palanut. No, patterit pois ja hetken päästä takaisin niin toimi taas. Mutta nyt on jatkunut jo vuorokauden verran ja alkaa vituttaa. Toimii 15-30 min sitten stop. Patterit irti 10 sek ja taas toimii. Epäilin pattereita, mutta kun tulin töistä himaan, niin hiiressä paloi valo, eli yksinään pysyi kyllä 10 h toiminnassa. Sammuttaako joku/jokin mun hiiren vai onko vaan ajurivika, onko USB-laitteessa edes varsinaisia ajureita? Vai onko tää vaan paska?


edit: No nyt pääsin Logitechin sivuillekin, etusivu kyllä tyhjänä. Löytyihän siihen ajurit, mutta otanko 32- vai 64-bittisen? Jumalauta, mitä eroa niillä on?

edit: Vittu kun luulee osaavansa vähän tietokonetta, mutta niin ne luulot karisee. Yritetään taas..
 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tuli omituinen ongelma hiiren kanssa. Mulla on tuommoinen Logitechin perus Cordless desktop, toiminut periaatteessa ihan hienosti tämän kaksi kuukautta. Eilen sitten hiiri(tai oikeammin kursori) jumahti paikalleen, valo pohjassa ei palanut. No, patterit pois ja hetken päästä takaisin niin toimi taas. Mutta nyt on jatkunut jo vuorokauden verran ja alkaa vituttaa. Toimii 15-30 min sitten stop. Patterit irti 10 sek ja taas toimii. Epäilin pattereita, mutta kun tulin töistä himaan, niin hiiressä paloi valo, eli yksinään pysyi kyllä 10 h toiminnassa. Sammuttaako joku/jokin mun hiiren vai onko vaan ajurivika, onko USB-laitteessa edes varsinaisia ajureita? Vai onko tää vaan paska?

Kai nyt koitit edes vaihtaa ne patterit. Aika useinhan tuommoiset oireet on hiirulassa kun patterit ovat slut. 10h aikana hiiri mennee "lepotilaan" ja patterit keräävät (en tiedä tälle oikeaa termiä) virtaa, jolla se sitten toimii sen pienen hetken kun taas hiirtä rupeaa käyttämään.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
No niin. Pöytäkoneesta on netti kateissa. Jostain syystä kone ei yhdesty nettiin vaikka löytää oman langattoman ja yhdistää siihen ilman ongelmia. Samaa verkkoa käytetään läppärissä, eikä tämän kanssa ole mitään vaikeuksia.

On yritetty korjata yhteys, vaihdettu kyseisen Belkin USB antennin(?) USB -porttia, ränkätty palomuuria pois ja päälle..

Läppäri näkee pöytäkoneen verkossa ja tästä pääsee käsiksi sen tiedostoihin mutta netti ei toimi.

Mistä sitä tällaista vikaa seuraavaksi...?
 

Holkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
No niin. Pöytäkoneesta on netti kateissa. Jostain syystä kone ei yhdesty nettiin vaikka löytää oman langattoman ja yhdistää siihen ilman ongelmia. Samaa verkkoa käytetään läppärissä, eikä tämän kanssa ole mitään vaikeuksia.

Mulla aivan sama onglema oli. Pääsi messengeriin, mutta ei nettiin. Vittu mulla meni hermot mut sit yhtäkkiä se taas menikin nettiin.... En tiijä. Aivan ihme hommia nämä tietokoneet. Ei voi ymmärtää. Kyseinen ongelma on ollut jo kaksi kertaa. Toivottavasti ei enään tuu tätä ongelmaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitä kannattaa maksaa ulkoisesta kovalevystä (500 GB)? Verkkokaupassa on pari merkkiä alle 80 €, onko joku syy olla ostamatta LaCien tai Western Digitalin laatikkoa? Mitä muuta kannattaa tietää? Kovo tulisi ihan vain valokuvien ja musiikin varastoksi. Pöytäkoneen käyttiksenä Vista Home Premium, jos sillä on jotain merkitystä.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten esim. Zone Alarmin ilmainen palomuuri ja vaikka Avastin ilmainen virustentorjunta pärjää verailussa Nortonin, F-Securen tai vaikka Pandan vastaavien kanssa? Itsellä ollut vuosia aina tuo F-Securen paketti, eli jotain vertailukohtaa olisi mielenkiintoista saada.

Edit. Vai riittäisikö palomuuriksi ihan Vistan oma palomuuri?
 
Viimeksi muokattu:

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Miten esim. Zone Alarmin ilmainen palomuuri ja vaikka Avastin ilmainen virustentorjunta pärjää verailussa Nortonin, F-Securen tai vaikka Pandan vastaavien kanssa?

Itse olen pärjännyt avastilla ihan hyvin. Ei ole liikoja pöpöjä koneeseen tullu.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten esim. Zone Alarmin ilmainen palomuuri ja vaikka Avastin ilmainen virustentorjunta pärjää verailussa Nortonin, F-Securen tai vaikka Pandan vastaavien kanssa? Itsellä ollut vuosia aina tuo F-Securen paketti, eli jotain vertailukohtaa olisi mielenkiintoista saada.
Mulla oli aikaisemmin viitisen vuotta sitten käytössä Nortonin-paketti, mutta luovuin siitä kun se oli niin raskas. Tilalle asensin Avastin virussoftan ja Sygaten palomuurin. Ei ole ongelmia ollut. Viruspuolen olen vielä varmistanut ajamalla Escanmwavvia sillöin tällöin.
 

-RVL-

Jäsen
Yhteys-ongelma.

Joka hiton ilta internet-yhteys alkaa takkuilemaan, modeemissa alkaa vilkkua adsl-valo ja sitten saa odotella muutaman minuutin jotta yhteys toimisi taas. Olen kokeillut kummallakin modeemilla jonka omistan, Telewell, ADSL Router.

Se tässä on huvittavaa, että tuota on tapahtunut minun kohdalla jo reilun vuoden ajan kahdessa eri taloudessa, kahdella eri tietokoneella, kahdella eri operattorilla. Meinasin, että jos päivittäisi verkkokortin ajurit, mutta mitäpä hyötyä siitäkään olisi. En jaksa uskoa että modeemeissa/piuhoissa voisi olla mitään vikaa, kenties Elisa ja Sonera tarjoavat iltaisin heikommat linjat, kukaan muukaan minulta ei yhteyttä vie. Ko. netin nopeus on 8 mb/s.
 
Viimeksi muokattu:

Silvio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Mitä kannattaa maksaa ulkoisesta kovalevystä (500 GB)? Verkkokaupassa on pari merkkiä alle 80 €, onko joku syy olla ostamatta LaCien tai Western Digitalin laatikkoa? Mitä muuta kannattaa tietää? Kovo tulisi ihan vain valokuvien ja musiikin varastoksi. Pöytäkoneen käyttiksenä Vista Home Premium, jos sillä on jotain merkitystä.

Kaipa tuo 70-80 eur on ok hinta. Itsellä on käytössä WD:n My Book ja ihan hyvin on toiminut. Verkkokaupasta ostettu myös.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Oma kovo (500gb) on 100€, siis ulkoinen, että eiköhän tuo 80€ tosiaan ole hyvä hinta.
 

Erik Loka

Jäsen
En nyt parempaakaan tietokone aiheista ketjua löytänyt joten jos kysyn täältä asiaa. Eli olen suunnitellut tässä ostavani kannettavan tietokoneen koska alkaa vituttaa pitää tälläistä hehtaarin kokoista pöytäkonetta opiskelijasolussa.

Konetta tarvitsen lähinnä netin käyttöön, elokuvien/sarjojen katseluun sekä musiikin kuunteluun. Eli peruskone jossa on riittävästi tilaa kiintolevyllä (halpa hinta plussaa). Pikaisen selailun jälkeen silmään pisti lähinnä tämä Gigantin tarjoama Toshiba hintaan 399. Vinkkejä, neuvoja, turhanpäiväsiä kommentteja yms?

On siellä kyllä kannettaville oma ketjunsa.
Varmasti tuo Toshiba ajaa asian, vaikka itse en tyytyisi Vistan kanssa alle 2 gigan keskusmuistiin. Kiintolevytilaakaan tuossa ei nyt niin hirveästi ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös