Joku saa korjata jos olen väärässä, mutta eikös Sonera käytä Suomessa VPI/VCI arvoinaan 0/33 ja DNA 0/100. Eli modeemin konffeihin kiinni, tompo antoikin jo hyvät ohjeet niihin.
Tosin ei pitäis kyllä bitin liikkua yhtään jos VPI/VCI arvot ovat väärin mutta nuo nyt ensimmäiseksi tarkistaisin. Luultavasti olet DNA:lta jotain ohjeita saanutkin modemin conffauksesta, kannattanee tarkistaa onko muistikuvani oikea.
Oikeastaan en ole saanut mitään ohjeita enkä mitään kysellytkään, olin pitkälti siinä uskossa että tehdasasetuksilla nykyiset adsl-modeemit toimii muitta mutkitta näillä yleisillä operaattoreilla. Ekan modeemin aikanaan jouduin conffaamaan itse sen aikaisiin dna-asetuksiin.
Ja bittihän tosiaan liikkui jonkun verran, mm. verkossa pelattava wow toimi ihan normaalisti. Tsekkaan vielä palomuurin, etenkin Windowsin oman.
Tuosta päivittelystä vielä, itselläni ei ole verkkokorttia, ekana käytin usb-liittimen kautta adsl-purkkia, sittemmin adsl-modeemia joka toimii wlan-lähettimenä toisella puolen huonetta. Eli "piuhattomana" joudun tekemään kaiken. wlan-vastaanotin on muistaakseni A-link vai mikä lie, pieni kikkare usb-väylässä.
Ja siihen Telewellin purkkiin, en päässyt kiinni sillä IP-osoitteella, koska en toistaiseksi saanut pois välityspalvelua joka häiritsee tuota yhteydenottoa.
Voisinkin lähteä nyt ruokiksella kotiin tahimaan tän kanssa hetkisen, työmaa on kuollut näinä kesän kuukausina;)
Kiitos vinkeistä, luulen että tää ratkeaa kunhan päivänvalossa pääsen sorkkimaan kaikessa rauhassa. Palaan asiaan viimeistään kertomaan mistä kiikasti, usko on kova!
edit.
Nyt toimii jo nettiselain mozilla firefox) joka suuntaan, mutta messenger ei. Löysin asetukset, joissa vaihdoin välityspalveluun "suora yhteys". Tämän jälkeen pääsin mm. Telewellin purkille ja siellä näkyikin nuo Dna:n notulit jo, eli 0/100 mm. Messenger kuitenkin käyttänee yhteyden luomiseen internet exploreria, joka vissiin vaatii proxyn ja osoitteen??
edit2.
Netti toimii nyt moitteetta, ensin Telewelli ei tykännyt toimia oikein (eikä hakenut oikeita dna:n asetuksia).. pakkosyöttämällä ne ei myöskään toiminut. Tehdasasetusten kautta kuitenkin saatiin se hakemaan itselleen oikeat asetukset, RCF 1483 bridged LLC jne..
No, messenger ei edelleenkään toimi eikä sen myötä hotmail, nuo kun käyttävät sitä internet exploreria. Explorerin asetuksista taas en löydä kohtaa, joka viittaisi tuohon välityspalvelimeen, joka ilmeisesti muodostaa ongelman. Pitänee koittaa hommata vielä uusi IE, vaikka en sitä käytäkään.. mutta nuo ohjelmat perkele käyttävät.
Viimeksi muokattu: