Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 885 693
  • 19 252

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nokian videot

Jatketaan koodekkikeskustelua.

Kun kännykälläni kuvaan videota ja lähetän sen kaverin sähköpostiin suoraan kännykästä, niin tiedoston nimi on *.mp4, mutta eipä noita kukaan ole voinut katsella.

Itselläni toi aukeaa oletuksena winampilla, mutta kuva ei näy, vain ääni kuuluu. Noksulan omalla mediapläyerillä kyllä näkyy ja voi muuttaa toiseen muotoon, mutta se edellyttää videon kopioimista koneelle välillä, mikä ei ole hyvä juttu.

Mikä koodekki tuon aukoo, ffdshow ei ole ratkaisu.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
jussi_j kirjoitti:
Jatketaan koodekkikeskustelua.

Kun kännykälläni kuvaan videota ja lähetän sen kaverin sähköpostiin suoraan kännykästä, niin tiedoston nimi on *.mp4, mutta eipä noita kukaan ole voinut katsella.

Itselläni toi aukeaa oletuksena winampilla, mutta kuva ei näy, vain ääni kuuluu. Noksulan omalla mediapläyerillä kyllä näkyy ja voi muuttaa toiseen muotoon, mutta se edellyttää videon kopioimista koneelle välillä, mikä ei ole hyvä juttu.

Mikä koodekki tuon aukoo, ffdshow ei ole ratkaisu.

MP4 on saman asia kuin AVI. Se on pelkästään container-formaatti (ei hajuakaan mikä tuon sanan käytännöllinen tai vakiintunut suomennes olisi) ja se voi sisältää H.264, MPEG-4, MPEG-2 tai MPEG-1 koodattua videota. Asenna gspot-ohjelma ja tutki sillä millä koodekilla koodattua videota tuo tiedosto on syönyt (tod. näk. H.264. toinen vaihtoehto on että ko. tiedosto ei olekaan mp4-formaatissa vaan on 3gp-formaatissa joita multimediapuhelimet yleensä käyttävät) ja sen jälkeen asennat vaadittavat koodekit ja splitter/parser filtterit. Täältä lisää tietoa:

http://forum.doom9.org/showthread.php?t=62723

- tinke.80
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jussi_j kirjoitti:
Kun kännykälläni kuvaan videota ja lähetän sen kaverin sähköpostiin suoraan kännykästä, niin tiedoston nimi on *.mp4, mutta eipä noita kukaan ole voinut katsella.
Kokeilepas huviksesi MP4Cam2AVI-ohjelmaa, joka muuttaa tiedoston käden käänteessä AVI:ksi. Varsinaista sisällön muuntamista ei tapahdu eikä siis laatua menetetä, joten jos video on esim. H.264-videota, niin se säilyy edelleen sellaisena. Tuon AVI-tiedoston pitäisi kuitenkin aueta helpommin eri ohjelmilla katselua ja jatkokäsittelyäkin varten.
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tinke-80 kirjoitti:
Se on pelkästään container-formaatti (ei hajuakaan mikä tuon sanan käytännöllinen tai vakiintunut suomennes olisi)
Offtopic, mutta varmaankin kotelointi. Tiedä sitten kuinka vakiintunut, kun ei noita formaatteja ja codecceja yleensä normipaavot edes erottele.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Offtopic tämäkin.
Itse odotan "innolla" sitä päivää kun kaverit ostavat uuden tietokoneen jossa on mukana Blu-ray-asema. Tästä uudesta laitteesta innostuneena ostavat tietenkin ensimmäisen Blu-ray-levynsä ja kun (yllätys yllätys) levy ei jostain syystä toistukaan koneessa he soittavat minulle ja pyytävät neuvoa tähän ongelmaan. Siinä vaiheessa todennäköisesti leikin tietämätöntä ja sanon ettei minulla ole hajuakaan mikä siinä voisi olla ongelmana.

Blu-ray ja HD-DVD tulevat aiheuttamaan niin järkyttävän määrän ongelmatilanteita ja hampaitten kiristystä ettei ole tosikaan. Jos ei peruskäyttäjällä on jo ongelmia AVI-tiedoston kanssa joka sisältää Xvid-pakattua videota ja MP3-pakattua ääntä niin kuinka vaikeuksissa he tulevat olemaan näiden uusien HD-levyformaattien kanssa. Noh, ei ole minun ongelmani.

- tinke.80
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Oisko vinkkejä?

Sain tässä käsiini litteän näytön, Benq T701. Kytkin sen ensin kotikoneeseen ja näytti hyvältä, mutta sitten se yhtäkkiä sammutti itse itsensä. Nappulaa painamalla saa aina esiin näytön värin ja nimen Benq, mutta sitten se taas sammuu. Näin aina muutaman kerran, kunnes se sitten yhtääkkiä jää päälle, pidempiäkin aikoja. Kokeilin näyttöä myös läppäriin, mutta sama juttu.

Olen hakenut kaikki ajankohtaiset ajurit valmistajan kotisivulta, mutta ei auta.

Löytyisikö vinkkejä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on sammutusongelma. Kun sammutan koneeni normaalisti käynnistä-valikon kautta, näyttöön jää junnaamaan "sammutetaan Windows" tjsp. teksti, ja keskusyksikkökin elää omaa elämäänsä selvästi. Tätä tapahtuu nykyään useammin kuin ennen, vaikka kone ei ole kuin pari kuukautta vanha. Mikään muu tähän ei auta kuin virtanappulan alhaallapito jokusen sekunnin ajan, jolloin kone sammuu.
 

Aksu

Jäsen
Yksinkertainen ongelma, johon yksinkertainen ihminen ei tiedä ratkaisua. Käytän kannettavaa työjuttujen takia siellä täällä ja sähköpostitilit (5 kpl) pyörii outlookin kautta. Tien päällä viestien vastaanottaminen onnistuu, mutta lähettäminen ei. Mitä minun pitää muuttaa, että onnistun lähettämään viestejä noista osoitteista myös muualla kuin kotiosoitteessa?
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Aksu kirjoitti:
Yksinkertainen ongelma, johon yksinkertainen ihminen ei tiedä ratkaisua. Käytän kannettavaa työjuttujen takia siellä täällä ja sähköpostitilit (5 kpl) pyörii outlookin kautta. Tien päällä viestien vastaanottaminen onnistuu, mutta lähettäminen ei. Mitä minun pitää muuttaa, että onnistun lähettämään viestejä noista osoitteista myös muualla kuin kotiosoitteessa?

Tässä lienee kyse lähettävästä palvelimesta ja saapuvasta palvelimesta. Saapuva sinulla pysyy samana, olit sitten missä tahansa. Postit siis kolahtelee sun mailiin aina.

Mutta lähettäminen onkin sitten riippuvainen siitä, kenen operaattorin verkossa olet kiinni. Jos sinulla on esim. kotona Elisan laajakaista, niin siellä käytät elisan lähtevän postin palvelimen asetuksia. Mutta jos vaihdat vaikka Soneran verkkoon jossakin kaverin luona tms, niin sinun kuuluu vaihtaa lähtevän postin palvelin Soneran asetuksille.
 

CorporalSyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjois-New Yorkin joukkueet

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aksu kirjoitti:
Yksinkertainen ongelma, johon yksinkertainen ihminen ei tiedä ratkaisua. Käytän kannettavaa työjuttujen takia siellä täällä ja sähköpostitilit (5 kpl) pyörii outlookin kautta. Tien päällä viestien vastaanottaminen onnistuu, mutta lähettäminen ei. Mitä minun pitää muuttaa, että onnistun lähettämään viestejä noista osoitteista myös muualla kuin kotiosoitteessa?

Lähteekö viesti, jos vastaat saamaasi viestiin replynä?
Mutta jos kirjoitat uuden viestin, se jää outbox-kansioon eikä lähetys onnistu?

Talläinen ongelmaan törmäsin vähän aikaa sitten.
Poistamalla kaikki spam-filtterit outlookista auttoi.

Onko Nortonin virustutka käytössä?
 

Aksu

Jäsen
mjarkko kirjoitti:
Lähteekö viesti, jos vastaat saamaasi viestiin replynä?
Mutta jos kirjoitat uuden viestin, se jää outbox-kansioon eikä lähetys onnistu?

Talläinen ongelmaan törmäsin vähän aikaa sitten.
Poistamalla kaikki spam-filtterit outlookista auttoi.

Onko Nortonin virustutka käytössä?

Reply eikä uusi viesti onnistu. Norton on kyllä käytössä ja sitä olen sorkkinut monen muun ohjelman takia moneen kertaan.

Edit: Mut ylempänä varmaankin tuli jo ratkaisu ongelmaan. Testaan kunhan tästä seuraavalle keikalle lähden.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Aika monessa paikassa sähköpostien lähettäminen onnistuu firman palvelimen kautta vain rajoitetun IP-numeroalueen sisältä. Tällä siis halutaan varmistaa, että kukaan firman ulkopuolelta ei voi käyttää lähetyspalvelinta spämmitarkoituksiin. SMTP-autentikointi voi olla yksi ratkaisu, jos firman sähköpostipalvelin sattuu sellaista tukemaan (lisätietoja).

Ratkaisu on yllä kerrotun sertifikaattisysteemin lisäksi esim. jokin webmail-pohjainen ratkaisu, jolloin mailien lähettäminen hoituu selaimen avulla.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hyvä tulostin / monitoimilaite kotikäyttöön?

Olen pitemmän aikaa harkinnut tulostimen ostoa kotiin, ennestään kun ei minkäänlaista löydy. Viime aikoina ovat ns. monitoimilaitteet (tulostin/skanneri/kopiokone) tuleet vahvasti markkinoille, mutta mihin näistä laitteista oikeasti on?

MB 1/2006 oli arvostelu laitteista, ja sen voitti Canonin Pixma MP150. Tämähän on ollut nyt myös tarjouksessa Anttilassa (taisi olla 69 EUR. Budjetiksi olen ajatellut max n. 150 euroa, kysymys onkin, että saanko lisää rahaa laittamalla mitään todellista hyötyä tähän edullisempaan laitteeseen? Entä onko markkinoille tullut vasta uudempia malleja, joita kannattaisi harkita?

Käytännössä laite tulee olemaan normaalissa arkipäivän tulostuskäytössä, + satunnaisessa kopioinnissa ja skannauksessa. Tietysti voi olla tilanteita, joissa myös valokuvatulostus kiinnostaa... Mitä vaihtoehtoja suosittelisitte?
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
RaitisAna kirjoitti:
Käytännössä laite tulee olemaan normaalissa arkipäivän tulostuskäytössä, + satunnaisessa kopioinnissa ja skannauksessa.
Tuo MB:n testi oli niin selvää peliä että tuohon hintaan/käyttöön ei itselle tarvinnut paljoa muita ajatella. Nyt en tosin tiedä onko jotain uutuuksia tullut markkinoille. Turhan pienet mustesäiliöt vaan noissa nykyään, kun muutamia värikuvia (n.20 cd:n kantta) tulostettu ja valittaa jo musteesta...
 

CorporalSyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjois-New Yorkin joukkueet

FlaPa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
No pitääpä kysyä täältä jos joku tietää mikä tässä mun koneessa mättää.. Elikkä, kun katson tuolta NHL.comin highlighteista noita videoita ja se video aukeaa sitten uuteen pieneen ikkunaan. Ennen olen saanut videon pyörimään koko näytöllä kun tuplaklikkaa sitä videota ja nyt yht'äkkiä en. Se ei suostu aukeamaan koko näytölle vaikka klikkaan hiiren oikealla ja valitsen zoomaa->koko näyttö, vaan jos teen noin se kaataa koko selaimen! Ei ole edes väliä käytänkö exploreria vai mozillaa, ei tajua?
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Firefox latauskuva

Voi että kun pieni asia saa ajatukset itseensä.
Mieleeni tuli nyt että olisi tarve saada FireFoxista vaihdettua tuo latauskuvana, tai jonain sellaisena, oleva iso FireFox-logo (tiedätte kyllä) johonkin muuhun.
Luinkin jostain että sen saa ainakin pois ja ajattelin että ei kai se kovin kummoinen asia ole kun muutenkin on tuo FF hyvin muokattavissa...

Noh, tässä on nyt sitten aikaa kulutettu googlessa yms tuollaista ärsyttävää turhuutta etsimisessä, eikä mitään ohjeita ole löytynyt.

Täältä olen penkonut ulkoasunmuutosohjeet ja keskustelupalstaa, mutta ei niin ei.
Eli jos joku ystävällinen voisi auttaa niin saisi taas mielenrauhan.:)
 

CorporalSyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjois-New Yorkin joukkueet
EmZ kirjoitti:
Tuosta juuri ei löydy kirveelläkään sitä kapasiteettijuttua :(

Tuota tuota... ilmeisesti tuo Migo on siis pelkästään Synkronointiin tarkoitettu. Mutta: kokeilepa ladata SecureTraveler, voi olla että olet säätänyt Public/Private Zonet jotenkin hassusti tuolla. Siinä mukana pitäisi tulla pdf-manuaali jossa käyttöohjeet.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Miten helvetissä saan MD:ltä impattua raidat tietokoneelle. USB-väylän kautta voi vain ohjata Minidisciä ja laittaa biisejä MD:lle, mutta liikenne toisin päin ei toimi. Ei ole mitään export-mahdollisuutta tuossa MD:n mukana tulleessa softassa. Frustroidun.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Milläs ohjelmalla pystyy editoimaan liikkuvaa kuvaa, eli jos vaikka TV kortilla nauhoittaa jonkin ohjelman, jossa alussa esitellään päähenkilöt, niin miten ko. henkilöiden nimet esim. voisi vaihtaa
Onko kellään kokemusta?
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaksi näyttöä-Ikkuna avautuu väärään

Minullla on tietokoneessa kaksi näyttöä. Miten saan vaihdettua eli siis märiteltyä uudestaan näytön, johon uusi ikkuna avautuu?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Niilo kirjoitti:
Milläs ohjelmalla pystyy editoimaan liikkuvaa kuvaa, eli jos vaikka TV kortilla nauhoittaa jonkin ohjelman, jossa alussa esitellään päähenkilöt, niin miten ko. henkilöiden nimet esim. voisi vaihtaa
Onko kellään kokemusta?
Jos ymmärsin asian oikein, niin tekstiä itsessään ei voi editoida "tekstinä", vaan ainakin tavalliset videokaapparit tallentavat kuvan yhtenä pakettina niin, ettei tekstiä voi napata välistä pois esim. tekstinkäsittelyohjelman avulla.

Jos haluat vaihtaa nimet, sinun olisi ruutu kerrallaan tehtävä muutos kuvankäsittelyohjelmalla (mikä vie todennäköisesti liikaa aikaa) ja sitten tallennettava tiedosto jälleen johonkin videoformaattiin. Tietenkin sopivaan väliin voisi lisätä jonkin oman videoklipin jossa esittelet oman versiosi henkilöistä (korvaamalla vanha pätkä), mutta en tiedä vastaako se tarkoitustasi.

Yritä saada tuosta jotain selvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös