Elisan asiakkaalla on siis kaksi IP:tä, julkinen ja sisäinen. Jos joku vielä ADSL purkillaan pitään NAT muunnosta päällä niin sitten on kolme. Sonerallakin oli aiemmin vastaava systeemi, mutta he luopuivat siitä ajat sitten.
Tuon ulkoisen ip:n näkee menemällä jollekin webbisivulle, mikä näyttää sen (linkki edellisessä viestissäni). Oma tietämättömyyteni koski sitä, pysyykö tuo samana noin keskimäärin.
Ainakin Soneran verkossa liikenne omaan koneeseen onnistui, kun vain selvitti tuon ip-osoitteen tuollaiselta sivulta. Toimin tuohon aikaan siten, että minulla oli käytössä windows makro-ohjelma, joka koneen käynnistyessä surffaili tuolle sivulle, painoi [ctrl]+A, [ctrl]+C, avasi mailiohjelman, [ctrl]+V ja lähetti sen mulle mailiin. Näin siis kun ennen töihin lähtöä törkkäsin koneen käyntiin, pystyin duunista käymään käsiksi omaan koneeseen, kun vielä oli käytössä PC-anywhere ohjelma.
Nyt Soneralla on dynaaminen osoite, joka ei ole vaihtunut mulla ikinä, eli yli vuoteen.
Elisa on muuten firmana niin onneton paska, etten ikinä osta sieltä mitään. Radiolinjankin GSM verkko on teknisesti 5 vuotta Soneran vastaavaa jäljessä. Lisäksi firman palvelu on neuvostoliittolaiselta haiskahtavaa. Olen tasan yhden kerran saanyt sieltä hyvää palvelua, silloin kun lopetin puhelinliittymäni 3 vuotta sitten.