Löytyykö jatkoajasta muita täysin raittiita?

  • 20 291
  • 164

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eli kun täällä on jo joka alkoholille ja tupakalle sun muille aineille joilla voidaan ajatukset turruttaa avattu omat ketjut niin kai se sitten pitää avata niillekin jotka haluavat elää elämänsä siinä luonnollisessa olotilanteessa mihin ollaan synnytty.

Eli itse ole täysin raitis eli en käytä alkoholia enkä tupakkaa sun muita päihdyttäviä aineita.
Löytyykö muita?
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
mixu kirjoitti:
Eli itse ole täysin raitis eli en käytä alkoholia enkä tupakkaa sun muita päihdyttäviä aineita.

No tämä selittääkin monen monta asiaa. En takuulla kyllä ala ikinä raittiiksi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
mixu kirjoitti:
Eli itse ole täysin raitis eli en käytä alkoholia enkä tupakkaa sun muita päihdyttäviä aineita.
Löytyykö muita?


Ajattelinkin, että sinussa täytyy olla jotain todella paljon vikana(hymiöitä tarpeen mukaan)

Oletko samanlainen "raitis" kuin edesmennyt porilainen, vai oletko ollut juomatta koko ikäsi? Jälkimmäisessä tapauksessa nostan hattua, ensimmäisessä kehotan etsimään kultaista keskitietä ja mielenlujuutta...
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vähän arvasinkin mitä vastauskia alkaa tuleen sillä harvalta löytyy kanttia kulkea omia polkujaan.Selkäranka meillä kaikilla pitäisi olla "mutta kun kaikki muutkin juo niin enhän minä kehtaa erottua porukasta".

En tiedä mitään pahaa mitå raittius voi saada aikaan mutta alkoholin ja tupakan "saavutukset" ovat kyllä hyvin tiedossa.

Mutta toivoisin että tämä ketju ei menisi siihen että mietittäisiin minun persoonaani ja alkoholin ja muiden aineiden käyttäjät voivat kirjoittaa rakastamistaan aineista omille ketjuilleen ja annetaan tämä ketju olla siinä tarkoituksessa kun se avasin eli " Löytyykö jatkoajasta muita täysin raittiita?"
Kiitos.
 

Kaivanto

Jäsen
Myös toinen tahaton Jatkis-legenda Huuhaa ei juo "pelle-alkoholia". Komia kerho teillä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
mixu kirjoitti:
Vähän arvasinkin mitä vastauskia alkaa tuleen sillä harvalta löytyy kanttia kulkea omia polkujaan.Selkäranka meillä kaikilla pitäisi olla "mutta kun kaikki muutkin juo niin enhän minä kehtaa erottua porukasta".

En tiedä mitään pahaa mita raittius voi saada aikaan mutta alkoholin ja tupakan "saavutukset" ovat kyllä hyvin tiedossa.

Ei vaan ihan oikeasti tein sinulle kysymyksen. Oletko niitä ihmisiä, jotka ovat huomanneet oman "juopottelun" jälkeen, ettei viina sovi heille, vai oletko ollut todellakin koko ikäsi juomatta ja päättänyt, ettet turmele ruumistasi/mieltäsi tuolla helvetin aineella?

Raittius on pahasta silloin, jos siitä paasaa entinen juoppo.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaivanto kirjoitti:
Komia kerho teillä.
Jeah, tässä tulee ala-aste mieleen. Mulla oli MSX ja muilla C64.

Raitis ollaan, sekä tupakan että alkoholin ja muiden päihyttävien aineiden suhteen.

EDIT: Omassa suvussa sekä isä että isoveli ovat täysiä alkoholisteja, lääkkeiden väärinkäyttäjiä ja isoveli huumekoukussa. Joten oma päätös oli yksinkertaisesti olla koskematta koko "tuotevalikoimaan".
 
Viimeksi muokattu:

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
mixu kirjoitti:
.Selkäranka meillä kaikilla pitäisi olla "mutta kun kaikki muutkin juo niin enhän minä kehtaa erottua porukasta".

Luuletkos tosiaankin että päihdeaineiden käyttö johtuu vain tuosta syystä?
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
mixu kirjoitti:
Selkäranka meillä kaikilla pitäisi olla "mutta kun kaikki muutkin juo niin enhän minä kehtaa erottua porukasta".

Teinareilla ehkä noin, mutta kyllä terveet aikuiset juovat tai ovat juomatta mielensä mukaan. Itselläni ei ole suu ollut ikinä tuohesta, ja sen paremmin en ala juomistani perustelemaan kuin kyselemään muilta perusteluja juomatta jättämiseen. Tosin, nyt kun asiasta on oikein keskuteluketju, niin pitänee hieman joustaa tuosta edellisestä lauseesta, jos aikoo osallistua keskusteluun.

mixu kirjoitti:
En tiedä mitään pahaa mitå raittius voi saada aikaan mutta alkoholin ja tupakan "saavutukset" ovat kyllä hyvin tiedossa.

Eipä kai mitään, pienissä määrin alkoholin on todettu olevan jopa terveellistä, mutta eiköhän se raittuis olen kuitenkin terveellisempää kuin kännääminen. Minua eivät raittiit häiritse niin kauan kunhan eivät tule myymään ideologiaansa minulle. Olen valintani tehnyt, ja jos dokailun takia elämä lyhenee vaikkapa kymmenellä vuodella, niin saa lyhentyäkkin, sen verran temppujuomasta pidän sekä saunakaljana, ruokajuomana, nautiskeluaineena ja ihan kännämisenäkin.

EDIT: nyt ravintolaan syömään ja sitten dokaamaan...
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Borgie kirjoitti:
Eipä kai mitään, pienissä määrin alkoholin on todettu olevan jopa terveellistä, mutta eiköhän se raittuis olen kuitenkin terveellisempää kuin kännääminen. Minua eivät raittiit häiritse niin kauan kunhan eivät tule myymään ideologiaansa minulle. Olen valintani tehnyt, ja jos dokailun takia elämä lyhenee vaikkapa kymmenellä vuodella, niin saa lyhentyäkkin, sen verran temppujuomasta pidän sekä saunakaljana, ruokajuomana, nautiskeluaineena ja ihan kännämisenäkin.

Joo, näinhän se menee... esim. isäni on absolutisti ja se sopii hänelle hyvin, itselle taas bisse kyllä maistuu ihan lahjakkaasti. Kyllähän alkoholi aiheuttaa kaikenlaisia syöpiä ym. liikaa käytettynä. Tosin jotkut jotka ovat vetäneet kuin sienet 50 vuoden ajan, eivät silti sairastu...

Kaipa se on niin että kohtuus kaikessa.
 

Kaivanto

Jäsen
Ruutiveijari kirjoitti:
Jeah, tässä tulee ala-aste mieleen. Mulla oli MSX ja muilla C64.

No enpä malttanut olla mainitsematta, kun samaan karsinaan eksyi kaksi suurta ajattelijaa ja moraalista esikuvaani.

Yleisesti ottaen kunkin päihteettömyys tai päihteellisyys on toki hänen oma asiansa. On noita tuttuina useampikin. Yksi on vanha koulukaveri, joka melkein tappoi itsensä viinalla ja huumeilla ja lopetti sähläämisen vihdoin käytyään laitoksissa katkolla lukemattomia kertoja. Ei juo enää pisaraakaan, koska ei voi, muttei puutu muiden elämäntapoihin. Yksi toinen kaveri ei ole koskaan maistanut sen enempää viinaa kuin röökiäkään, saati nyt sitten huumeita. Ei tee asiasta minkäänlaista numeroa. Tutustuin heppuun baarissa ja tuli tavattua jotain kymmenkunta kertaa, ennen kuin (kaljaa tarjotessani) kävi ilmi, että se juo vaan kokista. Näiden päihteettömyydestä mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa.

Oma lukunsa ovat sitten ne, jotka eivät juo, mutta joilla on silti alkoholiongelma.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pätkäisin oikein rutkasti viestiäsi mutta tämä kohta on se johon erityisesti haluan puuttua.

Borgie kirjoitti:
Minua eivät raittiit häiritse niin kauan kunhan eivät tule myymään ideologiaansa minulle.

Tämä on mielestäni kaiken A ja O, olipa sitten kyse alkoholittomuudesta tai alkoholin käytöstä, niin kauan kaikki on hyvin kunhan omaa ideologiaansa ei tulla pakkokauppaamaan ehdottomana oikeana ideologiana. Täsmennetään vielä etten pidä ideologiansa kaupitteluna kaskustelun käymistä alkoholittomuudesta tai alkoholin käytöstä (kuten JA:n viini tms. ketjut), raja menee paljon korkeammalla - siinä jos aletaan tuomitsemaan muita ja pauhaamaan oman ideologian/valinnan ehdottomasta paremmuudesta tms.

Minä olen oman valintani tehnyt kokemuksien perusteella, se on kohtuukäyttö (minimaalinen sellainen), siidereitä ja viinejä silloin tällöin nautin mutta kännäämiset jätän suosiolla muille - se touhu ei sovi minulle sen voin sanoa kokemuksen vankalla rintaäänellä.

vlad.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vlad kirjoitti:
Tämä on mielestäni kaiken A ja O, olipa sitten kyse alkoholittomuudesta tai alkoholin käytöstä, niin kauan kaikki on hyvin kunhan omaa ideologiaansa ei tulla pakkokauppaamaan ehdottomana oikeana ideologiana.
Täsmälleen näin. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan, kuten uskovaisuuteen.

Niin ja itse en todellakaan ole täysin raitis. Mutta kunnioitusta löytyy niitä kohtaan, jotka ovat.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
vlad kirjoitti:
Minä olen oman valintani tehnyt kokemuksien perusteella, se on kohtuukäyttö (minimaalinen sellainen), siidereitä ja viinejä silloin tällöin nautin mutta kännäämiset jätän suosiolla muille - se touhu ei sovi minulle sen voin sanoa kokemuksen vankalla rintaäänellä.

vlad.

Hienoa, että joku löytää sen oman kultaisen keskitiensä. Suomi ja maailma on täynnä niitä ihmisiä(entisiä juoppoja), jotka ovat löytäneet raittiuden jeesuksen kautta ja nyt levittävät jeesuksen ilosanomaa lähimmilleen ja samalla julistavat miten alkoholi on saatanasta.

Alkoholi on pullosta ja sen käyttö on täysin riippuvainen ihmisestä itsestään. Sitä voi ottaa myös vähän. Sitä voi nauttia yhden viskinaukun tai lasin viiniä - pullon avaaminen ei tarkoita sitä, että se pitää juoda tyhjäksi.

Kyllä minä sen ymmärrän, että joku on juomatta viinaa, mutta viinan demonisointi on perseestä. Ei se ole sen enempää saatanasta kuin rasvainen makkarakaan - molemmat tappavat pitkällisen käytön ja suurien kerta-annoksien johdosta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Karzan kirjoitti:
Luuletkos tosiaankin että päihdeaineiden käyttö johtuu vain tuosta syystä?

Mistä se johtuu? Tähän ei ole vielä kukaan antanut vastausta. Miksi ihminen haluaa juoda itsensä tiedottomaan tilaan ja kärsiä siitä aamulla helvetin pahana olona?

Savuton olen ja alkoholia kuluu nykyään todella vähän. Mutta kuulun siihen ryhmään, joka ajattelee niin, että alkoholi on pieninä annoksina nautittuna terveellistä ja välillä hyvä seurustelujuoma. Ei voi puhua siis raittiudesta. Raittius vaatii mielen lujuutta ja liian moni sitä on yrittänyt siinä onnistumatta. Kaikkia kunnia heille. Tässäkin ketjussa on tullut esiin taas kerran raittiuden ja uskonnon välitön yhdistäminen. Olisiko se sitten alkoholistin ensimmäinen mielikuva raittiista?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Mikäli tähän "täysin raittiiden" kerhoon pääsee sillä, että ei juo alkoholia eikä käytä päihteitä ja on pysynyt tupakasta erossa, niin ilmoittaudun jäseneksi.

Mitään ongelmia ei minulle ole em. tavoin määritellystä raittiudesta ja sen mukaisesta elämäntavasta tullut. Tämä on yksi tapa elää eikä sitä pidä kenellekään toiselle tuputtaa. Valmius keskusteluun minulla on aina olemassa, jos joku haluaa asiasta jutustelun aloittaa.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Skeletor kirjoitti:
Mistä se johtuu? Tähän ei ole vielä kukaan antanut vastausta. Miksi ihminen haluaa juoda itsensä tiedottomaan tilaan ja kärsiä siitä aamulla helvetin pahana olona?
Jaa-a, hyvä kysymys. Kai se on niin, että kun niin kaveritkin tekevät. Joukossa tyhmyys tiivistyy.

No ei vaineskaan. Tuskin kovin moni haluaa juoda itseään tiedottomaan tilaan, mutta mitä enemmän alkoholia tulee kitattua illan mittaan, niin sitä helpommin jossain vaiheessa harkintakyky pettää.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Skeletor kirjoitti:
Mistä se johtuu? Tähän ei ole vielä kukaan antanut vastausta. Miksi ihminen haluaa juoda itsensä tiedottomaan tilaan ja kärsiä siitä aamulla helvetin pahana olona?


Miksi juoda itsensä tiedottomaan tilaan? Minä olen ehkä 35 elinvuoteni aikana tehnyt niin alle 5 kertaa. Kyllä normaali tissuttelu ja hyvä humala riittää. Eikä tuo humalahakuisuus ole vain ihmisten keksintöä. Kyllä ne samat tavat löytyvät eläinkunnastakin.

Minulle alkoholi on ainakin tapa rentoutua ja nollata asioita. Sen lisäksi se tekee minut avoimemmaksi ja leppoisammaksi seuramieheksi. Pienessä hönössä olen itsellenikin paljon leppoisampaa seuraa, kuin selvinpäin tuppisuuna ja tosikkona. Minä saatan jopa joskus uskaltaa tanssilattialle, kun olen pienissä pieruissa. Selvinpäin en tee edes sitä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Skeletor kirjoitti:
Mistä se johtuu? Tähän ei ole vielä kukaan antanut vastausta. Miksi ihminen haluaa juoda itsensä tiedottomaan tilaan ja kärsiä siitä aamulla helvetin pahana olona?

Mulla ei ole ikinä alkoholin kanssa ollut tavoitteena tiedoton tila ja paha olo, joten en osaa tuohon vastata.

Itselleni alkoholi on nautintoaine. Käyttämäni alkoholijuomat maistuvat hyvältä, toimivat hyvinä seurustelujuomina sekä tuovan mukavan rennon ja letkeän fiiliksen. Pari bisseä voivat toimia esimerkiksi hyvänä unilääkkeenä. Tietyt alkoholijuomat vain ovat niin hyviä maultaan sekä vaikutuksiltaan.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Tunnustaudun myös raittiusjengin jäseneksi. Kuten yllä jo mainittiin, niin kyseessä pitäisi olla henkilökohtainen asia, jota ei pidä muille tuputtaa tienä, joka on ainoa oikea. Tuo kanta pätee ylipäätään kaikkiin aatteisiin (hetkonen, olenko nyt tuputtamassa muille tätä "henkilökohtainen asia" -aatetta?).

Sitä ymmärrystä ja avoimuutta toivoisi myös toisinpäin - ihmettelen niitä (suomalaisia) aikuisia ihmisiä (tarkoitan 40 vuotta ja vanhempia), jotka yrittävät jos jollain konstilla saada minut juomaan. Vaikka sitten valehtelemalla, että lasissa on alkoholitonta juomaa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Karzan kirjoitti:
Minulle alkoholi on ainakin tapa rentoutua ja nollata asioita. Sen lisäksi se tekee minut avoimemmaksi ja leppoisammaksi seuramieheksi. Pienessä hönössä olen itsellenikin paljon leppoisampaa seuraa, kuin selvinpäin tuppisuuna ja tosikkona.

No kysymys oli ymmärrettävästi hieman kärjistetty. Tämä taitaa olla yleisin selitys. Onneksi oma suu käy sen verran kovaa selvinpäin, että sen takia ei tarvitse alkoholia nauttia.

Valitettavan monella tuttavapiirissäni tämä "nollaus" on jokaviikkoinen toimenpide. Ongelmahan on siinä, että sen toistuessa jatkuvasti muita nollauskeinoja ei ole enää olemassa. "Onko niitä oikeasti olemassa?"

Mutta hyvä, että Jatkoajasta löytyy nauttijoita, jotka eivät sammu eivätkä kärsi krapulasta. Eivätkä häiritse aineen vaikutuksesta muita. Tähän hymiö....
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Skeletor kirjoitti:
Valitettavan monella tuttavapiirissäni tämä "nollaus" on jokaviikkoinen toimenpide. Ongelmahan on siinä, että sen toistuessa jatkuvasti muita nollauskeinoja ei ole enää olemassa. "Onko niitä oikeasti olemassa?"


Tämä on asian suurin ongelma jonka olen tunnistanut itsestäni. Jotenkin sitä vaan ei enää lauantaina osaa muuta tehdä.. Tosin se poikamieselämäntilanne ei kyllä yhtään edesauta asian muuttamista.

Noh. Viikolla ei kulu yhtään annnosta , joten mitä sitä turhia moisesta stressaamaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Skeletor kirjoitti:
Valitettavan monella tuttavapiirissäni tämä "nollaus" on jokaviikkoinen toimenpide. Ongelmahan on siinä, että sen toistuessa jatkuvasti muita nollauskeinoja ei ole enää olemassa. "Onko niitä oikeasti olemassa?"

Nollaus-termiä pohtiessa, niin sitähän kovan humalan otto todellakin on. Ei positiivisessa mielessä niin, että jotenkin huolet poistuisivat tai ihmiselle tulisi parempi olo. Jos vaikka lauantaina otan kunnon humalat, niin sunnuntaina olo on yleensä aika nollissa. Tarkoitan fyysisesti. Sitten maanantaina alkaa itsensä keräily ja ehkä keskiviikkona on jo fyysisesti ensimmäinen normaalipäivä. Torstaina ja perjantaina olo on asteikolla 0-10 maksimissa. Ehkä juuri tämän hyvän olon takia tekee mieli sitten lähteä taas ulos. Harvemmin sitä väsyneenä jaksaa baariin lähteä.
 

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
En kuulu täysin raittiiden kerhoon, koska naukkaan muutaman oluen tai siiderin silloin tällöin. Mitkään persekännien vetämiset ei voisi vähempää kiinnostaa. Muiden päihteiden osalta onkin sitten nolla-toleranssi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ole täysin raitis, tai oikeastaan en ole sellainen ollenkaan. Tosin pitkään olin. Taisin olla noin 22 tai 23-vuotias, kun ensimmäistä kertaa kallistin kuppia. Sekään ei tapahtunut mitenkään ykskaks, noin vajaan vuoden ajan join jotain kuohuviinia tai konjakkia silloin tällöin, jos tarjottiin. En kuitenkaan juonut itseäni humalaan. Vasta sitten vähän myöhemmin.

Koko teini-ikä meni siis ihan täysin raittiina ja "streittarina", vai miten sitä nyt sanotaan. Se oli sitä aikaa se, en välttämättä kadu, etten silloin lutrannut alkoholilla. Se ei ehkä siihen elämäntilanteeseen sopinut. Olin kieltämättä aika vannoutunut absolutisti ja kieltämättä siihen kuului hieman sellaista ylimielisyyttä erilaisia päihteitä kohtaan. Nuoruuden idealismia.

Minun mielestäni juokoon, tai olkoot juomatta, kunhan ei tee siitä asiaa, minkä perusteella kuvittelee olevansa toisia jotenkin parempi. Vituttaa suunnattomasti sellaiset absot, jotka niuhottaa ja katsoo nenäänsä pitkin niitä, ketkä juo ja esittävät itse jotain yli-ihmistä. Niin ikään vituttaa ne, jotka retostelee alkoholin kiskomisellaan ja kuinka paljon jaksaa vetää ja muutenkin ovat maailmanomistajia omasta mielestään.

Minusta on kyllä ihan hienoa se, että ei käytä alkoholia ja muita päihteitä (se ei ole helppo periaate nyky-yhteiskunnassa) ja en minä ketään kannustaisi aloittamaankaan. Juomisen ja polttamisen lopettamista taas voisin suositella, jos silmin nähden se touhu ei tee kyseiselle ihmiselle mitään hyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös