Onko lapsilta kysytty, onko ok, että heidän yksityiselämäänsä jaetaan 20 tuhannelle seuraajalle?
Helenahan on sanonut, että hänen Instagramistaan ei ole haittaa lapsille ja lapset olisivat Helenan mukaan halukkaita itse tulemaan kertomaan sen äitinsä Instaan. Ja jos Helena näin sanoo, niin uskottavahan se on, koska Helena ei paskaa puhu.
Kaikille on varmaan käynyt selväksi, että mä en arvosta Helenaa ja hänen toimintaansa pätkän vertaa. En voisi itse ikinä toimia niin kuin Helena on toiminut. Missään kohtaa. Mutta kaikkein eniten perseestä Helenan toiminta on omia lapsiaan kohtaan. Ihan kokonaisuutena, mutta myös pienempiin osiin jaettuna.
Lapset eivät varsinkaan tällaisessa tapauksessa voi itse tehdä päätöksiä some-esiintymistensä suhteen. Tätä ei voi nyt ollenkaan verrata vaikkapa mun tilanteeseeni, missä mulla on yksityinen insta ja varmaan joku pari sataa seuraajaa, jos sitäkään. Tuon ikäiset lapset eivät yksinkertaisesti kykene vielä ymmärtämään, miten maailma toimii. Kun ei sitä näytä ymmärtävän monet aikuisetkaan. Näitä asioita opetellaan yhdessä vanhempien kanssa ja moni joutuu oppimaan itsekin kantapään kautta. Kun ei ymmäretä, että harmittomaksi tarkoitetusta videosta voi seurata paljon mielipahaa.
Mulle kaikkein suurin ihmetyksen aihe näiden lapsivideoiden osalta on se, että eikö lasten toisen vanhemman mielipiteellä ole mitään merkitystä? Mikään ei tue sitä, että Helenan toiminta olisi lapsille jotenkin erityisen hyödyllistä. Tai edes neutraalia. Tässähän olisi lapsilla jo nyt kaikki maailman aihiot ITSE hakea Helenalle tuomio ja kielto jakaa mitään materiaalia heistä julkisesti. Mutta ymmärrän, että kynnys on erittäin suuri. Ja kuten todettua, ei nuo lapset ymmärrä kokonaisuutta eikä heille varmaan ihan pahimpia skenaarioita ole maalailtukaan. Mutta siltikin ne pitää huomioida.
Helena ei itsekään voi tietää, keitä ovat nämä häntä seuraavat ihmiset ja millä motiiveilla he häntä seuraavat. Ei tarvita kuin yksi häiriintynyt yksilö, jolla kantti kestää tehdä jotain aidosti vaarallista. Ja tästä asiasta on aivan varmasti Helenalle sanottu lukemattomia kertoja. Mitä tekee Helena? Uhmaa ihan jokaista sääntöä, kehotusta, päätöstä ja määräystä. Aivan keskenkasvuisen pissiksen touhua. Ja mä ihmettelen, miten Suomelta ei löydy keinoja kieltää EDES lasten kuvien ja asioiden julkaisemista? Mä voin jo nyt kertoa, että näiden lasten osalta hinta maksetaan myöhemmin, mutta nämä lapset maksavat sen hinnan kyllä. Kun nämä lapset sitten kysyvät, miksi kukaan ei tehnyt mitään, vaan Helenan julkisen touhun annettiin vain jatkua, ei lohduta pätkän vertaa mitkään viranomaisten anteeksipyynnöt, että olisi pitänyt pystyä parempaan.
Onko ylipäätään olemassa jotain kuvia tai tilanteita, mitä Helena ei saisi julkaista? Nyt on julkaistu jo lasten turha itkettäminen lentokentällä Minnesotassa, joka oli täysin lavastettu juttu, tyttären utelut "isän muista tytöistä", tyttären kiukuspäissään huudettu "iskä on vitun vammanen" sekä nuorimman pojan kyyhöttäminen auton takapenkin jalkatilassa, kun Helena huutaa sen samaisen pienen pojan isän uudelle vaimolle, jonka kanssa tämä poika asuu 50% ajasta. Ja josta tämä isän uusi vaimo huolehti n. 10,5 kk edellisenä vuonna, kun äiti oli "hoitamassa tärkeitä asioita". Että missä menee raja? Fyysisessä kurittamisessa? Psyykkinen väkivalta ja valta-aseman väärinkäyttö ei ole lainkaan haitallista? Tai on vain niin vähän haitallista, että vielä on varaa vähän lisätä kierroksia?
Jos moni asia on Mikosta kiinni, voisiko ajatella, että Mikko on niin saatanan loppu tähän kiusaamiseen, että ei kertakaikkiaan enää jaksa yhtään uutta riitaa? Kun tietää, että Helena riitelee kyllä ihan kaikesta mahdollisesta? Olisiko mahdollista, että suomalainen yhteiskunta astuisi tässä kohtaa esiin ja sanoisi, että me hoidetaan tämä, koska se on LASTEN ETU? Ai, ei? Miksei? Eikö meillä ole sellaista mahdollisuutta tai vaihtoehtoa? Jos ei ole, pitäisikö olla? PITÄISI!
Vai johtuuko tämä kaikki nyt siitä, että Mikolla
sitä rahaa nyt kuitenkin on? Että, jos oot varakas, niin sun lasten hyvinvointi ei ole niin justiinsa, vaikka olisit kuinka loppu. Että osta vaan niillä miljoonillasi uusi mielenterveys ja vähän voimia. Mikä voisi ollakaan parempi sijoitus? Ja että kun sulla sitä rahaa nyt kuitenkin on, niin ne sun lapset on niin monella tavalla etuoikeutettuja suhteessa muihin, että ihan hyvä vaan, jos saavat hekin vähän haasteita?
Mä en voi sanoin kuvailla, kuinka vastenmielinen henkilö Helena Koivu on mun silmissäni. Ja nimenomaan vanhempana. Kaikki muu paska, mitä Helena Koivu ympärilleen kylvää, on sitten päivästä riippuen sellaista perskärpäsen säälittävää ja epätoivoista ininää. Yhtään Mikon ja hänen läheistensä kärsimyksiä väheksymättä. Mutta ilman lapsia tämä Helenan naurettava pelleily olisi vihelletty poikki jo ajat sitten. Kyllä Mikollakin olisi esittää vaikka minkälaisia todisteita Helenan touhuista ja todistajiakin varmasti löytyy. Ja varmaan ihan videokuvaakin. Mutta lasten takia niitä ei tuoda julkisuuteen. Ja se onkin ihan oikein.