@BOL kun Helena lentää Kakskerran talosta pihalle, niin osaatko sanoa mitä kiusaamis-/kiristyskeinoja hänelle jää jäljelle?
Uskoisin että Helenalla ei juuri mitään mullistavia salaisuuksia ole enää heittää tiskiin, sillä olisi ne jo esille tuonut.
Jos yhteisillä lapsilla alkaa vielä tätä enemmän leikkimään, niin yksinhuoltajuus annetaan Mikolle melko vikkelään.
Jos alkaa Mikkoa ja Natalieta vainoamaan, niin lähetysmiskielto saadaan varmaan melko nopeasti päätettyä.
Mutta olisiko vielä jotain muuta? Vai onko asiat jo sen verran pitkällä, että jäljelle jää pelkkä somessa uhriutuminen? Toisin sanoen jos Mikko perheineen ei enää nettijuttuja seuraa, niin Helena on mahdollista poistaa elämästä melko tehokkaastikin.
Lapset. Lapsilla ja lapsia voi kiusata, kunnes lapset itse tulevat siihen ikään, että toteavat, että nyt riitti. Ja voi olla, että kaikki tai yksikään ei koskaan edes tee sellaista ratkaisua.
Mikko riisui Helenan suurimman kiristyskeinon, eli "pettämisen" IL:n haastattelussa. ja kertoi totuuden Paanasen Sinistäkin. Se oli Helenan kannalta erityisen huono asia, koska samaan aikaan Helenan uskottavuus on mennyt täysin.
Tällainen pitäisi olla vielä vetämässä ja jos mä nyt tulkitsen oikein, vain turvaamistoimet vedettiin pois ja muu hakemus on ennallaan:
Mikko Koivun ja Helena Koivun eroriita on jatkunut useiden vuosien ajan.
www.iltalehti.fi
Mä en tiedä, onko Mikko edes hakenut yksinhuoltajuutta, mutta syytä todellakin olisi. Yksinhuoltajuus ja rajoitetut tapaamiset eivät kuitenkaan välttämättä kulje käsi kädessä. Tärkeämpää olisi musta nyt rajoittaa tapaamisia ja antaa Helenan tavata lapsia vain viranomaisten valvonnassa. Manipulointi on niin jäätävää ja sen voi jokainen voi todeta sen ihan itsekin harva se viikko, että siihen pitää saada stoppi. Se, että Helena veti mukaan myös tyttären kaverin, tekee asiasta vieläkin törkeämmän. Ja lapsille nöyryyttävämmän. Tosin nuorin ei taida vielä ihan ymmärtää ja poika ei ollut kotona.
Uskon myös, että Helena, lapset ja tekniikka keksivät kyllä keinon pitää yhteyttä, jos haluavat, eikä sen lopputulos ole välttämättä Mikonkaan etu, jos alkaa täysin rajoittaa yhteydenpitoa. Mutta Helenalle pitää asettaa rajat. Ja uskon, että on asetettukin ja ehkä ne toimivat jotenkin, kun lapset ovat Mikolla.
Lähestymiskieltokaan ei suojaa kaikelta. Ja mitä sen seuraamisesta seuraa, jos ei henkeä uhkaa? Sakkoja. Helenalla ei ole tuloja. Helenaa ei muutenkaan mitkään säännöt tai määräykset kiinnosta. Eli, tämäkin vaihtoehto on käytännössä yhtä tyhjän kanssa.
Mä uskon, että kun Helena lentää Kakskerrasta, hän joko alkaa taistella kahta kauheammin, käyttää kaikki mahdolliset valitusmahdollisuudet, mitä Suomessa on tarjolla, nosta uusia keissejä, häiriköi lapsia, huutaa somessa ja jatkaa muutenkin tätä nykyistä linjaansa, kunnes viranomaiset puuttuvat toimintaan. Ja vaikuttaa siltä, että eivät kovin helposti puutu. Toisaalta, tässäkin voi olla tilanne, missä yhden pyörän pyörähtäessä eteenpäin, alkaa kaikki muutkin pyöriä. Mutta epäilen. Mä olen aika lailla menettänyt uskoni Suomeen tällaisten tapausten osalta. Mun ekspertiisini ei myöskään riitä kertomaan, mitkä kaikki asiat ovat asianomistajarikoksia ja mitä juttuja voi yleinen syyttäjä lähteä ajamaan. Mun oma oikeustajuni sanoo, että Helenalla alkaa olla niin paljon kyseenalaista toimintaa, että aloitteellisuutta ei pitäisi enää jättää Mikolle, joka hänkin on itse uhri.
Moni asia on nyt paljolti myös Mikosta kiinni. Jollain ilveellä Helenalle pitäisi keksiä, miten pääsee tästä pakittamaan pois jollain tavalla kasvonsa säilyttäen. Vaikka sitten kovasti uhriutuen ja ovet paukkuen. Mutta joku paikka, minne lähteä nuolemaan haavojaan, pitäisi äkkiä löytyä. Minnesotan tällainen paikka piti olla ja sinnehän Helena jäi rakastajansa Troyn kanssa ennemmin kuin tuli lastensa kanssa Suomeen. Ilmeisesti odottamaan naimisiin pääsyä. Mutta ensin taisi Troy lähteä, kun Helenalta loppui viisumi eikä rahaakaan ollut riittävästi ja sitten tuli nämä kaikki kurjat vankilakuviot, joilla Helena ryssi omat viisuminsaantimahiksensa. Tod.näk. ikusiksi ajoiksi. Ja nyt hän sitten joutuu lusimaan täällä kurjassa Suomessa, missä kaikki ovat häntä vastaan lastensa kanssa, vaikka oikeasti ei kiinnostaisi pätkän vertaa. Ja toisin kuin Helena oli kuvitellut, häntä ei täällä ylistestäkään rohkeaksi naisasianaiseksi ja tueta varauksetta sekä Mikko mennä paukautti naimisiinkin. Eikä siinä vielä kaikki, antoi yhden kokonaisen haastattelunkin, mistä Helena ei ole vieläkään päässyt yli. Nämä kaikki asiat sekoittivat Helenan pasmat niin totaalisesti, että Helena ei itsekään tiedä, miten tässä nyt pitäisi toimia. Niinpä kiusataan nyt kaikella mahdollisella tavalla, kunnes saa jonkun suuren ajatuksen.
Mä uskon, että Koivut ovat poistaneet Helenan elämästään niin hyvin kuin se ylipäätään on mahdollista. En usko, että ovat ihan kaikista somekuvioista tietoisia, mutta isoimmista kyllä. Luulen, että ovat jotenkin oppineet elämään tämän painajaisen kanssa ja siitä on varmasti ihan valtavasti hytöyä, että Mikolla on suku ja muut läheiset tukena. Mitä enemmän nyt mietin noita Helenan tämän päivän kaasuvalotuksia Koivuista, tulee sellainen fiilis, että Helenasta ei ole keskuteltu lasten kanssa jouluna lainkaan. Ja se on narsistille kaikkein pahinta. Olla ilmaa ja yhdentekevä. Ja siksi Helena nyt ehkä yrittää provosoida mainitsemalla kaikki Koivut, jotta saisi aikaan edes jossakin reaktion. Mutta todennäköisesti eivät edelleenkään reagoi Helenaan yhtään mitenkään.
Paljon riippuu nyt siitä, mitä Helena uskaltaa itse tehdä. Jos uskaltaa nostaa kytkintä, tilanne rauhoittuu. Jos ei uskalla, seuraavaksi kyhätään varmaan lisää rikosilmoituksia, valituksia, yksinhuoltajuushakemuksia kerta toisensa jälkeen ja somehommelit jatkuu, kunnes joku ulkopuolinen taho laittaa stopin. Ja varmaan Mikon pitäisi todella aktiivisesti alkaa ajaa rikosilmoitusten tekemisellä asioita eteenpäin. Siitä voisi olla siinä mielessä apua, että Helenahan ei ole Suomen kansalainen.
En osaa sanoa, ratkeaisiko tämä enää edes rahalla. Vaikka olen sitä mieltä, että terroristien kanssa ei neuvotella, jos Helenan tilanne olisi niin epätoivoinen, että suostuisi jollain sadallatonnilla muuttamaan Suomesta pois, siihen kannattaisi ehkä tarttua. Toisaalta, Helena ei pidä kiinni mistään sopimuksista, joten riskihän sekin sopimus olisi. Mutta, jos sopimusehdotus tulisi Helenalta itseltään ja suostuisi tiputtamaan summan riittävän alas ja siihen sisältyisi ehto, että Helena itse oma-aloitteisesti luopuu huoltajuudestaan, kumpikaan osapuoli ei lausu asiasta enää mitään julkisesti ja Helena muuttaa pois Suomesta, voisi olla vähintään harkitsemisen arvoinen sopimus. Vaikka Helena vaahtoaisi hetken siitä, että hänet "ajettiin pois Suomesta", senkin voisi kestää, jos hän todella lähtisi pois. Ja ainahan voi herrasmiessopimuksella sopia, että voit tehdä 10 päivitystä uhriutuen, jotta kasvot muka säilyy, mutta sen jälkeen sopimus raukeaa.
Lapsille voisi sitten rauhassa selittää totuuden ja kertoa, että juuri nyt tämä oli kaikille paras ratkaisu eikä äiti nyt vain ollut täällä onnellinen. Ja sitten selitykset, miten äiti rakastaa heitä kyllä ja blaablaablaa. Totuus selviää sitten aikanaan lapsillekin. Jos kaikki menee niin kuin soisi menevän.