Täällä jännittävän pudotuspelipaikan kohtaloa viimeiseen asti. Vielä olen sijalla 8 ja kohdan omaa otteluani, mutta huomenna ollaan viisaampia siitä, tuleeko runkosarjassa pettynyt vai onnellinen analyysi.
Pudotuspelipaikka lipesi sitten käsistä tiukimmalla mahdollisella erolla, kun Anfa oli kanssani kauden päätyttyä tasapisteissä, mutta jonkun statistiikan perusteella Yahoo valitsi hänet jatkoonmenijäksi.
Lopullisesti ottelun ratkaisi Dustin Tokarski, joka torjui viimeisenä yönä Buffalon maalilla. Ja jollain ilveellä Tokarski ja Eichelin sairastuvalle menettänyt ja Hallin Bostoniin myynyt panokseton Buffalo onnistui voittamaan Pittsburghin. Ja tuolla voitolla Tokarski tasoitti maalivahtien voittotilastot koko viikon osalta, ja siinä meni jatkopaikkani.
Kauden lopussa rosterini näytti tältä. Lihavoidut pelaajat tulivat joukkueeseen kauden aikana
Hall - Bäckström -
Dadonov
Marchessault -
Dubois - Tuch
Domi - Eriksson Ek -
Greenway
Erne - Acciari -
Hinostroza
Carlson - Chychrun
Doughty - Jones
McAvoy - Weber
Reilly -
Dunn
Hellebuyck
Smith
Quick
Nimien suhteen rosterini oli koja ja varsinkin pakisto oli timanttia, mutta ei näitä pelejä nimillä voiteta. Tähän kauteen lähdettäessä päätin, että tällä kaudella aion tehdä pelaajakauppoja aiempaa enemmän. Normaalistihan olen tenhyt vain sen 1-2 kauppaa per kausi.
Tarkastellaan nyt, miten tämän kauden kaupat onnistuivat. Annan kaupoille arvosanan skaalalla -3 - +3 sen mukaan, miten hyvin nämä meni joukkueeni kannalta.
Kauppa 1:
Mirasanen karitsat sai:
Jonathan Marchessault
Scott Laughton
Cheap Shooters sai
Jakob Silferberg
Paul Stastny
Arvio: Tällä kaupalla hain Marchessaultin mukana laukauksia ja maaleja. Ongelmaksi kuitenkin tuli se, että Stastnyn lähdön myötä menetettiin alotusvoittoja, sillä vaikka Marchessault on myös C-statuksen mies, pelasi hän koko kauden laidassa. Tämän kaupan seurauksena jouduin hakemaan FW-paikkaajia vapaista agenteista ja silti hävisin tuon kategorian liian usein. Toivoin voittavani pisteissä tämän kaupan, mutta lopulta sekään ei mennyt ihan nappiin.
Marchessault teki kohtalaiset 31 pistettä, mutta Stastnykin sen 25, eli ero oli pieni. Lopulta tämä kauppa kallistuu kyllä minulle, sillä Silfverberg floppasi ja teki vain 16 pistettä kaudessa (vs. Laughton 17 pistettä).
Arvio onnistumisesta: +1
Kauppa2:
Mirasanen karitsat sai:
Pierre-Luc Dubois
Jordan Greenway
Northern Lights sai
Claude Giroux
Filip Chytil
Arvio: Tämä on kauppa, jossa tiesin ottavani suuren riskin. Kauppa tehtiin alkukaudesta, jolloin Dubois oli pelannut surkeasti ja joutunut Tortorellan koirankoppiin. Uskoin, että vaikeasta alusta huolimatta Dubois tulee lopulta pelaamaan hyvin ja tein kaupan ajatellen, että viimeistään Yahoon pudotuspelien aikaan tämä kääntyy edukseni. Noh, sinne pudotuspeleihin en päässyt sitten koskaan. Toinen tärkeä palanen oli Greenway, kenen läpimurtoon uskoin, eli hän ei ollut mikään pelkkä täytemies kaupan kyljessä. Lopulta Greenway tekikin sen läpimurtonsa ja teki sen 26 pistettä. Dubois kaupattiin Winnipegiin, tuli pitkät karanteenit, ja senkään jälkeen hän ei suoranaisesti vakuuttanut. Kauden pistesaldo 20 on paha pettymys.
Duboisin floppaamisesta kertoo sekin, että kaupan heikoimmaksi pelaajaksi arvioimani Chytilkin teki 17 pistettä, vaikka pelasi vain 31 ottelua. Tappiollehan minä jäin, sillä Giroux teki 33 pinnaa, otti 400 aloitusvoittoa ja teki enemmän yv-pisteitä kuin Dubois ja Greenway yhtensä.
Arvio onnistumisesta: -1 (ilman Greenwayn huippukautta, olisi huonompi)
Kauppa 3:
Mirasanen karitsat sai:
Evgenii Dadonov
Northern Lights sai:
Kevin Lankinen
Vaikka kauppaa tehdessä Dadonov vaelteli varjojen mailla, ajattelin hänen ennemmin tai myöhemmin heräävän. Ei herännyt. Ja vaikka kauppaa tehdessä Lankinen oli pelannut pari peliä niin huikeasti, että hän oli ottanut Chicagossa ykkösvahdin paikan, ajattelin hänen jossain vaiheessa sen menettävän. Ei menettänyt. Tästä kaupasta tuli lopulta aikamoinen fiasko. Lankinen torjui 16 voittoa torjuntaprosentilla 91,2. Dadonov teki 17 pistettä teholukemalla -9, ei taklannut, ei blokannut ja laukoikin alle 2 kertaa ottelua kohden. Lankisen myynti oli fiksua, koska minulla oli joukkueessa jo kolme muutakin ykkösvahtia, mutta kaupasta olisi pitänyt saada parempi hinta, tai olisi pitänyt myydä joku nimekkäämmistä maalivahdeistani ja pitää Lankinen.
Arvio onnistumisesta: -2
Kauppa 4:
Mirasanen Karitsat sai:
Milan Lucic
Jake Virtanen
Drew Doughty
Northern Lights sai:
Joel Farabee
Adam Henrique
Mason Appleton
Kun olin hankkinut alisuorittavan nimimiehen Dadonovin muodossa, täytyi minun päästä eroon alisuorittavasta Henriquesta, ettei tuollaisia alisuorittajia ole rosterissa liikaa. Halusin pakistosta syömähampaani. Halusin pakistostani sarjan kovimman ja Doughtyn piti olla täydellinen palanen siihen. Olin päättänyt kauden alussa panostaa LA Kingsiin, ja hommannut Vilardin ja Frkin, joiden piti olla kakkosylivoiman tutkapari. Doughty olisi sopinut siihen pakettiin mukaan. Farabeen heitin kauppaan mukaan, koska en ollut varma, pystyykö hän jatkamaan koko kautta alkukauden hyvällä vireellä. Virtasen taas toivoin nousevan takaisin tasolleen.
Doughty oli juuri niin hyvä kuin toivoin ja teki 30 pistettä. Virtanen oli sysipaska ja putosi vapaisiin agentteihin. Lucic seurasi pian (tosin kengin hänet liian aikaisin, ja pian potkujen jälkeen hän alkoikin suorittaa ja pelasi lopulta 18 pisteen kauden). Farabee ei hyytynytkään vaan nakutti 31 pistettä. Henrique piristyi hieman ja teki 18 pistettä. Appletonin saldoksi tuli 20 pistettä. Kauppa ehkä niukasti kääntyy minulle siksi, että Dought teki pisteistään 16 ylivoimalla - Farabee vain 7.
Arvio: +1
Kauppa 5:
Mirasanen Karitsat sai:
Max Domi
Wallriver Orcas sai:
Ryan Graves
Edelliskauden tehopörssin voittanut Graves oli alkukauden vaeltanut varjojen mailla. Max Domi oli myös Columbuksessa ollut totaalifloppi. Tässä kaksi alisuorittajaa vaihdettiin päittäin. Hankittuani Doughtyn oli minulla varaa keventää pakistoa ja Domin myötä toivoin saavani vähän lisää aloituksia, joita olin menettänyt Girouxin ja Stastnyn myynneillä. Domi paransi vähän, Graves vähän enemmän. Kauden lopussa molemmilla oli koossa 83 laukausta, Domilla 17 pistettä, Gravesillä 13. Kauppa kääntyy kuitenkin Orcasille, koska muuten tilastot menevätkin Gravesille sitten kunnolla:
Teholukema Gravesilla oli +12, Domilla -18
Taklauksia ja blokkeja Gravesille yhteensä 140, kun Domilla vain 23. Domin yv-pisteetkin jäivät kolmeen. Vain jäähyjä Domi keräsi kunnolla (67min), mutta niistäkin kaksi käytöskymppiä tulivat molemmat samalla viikolla - ja johtivat pelaajan vilttikomennukseen.
Arvio: -1
Saldo: Tein viisi kauppaa ja niiden yhteissaldo kun on -2, ei tämä kausi mennyt treidien osalta ihan nappiin.