fat of the land kirjoitti:
Edit. Lisätään nyt sen verran, että kyllä tuossa tilastoja katsomalla parani pikkaisen kuva Malmista. Muistikuvani mukaan Malmi oli kyllä huomattavasti heikompaa aluetta ja jonkinlaiset omat muistikuvat nuoruudesta on Malmista aika ghettoontuneena alueena, jossa tummaihoisilla ja romaneilla oli aika vahva jalansija.
Propsit Prodigyn kolmoslevylle. Ja vielä lisätunnustus siitä että vaivauduit asiaa itse selvittämään tuolta stadin tietosivuilta. Tällä palstalla harva olisi vaivautunut.
Jossain toisaallakin Jatkista aiemmin maalailtiin samanlaisia kuvia Malmista ja en mitenkään pystynyt "kotikauppalaani" tunnistamaan. Silloin minulla ei valitettavasti ollut aikaa asiaa ruveta selvittämään mutta nyt oli.
Mitä tulee tuohon "katukuvaan", laitetaan esimerkki: Ihmettelin taannoin kun julkisuudessa kohistiin "Malmin kutojamummoista", jotka pahat stevarit haluavat ajaa pois tuosta radan yli kulkevalta käytävältä. Sitten oli kaikenlaista addressia stevareita vastaan jotteivat ajaisi mummoja hankeen. Minulle tuli tieto koko asiasta kun joku kollegani kysyi minulta, josko siellä Malmilla mummojen pitäisi saada olla siellä ylikulkuputkessa vai pitäisikö ajaa helvettiin? Minun reaktio: "Mitkä vitun kutojamummot?"
Ko. mummot istuvat virkkaamassa siellä virka-aikana. Ja silloin minä olen, virka-aikana, muualla töissä! En ole ikinä nähnyt kyseisiä mummoja! Vastaavasti voin kertoa että olen joskus käynyt ruokatunnilla Itäkeskuksessa ja hämmästellyt että mihin vitun Bagdadin basaarin mä olen joutunut? En sitten tiedä mitä väkeä Itiksessä tai Malmintoreilla päivisin pyörii mummojen lisäksi, mutta silloin kun minä kuljen Malmilla työmatkojani, niin kaikki muutkin näyttävät silmiini tavallisilta suomalaisilta (tai venäläisiltä ja virolaisilta) matkalla duuniin. Liekö jotain omaa tiedettään, mutta katunäkymä voi vaihdella aika paljonkin kellonajan mukaan.
Vaikka tästä lähtien arvostamani nimimerkki "fat of the land" kävi jo tunnustamassa väärän mielikiuvansa, nostan hänen tilastoistaan esiin kaksi asiaa, jotka ovat tässä keississä sidoksissa toisiinsa ja valistan:
fat of the land kirjoitti:
Tuosta voit katsoa tarkemmin sitä Malmin väestörakennetta jos haluat
http://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/j...1_Tikkanen.pdf
Tuossa toki on vähän sekaisin vuosien 2008, 2009 ja 2010 aikaistakin tietoa mutta taustoissa on se
9,2% ulkomaalaistaustaista väestöä.
Työttömyysaste 7.8% (Nuoriso 6,9%)
Huono koulutustaso (enintään peruskoulu 35%)
"Huono koulutustaso" eli "ei perusasteen jälkeistä tutkintoa" on suomessa täysin ikärakenteeseen liittyvä muuttuja. Tarkoittaa siis, että Suomessa "oman" väen keskuudessa vähäinen koulutus on tyypillistä vanhoille ikäpolville. Eli, niin Malmilla kuin muuallakin, väestön koulutusrakenteen kannalta on olennaisempaa ikärakenne, kuin ulkomaalaisten osuus. Jos ja kun Malmilla asuu paljon mummoja ja pappoja, niin koulutustaso on "huono" ihan automaattisesti. Varsinkin kun Malmi ei ole mikään paremman väen (=akateemista koulutusta suvussa viimeistään 30-50 -luvulla) kotiseutu.
Tuolta voi muuten katsoa yhteyttä iän ja koulutusasteen suhteen:
Tilastokeskus - Väestö entistä koulutetumpaa alueelliset erot edelleen suuria
Matalin koulutustaso Suomessa löytyy pahimpien muuttotappiokuntien joukosta. Eli ei taatusti läheltäkään Helsinkiä. Näkyy ylläolevasta linkistä myös.
Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon myös: Suomessa ei systemaattisesti tilastoida ulkomailla suoritettuja tutkintoja kuin ainoastaa aloilla, joissa se on ammatinharjoittamisen edellytys (tarkoittaa terveydehoitoalaa). Tai jos henkilö ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi. (Työkkärissä koulutus voidaan kirjata, jos asiakas näin haluaa). Ja edellä mainittu puolestaan tarkoittaa sitä että tilastojen perusteella ei voi sanoa oikeastaan mitään ensimmäisen polven aikuisten maahanmuuttajien (joita valtaosa on) koulutustasosta. Toinen polvi on sitten jo mukana suomalaisessa koulutusjärjestelmässä ja tietenkin mukana tilastoissa. Suomalainen koulutustilastointi perustuu ainoastaan suomalaisten oppilaitosten Tilastokeskukselle toimittamiin tietoihin suoritetuista tutkinnoista.
Loppukevennys:
Periaatteessa Konsta Kepuli, suomalaisen huipputeknologian yrityksen ainoa omistaja ja hallituksen pj. voisi ostaa puolet Suvisaaristosta, rakentaa kuvun päälle, asentaa ympärivuotiset aurinkolamput ja lämmittää hiekkarannoille lotisevan meriveden ympärivuotisesti 27 asteeseen... Ja houkutella maailman parhaista yliopistoista maailman parhaat 200 asiantuntijaa (tohtoreita, maistereita, MBA jne.) hommiin puljuunsa takomaan rahaa. Tilastoissa tämä aivoriihi saisi statuksen "ei perusasteen jälkeistä" koulutusta.