Ihan mielenkiinnosta, miksi olet aikoinaan luopunut esim. tuosta 3310:stä tai siitä toisesta vanhan liiton Nokiasta? Aloitko kaipaamaan jotain ominaisuutta mitä niihin ei saanut, kuten esim. radiota, vai oliko joku muu syy? Esimerkiksi tuo alkuperäinen 3310 on varmaan ns. ikuinen puhelin joka ei vaan rikki mene vaikka mitä tekisit. Pitäisi varmaankin testata jos löydän vanhempien luota jonkun vanhan 3310:n että vieläkö herää henkiin, tosin löytyyköhän vanhoja latureita enää kotoa mistään...
Mitä tulee vessanpönttöön tiputtamiseen (miksi kukaan tiputtaisi puhelimensa sinne?), niin aika useassa nykypuhelimessa on vähintään IP67-suojaus, jolloin puhelin kestää hetkellisen upotuksenkin veteen ja ovat täysin pölytiiviitä.
Meni tuo 3310 minulla lopulta rikki, puhelin alkoi pätkimään pahasti ja taisi olla ruutukin säröillä loppuvaiheessa. Kauan se sinänsä kesti, ja kesti sen vessanpönttöepisodinkin. Ei kai kukaan huvikseen puhelintaan pönttöön nakkele, vahinko se minullakin oli. Vahinkoon liittyi keinuva ravintolalaiva, sen ahdas vessa ja nauttimani kohtalainen määrä alkoholipitoisia juomia. Nykyisin en alkoholia enää käytäkään, joten enää ei voi ainakaan kännyn pudottelua pistää ns. kännin piikkiin, mutta saattaa sitä silti esineitä lipsahtaa kädestä tai pudota pöydän reunalta. Lemmikkieläimetkin ovat välillä huiskaisseet kännykän yöpöydältä lattialle.
Mitään lisäominaisuuksia en kaivannut silloisiin kännyköihini vaan vaihdot ovat tapahtuneet joko sen takia, että kännykkä on lopulta hajonnut fyysisesti tai mennyt jotenkin niin juntturaan/hitaaksi, ettei sitä ole voinut käyttää. Akkuja olen kännyköihin vaihtanut ja hankkinut muistikortin, mutta tottahan sekin on, että ajan myötä nämäkään toimenpiteet eivät auta ja silloin on minullakin edessä yleensä kännykän vaihto. Siinä sivussa sitten avautuu mahdollisuus uusiin sovelluksiin ja toimintoihin, mutta sen takia en kännykkää vaihtaisi, että joku vanha sovellus ei enää jatkossa toimisi (ellei sitten ole kyse perustoiminnoista).
Sen myönnän, että vaikka en ole kännyköitä vaihtanut uusiin lisäominaisuuksien tai paremman käyttömukavuuden takia niin kyllä minä uusiin ominaisuuksiin ja toimintoihin kuitenkin lopulta totun. Ennen vaihtoa purnaan ja stressaan jos joudun opettelemaan uuden käyttöliittymän tai uusia ominaisuuksia, mutta muutama kuukausi vaihdon jälkeen en enää viitsisi olla ilmankaan jos ei pakko ole.
Suurin muutos oli ehkä tämän tuoreimman luurin kanssa, koska olin käyttänyt nokialaisia likipitäen koko 2000-luvun mutta Nokian kustua bisneksensä vaihdoin Samsungin android-pohjaiseen luuriin. Ihan erilainen käyttis ja vieläpä perinteisten näppäimien korvaaminen kosketusnäppäimillä vaati kyllä hetken opettelua. Edelleen kaipaisin perinteisiä näppäimiä joilla oli helpompi kirjoitella viestejä.