jussi_j kirjoitti:
Mikä osoittaa vaan sen, että asia on hoidettu yhtä tyhmästi koko euroopassa. Itse asiassa asiaa ei ole hoidettu lainkaan ja olemme ajautuneet tilanteeseen, missä välttämätön valtion infraan liittyvä osa on jätetty yksityisten taloudellisissa vaikeuksissa olevien firmojen hoidettavaksi. Tietysti yksityistäminen voi joissain, myös näissä infra skenen asioissa, olla ihan OK, mutta silloin asian on oltava jotenkin valtion hanskassa vrt. Finngrid sähköverkossa.
Niin toki, mutta kehitys tietoliikenteessä on ollut sen verran nopeaa, ettei ikääntyvillä päättäjillä ole ollut kovin realistista käsitystä siitä kuinka tietoyhteiskunta kehittyy - vaikka näillä on ollutkin jotain melko täsmällisiä suunnitelmiakin asiasta. Tietoliikenne, internet, mobiili viestintä on vuosikymmenessä tehnyt huikean läpilyönnin mutta yhteiskunta ei ole kaikilta osin pystynyt seuraamaan yhtä ripeässä tahdissa.
Tämmöinen valtion ylläpitämän tietoverkon näkisin vain kovasti nykykehityksen vastaisena toimenpiteenä, onhan posti ja telekommunikaatiokin päätetty siirtää markkinoiden huolehdittavaksi, ja tätä liiketoimintaa sitten vain säännellään valtion asettamilla ohjenuorilla.
jussi_j kirjoitti:
Missäköhän tällainen tilasto on ja kuka sen on tehnyt? Mikä mahtaa olla laajakaistan määritelmä tuossa tutkimuksessa? Toistan edellä sanomani, että joku 2M/512k liittymä ei kyllä mitenkään voi olla laajakaistainen liittymä, vaan se on perus kiinteä yhteys. Eihän siinä kulje edes TV-kuva ja jos jotenkin kulkisikin niin vain toiseen suuntaan. Suomessa on "oikeita" laajakaistaisia liittymiä kotitalouksissa hyvin vähän.
Alunperin mielessäni ollutta kehitystutkimusta en googlella nyt millään tuntunut enää löytävän, mutta mm. oecd:n sivuilta löytyi tämmöistä:
http://www.oecd.org/document/16/0,2340,en_2649_34225_35526608_1_1_1_1,00.html varmaan järkevin tilasto on tuo graphsien takaa löytyvä "Broadband subscribers per 100 inhabitants, by technology, June 2005".
Edit; Tuo taulukko näyttää siis olevan myös tuossa sivullakin, kunhan malttaisi vähän rullata alaspäin. Tuossa on myös tuonhetkiset tilaajamäärät listattuna, mutta muistelen nähneeni kesän mittaan uutisen jossa kerrottiin miljoonan laajakaistatilaajan rajan ylittyneen suomessa.
Mitä laajakaistan määritelmänä sitten tuossa on käytetty, näyttää riittävän määritelmä DSL (tai kaapeli, tai "muu") eikä ainakaan pikaisella silmäilyllä osu mitään nopeus-rajoituksia määritelmän täyttämiseksi. Olen siitä samaa mieltä, että jotain 256 linjaa ei kehtaisi välttämättä kovin laajaksi kaistaksi kutsua, mutta termin määritelmä taitaa täyttyä suomalaisittain kun puhutaan näistä yli 128-nopeuksisista kiinteähintaisista yhteyksistä. Nopeampien yhteyksien tarpeesta en välttämättä ole kanssasi samaa mieltä, tavalliselle käyttäjälle sähköpostin lukemiseen, pankkiasioiden hoitoon ja iltapäivälehtien lukemiseen joku esim. 512 yhteys on jo erinomainen, 256-nopeudellakin pärjää hyvin. Toki nopeampien yhteyksien yleistyessä myös siirrettävän datan määrä tulee kasvamaan ja tämä taas johtaa kehitykseen jossa hitaammat nopeudet vaativat päivitystä.
jussi_j kirjoitti:
Mitä verkon ylläpitoon ja sen aiheuttamiin kustannuksiin tulee, niin standardi IP verkko on hyvin vikasietoinen.
Ellen aivan väärin ole käsittänyt, niin varsin harvoin "vikaa" varsinaisista tietoliikenneverkoista löytyykään, vaan rikkoutuvista keskuksista tai toimimattomista palvelimista, asiakkaan omista viritelmistä, sekalaisista käytettävistä laiteympäristöistä tai osaamattomasta käytöstä. Asiaan "liittyvistä" ominaisuuksista siis, jotka usein kuitenkin vaativat jotain toimenpidettä operaattorin puolesta. Jos esim. ADSL-yhteyden portti jumii modeemista johtuen, aika moni olisi tassut taivaissa jos hommaa pitäisi lähteä itse oikomaan. Minäkin. Tämän ja satojen muiden vastaavien pikkuasioiden vuoksi on kokonaisuutta tarkastellessa huomattavasti järkevämpää että välissä on joku osaavammista henkilöistä koostuva yritys (tai miksei voisi olla joku valtiollinenkin instanssi joka huolehtii tietoliikenteestä - siinä missä muustakin liikenteestä) joka huolehtii toiminnasta kuluttajan puolesta, tai tämän ilmoitusten perusteella. Samoin, kuluttajapuolella aika harva kuitenkin massaa tarkistellessa on riittävän osaava henkilö käyttämään vaikkapa liittämään tavallista tietokonetta ADSL:n kautta internettiin, joten jo tällaisellekin tuelle on käsittääkseni yllättävän paljon käyttöä. Ja aika ajoin nämä samat tyypit tarvitsevat apua ratkaistakseen jotain monelle atk-alan osaajalle naurettavan yksinkertaisia ongelmia, kuten sen että jokin ohjelma ei käynnisty koska se kysyy lupaa päivittää itseään. Kaikki eivät uskalla painaa sitä "Yes" -nappia ilman että joku ammattilainen on käynyt paikalla toteamassa että Acrobat voi kyllä ladata uusimman version. Minulle varsin koominen tilanne, mutta mummolleni tämä ei juurikaan eroa internetin "Install and run XxxDialer?" -kysymyksestä, tai jostain vastaavasta.