Kysymys jatkoajan vuorotyöläisille

  • 4 349
  • 27

Mukavin vuoro?

  • Aamu

    Ääniä: 42 39,3%
  • Ilta

    Ääniä: 18 16,8%
  • Ääniä: 47 43,9%

  • Äänestäjiä
    107

aaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli missä vuorossa jatkoaikalaiset viihtyvät parhaiten? Itselleni ehkä sopivin on yövuoro, en osaa selittää miksi. Aamuvuorossa minulla on joskus jopa suunnattomia vaikeuksia edes pysyä hereillä, mutta tuntuu siltä, että ne vuorot silti ehkä nopeiten menee. Iltavuoro on ehkä epämieluisin, koska ilalla kotiin tultua pitää melkein heti mennä nukkumaan ja aamupäivä on yleensä vain sitä töihinlähdön odottelua...
Muidenkin mietteitä olisi kiva kuulla!
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Itse työskentelen kaupassa eikä voida puhua ihan normaalista viikko sitä toinen tätä vuorotyöstä. Etenkin näin osa-aikaisena työntekijänä vuorot saattavat olla melkein mitä vaan työaikojen 6-21 välillä.

Mieluisin on ylivoimaisesti aamuvuoro. Ei ihan kuuteen mielellään kun päivärytmi on mitä on. Kahdeksan tai yhdeksän sitä vastoin on varsin passeli aika mennä töihin. Iltavuorossa homma menee juuri niin, että kunhan on nukkunut pitkään, pelkästään odottelee töiden alkua. Kai sekin olisi tottumuskysymys, että oppisi jotain järkevääkin saamaan aikaan siinä välissä. Toistaiseksi kuitenkin aamuvuorot ovat olleet mieluisampia.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikka periaatteessa sopeudun kyllä mihin vuoroon tahansa, niin aamuvuoro se kaikkein mieluisin on. Tykkään mennä aamulla aikaisin töihin, yleensä menen kuudeksi mutta välillä jopa neljäksi jolloin teen 10-tuntista päivää. Ja kun aikaisin menee, niin pääsee myös aikaisin kotiin, kahdelta kun kotiutuu aamuvuorosta niin siinähän on aikaa tehdä vaikka mitä.

Iltavuoro sen sijaan on kaikkein vittumaisinta mitä kuvitella saattaa. Tämän viikon olen iltavuorossa, ja kas kun lämpömittari vetelee hellelukemia niin on siinä mukava pitkin päivää tuijottaa vuoroin lämppäriä ja vuoroin kelloa, että koska se tulee kaksi jollon pitäisi hommissa olla. Tänä aamunakin heräsin keittiöstä kuuluvaan helvetilliseen meteliin jo karvan verran ennen puoli seitsemää, eikä siinä sitten enää nukutuksi saanut, ei vaikka talo sitten hiljenikin. No, joskus 9 ja 10 välillä torkahdin hetkeksi. Ja kun siinä ei päivän mittaan edes mitään kotihommia ymmärrä ruveta tekemään, kun se kello kaksi pyörii koko ajan mielessä.

Vaikka tällä hetkellä ei yövuoroa tarvitse tehdäkään, niin mukavampaa sekin on kuin iltavuoro. Siinä sentään pystyy jotain kotonakin tekemään päivällä, eikä se töihin lähtö pyöri koko aikaa mielessä niinkuin näin iltavuoroviikkoina.

Eli vastasin että aamuvuoro.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Iltavuoro on ainoa joka sopii minun normaalin vuorokausirytmiin, aamu- ja yövuorojen aikaan väsyttää ihan älyttömästi kun unet jäävät liian lyhyiksi. Iltavuoron huono puoli on taas että siinä ei sinä päivänä saa töiden lisäksi oikeastaan mitään muuta järkevää aikaiseksi. Vastasin kuitenkin iltavuoro (näköjään ensimmäisenä).
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Niin, iltavuoro kyllä sopii rytmiin hyvin mutta on se varsinkin näillä ilmoilla se paskin vuoro. Aamuvuoroista en tykkää kun pitää herätä niin aikaisin, joten äänestin yövuoroa.

Vaikka nykyinen 2-2-2 (2 aamua, iltaa ja yötä ja 4 vapaata) systeemi on kyllä siinä hyvä ettei noita aamuja ole kuin kaksi peräkkäin.
 

Jason26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Blackburn Rovers,Englanti, Tahko
Kyllä paras vuoro on yövuoro, kun muutenkin tulee aina notkuttua aika myöhään.

Iltavuoro on joo ainut vuoro missä ei väsytä ollenkaan ja lisäksi siinä on se mahdollisuus että voi lähteä töiden jälkeen "muutamalle". Mutta muuten se on aivan hanurista.

Oma työkiertoni on 4a, vp, 4i, vp, 4y, 6 vapaata. Aina pitkien vapaiden jälkeen kun pitää mennä aamuvuoroon, niin vähän meinaa tehdä tiukkaa suoriutua kustannuspaikalle.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yövuoro on paras. Rentoa meininkiä ja viileitä kelejä kesällä. Aikaa jää myös iltaisin tehdä mitä huvittaa.

Aamuvuorossa ainoa huoni puoli on aikaiset herätykset ja niistä stressaaminen edellisenä iltana.

Iltavuoro taasen pilaa mukavasti lähes koko päivän.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllähän se yötuuri on paras. Silloin muut nukkuvat ja, kun muutenkin olen vähän tämöinen yöihminen, se ei vaikeuksia tuota. Aamuvuorot ovatkin sitten semmoista taistelua ja aina kotiuduttuani, muutaman tunnin päiväunet tekevät terää - joskin päivä muuten menee totaalisesti pilalle. Iltatuurit menevät siinä sivussa, mutta kun ei oikein ehdi tehdä päivä aikana mitään - ei ennen i-tuuria, eikä i-tuurin jälkeen - on tämä todella paskamainen vuoro...

Vapailla tuleekin tehtyä sitäkin enemmän, koska olen näitä 4A-V-4I-V-4Y-6V -ihmisiä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti Jason26
Oma työkiertoni on 4a, vp, 4i, vp, 4y, 6 vapaata. Aina pitkien vapaiden jälkeen kun pitää mennä aamuvuoroon, niin vähän meinaa tehdä tiukkaa suoriutua kustannuspaikalle.

Sama työkierto minulla, mutta osittain eri fiilikset..

Yövuoro toimii, aamuvuoro menettelee, iltavuoro ei sitten niin millään..
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Jepulis, väännän tehtaalla kolmivuorotyötä. Kutakin vuoroa on aina yksi viikko kerrallaan.

Yövuoro on (ehkä lisienkin takia) kenties se mieluisin vuoro, tosin aamutkin menevät aikaisesta herätyksestä huolimatta ihan ok. Vähiten pidän iltavuoroista; pitkien yöunien vuoksi "vapaa-aika" jää minimiin, jolloin ei ole oikein mitään elämää duunin ohessa.
 

siesta

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Itse luultavasti tykkäisin yövuorosta, mutta sitä mahdollisuutta ei nyt ole.

Aamuvuoroihin herääminen on tuskaa, ei oikein sovi meikäläisen vuorokausirytmiin.
Iltavuorossa taas se aamupäivä on juuri sitä töihinlähdön odottelua.

Vastaan kuitenkin iltavuoro, saa nukkua pitkään ja siitä saa kuitenkin ihan vähän enemmän liksaa..
 

Sakallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu
Itse työskentelen sosiaalialalla epäsäännöllisessä vuorotyössä vielä tämän kesän, jonka jälkeen on tarkoitus siirtyä päivähommiin. Minkäänlaista säännöllisyyttä aamu-, ilta- ja yövuorojen kohdalla ei ole, kuten monella muulla tässä ketjussa. Joskus voi olla monta aamua putkeen, kun taas joskus sattuu pätkiä jolloin aamu- ja iltavuorot vuorottelevat lähes päivittäin.

Itselleni sopivat parhaiten aamuvuorot, sillä silloin jää aikaa mukavasti muuhunkin toimintaan. Iltavuoroon mentäessä klo 13 saa tosin nukkua pitempään eikä illalla työskentelyssä ole mitään vikaa, jos iltavuoroja ei satu putkeen kolmea enempää.

Yövuoroista en pidä pätkääkään. Viime kesänä tein olosuhteiden pakosta paljon yövuoroja ja se ei sopinut minulle ollenkaan. En ole koskaan oppinut nukkumaan päivisin eikä siihen ole oppinut näinä työvuosinakaan. Itse koen kaikista rasittavasimmaksi henkisen paineen, jonka alaisena yöllä joutuu työskentelemään. Parista kymmenestä lapsesta vastaaminen ja huolehteminen vauvasta kiukuttelevaan teiniin yksin ei houkuttele minua. Samoin yövuoroihin kuuluva ns. pätkäaamu, jossa ensin tullaan aamulla töihin välille 7-12 ja sitten yöksi 21-7, on erittäin rasittavaa. Tosin, jos on tiedossa monta yötä putkeen, aamu jää pois.

Onneksi yövuoroja ei ole tiedossa montakaan lähitulevaisuudessa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tällä hetkellä töitä on vuoroviikoin aamulla ja illalla. Yövuoroja ei ole. Oma luontainen vuorkausirytmi on sellainen, että iltavuoroviikoilla olen virkeä sekä työssä, että vapaa-ajalla. Aamuvuoroviikoilla tilanne on taas päinvastainen. Minua ei vaan yksinkertaisesti ole tarkoitettu heräämään yöunilta klo 5.30. Aikaset herätykset syövät tarmokkuutta koko päivältä.

Iltavuoron jälkeen menen nukkumaan siinä puolen yön jälkeen ja herään kiireettömästi n. klo 8-9. Tämä rytmi on minun kropalleni paljon terveellisempi, kuin aamuvuoro.

Olen joskus aiemmassa työpaikassa tehnyt yhden yövuorojakson (neljä yötä). Sen perusteella ei ollut lainkaan huono kokemus. Päivälläkin sai nukuttua, kunhan hommasi kunnon pimennysverhot.
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Itse teen vuortyötä melko erikoisella seemalla, 12:a tunnin päiviä jolloin meillä ei ole kuin aamu- ja yövuoroja. Vaikka vuorokierrossa ei ole aamuja kuin kaksi, kuten öitäkin, jonka jälkeen on kuusi vapaata niin, äänestys on helppo, yövuoro. Perusteluna vaikkapa se, ettei päivävuoron turhapurot pyöri jaloissa kyselemässä olemattomiaan. Eikä sivuunkirjoittanutta ole todellakaan tarkoitettu heräämään aamulla herätyskelloon, päivä pilalla kun kello pirahtaa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Viestin lähetti Jason26


Oma työkiertoni on 4a, vp, 4i, vp, 4y, 6 vapaata. Aina pitkien vapaiden jälkeen kun pitää mennä aamuvuoroon, niin vähän meinaa tehdä tiukkaa suoriutua kustannuspaikalle.

Aivan, eka aamu pitkän vapaan jälkeen tuli poikkeuksetta vedettyä ihan zombiena 2-3h yö"unilla".

Yövuorot toimivat minulle kaikkein parhaiten, ei liikaa pomoja nurkissa, vuoron jälkeen nukkuu korkeintaan klo 14-15 asti, jolloin jää vielä koko päivä käyttöön.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Aamu- ja yövuorot ovat ok, illat sitten vähemmän.

Tahtoo iltavuoroissa vierähtää koko aamupäivä nukkuessa/heräillessä eikä ehdi juuri mihinkään järkevään käyttämään aikaansa, aamuissa ja öissä ylimääräistä aikaa tuntuu vuorokausissa olevan enemmän vaikka vuorokauteen tunteja mahtuneekin sama määrä kuin iltavuoropäivinä. Yövuorojen positiivisena puolena on lisäksi juuri tuo tuuskin mainitsema vähäisempi pomojen määrä.

Jostain kumman syystä viikonloppuina nuo iltavuorot eivät tunnu yhtä pahoilta, eikä oikeastaan mikään vuoro harmita, selitykseksi olen keksinyt että työt ovat mitä mainioin tekosyy pysyä pois pahanteosta.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Yövuoro koska hotellissa yövuoro viikolla on ainakin kaikkein rauhallisin vuoro. Saa omassa rauhassa tehdä duunit, ja luppoaikaa jää sopivasti. Yöaikana ei ylimääräiset hengitä niskaan ja seuraa tekemisiä.

Aamuihminen en ole ja iltavuorossa ihmisten kanssa ei kiireen takia ehdi syvällisiä jutella.

edit. Ja jos tekee kokonaan yötä kierto on 5 yötä ja 5 vapaata. Ei hullumpi sekään, etenkään kesällä.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Yö paras

Omasta mielestäni paremmuusjärjestys:
1. Yö
2. Ilta
3. Aamu

Yöllä ei ole suuria pamppuja, ja muutenkin talossa paljon vähemmän väkeä. Valvominen ei tuota tuskaa.

Iltavuorossa saa valvoa pitkään, ja nukkua suht kauan. Toki se loppuaika onkin sitä odottelua sitten, että pääsee töihin.

Aamussa on ensimmäiset tunnit väsynyt, kun ei biologinen kello saa ihmistä petiin aikaisin. Tosin koko ilta on aikaa tehdä mitä lystää. Niukasti silti pidän iltavuorosta enemmän kuin aamusta.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse olin yhden kesän Inexin varastolla. Yövuoroja ei kohdalle osunut, joten en niistä uskalla sanoa, mutta aamu (6-14) oli huomattavasti iltaa (14-22) mukavampi, koska silloin ehti tehdä jotain muutakin herätä, miettiä tulevaa työpäivää ja mennä töihin ja töiden jälkeen taas nukkumaan. Yöunet jäi aamuvuoroviikolla lyhemmiksi kuin iltaviikolla, mutta yllättävän hyvin silti jaksoi, kun ehti käydä esimerkiksi kalassa illalla, iltavuoroviikolla oli "päivä pilalla" muiden asioiden kuin töiden osalta.
 

Jugorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit, HC Sparta Praha, NY Rangers
Minä olen siitä ihmeellinen henkilö, että tykkään iltavuoroista enemmän kuin aamuista. Saa nukkua pidempään ja kerkeää jotain oleellista tekemäänkin ennen töihin lähtöä (esim. lukemaan JA:n :D).

Aamuvuorot ovat muuten okei, mutta kun menet esim. viiteen töihin niin sitten on "silmät ristissä" kokopäivän ja työn tuloskin heikkenee. Jos on ensin vaikka maanantaina vuoro 13-21 ja sitten seuraavana aamuna viiteen meno niin voi sanoa, että on jaksamisen kanssa pienimuotoisia ongelmia.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Onneksi ei enään tarvi.

Kaikista paskin on iltavuoro. Voit unohtaa vapaa-aikasi. Iltavuoroviikko menee lähes ainoastaan työle. Aamulla 9 kun heräät rupeaa jo vituttamaan, kun tietää, että kohta pitää valmistautua töihin. Kaiken lisäksi tuo 14-22 on juurikin parasta aikaa vapaa-ajalle.

Paras on yö, aivan ehdottomasti. Aamulla kun pääset kotia niin heti koisiin ja 12-13 ylös niin siinä on koko iltapäivä ja ilta aikaa tehdä vaikka mitä. Aamu on kans ihan ok, mutta jostain syystä väsyttävin vuoro.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yötyössä on omat hyvät puolensa. Saa kukkua myöhään ja nukkua pitkään. Itse jaan sanomalehtiä, jossa on pelkkää yövuoroa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ilta tai Yö, vaikka illassa meneekin koko päivä "ohi" niin silti se voittaa aamuheräämisen.

Minulle ei ole koskaan tuottanut ongelmia olla öitä töissä, itseasiassa yöllä on mukavan rauhallista olla töissä. Ei ole kaikenlaisia päällikköjä yms. hengittämässä niskaan.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noin kuukauden päivät olen nyt ollut vuorotyössä hyvinkin epäsäännöllisillä työajoilla, jotka sijoittuvat välille 10.00-05.00. Kahtena viime yönä koin elämäni ensimmäiset yövuorot ja piru vie, kun en nyt tänä aamunakaan saanut nukuttua edes puolille päiville, vaikka uni tuli jo toista kertaa peräkkäin vasta 06.00 jälkeen. Onneksi vähäinenkin uni oli kuitenkin tänä aamuna jo yhtenäistä eikä katkonaista, kuten eilen. Olo on joka tapauksessa kovinkin tokkurainen tällä hetkellä, ja kohta voisinkin kai jo painua pehkuihin, heh. Päikkäreitäkään en uskaltanut nukkua, koska unirytmini on kuitenkin niin herkkä, että päikkäreiden seurauksesta olisin takuulla taas valvonut aamuyöhön ja silti herännyt joskus aivan liian ajoissa, minkä jälkeen kierre olisi takuulla varma.

No joo, asiaan. Iltavuorot ovat kurjia, koska kuten moni muukin on sanonut niihin tuhrautuu koko päivä. Aamuvuorot ovat luonnollisestikin kenkkuja herätyksen kannalta. Yövuorot menevät muutoin (pomojen poissaolo korvaa känniläisten örvellyksien sietämistä erittäinkin hyvin), mutta koska minulla nyt tuntuu ainakin näin ensimmäisen kokemuksen perusteella olevan lieviä uni/rytmiongelmia, ärsyttää. Uni on nimittäin itselleni melkoisen tärkeää - liian vähäinen nukkuminen/sekava rytmi nostattaa helposti itkupotkuväsykiukku-raivareita ja saa kärpäset tuntumaan härkäsiltä, mikä taasen ei ole yhtään mukavaa. Tunteet kohoavat kaikin puolin pintaan sekä hyvässä että pahassa, ja olen herkkä kaikelle.

Kolmesta pahasta pienin paha on aamuvuoro. Aamulla jaksaa kyllä herätä, kunhan kuuntelee itseään illalla ja käy riittävän ajoissa nukkumaan. Jos joinain iltoina venyy myöhäiseksi, mutta pohjalla on edes melko hyvin nukuttuja öitä, ei ole mitään hätää jaksamisen suhteen. Aamuvuorojen jälkeen on sitten vielä koko päivä aikaa puuhastella kaikkea muutakin. Ilta- ja yövuoroa on tällä hetkellä vaikeaa laittaa järjestykseen, kun yötöistä ei ole vielä riittävästi kokemusta, mutta sanottaisiinko, että jos rytmini tulevaisuudessa sopeutuvat hieman paremmin yövalvomiseen ja vähäiseen uneen/päivällä nukkumiseen (ja vieläpä siten, etteivät ko. toimenpiteet sotkisi täysin myös yövuoroja seuraavien päivien rytmiä) niin yövuoro voittaa iltatyöskentelyn.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Jätkillä on hermoissa vikaa, kun pitää ennen iltavuoroa miettiä työntekoa tai kustannuspaikallelähtöä. Vastasin itse nimenomaan iltavuoro, jolloin saa aamusella heräillä omaan tahtiin, hoitaa virasto- ja kauppa-asiat ilman ruuhkaa. Päättyneen lukuvuoden meidän nuorempi neiti oli esikoulussa, mikä mahdollisti aamupäivisin neljä tuntia omaa aikaa. Monen vuoden jälkeen sellainen aika oli luksusta. Sosiaalista elämää iv toki surkastuttaa melkoisesti, mutta perheellisenä en ole muutenkaan paljon hengailemaan ehtinyt.

Yövuoro sopii sekin minulle, mutta jotenkin ne (ilta)päiväunet ovat sen verran heikompilaatuiset, että joudun ja saan torkkua keskimäärin 10 tuntia. Onneksi se ei ole tällä iällä vielä ongelma. Kyllähän viiskymppiset työkaverit on parin yövuoron jälkeen melko säälittävän näköisiä.

Minäkin teen töitä 4A-V-4I-V-4Y-6V -scheemalla (onko se 5/7 vai 3/5?) ja aamuvuorot on todella tuskaa. Nytkin kahden ensimmäisen aamuvuoron ja univelan riuduttamana, kun perinteiseen tapaan jäi vapaan jälkeen nukkuminen kahteen tuntiin.

Meillä aika moni hinkuu 12-tuntiseen systeemiin, etenkin kun naapurilaitoksella siitä on saatu myönteisiä kokemuksia. Omaa kantaani en ole vielä päättänyt. Vapaapäivät lisääntyisi roimasti, mutta toisaalta työpäivinä ei paljon muuta tarvitsisi ajatella. Onko nimimerkki DeS kokeillut perinteistä pidempää kiertoa 8h päivillä ja kumpaa itse mielummin tekisit?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös