Taze kirjoitti:
Kaikkein loogisinta olisi tietysti laskea ylivoimat jokaista jäähyä kohden ("Salomonin tuomioita" ei huomioida), jolloin yllä mainitussa tapauksessa yv olisi ollut 0/11. Joku tietty väittää, että se ei mene oikein jos vastustaja saa esim. kaksi 2 min jäähyä samaan aikaan (5 vs 3 yv), mutta mielestäni maalinteko helpottuu tuossa tilanteessa oleellisesti, joten yv-tehokkuus luultavammin vain kasvaa. 5 vs 3 yv:n tuhraamisen kuuluukin aiheuttaa prosentteihin selvä negatiivinen vaikutus.
Eli siis:
5 vs 4 ei maalia 0/1.
5 vs 3 ei maalia 0/2, vaikka jäähyt olisivat samanaikaiset.
5 vs 3, 1 maali on tietysti 1/2.
Niin. toi olisi paras tapa laskea koska jos 5-3 yv:llä tekee maalin, saa jatkaa vielä 5-4 yv:llä. Jos siitäkin tekee maalin on tuosta prosentit 2/2, eli 100%.
Minusta myös alivoiman aiheuttanut pelaaja pitäisi päästä pois jäähyltä ylivoimamaalin tultua. Ja siirretyn rangaistuksen tapauksessa pitäisi jäähyllä olevan pelaajan päästä pois ja tulla uusi jäähy, joka alkaa maalintekoajasta. Lisäksi siirretyt rangaistukset pitäisi merkitä pöytäkirjaan. Jos siirretty rangaistus tulisi tasakentällisin, niin pelaaja pääsisi jäähyltä jo ennenkuin menee sinne.
Perusteluja siirrettyyn rangaistukseen:
Jäähyllä oleva pelaaja on se ensin jäähyn saanut ja siirretty rangaistus on myöhempi jäähy. Tällöin ensimmäisen jäähyn saanut pelaaja pääsee pois.
Siirrettyyn rangaistukseen johtanut rike on ihan yhtä rikollinen teko, tuli siirretyn rangaistuksen aikana maali tai ei. Miksi pelaaja, joka on esim kampittanut toisen ei saa tilastoihin jäähymerkintää jos vastustaja tekee maalin ennenkuin pelaaja on ehditty laittaa boxiin. Jäähy on kuitenkin käytännössä tuomittu kun tuomari on nostanut käden pystyyn. Jos maali tulee kun jäähyä on kulunut sekunti, niin pelaajalle kuitenkin merkitään kaksi minuuttia jäähyä. Nykyisellä siirretyn rangaistuksen logiikalla silloin pitäisi merkitä pelaajalle yksi sekunti jäähyä.
Muita älyttömyyksiä mitä tulee mieleen on se, että jos ammut kiekon vastustajan päätyyn sentti ennen punaviivaa, niin aloitus tulee omaan päätyyn, jos taas ammut sen samasta kohtaa päätyverkkoon tai katsomoon aloitus tulee keskialueelle.