Minulle on jäänyt sääntöjen 16§ epäselväksi. Olen kysellyt yksityisviestillä moderaattoreilta seuraavia asioita, saamatta niihin mitään vastausta.
Olen tehnyt havaintoja, että nimimerkit ovat muuttaneet nimimerkkinsä. Se on selvinnyt, kun olen tarkastellut vanhoja lainauksiani ko nimimerkkien viesteistä. Lainauksiini on jäänyt vanha nimimerkki, mutta nimimerkin muuttamisen jälkeen alkuperäisen viestin kirjoittajaksi on ilmaantunut uusi nimimerkki. Kysymykseni kuuluu, voiko nimimerkkiä muuttaa tällä tavalla?
Olen myös huomioinut, että nimimerkki on muutettu, mutta nimimerkin vanhat viestit ovat pysyneet vanhan nimimerkin kirjoittamina. Tämänlainen nimimerkin muuttaminen selviää 100%:sti kahden nimimerkin (entisen ja uuden) kirjoitusten täysin samanlaisesta tyylistä ja sisällöstä. Olen raportoinut tälläisesta kaksoisnimimerkistä, vaikka samanaikaista kirjoittamista en ole havainnut. Kysymykseni moderaattoreille kuuluu, voiko nimimerkkiä muuttaa tällä tavoin?
Nimimerkin muuttaminen on keskustelujen suhteen ongelmallista silloin, kun on katsonut perustellusta syystä tarpeettomaksi käydä keskustelua jonkin nimimerkin kanssa, niin hän ilmaantuukin toisella nimimerkillä keskusteluihin mukaan. Hyvin pian kuitenkin aina selviää kirjoitustyylistä ja asiasisällöstä, että kyse on uuden nimimerkin saaneesta vanhasta kirjoittajasta.