Kysely liigaseurojen lempinimistä

  • 22 156
  • 102

snaipperi94

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hei!

Olen suomen kielen opiskelija Helsingin yliopistosta ja teen parhaillani pro gradu -tutkielmaa jääkiekon SM-liigaseurojen lempinimistä. Olisin todella kiitollinen, mikäli vastaisit alla olevaan kyselyyn. Aikaa lomakkeen täyttämiseen kuluu noin 10 minuuttia. Kiitos avustasi!

Linkki poistettu 12.10. klo 1:04.

Terveisin
Sasu Virtanen
sasu.virtanen@helsinki.fi
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Varmaan osa ilmeisimmästäkin unohtui, mutta onpahan jotain
 

AAPEEli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko joku niin ystävällinen, että jakaisi oman tuloksensa tähän sivulle? Itse en keksinyt kuin puolille joukkueista lempinimen ja olisi kiva saada "ahaa" elämyksiä lempinimistä, joita ei tiennyt/muistanut.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kärpät = 1/2 suomenjoukkue,

Edit lisäys. Puhekielessä yksikahdesosasuomenjoukkue. =)
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Laitain joitain itse muistamia jotka tuosta @Punamusta :n listalta puuttuu.

HIFK: Alkkisfaija
Ilves: tussukorvat
JYP: valtra
Kärpät: kyrpät, porot
Tappara: kahvara

Onhan nuo jotkut tietty enemmän pilkka- kuin lempinimiä. Laitoin myös, että monia joukkueita kutsutaan paikkakunnan mukaan, ts. vaikkapa raumalaiset, porilaiset, oululaiset, kun paikkakunnalla on vain yksi liigajoukkue. Nykyään esimerkiksi stadilaiset viittaa vahvasti HIFK:iin, kun Jokerit ei pelaa liigaa.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Mikä se hassunhauska lempinimi, jonka joku jäsen täällä keksi Hifkille? Taisi olla joku Hinki tai vastaava, taisi tulla jopa bannia kyseiselle nm:lle tuosta
 

Gitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lukko = Lugu (rauman giäl)
JYP = Traktori (yksikössä olen ainakin itse käyttänyt aina, en monikossa)

Mielestäni paras lempinimi kautta aikain oli Bluesin Blegi.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Lukko = raumlaisse, rämemajavat, pikkuveli, kullittamattomat
 

Kukko

Jäsen
Ilves asiallinen = Ipa,
asiaton = Kusiviikset

Tapparan asiallinen = porkkanapöksyt
asiaton = Kahvara
Mouhijärviläiset taas ei aiheuta tunnereaktiota. Se kertoo käyttäjän typeryydestä. Tappuraa en pidä lempinimenä ensinkään, koska se ei mielestäni ole laajemmin Tampereella käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
HIFK: Jullit
HPK: Kerho
Ilves: Ipa
Jukurit: -
JYP: Traktorit
KalPa: Kalakukot
KooKoo: -
Kärpät: Porot
Lukko: Kettutytöt
Pelicans: Pelsut
SaiPa: Sputnik
Sport: Rantaruotsalaiset
Tappara: Kahvara
TPS: Tepsi
Ässät: Pata, Työttömät hitsarit

Itse en juurikaan lempinimiä seuroista käytä mutta mielestäni suht vakiintuneita ovat nuo yllä olevat. Aika selkeän jaottelun näissä voinee tehdä neutraaleista lempinimistä, joissa selkeä yhtymäkohta seuran nimeen (Kerho, Ipa, Pelsut, Tepsi, Pata), lokaatioon perustuviin (Traktorit, Kalakukot, Porot, Sputnik, Rantaruotsalaiset) ja halventaviin (Jullit, Kettutytöt, Kahvara, työttömät hitsarit). Jukureille ja KooKoolle ei tullut kyllä mitään vakiintuneita nimiä mieleen. Johtunee pitkälti siitä, että ovat todella uusia seuroja liigakartalla.

Tsemppiä graduntekoon. Mielenkiintoista olisi nähdä kyselysi tulokset, jos ne täällä aiot julkaista.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Mikä se hassunhauska lempinimi, jonka joku jäsen täällä keksi Hifkille? Taisi olla joku Hinki tai vastaava, taisi tulla jopa bannia kyseiselle nm:lle tuosta

Se oli hinki, eli nimenomaan pienellä h:lla.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
HPK: Suomen mestarit, Kerho, Kepa, Kertsi, Kepardi
 

Ralph

Jäsen
Valitettavasti HIFK:sta yleisin käytetty "lempinimi" on Hifk, JYP:stä Jyp, KalPasta Kalpa ja SaiPasta Saipa.

Itse en noita laittanut, koska en niitä käytä, mutta kaikkiaan yhdeksälle joukkuelle keksin lempinimet.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Meinasin jo ekaan viestiin kirjoittaa vastineeksi, että nyt saattaa tärähtää trollaamisen puolella tällainen kysely, mutta... :D
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Meinasin jo ekaan viestiin kirjoittaa vastineeksi, että nyt saattaa tärähtää trollaamisen puolella tällainen kysely, mutta... :D

Sullahan on muistaakseni ollut monia lempinimiä rakkaalle Mikkelin Jukureille. Nehän kannattaa ehdottomasti tuoda akateemisen tutkimuksen tietoon.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
IFK= Stadin kingit
Iso paha IFK..............ja turpa kiinni siellä takarivissä
 

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sullahan on muistaakseni ollut monia lempinimiä rakkaalle Mikkelin Jukureille. Nehän kannattaa ehdottomasti tuoda akateemisen tutkimuksen tietoon.

Osallistuin Asko Taurun lanseeraamalla Keltaisilla kusiaisilla. En tiedä onko kovin kovassa käytössä missään.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Osallistuin Asko Taurun lanseeraamalla Keltaisilla kusiaisilla. En tiedä onko kovin kovassa käytössä missään.
Ainakin välillä pääni sisällä kun tuon muistan ja hymähdän. Askolla taisi olla jotain pientä harmitusta mikkeliläisseuran suuntaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös