Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2019–2020

  • 726 629
  • 4 986

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kähkösen ja Nymanin tilanteessa on toisaalta klassinen "pää ylös, älä jää ihailemaan syöttöä"-tilanne. Toisaalta tuossa voi nähdä myös aika härskin estämisen, eli Nymanhan vaihtaa syöttönsä jälkeen suuntaa (kohti maalia), samoin tekee Kähkönen ja kolaa Nymanin. Onko tuolla molempien pelaajien suunnanmuutoksella merkitystä pelaajan taklausluvan kannalta, en tiedä. Toisin sanoen, minusta ei näytä siltä että Kähkönen on jo tehnyt päätöksen taklata kiekollista Nymania, eikä voi turvalisesti enää vetää taklausta takaisin kiekosta luopumisen jälkeen (tämä kai on idea siinä miksi kiekosta luopumisen jälkeen vielä saa taklata), vaan hänen tarkoituksensa on estää maalille suuntansa muuttavaa hyökkääjää.
Liigan tuomarilinja tietysti sallii ja kannustaa tällaiseen toimintaan, eli sikäli en Kähköstä kokeneena liigapelaajana tuosta syytä, vaan Jääkiekon SM-Liiga Oy:ta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Taas henkilökohtainen mielipide, mutta taklauksen lopputulos (loukkaantuuko vai ei) ei mielestäni pitäisi vaikuttaa tuomioihin. Enemmänkin pitäisi ajatella itse taklausta ja sen vaarallisuutta, eli mitä olisi voinut sattua. Liigan linjoilla loukkaantuminen kuitenkin taitaa olla yhä rangaistusta koventava asiahaara.
Ei pitäisikään, olen samaa mieltä. Olen vaan sitä mieltä, kumpi osui pahemmin. Puistolaa napsahti sen verran pahasti, että jopa aivotärähdykses puhutaan. Nyman taas jatkoi peliä, eli osuma ei ihan niin paha ollutkaan.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Taas henkilökohtainen mielipide, mutta taklauksen lopputulos (loukkaantuuko vai ei) ei mielestäni pitäisi vaikuttaa tuomioihin. Enemmänkin pitäisi ajatella itse taklausta ja sen vaarallisuutta, eli mitä olisi voinut sattua. Liigan linjoilla loukkaantuminen kuitenkin taitaa olla yhä rangaistusta koventava asiahaara.
Olen eri mieltä. Tottakai sen mahdollisen loukkaantumisen pitää vaikuttaa tietyissä tilanteissa.

Samalla tavalla käräjäoikeudessa jaetaan teon mukaan erilaisia tuomioita kuolemantuottamuksesta, taposta ja murhasta - vaikka niissä kaikissa on sama lopputulos. Mutta keskimäärin noista em. teoista jaetaan huomattavasti suurempia tuomioita kuin pahoinpitelystä, törkeästä pahoinpitelystä tai tapon yrityksestä.

Eli, jos pelaaja "kuolee" tai toisinsanoen loukkaantuu erittäin pahasti vaikka ryntäyksen ja törkeän päähänkohdistuneen taklauksen vuoksi, niin tuosta voi helposti antaa selvästi isomman pelikiellon kuin vastaavasta tilanteesta silloin kuin pelaaja ehtii väistää ratkaisevat neljä senttiä vasemmalle ja pahaa loukkaantumista ei tapahdu.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Taas henkilökohtainen mielipide, mutta taklauksen lopputulos (loukkaantuuko vai ei) ei mielestäni pitäisi vaikuttaa tuomioihin. Enemmänkin pitäisi ajatella itse taklausta ja sen vaarallisuutta, eli mitä olisi voinut sattua. Liigan linjoilla loukkaantuminen kuitenkin taitaa olla yhä rangaistusta koventava asiahaara.
Jos asioita aletaan näin miettiä, niin silloin ollaan todella syvässä vedessä. Ei näissä oikein voi miettiä asioita yhtään edemmäs. Taklausten suorat seuraukset ovat näkyvissä ja ne ovat juuri ne mitä kulloinkin on sattunut. Ei niistä voinut tulla mitään muuta.

Vähän sama olisi oikeuslaitoksella. Kun henkilö yrittää lyödä voimainsa takaa toista, mutta ohi meni. Se raskaan sarjan jyrä kuitenkin osuessaan sitä vaikkapa heiveröistä 58 kiloista naista suoraan naamaan olisi voinut vahigoittua hengenvaarallisesti jopa. Puhumattakaan, että olisi käsissä ollut vaikkapa puolen metrin rautatanko, jolla olisi osunut, mutta kun ei. Ei noista mitenkään saada isompaa tuomiota. Teko sen määrittelee ja sen seuraukset ja niin sen pitää olla. Muuten ollaan kyllä sellaisessa arvonta-automaatissa, että kukaan ei voi mitenkään ennalta-arvata mitä sieltä on tuomioksi tullakseen.
 

Dexu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva Suomen Mestari 2021
Ei pitäisikään, olen samaa mieltä. Olen vaan sitä mieltä, kumpi osui pahemmin. Puistolaa napsahti sen verran pahasti, että jopa aivotärähdykses puhutaan. Nyman taas jatkoi peliä, eli osuma ei ihan niin paha ollutkaan.

No eihän se Puistolan loukkaantuminen kerro yhtään mitään siitä, että kumpi osui pahemmin ja kumpi taklaus oli pahempi toistaan. Puistolalla alla se yksi pahempi aivotärähdys, joten saattoi olla ihan varotoimikin se loppupelin huilaaminen. Ja me ihmisetkin ollaan kuitenkin aika erilaisia kestävyydeltämme, rakenteeltamme ja kipukynnykseltämme, joten samanlainen isku voi pudottaa toisen kanveesiin kun taas toinen jatkaa matkaa kuin ei mitään. Jossain nyrkkeilyssäkin osa kestää pahojakin iskuja pitkän aikaa ja osa ottaa lukua vaikka ensimmäisestä kunnon osumasta.
 

DAVIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämäpä tämä. Jotenkin tässä jälleen näkyy Liigan älytön linja. Klokilta refleksi, joka ei edes ole voimakas, ja siitä mahdollisesti 5 peliä pelikieltoa. 2+10 oli jo riittävä.
Tismalleen samaa mieltä! Tämä on aivan naurettava liiga. Nyt kun on joku hemmetin kurinpito-elin, jossa keksitään erilaisia rangaistuksia sitä mukaan kun joku tönäisee jotakin. Eikö pitäisi olla myöskin hovi- ja korkeinoikeus johon voisi valittaa tuomioista.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tismalleen samaa mieltä! Tämä on aivan naurettava liiga. Nyt kun on joku hemmetin kurinpito-elin, jossa keksitään erilaisia rangaistuksia sitä mukaan kun joku tönäisee jotakin. Eikö pitäisi olla myöskin hovi- ja korkeinoikeus johon voisi valittaa tuomioista.

Tismalleen samaa mieltä. Homma on mennyt täysin naurettavaksi ja jopa jotkut fanit ovat menneet mukaan näihin naurettavuuksiin vaatiessaan aivan järjettömiä pelirangaistuksia jopa puhtaista vahingoista.
Lukas Klokille ja Toni Kähköselle tulisi kummallekin tuomita korkeintaan yhden pelin ottelurangaistus, vaikka täällä joku oli vaatimassa Klokille 5 pelin ja Kähköselle peräti 7-10 pelin ottelurangaistusta.
 

Samppakalja69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Tismalleen samaa mieltä! Tämä on aivan naurettava liiga. Nyt kun on joku hemmetin kurinpito-elin, jossa keksitään erilaisia rangaistuksia sitä mukaan kun joku tönäisee jotakin. Eikö pitäisi olla myöskin hovi- ja korkeinoikeus johon voisi valittaa tuomioista.

Siinä olis vaan valittajalla kausi nopeesti ohi kun eihän toi nykynenkänä tee edes viikonloppusin töitä. Jos sut asetetaan keskiviikkona kurinpidon tarkasteluun ja sulla on lauantaina peli, niin olet väliaikasessa pelikiellossa 99% varmuudella koska viikonloppu ja kurinpidolla on kovakova kiire ettei ehdi hoitaa hommiaan siinä ke-pe aikana.

Mitä korkeammalle valitettaisiin, sitä pidemmät odottel.. käsittelyajat olisi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ai niin, oli siellä Kouvolan pelissä vielä tämäkin pääosuma:
Ei ilmeisesti edennyt mihinkään, koska?
 

IceMaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trashers, Flyers
Ai niin, oli siellä Kouvolan pelissä vielä tämäkin pääosuma:
Ei ilmeisesti edennyt mihinkään, koska?

Älä nyt pilaa illuusiota Liigan linjakkaasta kurinpitolinjasta. Kaikki mitkä tänään julkaistiin menevän kurinpitoo.. Oksensin hieman suuhuni ja mietin miten helvetti olisi ollut irti vielä vuosi sitten täälläkin. Nyt tosissaan mietitään, että pari peliä ois kohtuullista.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei ilmeisesti edennyt mihinkään, koska?

...ei todennäköisesti osunut varsinaisesti päähän tai niskaan. Ainakin mun mielestä taklaus menee aika pitkälti ohi, ehkä vähän hipaisee visiiriä ja leukaa. Lähellä kuitenkin on, mutta oppia ikä kaikki. Seuraavalla kerralla parempi ajoitus tai sihti, niin ansaitsee viiden pelin lepotauon.
 
Suosikkijoukkue
Lukko, Rönnin ihan saatana paska pumppu
Puistolaa napsahti sen verran pahasti, että jopa aivotärähdykses puhutaan. Nyman taas jatkoi peliä, eli osuma ei ihan niin paha ollutkaan.

Ei iskun voimakkuutta voi arvioda sen perusteella jatkaako peliä.

Puistolalla on jo, ikävä kyllä, aivotärähdys historiaa ja tästä johtuen pidetään pelaajaa pumpulissa pääosuman jälkeen.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Tismalleen samaa mieltä. Homma on mennyt täysin naurettavaksi ja jopa jotkut fanit ovat menneet mukaan näihin naurettavuuksiin vaatiessaan aivan järjettömiä pelirangaistuksia jopa puhtaista vahingoista.
Lukas Klokille ja Toni Kähköselle tulisi kummallekin tuomita korkeintaan yhden pelin ottelurangaistus, vaikka täällä joku oli vaatimassa Klokille 5 pelin ja Kähköselle peräti 7-10 pelin ottelurangaistusta.

Muuhun kantaa ottamatta, mutta veikkaan et viittaat hulikaaniin niin sen verran oikoisin ettei tainnut vaatia tuollaisia. Taisi viitata Liigan linjauksiin, itse olisi pienemmät antanut.
Ihan sillä vaan, ettei epähuomiosta/väärinymmärryksestä tule totuutta.
 

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuosta Klokin tilanteesta:

Mitä tuolla käden levityksellä haetaan? Miten kyynärpään nostaminen rintaan on puhdas teko? Minun käsityksen mukaan se täyttäisi väkivaltaisuuden tunnusmerkit. Käsillä taklaaminen on tähän kuulunut, kun olen viimeksi tarkistanut. Ja tähän perustuen, miksi Puistolan pitäisi olettaa, että sieltä tulee vielä käsi sen jälkeen, kun Klok on jo mennyt melkein kokonaan ohitse?

Ja Kähkösestä:

Kyllähän tuo päähän napsahtaa ja viiden pelin rangaistus otetaan vastaan mukisematta. Ei nimittäin tahalliselta kuitenkaan näytä. Minun silmilläni näyttää siltä, että Kähkönen lähtee samaan aikaan taklaamaan, kun kiekko lähtee lavasta. Nyman sitten taas jää pää alhaalla etenemään. Tosin välimatka oli niin lyhyt, että kumpikaan ei kerennyt tehdä oikein mitään.

Tiedän, että en pysty ihan 100% objektiivisesti tilanteita katsomaan.
 

Keyser

Jäsen
Tuosta Klokin tilanteesta:

Mitä tuolla käden levityksellä haetaan? Miten kyynärpään nostaminen rintaan on puhdas teko? Minun käsityksen mukaan se täyttäisi väkivaltaisuuden tunnusmerkit. Käsillä taklaaminen on tähän kuulunut, kun olen viimeksi tarkistanut. Ja tähän perustuen, miksi Puistolan pitäisi olettaa, että sieltä tulee vielä käsi sen jälkeen, kun Klok on jo mennyt melkein kokonaan ohitse?

Itsekin toki katson tilannetta Kookoo -lasit silmillä, mutta mielestäni asia joka tässä kuuluu eritoten ottaa huomioon on se, että Klokin teko on tahallinen (huom tahallinen ei harkittu). Pelaajan täytyy itse kantaa vastuu mitä omalla kädellään tekee.

Kyllähän Klokin täytyy tietää, että käden levitys tulee osumaan hartia/kaula/pää alueelle.
 

Dexu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva Suomen Mestari 2021
Tuosta Klokin tilanteesta:

Mitä tuolla käden levityksellä haetaan? Miten kyynärpään nostaminen rintaan on puhdas teko? Minun käsityksen mukaan se täyttäisi väkivaltaisuuden tunnusmerkit. Käsillä taklaaminen on tähän kuulunut, kun olen viimeksi tarkistanut. Ja tähän perustuen, miksi Puistolan pitäisi olettaa, että sieltä tulee vielä käsi sen jälkeen, kun Klok on jo mennyt melkein kokonaan ohitse?

Ja Kähkösestä:

Kyllähän tuo päähän napsahtaa ja viiden pelin rangaistus otetaan vastaan mukisematta. Ei nimittäin tahalliselta kuitenkaan näytä. Minun silmilläni näyttää siltä, että Kähkönen lähtee samaan aikaan taklaamaan, kun kiekko lähtee lavasta. Nyman sitten taas jää pää alhaalla etenemään. Tosin välimatka oli niin lyhyt, että kumpikaan ei kerennyt tehdä oikein mitään.

Tiedän, että en pysty ihan 100% objektiivisesti tilanteita katsomaan.

Kuvasta näkee aika selvästi että ensimmäinen osuma Puistolaan hartioihin/olkapäähän tulee Klokin käsivarresta. Ei kyynärpäästä tai nyrkistä. Käden laittaminen taklattaessa tuohon rinnan eteen suojaksi on jääkiekossa aivan normaalia jonka tekee ihan joka ainoa pelaaja. Tässäkään ei Klok nosta käsiään sen enempää ylöspäin kohti pelaajan päätä vaan Puistola koittaa ikäänkuin livahtaa sieltä kainalon alta ohi.

Ja mitä tulee Nymanin etenemiseen pää alhaalla, niin tuo asento on aika normaali asento kun ollaan luistelemassa vauhdilla eteenpäin. Ei yksikään pelaaja luistele siellä selkäsuorana jos vauhtia on vähänkään enemmän.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200217-140542_Liigavahti.jpg
    Screenshot_20200217-140542_Liigavahti.jpg
    526,2 KB · kertaa luettu: 221

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kuka tuo Lukko-pelaaja oli joka potkaisi Puistolan maatessa jäässä hänen mailaa niin että hänen pää retkahti? Olisi voinut vähän katsoa luistimiinsa. Näkyy tuossa videossa sen jälkeen kun Puistola makaa jäässä ja pelaajat luistelevat siitä ohitse


e: Taisi olla #76 eli Nemecek
 
Viimeksi muokattu:

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
Patrik Puistola pitäisi kyllä pakkosiirtää harjottelemaan jääkiekon fyysistä puolta a-junnuihin vähintään loppukaudeksi jo pelkän terveytensä ja loppu-uransa puolesta. Vaikka olisi kuinka taitava, ei pitäisi olla Liigan vastuulla suojella pelaajaa, joka pelaa omaa fysiikkaansa ja taklauksen vastaanottokykyään kaksi ikäluokkaa edellä olevassa sarjassa. Taklattavan vastuu kyllä tässäkin taas korostuu.
 

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
Väistät taklausta onnistuneesti mutta saatkin ojennetusta kädestä päähän? Sekö on taklattavan vastuu?
Taklaavalla pelaajalla on hyvin suurella kädet vartalonsa sivulla. Melko suurella todennäköisyydellä ne eivät myös pelitilanteessa sojota suoraan alaspäin. En kutsuisi onnistuneeksi väistöksi niihin osumista. Tuollaisilla viime hetken väistöillä, joissa ei päätään suojaa hartioillaan yhtään tippaa aiheuttaa itselleen lisää aivotärähdyksiä.

Toki kaikesta jeesusteleva media ja niiden nukkeina samaa agendaa toistelevat penkkiurheilijat näkevät vain taklaajan toiminnan.
 

Phaneuf#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Tampa Bay Lightning
Virta vielä kehtasi kitistä Klokin tilanteesta. Päivän selvä päähänkohdistunut ja enemmän kuin 5 ei olisi ollut vääryys. Oikein haki Puistolan päätä kyynerpäällä.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aivan typerää vänkäämistä. Kähköselle ja Klokille molemmille olisi riittänyt se yhden pelin kakku. Joo päähän hipaisee mutta ei kumpikaan yritä mitään teloitusta tai tappotaklausta. Täysin peliin kuuluvia vahinkoja.

Liiga ampuu itseään ohimoon tällä 5-peliä kakkua linjalla.

Täällä ei ole kyllä puoletkaan itse pelanneet mitään nopeatempoista joukkuelajia kun ei tajuta että niitä vahinkoja vain tulee. Ei sitä pitkän vaihdon jälkeen väsyneenä ja adrenaliinipäissään ole ihan aina hereillä ja ihminen tekee refleksinomaisesti erilaisia liikkeitä kuten nostaa käsiä törmätessään johonkin tms. Ei se ole tahallista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös