Viestin lähetti cosmic_rodeo
Neljä viimeisintä levyä (Still Life, Blackwater Park, Deliverance ja Damnation, tiätty) ovat aivan huikeita. Noilta neljältä rieskalta ei löydy kuin yksi kehno biisi, eli järkyttävän paskalla sabbath-riffillä ratsastava The Funeral Portrait.
Täällähän on mielenkiintoista keskustelua päivän mittaan käyty. Ja Opethkin nostettu taas vaihteeksi mukaan. Pakko tyrkyttää omia näkemyksiä tästä yhdestä maailman parhaista bändeistä..
Itse listaisin Opeth-albumit seuraavaan (varmasti usein vaihtuvaan) järjestykseen:
1.
Morningrise: Tunnelmallinen, näkemyksellinen ja niin helvetin mielikuvituksekas. Täydellisyys.
...
2.
Blackwater Park: Opethin kenties parhaat biisit (The Leper Affinity, Bleak, BWP), mutta kokonaisuutena hiukan epätasainen. Mutta vain hiukan.
3.
My Arms, Your Hearse: Olisikohan MAYH Opethin raskain albumi? Todella vahva tunnelma läsnä tässäkin ja löytyyhän levyltä myös kaikkien encoreiden encore, Demon of the Fall.
4.
Still Life: Kaikesta hehkutuksesta huolimatta ei mulle kolahda kunnolla. Tuntuu tasapainoilevan vähän liiankin paljon rankkuuden ja rauhallisuuden välillä. Ja ne masterointivirheet häiritsee välillä ihan oikeasti, varsinkin kuulokkeista kuunnellessa..
5.
Deliverance: Erinomainen levy tämäkin toki on, mutta aika ajoin käy vähän puuduttavaksi. Ei ole sitä samaa tunnelmaa kuin muilla levyillä.. Toimii parhaiten autossa.
Orchid on vielä hankkimatta, koska minulla on sellainen outo tapa, ettei minkään bändin (laajempaa) tuotantoa voi hankkia kokonaisuudessaan ainakaan kovin nopeaan tahtiin. Pitää ikään kuin olla jotain, mitä odottaa. Tai jotain sensuuntaista.. Vaikka kyllähän Orchidin pitäisi jokaiselta itseään kunnioittavalta Opeth-fanilta löytyä.
Damnation on puolestaan luonnollisesti niin erilainen levy, että sitä on vaikea verrata muihin. Tosin kyllähän silläkin Opethille tyypilliset elementit on helposti havaittavissa. Ehkä Damnation menisi johonkin tuonne MAYH:n ja Still Lifen välimaastoon..
Mites muilla? Löytyykö erityisiä suosikkeja vai onko bändin tuotanto liian tasaista?