Kuuntelussa juuri nyt

  • 1 890 178
  • 21 637

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Näin se maailma muuttuu, jos tuon Jinjerin suosiota miettii. Tuo nainen örisemässä shokkiefekti oli varmaan jännä silloin Gossowin aikaan, eihän tuossa mitään kummallista ole. Tosiaan biisit mitä kuullut Jinjeriltä ovat olleet todella mielikuvituksetonta, noh, paskaa. Nytkin yläpuolella mainitaan että bändin heikkona puolena ovat ”vaan” biisit, tsiisus. Pitkälle sitä pääsee näköjään levy-yhtiön ja radiorock-tason musiikinkuuntelijoiden varassa.

Ihanaa metallielitismiä. Manowar just soitteli ja pyysi sanomaan että toi vitsi vanheni jo. Jinjerin laulaja menee samaan sarjaan Arch Enemyn Gossowin ja White-Gluzin kanssa, mutta ei tuollaisia laulajia nyt sentään puissa kasva. Jinjerin soittajat ovat hyviä (toki näin monessakin nykypäivän metallibändissä) mutta kokonaisia hyviä kappaleita on ehkä kourallinen. Sekin on kuitenkin kourallinen enemmän kuin monella muulla, paljon isompaa suosiota nauttivalla metalliorkesterilla, varsinkin jos laajennetaan tämä käsittämään myös kasari- ja ysärimammuttien tuotokset esim. tällä vuosituhannella tai 2010-luvulla.

Jos juuri sinä nyt et satu pitämään Jinjeristä, niin vie nuo mielipiteesi nyt edes sinne 1980-luvun nostalgia-aalloille, minne ne ilmiselvästi kuuluvat.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Ihanaa metallielitismiä. Manowar just soitteli ja pyysi sanomaan että toi vitsi vanheni jo. Jinjerin laulaja menee samaan sarjaan Arch Enemyn Gossowin ja White-Gluzin kanssa, mutta ei tuollaisia laulajia nyt sentään puissa kasva. Jinjerin soittajat ovat hyviä (toki näin monessakin nykypäivän metallibändissä) mutta kokonaisia hyviä kappaleita on ehkä kourallinen. Sekin on kuitenkin kourallinen enemmän kuin monella muulla, paljon isompaa suosiota nauttivalla metalliorkesterilla, varsinkin jos laajennetaan tämä käsittämään myös kasari- ja ysärimammuttien tuotokset esim. tällä vuosituhannella tai 2010-luvulla.

Jos juuri sinä nyt et satu pitämään Jinjeristä, niin vie nuo mielipiteesi nyt edes sinne 1980-luvun nostalgia-aalloille, minne ne ilmiselvästi kuuluvat.

”Hyvin” kuitattu. 80-luvulla tehtiin pääosin paskaa musiikkia ja Manowar on hirveää kuraa. Se mun viimeinen lause oli se pointti. Nykyään ei suosioon tarvita edes hyviä kappaleita. Jinjer osui omalla materiaalillaan sopivaan rakoon. Eipä siinä sen kummempaa. Keskinkertaista se silti on. Mutta emmää jaksa makuasioista vääntää tänään.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos juuri sinä nyt et satu pitämään Jinjeristä, niin vie nuo mielipiteesi nyt edes sinne 1980-luvun nostalgia-aalloille, minne ne ilmiselvästi kuuluvat.
@mikko6000 ei ole ainoa jota hieman huvittaa tuo Jinjerin suosio. Itselläkin pariin whatsapp-ryhmään kirjoiteltu eri henkilöiden toimesta kuinka kova tuo Jinjerin laulaja on. Näin ovat kirjoittaneet henkilöt, jotka eivät edes kuuntele raskasta musiikkia pääsääntöisesti. Hyvä laulaja toki, mutta bändi on surkea. Riffit on tylsiä modernille (tekniselle) hardcorelle tyypillisiä "groove-riffejä", ilman minkäänlaisia melodian kehittymisiä ja kappalerakenteet sekä sovitukset heikkoja siinä missä kaikilla muillakin metalcore-bändeillä.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Voi luoja taas tätäkin keskustelua. Mun puolesta kukin kuunnelkoon just sellasta musaa, joka eniten omia korvia miellyttää. Olkoon sitten vaikka klassista tai jazzia, aivan sama mulle. Se että onko joku bändi hyvä vai paska, niin sekin on tosi subjektiivisesta, sillä kaikki eivät vaan pidä samoista asioista ja saattavat arvostaa ja arvottaa erilaisia elementtejä kuuntelemassaan musassa kuin se viereinen henkilö. Minulla henkilökohtaisesti on välillä erittäin vaikea sietää suurinta osaa suomiräpistä, enkä ole tuosta genrestä koskaan pitänyt. Silti tiedostan että joillekin suomiräp on kaikki kaikessa, kuten genrelle jatkoaikaan avattu ketjukin osaltaan kertoo..

Kai mä vaan sitä yritin tällä sanoa, että en henk.koht. tajua, miksi joillain on tarve leimata tiettyjä bändejä tai genrejä paskoiksi samalla kuitenkin tiedostaen, että nilläkin on oma uskollinen fanikuntansa ja sitä tulisi kunnioittaa, vaikka itselle kyseinen musa ei uppoaisi. Kuuntelin muutaman biisin eilen tuota Jinjeriä ja ei tuo nyt kertalaakista minun lempibändiksi noussut, mutta paljon paskempaakin tuubaa olen vuosien mittaan kuunnellut. Toki tämäkin on, jälleen kerran vain minun subjektiivinen kannanottoni.

Sen sanon vielä tähän loppuun, että jonkun tietyn genren sovittaminen yhteen muottiin kertoo todennäköisesti vain siitä, että ei ole kuunnellut ko. genreä riittävästi.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se että onko joku bändi hyvä vai paska, niin sekin on tosi subjektiivisesta, sillä kaikki eivät vaan pidä samoista asioista ja saattavat arvostaa ja arvottaa erilaisia elementtejä kuuntelemassaan musassa kuin se viereinen henkilö.
Viesti ei ollut suoraan osoitettu minulle, mutta vastataan kuitenkin. Samaa mieltä, olisin voinut edelliseen viestiini kirjoittaa, että kyseessä on pelkkä subjektiivinen mielipiteeni.
Kai mä vaan sitä yritin tällä sanoa, että en henk.koht. tajua, miksi joillain on tarve leimata tiettyjä bändejä tai genrejä paskoiksi samalla kuitenkin tiedostaen, että nilläkin on oma uskollinen fanikuntansa ja sitä tulisi kunnioittaa, vaikka itselle kyseinen musa ei uppoaisi.
Jinjer on luultavasti yksi eniten keskustelua aiheuttavasta hevibändistä maassamme näinä aikoina, joten siitä saakin puhua/arvostella. Metalcorea ei nähdä Suomessa läheskään yhtä negatiivisena genrenä kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten, joten sitä kuuluu "polkea".

Sen sanon vielä tähän loppuun, että jonkun tietyn genren sovittaminen yhteen muottiin kertoo todennäköisesti vain siitä, että ei ole kuunnellut ko. genreä riittävästi.
Se kertoo ennemminkin siitä, ettei ole kuunnellut muita genrejä tarpeeksi. Josko sinä tunnistat elementit, jotka tekevät metalcoresta metalcoren ja tykkäät niistä niin hieno homma, jos taas et niin suosittelen kuuntelemaan raskaamman musiikin muita genrejä.

Mutta tsemppiä sulle ja muista käydä keikoilla vain niin useasti kuin mahdollista. Tärkeintä on, että nauttii kuuntelemastaan musiikistaan. Bändeihin kehittyy helposti tunnesiteitä, mutta on silti tärkeää ymmärtää ne tekijät, joiden takia nauttii ko. bändin tai genren musiikista.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Jinjer on luultavasti yksi eniten keskustelua aiheuttavasta hevibändistä maassamme näinä aikoina, joten siitä saakin puhua/arvostella. Metalcorea ei nähdä Suomessa läheskään yhtä negatiivisena genrenä kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten, joten sitä kuuluu "polkea".
Tähän on paha ottaa kantaa, sillä sain tietää kyseistä bändistä tämän ketjun kautta ensimmäistä kertaa eilen, mutta en epäile ettetkö puhuisi totta.

Se kertoo ennemminkin siitä, ettei ole kuunnellut muita genrejä tarpeeksi. Josko sinä tunnistat elementit, jotka tekevät metalcoresta metalcoren ja tykkäät niistä niin hieno homma, jos taas et niin suosittelen kuuntelemaan raskaamman musiikin muita genrejä.
Uskon, että sekä sinun että oma argumenttini pitävät omalla tapaa paikkaansa. Ja olet oikeassa, että varmasti voisin halutessani tutustua syvemmin itselleni vielä tuntemattomiinkin metalligenreihin. Kuitenkaan mulle musiikki ei saa olla pelkkää huutoa ilman minkäänlaista melodiaa ja lyriikoiden osalta suosin positiivista sanomaa enemmän kuin negatiivista ja synkeää atmosfääriä. Toisaalta itsepähän olen tämän ns. musiikillisen suuntaukseni joitain vuosia sitten valinnut ja sille tielle jäänyt. Nykyisin toki kuuntelen metalcorea aivan eri syistä, kuin silloin noin reilu viisi vuotta takaperin kun ensimmäistä kertaa kunnolla sukelsin genreen sisään.

Tuota ennenhän mulla oli joku lyhyt EDM-vaihe ja teininä taas olin enemmin alt/hard rock-miehiä eli ns. puhtaan metallin suurkuluttaja en varsinaisesti koskaan ollut. Lapsuudenystäväni toki kuuntelivat jo viime vuosikymmenellä paljon Maidenia, Metallicaa yms. metallibändejä mutta mua kiinnosti tuolloinkin enemmän bändit kuten Linkin Park, Flyleaf, Nickelback, Bullet For My Valentine ja Muse. Siinähän se onkin, että olen persoonaltani ollut aina sellanen kaveri, joka ei seuraa mitä muut tekevät, vaan aina itse etsinyt ne omat kiinnostuksen kohteet, jonka takia ehkä päädyinkin näin stadilaisena hiukan epätyypilliseen valintaan eli Pelicans-faniksi.

Ja vaikka tubessa usein törmää kommentteihin kuten "this is just boring and generic metalcore" jne. niin kun vaan osaa löytää ne oikeat bändit joita seurata, niin kyseinen genre on kaikkea muuta kuin tylsää toistoa ja samaa mantraa biisistä toiseen. Mielestäni genren suunta on oikea ja bändit kokeilevat jatkuvasti uusia ulottuvuuksia soundeissaan. Toki minun on helppo ymmärtää, että vanhan koulukunnan metallifaneilla voi olla vaikeampi suhtautua metalcoreen positiivisesti, kun meillä jotka eivät ole lainkaan eläneet sitä kultaista 80-lukua ja joiden kosketus raskaaseen musiikkiin ei ulotu aivan niin pitkälle menneisyyteen.

Mutta tsemppiä sulle ja muista käydä keikoilla vain niin useasti kuin mahdollista. Tärkeintä on, että nauttii kuuntelemastaan musiikistaan. Bändeihin kehittyy helposti tunnesiteitä, mutta on silti tärkeää ymmärtää ne tekijät, joiden takia nauttii ko. bändin tai genren musiikista.
Kiitos vain! Arvonkin tässä paraikaa ostanko joulukuulle liput Poets of the Fallin, Northlanen, vai jopa molempien keikoille, jotka ovat siis noin kahden viikon sisään toisistaan ja ensiksi mainittu varmaan aivan niitä viimeisiä isompia konsertteja Nosturissa, ennen kuin koko rakennus puretaan.

Bändeihin tosiaan kehittyy helposti tunnesiteitä, mutta toisaalta vahvoistakin tunnesiteistä saattaa joskus kasvaa huomaamattaan ulos. Esim. vielä 2015 ylivoimaisesti eniten kuuntelemani metalcore-yhtye Abandon All Ships on vuosien mittaan jäänyt lähes kokonaan pois kuuntelustani. Toisaalta kyseinen bändi julkaisi vain kolme albumia ennen hajoamistaan, joten kaipa taustalla saattoi olla silkka tylsistyminenkin. Samoja biisejä kun ei valitettavasti loputtomiin jaksa kuunnella over and over.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihan teidän kiusaksenne laitoin Jinjerin soimaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan teidän kiusaksenne laitoin Jinjerin soimaan.
Tämä kuulostaa sellaiselta potentiaaliselta "joka toiselle kuoppaa kaivaa" tilanteelta.

Mä oon kuunnellut viime aikoina uutta Soilworkia, ja olen tykännyt kuulemastani.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Apulanta - Lokin päällä lokki
Ketrsin fiilis lienee parasta Apista sitten Odotuksen ja 2000-luvun alun levytrilogian (Aivan kuin kaikki muutkin, Plastik, Heinola 10).
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Tässä biisissä on jotenkin jännä tunnelma. En ole koskaan tajunnut miten kova biisi tää on. Joskus kannattaa ottaa tosiaan yksittäinen levy kuunteluun ja vaikka useampaan kertaan, löytyy ihan uusia helmiä tällä tavalla ja biisit aukeaa ihan erilailla vaikka tuttu yhtye olisikin.

The Nomad (2015 Remaster)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Heilung - Futha

Ajattelin ottaa tämän tutkinnan alle. Onhan tämä mielenkiintoista musiikkia. Folkkiahan tämä on.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heilung - Futha

Ajattelin ottaa tämän tutkinnan alle. Onhan tämä mielenkiintoista musiikkia. Folkkiahan tämä on.
Tää oli kyllä jännä kun Tuskassa ensi kertaa kuulin. Keikan ajan ajattelin että onpa outoa, mutta jälkeenpäin tuli olo että asia meininkiä. No, en ehkä kotona kuuntelisi, mutta keikalle voisi mennä toistekin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nick Cave & The Bad Seeds - Opium Tea

https://youtu.be/M1rRXu3xd4k

Hyvin laulun kaltainen fiilis nyt. Vaikkakaan en katsele merta vaan leikkaamatonta pensasaitaa, ja oopiumiteekin on Famous Grousea. Silti, hieno ja ylevöittävä melodia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ted Nugent on ääliö. Kannattaa Trumpia (hyi) ja aselakien löyhyyttä (hyi). Syö lihaakin (nam). Montaa mieltä voidaan tästä moottorikaupungin hullusta olla, mutta tästä biisistä vain yhtä. Hieno, hieno kappale.

Ted Nugent - Stranglehold

https://youtu.be/0c3d7QgZr7g
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sepi Kumpulainen - Armotonta menoa
Olen nähnyt Sepin keikalla. Vuosi oli muistaakseni 1992. Nurmeksen Bellassa oli Kelpo Pojat, mentiin sinne Karin ja Petrin (nimet ei muutettu) kanssa. Yllätyslämppärinä oli Sepi. Soitti kuusi biisiä, joista kolme oli Armotonta menoa. Sitten veti myös biisin, jossa hirviö tuli mua vastaan, tuolla metsätiellä. Vittu kun kaduttaa että en tullut hakeneeksi Sepiltä nimmaria.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen nähnyt Sepin keikalla. Vuosi oli muistaakseni 1992. Nurmeksen Bellassa oli Kelpo Pojat, mentiin sinne Karin ja Petrin (nimet ei muutettu) kanssa. Yllätyslämppärinä oli Sepi. Soitti kuusi biisiä, joista kolme oli Armotonta menoa. Sitten veti myös biisin, jossa hirviö tuli mua vastaan, tuolla metsätiellä. Vittu kun kaduttaa että en tullut hakeneeksi Sepiltä nimmaria.
No huhhuh ollut tuon Petrin kanssa siis armotonta menoa ysärillä. Edellyttäen siis sen, että kyseessä oli sama Petri, jonka kanssa olitte vittuilleet poliiseille jossain satamassa. Tälläisen tarinan taisit joskus kertoa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
No huhhuh ollut tuon Petrin kanssa siis armotonta menoa ysärillä. Edellyttäen siis sen, että kyseessä oli sama Petri, jonka kanssa olitte vittuilleet poliiseille jossain satamassa. Tälläisen tarinan taisit joskus kertoa.
Sama mies. Esikoispoikani kummisetä. Emmekä vittuilleet, olimme äärimmäisen asiallisia. Meitä vain pyydettiin siirtymään takavasemmalle kitaroinemme ja kaljakasseinemme, että kelpo porvarit uskaltaisivat rantautua. Sen teimmekin, eikä meidän ja Lieksan virkavallan välille jäänyt yhtään pahaa verta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös