Kuuluuko makaronilaatikossa olla lihaa?

  • 4 344
  • 30

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Oletatko makaronilaatikon sisältävän lihaa vai pidätkö itsestään selvänänä, että lihaa on vain lihamakaronilaatikossa?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Makaronilaatikon, jossa makaronia säilytetään ja kuljetetaan, en oleta sisältävän lihaa. Ruokalajissa nimeltään lihamakaronilaatikko, joka makaronilaatikoksi usein lyhennetään, oletan sisältävän jauhelihaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tarkoittaako tämä nyt sitten samaa kuin "tykkäätkö pyöreistä vai hoikista italonaisista?"

Tykkään ja pitää.
 

dagaka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hartlepool United, Boston Bruins
Odotan lihaa, paitsi jouluaterian yhteydessä, jolloin liha lisätään omatoimisesti karjalanpaistin muodossa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oletatko makaronilaatikon sisältävän lihaa vai pidätkö itsestään selvänänä, että lihaa on vain lihamakaronilaatikossa?

On siinä lihaa ellei erikseen mainita sen puuttuvan. Monille tulee varmaankin yllätyksenä, että lihatonta makaronilaatikkoa on edes olemassa, mutta onhan sitä toki.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Jauhelihaton makaroonilaatikko on vähän niinkuin huora ilman pillua!

Loistava ketju! Juuri itse olen töistä lähdössä ja kyseistä jumalsapuskaa tarttis vääntää, kun kotiin saavun. Ja paistijauhelihalla, tietenkin!
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
On siinä lihaa ellei erikseen mainita sen puuttuvan. Monille tulee varmaankin yllätyksenä, että lihatonta makaronilaatikkoa on edes olemassa, mutta onhan sitä toki.

Kyllä on olemassa joo ja hyvältähän tuokin maistuu. Erinomainen esimerkiksi jonkin liharuoan kuten vaikkapa juuri karjalanpaistin lisukkeeksi.

Ensisijaisesti kyllä oletan että makaronilaatikossa on lihaa. Kun kuulee sanan makaronilaatikko, niin tulee vain automaattisesti mielikuva, että se sisältää ainakin makaronia ja jauhelihaa. Joskus se voi tosin sisältää jotain kasviksiakin, kuten tomaattia, juustoraastetta ja sipulia. Mutta kai kun järjellä ajatellaan niin makaronilaatikko lienee vain pelkkä laatikko ilman lihaa ja lihamakaronilaatikko sitten lihallinen versio tästä.

Mutta niinhän kasvirasvalevitettäkin tupataan usein sanomaan voiksi, vaikka sehän on kaukana voista.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olenkohan koskaan edes syönyt pelkkää makaroonilaatikkoa, eli siis lihatonta versiota? Jossain koulussa ehkä, kun oikeanlaista lihaa ei ole juurikaan varaa pistää (ainakaan liikaa).
 

JHOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kuuluu, kuuluu. Joskus mummolassa tullut suuhun pistettyä lihatontakin, mutta kun makaroonilaatikkoa olen syömässä, oletan sen automaattisesti sisältävän lihaa ellei jossain toisin mainita.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jauhelihaton makaroonilaatikko on vähän niinkuin huora ilman pillua!

Ja sen syöminen tuottaa saman nautinnon kuin patongin heiluttelu tyhjässä lentokonehallissa.

Totta munassa makaronilaatikon default-asetus on se, että siinä on lihaa. Einesfoliovuokamakaronilaatikoissa on kyllä liian vähän lihaa ja lihan ilmiasu, maku ja tekstuuri ovat erittäin kyseenalaisia. Ei pahaa, ei hyvää; tyhjää täynnä. Kunnon töräytys kepsuttia ja aromisuolaa pelastavat paljon.

Kun valmistan itse lootaa laitan siihen lihaa niin paljon, että sitä voitaisiin kutsua pikemmin makaronilihalaatikoksi. Juustokuorrutus tulee tietenkin mahdollisimman rasvaisesta juustosta kuten Oltermannista, ja voipa makaronilaatikkoon upottaa sekaan myös Aura-juustoa, mikäli sen makua sietää.

Itse asiassa makaronilaatikkoon voi laittaa vaikkapa aasia tai karibua, hylkeenrasvaa, pingviinien parhaita siipipaloja tai vaikkapa muurahaiskävyn hypotalamusta.

Makaronilaatikolla on luontainen kyky sitoa itseensä erilaisia lisukkeita. Siinä mielessä se muistuttaa suuresti pizzaa, salaatteja ja puliukkoja.

Tätä kutsutaan makaronilaatikon valenssiksi suomalaisen makaronilaatikkofilosofi Adin Konttilan makaronilaatikon generatiivisen transformaatioteorian mukaan.

Sen mukaan makaronilaatikolla on universaali, abstrakti syvärakenne ja itse ilmiasu on pintarakenne. Ilmiasun taustalla on erilaisia transformaatioita eli muodonmuutoksia, mitkä näkyvät ilmiasussa eli rakenteen pintarakenteessa.

Transformaatiot esineellistyvät makaronilaatikonkäyttäjien valintojen mukaan. Teoria on saanut vahvaakin arvostelua mm. pragmaatikkojen piiristä, joiden mukaan mitään abstraktia syvärakennetta ei ole olemassakaan. On vain vuoka, makaroni, mausteet, liha ja juusto.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Odotan lihaa, paitsi jouluaterian yhteydessä, jolloin liha lisätään omatoimisesti karjalanpaistin muodossa.
Juuri näin.

Ja kuten Uleåborgir tuossa ylempänä mainitsikin, ei halvat eineslaatikot juuri eroa lihattomasta makaronilaatikosta koostumukseltaan.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liha kuuluu makaronilaatikkoon aivan kuten hillo kuuluu hillomunkkiin tai reikä reikäleipää. Itsestään selvä asia minulle.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vastaus kysymykseen: kyllä lihaa pitää olla.

Tätä sotkua en kuitenkaan enää itse syö koska mitta on täynnä. Makaronilaatikon isoveli, lasange hoitaa homman nykyään. Enemmän makua ja täyteläisyyttä kuin makaronilaatikossa. Munamaidon tilalla juustokastike jne...
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Meillä on makaronilaatikko lihattomana jouluisin ja se on hyvä se ja se sopii hyvin muiden joulu ruokien lisukkeiksi (samaan tyyliin lanttulaatikoiden jne. kanssa). Muissa tapauksissa odotan että makaronilaatikossa on lihaa, koska se on silloin pääruoka.

Muorin puheesta huomaa helposti kumpi on kumpi. Lihallinen makaronilaatikko on vain "makaronilaatikko". Lihaton makaronilaatikko on taasen "makaroniloora", niinkuin on myös "lanttuloora" ja "maksaloora".
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Tottakai pitää olla. Olen kuitenkin sen verran epäuskollinen alkuperäiselle resepetille, että korvaan joskus (jauhe)lihan tonnikalalla. Olen jauhelihamakaronilaatikkoa tyrkyttänyt sen verta useasti tshekkiläisille ystävilleni, että hekin ovat jo omaksuneet tämän herkun. Eka kerta meni hieman nyrpistellen.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Makaronilaatikon isoveli, lasange hoitaa homman nykyään. Enemmän makua ja täyteläisyyttä kuin makaronilaatikossa. Munamaidon tilalla juustokastike jne...

Kyllä kyllä, mutta jauhelihamakaronilaatikon teko on noin sata kertaa helpompaa. Lasagne on sellaista sunnuntairuokaa ja noin sata kertaa parempaakin kun sen tekee kaikkien taiteiden sääntöjen mukaan. Keittiö on tietty lasagnen valmistuksen jälkeen kuin räjähdyksestä.
 

Erik Loka

Jäsen
Kannattaa muuten testata tuota Jäähyaition makaronilootaa. Valmistamisessa hyödynnetään hieman erilaista tekniikkaa, mutta tekeminen taitaa sujua jopa nopeammin kuin normaalisti. Erittäin rasvaista siitä tulee, mutta eihän se toki haittaa lain, tällainen naru kun olen.

Kaikenkaikkiaan makaronilaatikkohan on arkiruokien ykkösiä.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Kyllähän oletuksena on, että makaronilådan i ugnen sisältää myös jauhelihan. Mutta kotpuolessa äitee ruukkaa tehä lihatonta makaroonilootaa ja karjalanpaistia sen kanssa. Se on poikaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kun valmistan itse lootaa laitan siihen lihaa niin paljon, että sitä voitaisiin kutsua pikemmin makaronilihalaatikoksi. Juustokuorrutus tulee tietenkin mahdollisimman rasvaisesta juustosta kuten Oltermannista, ja voipa makaronilaatikkoon upottaa sekaan myös Aura-juustoa, mikäli sen makua sietää.

Ihan aikuisen oikeasti käytät ruoanvalmistukseen mauttominta juustoa mitä kaupasta saa? Kyllä sitä rasvaa on muissakin juustoissa ja jopa makuakin löytyy.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Eiköhän tää oo ihan selvä tapaus? Makaroonilaatikossa ei ole lihaa, mutta lihamakaroonilaatikossa sitä taas on. Ei toi tarvi edes pienintä maalaisjärkeä, että sen tajuaa. Tyhmä kysymys.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
En ikinä käytä sanaa lihamakaronilaatikko. Makaronilaatikkoa se vain on ja siinä on aina lihaa. Mitä se sellainen makaronilaatikko on, jossa ei lihaa ole?

On siinä lihaa ellei erikseen mainita sen puuttuvan. Monille tulee varmaankin yllätyksenä, että lihatonta makaronilaatikkoa on edes olemassa, mutta onhan sitä toki.

Minulle ainakin tuli.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei toki makaronilaatikossa lihaa ole, lihamakaronilaatikossa sellaiset sitten. Makaronilaatikko on sellainen yleisnimitys, jonka alla on sit liha-, tonnikala-, soija-, kasvismakaronilaatikot jne. Näin ainakin itselläni
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös