Kuuluisuuksien haudoilla

  • 14 871
  • 38

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa ihmisten haudat. Enemmän kiinnostaa, mitä ovat elämänsä aikana saaneet aikaan. Keskityn siihen. Toki esim. joissain asuintaloissa olisi mukavaa käydä. Dostojevskin murjun vierestä olen kävellyt Pietarissa, mutta se oli suljettuna joten ei päässyt vierailemaan.

Ainoat hautapaikat jotka kiinnostaisi käydä on nuo pyramidit jotka joku täällä mainitsikin. Niissä nyt olisi muutakin koettavaa kuin se, että ovat pelkästään hautoja.

Muuten ei kyllä kiinnosta mennä tiirailemaan mitään monumentteja minnekään.

Edit. No Taj Mahalin luona voisi käydä toki. Onhan sekin hautapaikka.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuolla tuli käytyä 2005. Morrisonin haudan lähettyvillä, säällisen matkan päässä, näytti koko ajan päivystävän vartija. Jimin haudan lisäksi bongasin tuolta Edit Piaf:in ja Chopinin haudat. Hieno, tunnelmallinen hautausmaa.

Näiden lisäksi ainakin Oscar Wilde ja Honore de Balzac lepäävät tuolla.

Hietaniemen hautausmaan asujaimisto on melko täydellisesti kartoitettu, kun tuli tuolla joskus oltua duunissakin. Julkkisten hautoja enemmän kyllä säväytti se yksi hauta, jossa näkyi olevan haudattuna koko perhe ja kuolinpäivänä 24.12. Mitäköhän mahtaa olla tapahtunut?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tuolla tuli käytyä 2005. Morrisonin haudan lähettyvillä, säällisen matkan päässä, näytti koko ajan päivystävän vartija. Jimin haudan lisäksi bongasin tuolta Edit Piaf:in ja Chopinin haudat. Hieno, tunnelmallinen hautausmaa.

Harmi ettei hautaa vartioitu silloin, kun siellä käytiin ryöstöretkellä. Nykyinen hautakivihän on lopulta aika tylsä metallilevyineen, mutta alkuperäistä koristi rintapatsas ja kivessä oli kaiverrus Jim Morrison nykyisen James Douglas Morrisonin sijaan.

Tässä kuva
Tuli käytyä vuonna 1986 tuolla Morrisonin haudalla kuten jokaisen "Interrail-sukupolveen" kuuluvan piti. Silloin oli muistaakseni paikallaan tuo Radiopään linkkaama Jimin rintakuva kukkien ympäröimänä. Lisäksi kaikki naapurustonkin haudat oli täynnä muistokirjoituksia Jimille ja tienviittoina toimi sprayllä maalatut nuolet ja Jim-tekstit haudoissa matkan varrella... Ei ihme että on vartija nykyään. Aika sotkuinen paikka oli silloin.

Laitetaanpa tähän hautabongaus joka hieman yllätti itsenikin taannoin. Läksin joulukuun alussa Andalusiaan tapaamaan vanhaa tuttuani, aurinkoa. Matka vei myös Granadan kaupunkiin ja paikallisen katedraalin kappeliin. Sielläpä kryptassa pötkötti arkuissaan kuningatar Isabella ja kuningas Ferdinand. Yllätys oli se, että olin kuvitellut tämän Kristoffer Kolumbusta rahoittaneen ja reconquistan viimeistelleen kaksikon lepäilevän Madridissa. Granada on tavallaan kuitenkin ihan looginen paikka. Se oli viimeinen maurien kukistettu linnoitus Espanjassa.

Linkit vievät Wikipediaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yeatsin hauta Ben Bulbenin juurella. Se tuli vielä ihan sattumalta vastaan, mutta kun näin kyltin niin suurin piirtein kuristin kuskia että kääntyi.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viime viikolla tuli käytyä Elviksen haudalla, enkä itse asiassa edes tiennyt että mies perheineen on haudattu Gracelandin tontille kunnes turistikierroksella hehkutetun Kuninkaan hauta vaan olikin yhtäkkiä siinä naaman edessä. Tuli vähän friikki olo.

Mielenkiintoinen paikka muuten tuo Graceland, suosittelen lämpimästi käymään jos joskus tulee mahdollisuus vaikka pienen mutkan kautta käydä visiteeraamassa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tuli käytyä vuonna 1986 tuolla Morrisonin haudalla kuten jokaisen "Interrail-sukupolveen" kuuluvan piti. Silloin oli muistaakseni paikallaan tuo Radiopään linkkaama Jimin rintakuva kukkien ympäröimänä.

Hautakivessä ei alkujaan ollut mitään merkintää, ja ensimmäinen virallinen nimikyltti varastettiin. Tämän jälkeen kroatilainen taiteilija teki ja asetti kiven päälle rintakuvan, ja kaiverrutti kiveen nimen "Jim Morrison". Patsaan jouduttua ensin vandalismin kohteeksi, joutui se lopulta varkauden kohteeksi vuonna 1988. Uutta patsasta ei enää asetettu, vaikka sellainen oli valmiina. Sen sijaan Morrisonin isä asetutti nykyisen laatan. Tämän mukaan muistisi rintakuvasta pitää paikkansa, ja olen näkemästäsi hieman kateellinen.

Lisää kuuluisasta rintakuvasta ja sen tekijästä: Rockin’ The Dead In Zagreb - The real story of Jim Morrison’s bust

Oliver Stonella on käynyt tuuri, että on saanut elokuvaansa kohtauksen, jossa hautakiven päällä seisoo vielä tuo kuuluisa rintakuva. Elokuva nimittäin valmistui kolme vuotta varkauden jälkeen, joten elokuvan viimeisen kohtauksen on täytynyt olla ensimmäisiä kuvattuja kohtauksia.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tähän pitää muistuttaa hienosta ja hienotunteellisesti tehdystä radiosarjasta, "Kiveen hakatut", josta myös kirjallinen versio (vai peräti kaksi) on tehty.


Itsekin olen tykästynyt tähän sarjaan. Itseeni ainakin uppoaa Arto Terosen ja Jouko Vuolteen rauhallinen ja erittäin asiantunteva jutustelu. Ylen tuotantoa, eli Areenasta löytyy jos jotain kiinnostaa.

Viime kesänä tuli moottoripyöräreissun yhteydessä käytyä Turun hautausmaalla, Jarno Saarisen haudalla.
 

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Itse olen myös enemmän kirkkojen kuin hautojen bongailija. Toki monessa edellämainitussa paikassa on tullut käytyä. Lisätään vaikka Paavien hautakrypta San Pietron alla ja Fransiscus assisilaisen krypta Assisissa.

Myös Portugalissa on monen merkkimiehen hauta helposti nähtävillä. Esimerkkinä vaikka Vasco Da Gaman hauta Lissabonissa tai Henrik Purjehtijan hauta Batalhan luostarissa.

Alcobacan luostarista voi löytää Portugalin kuninkaan Peter I:n ja hänen rakastajattarensa Ines de Castron haudat. (Surullinen ja romanttinen tarina).
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Pere-Lachaisella kannattaa käydä niin Morrisonin kuin muidenkin vuoksi. Balzac, Nerval, Abelard & Heloise (!), Proust jne. Kolumbaariossa on Maria Callasta, Georges Pereciä... Todella vaikuttava paikka.

En ole vielä mennyt, mutta vielä menen, Pariisin lähiöön Meudonin hautausmaalle, missä lepää ranskalaisen kirjallisuuden yksi monista suurista Louis-Ferdinand Céline. Montmartrella olisi Nijinsky...

Saarikosken hauta Uudessa Valamossa on hyvin kauniilla paikalla. Kalervo Palsa Kittilässä. Hietaniemi. Jarkko Laineen hauta Turussa, lähellä lepää Koskenniemi.

Heinäkuussa sitten Mika Myllylän haudalle.
 

kovalev

Jäsen
Tänä kesänä ajattelin etsiä Mikko Niskasen ja Olavi Virran haudat Malmilta. Virran hautapaikalla on kuulemma hyvin pieni ja vaatimaton kivi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Vihdoinkin voin lisätä listaani Václav Havelin haudan, joka sijaitsee pienellä Vinohradyn hautausmaalla Prahassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kim Il-sungin balsamoidulla ruumiilla kumartaminen oli ihan mielenkiintoinen.

Pere-Lachaisella Jim Morrisonin lepopaikassa silmiinpistävää oli siellä käytetty laittomien huumeiden määrä. Muutamia muitakin on koluttu. Kuten mainittua, eihän ne hautapaikat itsessään välttämättä ole niin ihmeellisiä, mutta sitten kun miettii keitä ne ihmiset olivat.

Haudat ovat aika turhia ja eläviä varten, eihän kuolleet niillä mitään tee. En itse ainakaan välitä tippaakaan mihin minut haudataan vai heitetäänkö meren pohjaan tai jonnekin jorpakkoon.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Ulkomailla en ole käynyt kenenkään haudoilla. Kotimaan puitteissa Hietaniemessä olen luonnollisesti käynyt, ja etenkin siellä ns. taitelijamäellä, enkä nyt tietenkään millään muista ulkoa että keiden kaikkien haudoilla "virallisesti" siellä kävin. Mannerheimin ja Kekkosen haudoilla kävin luonnollisesti, niitä nyt onkin tosin vaikea ohittaa huomaamatta :D

Ehkä harvinaisin kuuluisuuden hauta jolla olen Suomessa käynyt, on Esa Pakarisen hauta. Yllättävän harva tuntuu edes tietävän missä se on, eikä sinne nyt toki ihan vahingossa eksykään (etenkin kun moni luonnollisesti olettaa, että Pakarisen hauta on Hietaniemessä). Pakarisen viimeinen leposija on siis Varkaudessa, hiukan sivussa olevalla Könönpellon hautausmaalla. Hauta on lisäksi aika vaatimaton, joten sitä ei sieltä joukosta äkkiseltään edes bongaa. Varkautelaisen paremman puoliskoni isä on haudattu samalle hautausmaalle lähelle Pakarista, muuten en olisi minäkään tätä edes tiennyt..
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minun piti Oxfordissa ollessani käydä Tolkienin haudalla, mutta en sitten jaksanut lähteä sitä etsiskelemään, vaikka Tolkien on kirjailijana minulle erittäin merkittävä ja tuskin Oxfordiin ihan heti takaisin menen.

Erikseen en ole kuuluisuuksien hautoja viitsinyt siis hakea, mutta toki erilaisissa katedraaleissa ja niiden kryptoissa on maannut jos jonkinlaista herraa ja välillä rouvaakin. Krakovan Wawelin linnan kryptassa makoili Jagellonica-suvun ja sittemmin myös Vaasa-suvun kruunupäitä, muun muassa "Suomen" kuningas eli oikeammin Puola-Ruotsin lyhytaikainen kuningas Sigismund III Vaasa, joka hallitsi 1592-1599 vallan helvetin isoa lääniä (tässä kuvaotos, johon Suomen kaltainen reuna-alue ei edes mahtunut). Sigismund nro 3 oli Turun linnaa asuttaneen Juhana-herttuan ja tämän vaimon Katariina Jagellonicalaisen poika. Sigge tosin syntyi Ruotsin puolella vankilassa, mutta sellaista sattuu.

Hautausmailla on silti mielenkiintoista samoilla ja nauttia rauhallisesta, seesteisestä ja kiireen tuolla puolen olevasta ilmapiiristä. Ei tarvitse edes lähteä merta edemmäs, esimerkiksi Raision kirkon hautausmaa on varsin idyllinen. Raision kirkkohan on nyt kesän aikana auki yleisölle, joten jos siellä päin joku liikkuu, niin kannattaa pistäytyä vilkaisemassa vanhaa keskiaikaista harmaakivikirkkoa sisältäkin päin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös