Kuuluisuuksien haudoilla

  • 14 847
  • 38

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tulipa näin pyhäpäivän merkeissä mieleen perustaa erilainen bongailuketju, jota en ainakaan löytänyt vanhastaan. En usko olevani ainoa, jolla on tapana käydä katsomassa merkkihenkilöiden hautoja niin koti- kuin ulkomailla. Bongailijoita varten löytyy internetistä myös jokseenkin kattava sivusto, www.findagrave.com.

Kotimaassa Helsingin Hietaniemen hautausmaa taiteilijoineen ja presidentteineen on varmasti ykköspaikka kuuluisuuksien hautojen bongailuun, mutta toivottavasti listaan kertyy paljon nimiä myös pienimmiltä hautaumailta.

Vaikka olen käynyt Hietaniemessä, saa joku toinen listata siellä bongamiaan hautoja. Sen sijaan listaan ne, jotka ovat vaikuttaneet minuun eniten.

Kotimaassa:
- Pentti Saarikoski, Uuden Valamon hautausmaa, Heinävesi

Ulkomailla:
- Ludwig van Beethoven, Zentralfriedhof, Wien
- Fjodor Dostojevski, Alexander Nevsky Lavra, Pietari
- Juri Gagarin, Kremlin muuri, Moskova
- Jim Morrison, Cimetière du Père-Lachaise, Pariisi
- Jan Palach, Olšanské hřbitovy, Praha

sekä Lenin ja Mao palsamoituna mausoleumeissaan.

Lista on nyt aloitettu, ja jään odottamaan kuinka pitkäksi se kehittyy.
 

-RVL-

Jäsen
Eipä ole juuri tullut käytyä, mutta kovasti kiinnostaisi joskus käydä esim. Hietaniemen hautuumaalla bongailemassa näyttelijöiden hautoja, jos etelä-Suomeen tulee asiaa.

Tässä jonkun henkilön kuvaamia hautoja, jos kiinnostaa näin netin välityksellä katsella. Toivottavasti sivujen tekijä ei pahastu.

Hauska huomata kuinka vaatimattomia hautakiviä monilla kuuluisuuksilla on.

Ylipäätään hautausmaat kiinnostaa ja joskus voisi tehdä "Suomen kiertueen" ja käydä edes sukulaisten haudoilla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, PS Kemi Kings
Samoja paikkoja on käytynä, mutta Johnny Cashin haudalla tuli käytyä Nashvillessä. Todella hieno ja arvoisensa paikka.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Egyptin kuninkaiden laaksossa on tullut käytyä, muistaakseni yhdeksässä haudassa. Tutankhamonin haudasta piti muistaakseni maksaa jokin lisämaksu, mutta oli maksamisen arvoinen. Tuthmosis III:n hauta teki minuun suurimman vaikutuksen. Selvästikään hän ei halunnut kenenkään itseään löytävän, joten sai ihan mukavan aikaa mönkiä maan alla hiostavassa kuumuudessa ja sellaisia jyrkkiä portaita jotta tuo hauta-arkku löytyi. Kaikissa haudoissa oli sitten oma kirouksensa, ihan haudanryöstäjiä varten. Hieroglyfit olivat komeaa katseltavaa niiden tunneleiden seinillä.

Suosittelen.

Edit: ja tuonne Tuthmosis III:n hautaan piti kaiketi vielä kiivetä jotta voisi taas alkaa laskeutua. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoista.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole mitenkään erityisemmin kuuluisuuksien hautoja bongaillut, mutta pari kertaa on tullut Hietaniemen hautausmaalla kierreltyä ja kerran etsin Malmin hautausmaalta muutaman haudan, mitä niitä nyt olikaan, Tapio Rautavaara, Olavi Virta jne. Niin joo ja kerran olin yhdelle sukulaiselle oppaana kun se etsi joitakin Mannerheim-ristin ritareita ja muitakin, mutta mua ei noi sotajutut niinkään kiinnosta.

Vähän menee ohi aiheen, mutta mä tykkään reissuillani bongailla vanhoja kirkkoja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hietaniemen hautausmaalta on tullut katsastettua presidenttien ja taiteilijoiden haudat. Tampereella Kalevankankaan hautausmaalla on puolestaan bongattu Juicen ja Väinö Linnan haudat.

Ulkomailta tulee mieleen ainakin Elvis Presleyn hauta Memphisin Gracelandista. Vatikaanissa Pietarin kirkossa on tullut nähtyä monen edesmenneen Paavin haudat. Mahdollisesti olen joskus pikkupoikana nähnyt Kyproksella maan entisen johtajan, Makarioksen haudan.

Hieman harmittaa, etten jokunen vuosi sitten Luxemburgissa vieraillessani ehtinyt käydä lähistöllä olleella yhdysvaltalaisten sotilaiden hautausmaalla. Siellä kun lepäilee myös kuuluisa panssarikenraali Patton...
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Pari tulee mieleen äkkiseltään jo mainitun Jim Morrisonin lisäksi.

Eva Peron Buenos Airesissa Recoletan hautausmaalla. Lisäksi sattuneista syistä kohtalaisen mieleenpainuva ja sykähdyttävä on myös Aki Sirkesalon ja perheensä hauta Toijalan hautausmaalla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Phill Lynott

Ainoa kuuluisa hauta, jonne olen tehnyt tutustumiskäynnin, on Phil Lynottin viimeinen leposija Dublinin esikaupunkissa Howthissa.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tiedän että Cliff Burtonin tuhkat on ripoteltu San Franciscon lahteen, mutta onko hänellä jotain muistokiveä alueella? Ollaan sinne lähdössä keväällä joten mielelläni kävisin kunnioittamassa kaikkien aikojen Basistin muistoa.
 

Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei just heti tule muita mieleen kuin Marilyn Monroe, Dean Martin (molemmat samalla hautuumaalla) ja sitten Juice Leskinen.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus lapsena muistan, että käytiin perheen kanssa Hietaniemessä ainakin joitain presidenttien hautoja katsomassa, mutta sen tarkempia yksityiskohtia. Ja Malmilla muistan vahingossa huomanneeni joitain tunnettuja nimiä.

Vähän erikoisemmista tulee mieleen äkkiseltään vain Ingmar Bergmanin hauta Fårön (Gotlannin pohjoispuolella oleva saari) kirkon hautausmaalla ja Anne Brontë Scarboroughissa Englannissa. Ei että kumpaakaan olisin mennyt mitenkään varta vasten bongaamaan.
 

tiikeri

Jäsen
Joskus vuonna miekka ja kilpi tuli käytyä Jerusalemissa ja tuli samalla tsekattua Jeesuksen hauta. Repikää siitä. Muista vähemmän kuuluisista henkilöistä ainakin John F.Kennedyn viimeinen leposija pääsee listalle.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Mun faija ja muitakin sukulaisia lepää Malmin hautausmaalla, jossa tulee käytyä aina silloin tällöin. Kesäisin kiertäessäni fillarilla hautausmaalla, olen merkinnyt paperille joitakin julkisuudesta tuttujen hautoja, joista seuraavassa muutama :

Musiikki :
Olavi Virta
Laila Kinnunen
Tapio Rautavaara
Matti Bergström
J.Alfred Tanner
Armi Aavikko

Elokuva :
Tauno Palo
Pertti Palo
Ansa Ikonen
Matti Pellonpää
Oke Tuuri
Kauko Helovirta
Armas Jokio
Mikko Niskanen
Reino Valkama
Toivo Mäkelä
Irma Seikkula

Muut :
Aarne Saarinen, poliitikko
Eino S.Repo, Yleisradion pääjohtaja
Aarne Juutilainen, "Marokon kauhu", legioonalainen
Tabe Slioor, kohukaunotar
Kalle ja Allan Hagert, "kuninkaalliset" mustalaiset

Eestiläisten sotilaiden sankarihaudat
Helsingin pommituksissa kuolleiden haudat
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Egyptin kuninkaiden laaksossa on tullut käytyä, muistaakseni yhdeksässä haudassa.

Joo tää on hieno mesta. En nyt muista monessako haudassa tuli "ryömittyä", mutta monessa. Myös Tutan :)

Voin myös suositella!

Tiedän että Cliff Burtonin tuhkat on ripoteltu San Franciscon lahteen, mutta onko hänellä jotain muistokiveä alueella? Ollaan sinne lähdössä keväällä joten mielelläni kävisin kunnioittamassa kaikkien aikojen Basistin muistoa.

Cliffin yksi muistomerkkihän löytyy rakkaasta naapuristamme (ja jos ei jaksa linkin takaa katsoa, niin paikka on hyvin pienen mutkan takana kun Tanskan suuntaan Tukholmasta ajelee), ruotsista. Eli paikassa missä henki lähtikin.
Lisätietoja; Cliff In Our Minds - A tribute to Cliff Burton (vie Cliffin memorial sivulle)

SF:stä löytyy muistolaatta (linkki muistolaatan kuvasta)
Sijaintina paikka nimeltä "Marshall Elementary, Castro Valley" SF:n huudeilla.

Muitapa ei Cliffille sitten minun tiedon mukaan löydykään.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Arlingtonin sotilashautausmaalla olen vieraillut Lauri Törnin haudalla. John F. Kennedyn haudalla toki myös samalla reissulla.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Potsdamissa kävin Sanssoucissa Fredrik Suuren haudalla.

Suomessa kuuluisuuksista Porvoon Näsinmäen hautausmaalla ovat ainakin J. L. Runeberg, Werner Söderström ja Eugen Schauman. Kaikkien haudoilla olen käynyt.

Tahkon loman yhteydessä vierailin Nilsiässä Paavo Ruotsalaisen haudalla.
 
Viimeksi muokattu:

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
- Jim Morrison, Cimetière du Père-Lachaise, Pariisi

Tuolla tuli käytyä 2005. Morrisonin haudan lähettyvillä, säällisen matkan päässä, näytti koko ajan päivystävän vartija. Jimin haudan lisäksi bongasin tuolta Edit Piaf:in ja Chopinin haudat. Hieno, tunnelmallinen hautausmaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tuolla tuli käytyä 2005. Morrisonin haudan lähettyvillä, säällisen matkan päässä, näytti koko ajan päivystävän vartija. Jimin haudan lisäksi bongasin tuolta Edit Piaf:in ja Chopinin haudat. Hieno, tunnelmallinen hautausmaa.

Harmi ettei hautaa vartioitu silloin, kun siellä käytiin ryöstöretkellä. Nykyinen hautakivihän on lopulta aika tylsä metallilevyineen, mutta alkuperäistä koristi rintapatsas ja kivessä oli kaiverrus Jim Morrison nykyisen James Douglas Morrisonin sijaan.

Tässä kuva

Lisättäköön listaan vielä Emil "Satupekka" Zátopek, jonka hauta sijaitsee ulkoilmamuseon kirkkopihalla Rožnov pod Radhoštěmin kaupungissa Määrissä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onhan noita hautapaikkoja nähty lähellä ja kaukana. Hautuumailla kiertely on mielenkiintoista puuhaa.

Kuuluisuuksien hautamuistomerkkejä olen nähnyt moniaita. Frank Zappan hautapaikka LA:ssa on karu, ei kiveä eikä mitään. Paikka pitää tietää esim. netissä hyvin esillä olevien ohjeiden mukaan, muuten sitä ei voi löytää. Kotimaasta nostaisin esille Kalervo Palsan haudan, ja erityisesti hautamuistomerkin nimeltä Palava Pensas.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Lasketaanko Führer-bunkkerin alue ja muistolaatta Berliinissä tähän ketjuun? Siellähän Aatu kuitenkin veti itseltään nirrin pois ja siinä vieressä hänet poltettiin, joten eipä kai parempaakaan ole tarjolla Hitlerin haudaksi. Johtajabunkkerin muistokyltin luona tuli piipahdettua heinäkuussa.

Tolkienin haudalla piti aikoinaan käydä kun olin Oxfordissa, mutta ajan ja elinvoiman puutteessa tämä jäi sitten väliin.

Erinäisissä katedraaleissa makoilee paljon kuuluisuuksia, niissä käydessäni olen samalla tullut vilkaisseeksi kanta-asiakkaat. Esim. Lontoossa St. Paulin katedraalissa möllöttävät mm. Wellingtonin herttua, amiraali Nelson, Churchill, Arabian Lawrence, Alexander "penisilliini" Fleming ja Florence Nightingale. Kuulemma Margaret Thatcherillekin on tuolta peti varattuna heti kun hän kuolee. Toivottavasti se päivä koittaisi pian.

Wawelin katedraalin krypta Krakovassa pistää monarkkien suhteen hyvät pohjat. Siellä on vino pino kuninkaita ja heidän joukossaan myös Suomen kuningas. Tarkemmin sanoen siis Sigismund III Vaasa.

Sigge oli Suomen ex-herttuan ja Turun linnan vahvan miehen Juhanan sekä hänen vaimonsa Katariina Jagellonican poika. Hän oli sekä Ruotsin että Puolan kuningas samaan aikaan. Suomi oli tietysti vain herttuakunta, mitään "Ruotsi-Suomeahan" ei ole koskaan ollut vaan pelkkä Ruotsi, mutta kuitenkin. Ihan kohtalainen lääni Sigismundilla oli parhaina päivinään hallussa, kartta wikipediasta sen todistaa. Tuohon ei Suomen alue ole edes mahtunut. Mutta koska Suomikin tuohon alueeseen kuului, niin tuolloin oli Suur-Suomi komeimmassa kukoistuksessaan.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän pitää muistuttaa hienosta ja hienotunteellisesti tehdystä radiosarjasta, "Kiveen hakatut", josta myös kirjallinen versio (vai peräti kaksi) on tehty.

Noista ainakin muutaman olen hokannut kotimaan reissuilla, siis "Ai niin tämä kirkonkylähän mainittiin siinä ohjelmassa!" -muistumilla.

Suomalaisia urheilijoita viimeisten pysäkkien luona käsittelee ko ohjelmasarja.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jaa tokihan minä Mika Myllylän hautakiven olen väkisellä nähnyt Haapajärven "uudella" hautausmaalla, on nääs edesmenneen Mummoni viereen douppimies haudattu.

Mutta ei siinä, ihan hieno kivi Myllylälle pystytetty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös