Luulen tietäväni mitä Toni85 ajaa takaa, mutta en ole täysin varma. Luulisin että puhutaan ikäänkuin "scouttaamisesta", jolloin tuomarin nähdessä kiekollisena olevan "Kädettömän suomalaispakin" tietää se a) roikkua keskialueelle tai b) pakki-pakki syöttöä. Ja tämä siis ihan puhtaasti huonona esimerkkinä.
Tätähän voitaisiin tietysti hieman edesauttaa, videoiden käytöllä. En tiedä katsovatko SM-liiga erotuomarit ottelua nauhalta matsien jälkeen ja menisivät ikäänkuin itseensä, tarkistellen asioita missä onnistuttiin ja missä taas meni ihan päin sitä itseään.
Tavallaan olet oikeilla jäljillä, mutta itse hain enemmän niiden osioiden scouttaamista, millä on eniten merkitystä tuomareiden näkökulmasta, eli rikkeet. Videoita tutkimalla ja pelaajiin tutustumalla tietää, että missä tilanteessa Möttönen yleensä tekee jonkin koiruuden dumarin selän takana, tai että Mikkonen pelaa aina rehellisesti ja ottaa vain pakkojäähyjä.
Myös kestojäähystelijöiden kohdalla voitaisiin päästä siihen tilanteeseen, ettei kukaan pelaaja ole maineensa vanki, eli esimerkiksi Helenius, Mäkiaho, Karalahti, Jonne Virtanen ja monet muut tietyn maineen pelaajat eivät saisi automaattisesti yhtään jäähyä vain selässä olevan nimen takia. Tuomarit voisivat oppi videoita tutkimalla, missä tilanteissa se oikeasti rikkovat, ja missä eivät. Esimerkiksi Karalahti taklaa usein kovaa, mutta ainakin nykyään harvemmin mitenkään rikollisesti. Silti hän lentää suihkuun lähes jokaisen kovan pommin jälkeen, koska on Karalahti, ja hänhän tunnetusti taklaa kädet ylhäällä.
Itse en usko, että nykytuomareilla on aikaa katsoa näitä videoita, ainakaan niin paljon kun olisi tarpeen. Ja tässä, kuten monessa muussa asiassa, ammattituomaruus auttaisi asiaa huomattavasti.