Kurinpitopäätökset kaudella 2012–2013

• 1 286 966
  • 5 646

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onneksi Moses tuli väliin, niin vältyttiin samanlaiselta teurastukselta kuin Semirin ja Peltosen kohdalla.
Mutta eikö nämä molemmat nimen omaan ole vertauksesi mukaan "tapon yrityksiä"? Eli samat sanktiot molemmille. Tässä on turha vedota siihen että toinen ehti saamaan iskut perille ja toinen ei.
Seuraus ja teon kohteen vammojen vakavuus vaikuttaa aivan varmasti sanktion pituuteen, niinkuin aina.
Vertasin Salmen ja B-A:n tapauksia tapon yritykseen ja tappoon. Pitäisi sitten ehkä sanoa törkeä pahoinpitely ja sitten Salmen kohdalla sen yritys, jotta kaikki ymmärtävät mitä haen takaa.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen about siitä lähtien kun Ika Lehkonen HIFKn päävalmentajana sai 10 ottelun toimitsijakiellon käskytyksestä (lähetettyään Kautosen noutamaan Pesosen), yrittänyt saada vastauksen siihen, kielletäänkö käskytys jääkiekon säännöissä. Olisin kiitollinen jos joku voisi valaista minua konkreettisella faktatiedolla tässä asiassa, kiitos.
En nyt jaksa kaivaa sääntökirjaa taas esille, mutta eiköhän siellä ole §18, jota voidaan soveltaa tilanteeseen kuin tilanteeseen. Tai jos ei ole, niin täytyyhän sellainen olla. Se on niin käyttökelpoinen tilanteessa kuin tilanteessa.

Eikä ole valitettavasti faktaa siitäkään, voiko liitto/liiga lätkäistä pahimmille idiooiteille SBA ja Salmi pitkää kakkua. Nyt olisi ainakin herkullinen ennakkotapauksen paikka kitkeä nuo älyttömät päällekarkaukset pois, mitkä liiga on suuressa viisaudettomuudessaan mahdollistanut.

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Kun katsoo vielä videon niin näkee että suunniteltu juttu oli. HIFK-pelaajat yrittävät rynnätä avuksi, mutta narrit ryhmittyneet estämään apu. Varmaan Väänänenkin kapteenina todella ylpeä teostaan.
Youtube -pätkässä ei mielestäni ole mitään, mikä viittaisi suunnitelmallisuuteen tai käskyttämiseen. Yksinkertaisesti Ben-Amor teki todellisen virhearvion ja tulee kärsimään teostaan todennäköisesti raskaasti. En myöskään usko käskyttämisellä olleen minkäänlaista roolia yhdessäkään ko. ottelun episodissa.

Ritola#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt sinä tiki10 syytät tästä tapauksesta ainoastaan Jokereita ja Semiriä.
Ketä sitten pitää syyttää että Semir pelkurimaisesti käy jäässä olevan pelaajan päälle ja hakkaa sitä? Ei saatana siitä voi syyttää kun Jokereita ja Semiriä.

Jos joku melart/ruutu nahistelee se ei ensinnäkään ihmetytä yhtään ja ne on eri tilanteitä. Jos on tarkoitus jotain viestittää niin eikö sen verran voisi olla miestä että tekisi sen rehdisti. Esim haastaisi vaikka pystyssä olevan pelaajan?

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
En tiedä käskettiinkö Ben-Amoria yrittää halvaannuttaa Peltonen, vai vain "joku HIFK-pelaajista", mutta ei Ben-Amor nyt muuten vaan ylivoimalla ollut kentällä.

Jokerit oli tuossa vaiheessa ollut Melartin vitosen vuoksi ylivoimalla jo reilut neljä minuuttia yhtäjaksoisesti, joten on ihan loogista että kentällä oli tapahtumahetkellä sellaisia pelaajia, jotka eivät normaalisti ylivoimaa pelaa.

Nämä valmentajien käskytykset taitavat ihan yleisesti olla aika vaikeasti todistettavissa, ellei tapaus ole täysin ilmiselvä yksityiskohdiltaan (Tuukka tervetuloa Stadiin -episodi).

Pelikieltojen suhteen oma toiveeni on Ben-Amorille 20, Salmelle 10 ja Melartille 5 peliä.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Seuraus ja teon kohteen vammojen vakavuus vaikuttaa aivan varmasti sanktion pituuteen, niinkuin aina.
Vertasin Salmen ja B-A:n tapauksia tapon yritykseen ja tappoon. Pitäisi sitten ehkä sanoa törkeä pahoinpitely ja sitten Salmen kohdalla sen yritys, jotta kaikki ymmärtävät mitä haen takaa.

Ymmärrän kyllä mitä haet takaa, mutta toki pitää huomioida että seuraukset olisivat voineet olla yhtä pahat.
Nyt vain toivon sitä että jos liiga alkaa tästä jotain rangaistuksia jakamaan niin kaikki tilanteet katsotaan ja tarkasti. Nyt on oikeastaan vain tämä Ben-Amorin ja Peltosen tilanne ollut mediassa esillä. Luulen kyllä että Semir saa näistä selvästi isoimmat sanktiot mutta toivottavasti muita ei katsota sormien läpi.

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Youtube -pätkässä ei mielestäni ole mitään, mikä viittaisi suunnitelmallisuuteen tai käskyttämiseen. Yksinkertaisesti Ben-Amor teki todellisen virhearvion ja tulee kärsimään teostaan todennäköisesti raskaasti. En myöskään usko käskyttämisellä olleen minkäänlaista roolia yhdessäkään ko. ottelun episodissa.
Muista kuitenkin, että Jokerit pelasi (ainakin muistaakseni) ylivoimalla tuolloin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Semir Ben-Amor ei normaalisti esiinny ylivoimien aikana kentällä.

E: Deko yllä selventääkin tilannetta. Saattoi olla ihan Ben-Amorin oma aivopieru.

Viimeksi muokattu:

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse aion olla huomenna yhteydessa liigaan ja HIFK:n joukkueeseen. Olen edelleen tekemässä rikosilmoitusta pahoinpitelystä.

Muista tosiaan lisätä sinne nimet Melart ja Salmi, muuten temppusi on melko kaksinaamainen. Teetkö myös rikosilmotuksen kuun puolivälissä jos Filppulalta tai Teräväiseltä katkotaan kädet jne. kuten eilen moneen otteeseen toivoit?

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muista kuitenkin, että Jokerit pelasi (ainakin muistaakseni) ylivoimalla tuolloin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Semir Ben-Amor ei normaalisti esiinny ylivoimien aikana kentällä.

Hyvä huomio. Mutta Melartin vitosta oli jäljellä enää noin 10 sekuntia, jolloin myös normaali tilanteessa tuossa vaiheessa voi nelosketjukin tulla jo jäälle. Varskinkin kun oli jo pitkä yv. takana.

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Kuten täällä on sanottu, niin ylivoimaa oltiin pelattu jo niin kauan, että jäälle pääsi muitakin ketjuja. Jäähyä jäi muistaakseni 27 sekuntia jäljelle siinä vaiheessa kun Semir Villen kimppuun kävi, joten ei ole mikään ihme, että tuossa vaiheessa kentällä on muitakin. Olihan sielä Rita ja Väänenkin, jotka eivät pelaa kummassakaan ylivoimakentässä (Eronen pelasi mielestäni lähes koko YV:n ja Nordlund&Lindell vaihteli parina). 5min jäähy pelikatkoineen on aika pitkä aika istua kylmänä vaihtoaitossa, tämän takia saatetaan lopussa päästää myös muita kenttiä pelaamaan ettei tuntuma katoa täysin.

Iiro#21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, (HCK, K-Vantaa)

Pitkä ylivoima jossa vähän katkoja voi aiheuttaa tilanteen jossa joudutaan peluuttaa jotain joka ei normaalisti ylivoimaa pelaa. Rudy normaalisti maskimiehenä ja luistimen terä mennyt huonoksi jonka takia Semir kehiin paikkaamaan?

Olen sanonut parikin kertaa, että Semirillä ja Peltosella oli heti aloituksessa jotain menossa. Peltonen antoi mailalla pari läpäytystä suojien väliin.

Minun mielestäni olisi aivan naurettavaa jos tästä aletaan nyt jotain 20peliä jakamaan sanktiota Semirille. 10peliä aivan täysi maximi tosta setistä. Muihin en jaksa edes ottaa kantaa.

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Olen about siitä lähtien kun Ika Lehkonen HIFKn päävalmentajana sai 10 ottelun toimitsijakiellon käskytyksestä (lähetettyään Kautosen noutamaan Pesosen), yrittänyt saada vastauksen siihen, kielletäänkö käskytys jääkiekon säännöissä. Olisin kiitollinen jos joku voisi valaista minua konkreettisella faktatiedolla tässä asiassa, kiitos.

Kilpailusäännöistä otetta:

10.4. Kurinpidon alaiset teot
Rangaistukseen voidaan tuomita pelaaja, toimihenkilö, erotuomari, toimitsija joukkue tai
seura;
joka ottelussa on syyllistynyt tekoon, josta seuraamuksena on ollut ottelu-rangaistus
tai pelirangaistus käytöksestä;
...
joka muutoin on syyllistynyt epäurheilijamaiseen käyttäytymiseen
• joka rikkoo SJL:n toimintasääntöjä tai toimii niiden vastaisesti tai jättää noudattamatta niitä.

Sakkoliha

Jäsen
Olen sanonut parikin kertaa, että Semirillä ja Peltosella oli heti aloituksessa jotain menossa. Peltonen antoi mailalla pari läpäytystä suojien väliin.

Noita läpäytyksiä tapahtuu jokaisessa ottelussa varmasti muutamakymmen, joten tuollainen pieni nahina ei tuota aivopierua selitä mitenkään. Jokaisessa ottelussa on nahinaa, mutta ei sen takia ole hakattu kaverille aivotärähdystä.

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä kyllä. Olette oikeassa. Ei tuossa jäähysumassa tullut itse ajateltua tilannetta noin tarkkaan, lähinnä vain vitutti suosikkijoukkueeni ja Peltosen puolesta.

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten nimim. Sakkoliha toteaa, niin aika normaalia käytöstä tuollainen. Mutta toisaalta, jos Peltonen halusi tapella, niin miksi Beni ei vain tarttunut pyyntöön ja mättänyt turpaan pystyissä päin..? Olisi ollut aika normaali setti, tai ainakin normaalimpi ja vähemmän halveksuttava kuin tämä meneillään oleva farssi.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Ehtivätkö he muka olemaan samassa aloituksessakin ennen tilannetta? Minun mielestä Semir tulee suoraan lentävästä vaihdosta kentälle ja Villen kimppuun. Ja tuo oli Ben-Amorin ensimmäinen vaihto pelissä. Näin minä olin näkevinään tilanteen.
Sitä en sitten tiedä, onko edellisessä matsissa ollut jotain koputuksia puoleen jos toiseenkin.

Iiro#21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, (HCK, K-Vantaa)
Ehtivätkö he muka olemaan samassa aloituksessakin ennen tilannetta? Minun mielestä Semir tulee suoraan lentävästä vaihdosta kentälle ja Villen kimppuun. Ja tuo oli Ben-Amorin ensimmäinen vaihto pelissä. Näin minä olin näkevinään tilanteen.
Sitä en sitten tiedä, onko edellisessä matsissa ollut jotain koputuksia puoleen jos toiseenkin.

Nyt kun katon tilannetta uudestaan niin näyttää, että Semir kyllä tulee suoraan vaihdosta. Omasta mielestäni Semir oli ennen tilannetta olevassa aloituksessa Peltosen kanssa. Siinä kuitenkin Peltonen antoi jotain pientä rakkauden tunnustusta Jokeri pelaajaa kohtaan(joka ei sittenkään tainnut olla Semir).

Edelleenkin en sano hyväksyväni Semirin toimia vaan yritän selvittää mikä johti tilanteeseen. Näköjään muistini teki tenän ja olen siitä pahoillani jos näin on.

On kyllä aivan jäätävät mittasuhteet saanut tämä tapahtuma. Ainakin viidessä eri ketjussa jauhetaan samasta asiasta. Tuliko näin isoa hulabaloota edes Lahdessa tapahtuneesta episodista? Huomisia lehtiä odotellessa ja kurinpidollisia toimia.

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Itse aion olla huomenna yhteydessa liigaan ja HIFK:n joukkueeseen. Olen edelleen tekemässä rikosilmoitusta pahoinpitelystä.
Heeh, ota happea välillä. Olet tietysti oikeutettu tekemään mitä vaan, mutta onhan toi nyt saatanan huvittavaa. Ota matsin tilastot mukaan ja tämän keskustelupalstan värikkäimmät kommentit niin varmasti päätös tulee pikana! Kun kysytään, miksi näissä tilastoissa on ulos ajettuna HIFK:n pelaajia niin kannattaa keksiä joku todella kova valhe. Siellä on muuten rivi sanktioita Nordiksenkin päässä.

Kun näitä vuodatuksia lukee ja itsekin niihin osallistuu niin melkein alkaa toivomaan että 13.9. on samanlaiset käräjät. On tää niin saatanan hyvää huumoria.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Minun mielestäni olisi aivan naurettavaa jos tästä aletaan nyt jotain 20peliä jakamaan sanktiota Semirille. 10peliä aivan täysi maximi tosta setistä. Muihin en jaksa edes ottaa kantaa.

10 peliä tuommoisesta mielipuolisesta hakkaamisesta olisi = hyväksyntä kyseiselle tapaukselle! 15 peliä on mielestäni aivan minimi. NHL:ssä jaettiin Torresille päälle 20 peliä taklauksesta joten runkosarjasta 1/4. Noin 20 ottelun kielto olisi paikallaan, kyllä tämmöisessä tapauksessa rangaistuksen tulee olla tuntuva.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Edelleenkin jos Ben-Amorille tulee jotain SM-liigaa koskevaa pelikieltoa niin puheet IFK-lisästä voidaan lopettaa kokonaan. Harjoituskauden pelikiellot kärsitään harjoituspeleissä, näinhän se oli jo IFK:n kohdalla vaikkei ihmisyydestä ollut taklauksessa mitään merkkejä vai miten se Jyväskylästä kuvailtiinkaan. Korkeintaan tosta on syytä antaa se perinteinen 2-3 ottelun pelikielto mutta koska kyseessä on Jokereiden pelaaja niin eiköhän sieltä taas johonkin Toni Sihvosmaisiin liiallisuuksiin ja linjattomuuksiin päästä.

Kuka yllättyy että v-koodistakin aikanaan lässyttänyt fiasko-Sihvonen on vaatimassa koko kauden koskevaa kieltoa.

Brändi on ainakin kova vaatimaan pelikieltoja kun on itse ottavana osapuolena. Yllättiköhän Jokerit kovuudellaan ja likaisuudellaan IFK:n, vai miksi tällainen poraaminen? Ben-Amor toki astui rajan yli kun lähti koskemaan Suomi-kiekon ikoniin, enkä itsekään pidä tekoa hyvänä. Ainakin Semirin olisi pitänyt ymmärtää lopettaa aikasemmin. Toki IFK:n Salmi ja Liivik myös rikkoivat koodia. Eikä ne meidän Väänänen ja Rita mitään tappelijoita ole ja vielä vähemmän Filppula, jos ei ole Peltonenkaan. Tiki10:ä kannustan olemaan aktiivinen ja menemään tekemään sen rikosilmoituksen niin saadaan tähänkin selvyys, ole nyt mies ja älä vain puhu.

Viimeksi muokattu:

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uskon ja toivon että liiga osaa erotella kunnolla case Ben-Amorin tapaiset ylilyönnit ja rehdit mylly. Rupesi pelottamaan kun Vuorinen laukoi että "Tappelurangaistuksia tiukennetaan". Vuorisen täytyy sanoa näin varmaan myös siksi että yhteistyökumppanit olisi tyytyväisiä. Jos peleistä tulee ensi kaudella jotenkin tolkuttoman väkivaltaisia, niin sitten voidaan koventaa otteita, mutta miksi yhdessä ottelussa tapahtuneesta aijotaan tehdä joku hulabaloo.

Melartille neljän ottelun pelikielto ja Ben-Amorille joku 15 matsia vähintään

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
10 peliä tuommoisesta mielipuolisesta hakkaamisesta olisi = hyväksyntä kyseiselle tapaukselle! 15 peliä on mielestäni aivan minimi. NHL:ssä jaettiin Torresille päälle 20 peliä taklauksesta joten runkosarjasta 1/4. Noin 20 ottelun kielto olisi paikallaan, kyllä tämmöisessä tapauksessa rangaistuksen tulee olla tuntuva.

Paljos antaisit Salmelle, Melartille ja Märälle? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pelikieltojen suhteen oma toiveeni on Ben-Amorille 20, Salmelle 10 ja Melartille 5 peliä.

Saahan sitä toivoa, mutta ei millään tule 20 peliä kakkua. Veikkaisin kaikille näille kolmelle pelaajalle tulevan se 10 matsia huilia per pelaaja, ei enempää.

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Olen edelleen tekemässä rikosilmoitusta pahoinpitelystä.

Yksi arvio rikosoikeudellisesta vastuusta tapauksessa Ben-Amor - Peltonen

Yleisesti ottaen kaukaloväkivaltaan ei ulotu rikosoikeudelliset seuraamukset, koska kyse on ns. yhteisestä riskinotosta (vaaralliset tilanteet, joihin osallistutaan vapaaehtoisesti ja riskeistä tietoisena). Normaalien pelitilanteiden puitteissa tapahtuvat, muuten yhteiskunnassa tuomittaviksi katsottavat teot, kuten nyrkillä lyöminen, eivät siis kuulu rikosoikeuden piiriin.

Ben-Amorin teko sen sijaan ei mielestäni sovi yhteisen riskinoton piiriin. Väkivaltateko ei ala normaalin kahdenkeskeisen pelitilannekontaktin synnyttämänä tai provosoimana, vaan ilman minkäänlaista tilanteeseen liittyvää (Peltosen ja Ben-Amorin välistä ja molempien huomioimaa) välitöntä esitekoa. Välivallanteko on täysin B-A:n yksin tekemä eikä Peltosella ollut pelitilanne huomioon ottaen edes syytä olettaa B-A:in tekevän tilanteessa nähtyä hyökkäystä. B-A:in tahallinen teko ylitti jääkiekkopelin normaalin riskipotentiaalin. Vaikka jääkiekkoon sisältyy tiettyjä väkivallan aiheuttaman vammautumisen riskejä, ovat ne kuitenkin matalammat ja tarkemmin säännellyt kuin esim. kaikkein brutaaleimmissa kamppailulajeissa.

Korkein oikeus on antanut aikanaan pahoinpitelytuomion jääkiekko-ottelussa tapahtuneesta väkivaltateosta. Silloin kyse oli pelin katkaisemisen jälkeen tapahtuneesta lyömisen jatkamisesta, joka johti uhrin terveyden vaarantumiseen (pahoinpitely). Olisi erittäin mielenkiintoista katsoa, minkälaisen kannan oikeuslaitos ottaisi Ben-Amorin tapaukseen. Tulkitsisiko se tapauksen kuuluvan yhteisen riskinoton piiriin vai tuomitsisiko pelin säännöstöön kuulumattomana väkivaltarikoksena. Samalla tutkittavaksi päätyisi myös valmentajan mahdollinen yllyttäminen tekoon sekä jopa avunantoteot (vrt. joidenkin täällä esittämä Jokeri-pelaajien tietämys teosta), toki viimeksi mainittujen kohdalla näyttö olisi erittäin hankalaa.

Asiaan vaikuttaa myös teon seurauksen aste - mikäli Peltosen terveyden vahingoittaminen katsotaan vähäiseksi (lievä pahoinpitely), on kyseessä asianomistajarikos eli Peltosen itsensä tulee ilmoittaa rikos syytteeseen pantavaksi. Pahoinpitelyn muut asteet ovat virallisen syytteen alaisia rikoksia, eli esim. tiki10:n rikosilmoitus (tai jopa viranomaisten oma huomio asiaan) saattaa johtaa syytteeseen, mikäli tunnusmerkistö täyttyy ja poliisin esitutkinnan jälkeen syyttämiskynnys ylittyy (syytteen tueksi vähintään todennäköiset syyt).

E: HS:n artikkelin mukaan Peltosella on aivotärähdys, joten seuraamuksen puolesta pahoinpitelyn tunnusmerkistö täyttyy eli kyseessä virallisen syytteen alainen rikos.

E2: Kopsasin tämän HIFK-osion "Peltosen pahoinpitely" -threadin alle

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Nämä on harjoituspelejä ja harjoituspelien pelikiellot eivät siirry SM-liigaan, eikä nämä tappelut ja Jokerit-HIFK pelin tapahtumat ole SM-liigan kurinpidonalaisia vaan IIHF päättää pelikiellot, jos niitä nyt annetaan. Jokerit vaan sitten järjestää tarvittavan määrän harjoituspelejä jotta Ben-Amorin mahdollinen pelikieltokin saadaan pois jaloista pyörimästä.

Väärin: Kaikissa Suomessa pelattavissa otteluissa, poislukien SM-liigan viralliset ottelut (joissa sanktiot jakaa Liiga), kurinpitovalta on Jääkiekkoliitolla. Sen langettamat peli- ja toimitsijakiellot ovat voimassa (ainakin) Liigan ja liiton alaisissa sarjoissa sekä muissa Suomessa pelattavissa virallisissa kilpaotteluissa sarjatasoon katsomatta. Koskee myös näitä European Trophyn otteluita. Mahdollisten vieraspelien osalta en ole aivan varma - luulisin että niistä päättää ET:n järjestävä yhteisö.
Pelikiellot siirtyvät SM-liigaan ellei ennen sen alkamista joukkue pelaa riittävän montaa virallista höntsämatsia. Organisaation sisäiset höntsät (tyyliin JOkerit valkoiset vs. Jokerit siniset) eivät laskuria pienennä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy