Ultras06:n vastine sakoista ja tapauksesta Sportille seuraavan linkin takana:
Ultras 06 | Ultras 06:n avoin kirje Vaasan Sportille
Monissa jutuissa olen poikien kanssa eri linjoilla, mutta en tässä. Tämä on järkyttävää maksavien katsojien aliarvioimista.
Minusta tuo puolestaan oli järkyttävää vastuunpakoilua, jossa omat räikeät ylilyönnit pistetään ikiaikaisen "se ärsytti mua"-asenteen syyksi. Tätä samaa perustettahan näkee usein mm. Alibin sivuilla, joissa erilaiset väkivalta- ja taparikolliset selventävät, kuinka "se jätkä vittuili mulle ja katsoi mua päin halveksuvasti". Ja sitten heiluukin jo nyrkki tai puukko, koska tokihan päin katsominen tai "vittuilu" on syy fyysiseen väkivaltaan ja jopa henkirikokseen. Syy tai vika on aina jossain muualla kuin heissä itsessään.
Okei, katsomoon päin tuulettaminen ei ehkä ole kovin tavanomaista, vaikkakin ymmärrettävää kun tietää, että ns. kannustus on ollut sitä vittu-homo-huora-alatyyliä eikä sellaista viitsi normaali täysipäinen aikuinen välttämättä kuunnella ilman, että kuittailee vähän takaisin kun paikka (ja voittomaali) tulee. Totesihan jo Seppo Räty palkintokorokkeella aikoinaan, että vittuillakseni vilkuttelin.
Siitä huolimatta ensimmäinen asia, minkä Ultras06 olisi voinut viestinsä alussa tehdä, olisi ollut vastuunkanto ja pahoittelu tavaroiden jäälle heittelystä, erityisesti lippusalkojen ja muiden (pelkkä maininta sakkokeräyksestä ei sitä ollut). Jos olisi miehekkäästi todettu, että kyllä, me teimme virhearvion ja olemme siitä pahoillamme vastustajan ärsytyksestä huolimatta, niin sitten lopputeksti olisi asettunut uudenlaiseen valoon.
Nyt tuosta jäi taas kerran se tuttu käsitys, että omaa vastuuta ei kanneta ja että kaikki on aina "provosointia" alkaen vastustajan pelaajista ja päättyen seuran asettamiin mahdollisiin turvamiehiin seisomakatsomoon.
Jos ei tosiaan ymmärrä, miksi sakkoja saanut seura harkitsee turvamiehiä seisomakatsomoon ja miksi seura suhtautuu vakavasti häiriköintiin ja tavaran heittelyyn jäälle, niin ehkä sitten ei oikeasti haluakaan joukkueen parasta vaan haluaa "provosoinnista" vain tekosyyn oman ryhmän ongelmakäyttäytymiselle jatkossakin.
Käytännössä kaikki kovan linjan Sport-fanit ja Red Armyn jäsenet näilläkin palstoilla ovat tuominneet jyrkästi tavaroiden heittelyn ja pitävät sitä typeränä vaikka samalla olisivatkin sitä mieltä, että pelaajien ei tulisi suotta keskittyä kannattajaryhmiin. Miksi se sitten on näille eri Ultras-ryhmille niin vaikeaa myöntää itse tehneensä virheitä ja ylilyöntejä ja olla vetoamatta todellisiin tai kuviteltuihin provosointeihin?
Jos kaikki tämä energia, joka käytetään "provosoinneista" hermostumiseen ja häröilyyn käytettäisiin oman joukkueen kannustamiseen, niin Ultras-ryhmien kannustus olisi jotain ennenkuulumattoman kiihkeää ja keskittynyttä. Turha olisi sahata omaa oksaansa nakkaamalla kamaa jäälle.
Parhaimmillaan Sportin saama kannustus on ihan omassa sarjassaan valtakunnallisesti, mutta huonoimmillaan huikea kannustus hautautuu samanlaisten typeryyksien ja koiruuksien alle kuin mitä liigankin eri sämpylänsyöjät, Kärppä-paitaisten naisten hakkaajat ja vastaavat saavat aikaiseksi.