Viestin lähetti vlad
Entäpä jos toivookin itsensä kuolemaa päivästä toiseen, (mutta ei ole "rohkeutta" toteuttaa sitä?
Mutta eroaako tällainen oman kuolemansa toivominen millään muotoa toisen kuoleman loppumattomasta toivomisesta?
Pahoja ongelmia on varmasti myös sellaisella ihmisellä, joka toivoo omaa kuolemaa joka päivä aamusta iltaan ja illasta aamuun. Silloin kyse on tosin erilaisista ongelmista kuin henkilöllä, joka toivoo toisen ihmisen kuolemaa. Omasta kuolemastaan haaveileva ihminen ei enää kohdista mahdollista vihaansa niin paljoa toisiin, vaan on luopunut jo toivosta, ja on jollain tapaa välinpitämätön koko elämän suhteen. Hän voi myöskin tuntea olevansa liian väsynyt ja kyllästynyt iänikuiseen taisteluun muun maailman kanssa, ja on valmis sanomaan "Kiitti, heippa ja näkemiin". Oikeastaan näitä tuntemuksia ja tapauksia on niin monta erilaista, kuin on tällaisia ihmisiä, joten mitään kymmenen totuuden listaa ei voi tehdä. Ihminen joka taas toivoo toisen kuolemaa, kohdistaa oman vihansa muihin henkilöihin, ja jotenkin siitä voisi ehkä ajatella, että tällaisen ihmisen tuntemukset eivät ole vielä porautuneet yhtä syvälle sisimpään kuin tuolla toisella henkilötyypillä. Olettaisin siis, että ensin ihmisen viha ( eli siis periaatteessa ne ongelmat) kohdistuu ulospäin, ja jos sieltä ei tule mitään vastakaikua tai apua, alkaa se kohdistua omaan itseen. Oman kuoleman toivominen eroaa siis mielestäni hyvinkin paljon toisen kuoleman toivomisesta, ja se on myös hyväksyttävämpää.
Ja miksi se sitten on hyväksyttävämpää? Vaikea selittää, mutta se vain on. Toisen kuolemaa toivoessaan ihminen ikään kuin menee sen toisen ihmisen henkilökohtaiselle alueelle, tavallaan tekee jonkunlaista päätöstä hänen elämästään. Ja tähän kenellekään ei ole oikeutta. Sen sijaan jokaisella tulee olla oikeus päättää omasta elämästään ja mahdollisesta kaiken keskeyttävästä kuolemasta niin kauan, kun kyseessä ei ole esim. jokin vakava sairaus tai liikenneonnettomuus. Jos joku haluaa aivan ehdottomasti kuolla, se on mielettömän surullista, mutta silti sitä pitäisi kunnioittaa.
Aikaisemmin tässä ketjussa vastasin vain siihen kysymykseen, että olenko koskaan toivonut toisen ihmisen kuolemaa. Jätin siis kysymyksen toisen osion, olenko koskaan toivonut itselleni kuolemaa, kokonaan huomioimatta. Olen joskus aiemminkin tästä asiasta omalta kohdaltani tänne kirjoitellut ja nyt kirjoitan hieman lisää vladin rohkaisemana.
Olen ollut itsetuhoinen ja olen käynyt muutaman kuukauden itsetuhokierteen läpi. Oikeastaan tässä kohtaa on väärin käyttää mennyttä aikamuotoa, sillä olen yhä itsetuhoinen, mutta se ei vain ole nyt pinnalla, eikä toivottavasti enää tulekaan pinnalle. (Uskoisin, että itsetuho ei koskaan häviä
täydellisesti kenestäkään ihmisestä, jos sitä on joskus ollut ilmassa) Omaa kuolemaani olen siis toivonut monestikin, ja epämääräisiä yrityksiä on ollut pariin kertaan. Tällä hetkellä sanoisin, että onneksi jäivät yrityksiksi, sillä juuri nyt en todellakaan haluaisi kuolla. Noina pimeinä kuukausina tuli kuitenkin pohdiskeltua asioita ja kuolemaa paljon, ja joskus sanoinkin ystävilleni, että "Keskustelen kuoleman kanssa". Saatoin myös tuntea kuoleman aivan vieressäni, eikä siinä ollut mitään pahaa tai pelottavaa. Usein niinä hetkinä, kun kuolema "puhutteli" minua, kirjoitin paljon, ja niistä teksteistä näkyy nyt jälkikäteen myös ne syyt, miksi yhä olen täällä: Oma halu kuolemaan ei ollut riittävän suuri, ja lisäksi ystävät. Silloin kun halua kuolla olisi riittänyt, estivät läheiseni minua, ja teksteistäni paistaakin välillä läpi kysymys "Miksi teidän täytyy estää minua, antakaa minun mennä".
Noh... Historiaa jo nuo ajat, ainakin pääosin.
Vladin kertomus omasta suhtautumisestaan kuolemaan oli jotenkin "tyhjentävä", jäi hieman sanaton olo. Tuntui, että ajatuksia heräsi, mutta ne eivät vain meinaa ainakaan vielä tulla ulos.