Kunta- ja aluevaalit 2025

• 14 267
  • 188

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Tietenkin, jos varmemmin haluaa sisvistysporvareille äänen antaa niin kannattaa äänestää liberaalipuoluetta. Ryhmäpaineessa yksittäinen sivistysporvari ei paljoa kokoomuksessa lohduta, kun menee tositilanteessa enemmistön linjan mukaan.
Kai se ääni kuitenkin on parempi sille kokoomuksen sivistysporvarille, jolla on edes mahdollisuus päästä käyttämään valtaa? Ja ainakin Turun Liberaalipuolueen ehdokkaat läpi katsellessa, sivistysporvari ei ole ensimmäinen mieleen tuleva adjektiivi.

Sitä päivää odotellessa kun @penaz äänestää sivistysporvaria. Tulee varmaan heti sen jälkeen kun on ostanut kausikortin TPS:n jalkapallopeleihin.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Ylen kuntavaalikone tarjosi minulle kärkikymmenikköön neljä vihreää, neljä RKP:läistä, yhden kokkarin ja yhden demarin. En yllättynyt. Vielä pitäisi valita, ketä äänestää. Se onkin jo paljon hankalampaa, koska olen lakannut äänestämästä vihreitä, olen jo kyllästynyt äänestämään RKP:tä, en halua äänestää kokoomusta enkä koskaan ole äänestänyt demareita.

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Siksi keskitynkin korjaamaan vain hauskimmat. Tämä lukeutui niihin.
Sori hei, kirjoitan ensi kerralla sivistysporvariMAINEN, niin teillä heikkolahjaisemmillakin lukijoilla on vähemmän tartuttavaa, itse asiaan toki ei kontribuutiota tule. Tsemppiä vaaleihin muiden kaulapartojen kanssa!

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylen kuntavaalikone tarjosi minulle kärkikymmenikköön neljä vihreää, neljä RKP:läistä, yhden kokkarin ja yhden demarin. En yllättynyt. Vielä pitäisi valita, ketä äänestää. Se onkin jo paljon hankalampaa, koska olen lakannut äänestämästä vihreitä, olen jo kyllästynyt äänestämään RKP:tä, en halua äänestää kokoomusta enkä koskaan ole äänestänyt demareita.

Mulla taas Ylen kuntavaalikone tarjosi kärkikymmenikköön peräti kahdeksan kokoomuslaista, sekä yhden RKP:n ja yhden vihreän.

Mutta sitten taas vastaavasti aluevaalikoneen kärkikymmenikköön mahtui mulla vain kolme kokoomuslaista, sekä kaksi perussuomalaista, kaksi demaria, yksi Kepu, yksi kristillinen ja yksi vihreä. Eli tässä oli jostain syystä huomattavasti laajempi kattaus.

Tulen varmasti äänestämään kuntavaaleissa Kokoomusta ja noissa aluevaaleissa onkin sitten vielä auki, että äänestänkö kokkaria vaiko Keskustaa. Ehdokasta en tiedä vielä ollenkaan kummastakaan, joten se pitää vielä tarkkaan selvittää.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Kun nämä on niputettu samaan vaaliin, kai kuntavaaleissa voi äänestää, vaikka jättäisi äänestämättä aluevaaleissa? En todellakaan aio antaa tuolle aluehallintokusetukselle legitimiteettiä antamalla sille ääntäni, mutta kuntavaaleja voisin käydä tukemassa.

Mutta siis ovatko ne samalla vai eri lapulla? Jos samalla, meneekö koko lappu hylkyyn, jos jättää toisen tyhjäksi?

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun nämä on niputettu samaan vaaliin, kai kuntavaaleissa voi äänestää, vaikka jättäisi äänestämättä aluevaaleissa? En todellakaan aio antaa tuolle aluehallintokusetukselle legitimiteettiä antamalla sille ääntäni, mutta kuntavaaleja voisin käydä tukemassa.

Mutta siis ovatko ne samalla vai eri lapulla? Jos samalla, meneekö koko lappu hylkyyn, jos jättää toisen tyhjäksi?

Kyllä on mahdollista äänestää vain toisissa vaaleissa, jos ei halua toisiin osallistua. Mutta miksi ja millä perusteella pidät näitä aluevaaleja jotenkin muka epäreiluina tai kusetuksena?

Onhan tämä myös tärkeä osa demokratiaa, että kansalaiset pääsevät valitsemaan itse sen heidän oman aluehallituksensa, jossa päätetään juuri näistä tärkeistä sote-asioista.

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kyllä on mahdollista äänestää vain toisissa vaaleissa, jos ei halua toisiin osallistua. Mutta miksi ja millä perusteella pidät näitä aluevaaleja jotenkin muka epäreiluina tai kusetuksena?

Onhan tämä myös tärkeä osa demokratiaa, että kansalaiset pääsevät valitsemaan itse sen heidän oman aluehallituksensa, jossa päätetään juuri näistä tärkeistä sote-asioista.
Nimenomaan on tärkeää käyttää äänestysoikeutta eri vaaleissa niin kauan kuin se on vielä mahdollista Suomessa. Tietenkin se on vielä vapaaehtoinen toimenpide. Kukin tekee niin kuin parhaaksi katsoo.

Itse en äänestä enää ollenkaan missään vaaleissa. En koe että äänelläni on kovin paljon merkitystä. Miksi siis vaivautua. Kaikki puolueetkin ovat ihan perseestä. Oikealla tai vasemmalla ihan sama. Ehkä tulevaisuudessa minut taas saadaan äänestämään, mutta toistaiseksi mennään näin.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sikäli mielenkiintoista nähdä, tullaanko nykyisestä hyvinvointialuemallista aluevaaleineen käymään enemmänkin keskustelua. Kokoomusnuorten pj. Binga Tupamäkihän on esim. ryhtynyt omaan taistoon nykyjärjestelmää vastaan. Kallis hallintohimmelihän se on, mutta sen kanssa nyt ainakin jonkin aikaa tullaan elämään.

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Sikäli mielenkiintoista nähdä, tullaanko nykyisestä hyvinvointialuemallista aluevaaleineen käymään enemmänkin keskustelua. Kokoomusnuorten pj. Binga Tupamäkihän on esim. ryhtynyt omaan taistoon nykyjärjestelmää vastaan. Kallis hallintohimmelihän se on, mutta sen kanssa nyt ainakin jonkin aikaa tullaan elämään.
Erittäin kallis tuo hallintohimmeli on. Valitettavasti politiikot haluavat istua mahdollisimman monessa hallituksessa ja lautakunnassa vaikka taidot ja ajankäyttö eivät ole sillä tasolla kuin pitäisi.

Politiikot eivät pysty perehtyä tarpeeksi hyvin eri asioihin mitä käsitellään eduskunnassa, kunnissa ja hyvinvointialueilla. Eturistiriidat ovat jokapäiväisiä asioita. Kuntien ja hyvinvointialuiden ongelmakohdat voivat olla keskenään hankalia ratkaista. Teki niin tai näin aina joku organisaatio kärsii päätöksestä. Se mikä on hyödyllistä kuntien kannalta voi olla haitaksi hyvinvointialuiden kannalta katsottuna. Kaiken lisäksi eduskunnassa päätetään niin kuntien kuin hyvinvointialuiden rahoituksesta ainakin jollain tavalla.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy