Kun sopimattoman huumorin raja ylitetään? (netti-ilmiökö?)

  • 9 119
  • 32

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Psykopaatteja on aina ollut, mutta toisinaan sitä miettii, kuinka paljon psykopaattien mieltä saattaa kiihottaa nykyaikana avautuva mahdollisuus näyttää omien tekosten jäljet "koko maailmalle"? Monellahan on sairaana motiivina paitsi kärsimyksen ja kuoleman aiheuttaminen, myös uhrien ulkopuolisten tahojen manipulointi ja omien tekojen esille nostaminen. Ennen vanhaan läheteltiin poliisille tai lehdistölle kirjeitä ja vihjeitä ja kerättiin jotain yksityistä aineistoa, nykyisin voi kuvata koko teon videolle ja pistää nettiin. Siitä saa sitten jotain skenepisteitä sairaiden samanmielisten taholta ja sitten voi hykerrellä, kuinka paljon maine on karttunut.

Varmasti kiihottaa. Yksi esimerkki tästä on mm. One lunatic, one ice pick-videon sekopää Luka Magnotto, joka tietoisesti julkaisi videonsa Best Gore-saitilla ja pyrki haalimaan julkisuutta myös ruumiinosien lähettelyn kautta.

Netti ja joka paikassa surraavat kamerakännykät ovat myös synnyttäneet ikävän väylän tietyille laajemmille tahoille saada agendaansa julkisuuteen raakuuksien kautta. Esimerkkeinä mm. Syyrian valtataistelun osapuolet ja erityisesti Meksikon huumekartellit, jotka tuottavat aivan karmeaa materiaalia varoitukseksi kilpaileville kartelleille kuin liukuhihnalta. Ikävintä näissä on, että uhreiksi joutuvat yleensä ihan sattumanvaraiset ihmiset, jopa lapset, jotka sitten hengenhädässä pakotetaan lukemaan keksitty "tunnustus".

linkki: Wiki
 

Kyle

Jäsen
Vaikka tässä mielestäni ollaan ronskisti lipsahdettu ketjun otsikosta (toki ketjun avaaja olisi voinut otsikon valita jotenkin toisin), niin nämä ketjussa kuvatut tapahtumat voi jakaa esimerkiksi väkivalta-, onnettomuus- ja paskansyöntikategorioihin.

Itseasiassa otsikko on aikalailla häpeilemättä lainattu Iltalehdestä vai oliko se kyseisen lehden foorumilta, minkä google tarjosi kun yritin hakea avausviestissäni olevaa juttua SuomiPopin aamulypsystä. Tarkoitus oli että tässä ketjussa saa kertoa rankimpia ja itseään eniten ravistaneita materiaaleista, sen takia varoituksen sanatkin avausviesteihin. Otsikoinnin kanssa oli vähän vaikeuksia, koska en halunnut topicista liian raflaavaa ja gorella mässäilyä vaan halusin säilyttää asiapidon ja pohdiskelun mikä näiden takana on. Cottonmouth ylempänä toikin tuon jengi näkökulman, jolla on tarkoitus viestittää varoituksen sanat toisille jengille. Tuo oli ainakin itselle uusi juttu ja kaikessa tylyydessään ihan hyvä pointti.

Vähän jäi epäselväksi, mitä gore-videoilla on lähtökohtaisesti huumorin kanssa.

Tässä ketjun otsikko kusee, koska en halunnut tuoda keskusteluun ihan täysin sitä puolta että mikä on hyvää huumoria ja mikä ei tai mikä ei ole ollenkaan. Oma moka. Kuitenkin tietynlaista huumoria, vai onko se viihde nyt oikeampi sana, näistäkin väännetään joidenkin ihmisten keskuudesta vaikka visuaalinen materiaali ei sitä aina tuekkaan. Oli se sitten piilotetun linkin taakse kätketty kuva tai video tai jotain muuta.

Ajattelen niin että eräs tapa totuttaa itsensä kohtaamaan paha näkymä onnettomuuspaikalla ja pystyä toimimaan sen jälkeen jotenkin järkevästi, on ns. ennakkotutustuminen materiaaliin. Sitä en sitten tiedä onko tuosta hevonperseen hyötyä tositilanteessa, toivottavasti en saa tietääkään.

Tästä on itseasiassa ollut muutaman tuttavan kesken juttua, joista toinen toimii ammatissa jossa on tekemisissä onnettomuustilanteiden parissa ja toinen on ihan koulutuksen vuoksi käynyt muutaman kerran mm. oikeustieteellisessä ruumiinavauksessa. Se on paljon ihmisestä toki kiinni, mutta molemmat ovat vahvasti sitä mieltä että esimerkiksi monet leffa pätkät ottaa enemmän mahanpohjasta, koska silloin tilanne ei ole yhtä luonnollinen. Tuo luonnollisuus on se avain asia, vaikka ihminen olisikin vääntynyt tai vaikka kappaleina, silloin siitä puuttuu kuitenkin se ruudun läpi vaikuttava shokki-efekti.

-------

Joskus törmäsin videoon jossa suoraan sanottuna joku veti itseltään kassit auki, ihan tarkaa en muista videon "kuvausta" saatika videota jota en edes katsellut, muutakuin koulun tietokoneluokassa olevan kaverin reaktioita ja selostusta. Muistan vaan elävästi että video oli useamman minuutin pituinen ja siinä taisi olla lisäksi muitakin henkilöitä silppomasas itseään. Jäänyt aika pahasti kummittelemaan korvien väliin, toivoen että toivottavasti kyseessä on jokin feikki-pätkä vaikka/koska itse en sitä pystynyt katsomaan. Täälläkin mainitun kurkun leikkaus pätkän olen itse nähnyt, mutta silti tuo edellinen pätkä on jotain mikä on jäänyt kuitenkin paljon syvemmin kummittelemaan ajatuksiin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse katson naureskellen ns. fail-videoita, missä urpot pannuttaa skeittilaudoilla munat edellä kaiteisiin. Toki silloin jos näkee jotain raajojen katkeamisia tai sijoiltamenoja, niin silloin säälittää. Muuten siinä tulee sellainen "ihan oikein noille"-fiilis.

Noilla goatseilla, tubgirleillä, 2 girls and one cup jutuilla on se shokeeraava arvo. Lähinnä yhden aikakauden juttu oli laitella näitä miinalinkkejä mitä onnettomat katsoi.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Minäkin olen valitettavasti sitä porukkaa, joka on joutunut jotain näistä näkemään. Mieleen muistuu ainakin se goatse (hyi helvetti) ja jotain täällä mainittuja videoita joissa joku mies touhuilee eläinten kanssa. Noiden jälkeen ei ole erityisemmin viehättänyt mikään tuollainen. Noitakaan en olisi halunnut nähdä, mutta tulipa nähtyä kun jotkut samalla luokalla olleet katselivat. Utelias olen monessakin asiassa, mutta tuohon olen vetänyt ehdottoman rajan.

Shokeeraavaa oli myös nähdä kuva, jossa katseli hyvännäköistä, rintavaa naista jollain videolla, ja yhtäkkiä haarojen välistä paljastuu ehta jötikkä. Siinä tuli sellainen "en tiedä miten suhtautuisin mutta äkkiä video kiinni"-fiilis. Melkein vieläkin traumoja, huh, ei saa säikytellä!

Tällainen huumori menee minusta yli, vaikka sietokykyni onkin mielestäni melko hyvä. En käsitä, mikä noissa ihmisiä viehättää. Minua lähinnä oksettaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse katson naureskellen ns. fail-videoita, missä urpot pannuttaa skeittilaudoilla munat edellä kaiteisiin.
Se muuten on kumma juttu miten palleissa tuntuu aina kun joku tömähtää.

No joo. Mä en mitään hurjimpia videoita ole koskaan katsonut, mutta sen tietenkin etsin missä se hevonen survasi kullinsa ineen.

Hetkinen. Pitäiskö se keksiä joku oma juttu, jolla sitten pääsisi nettiin ja kaikkien koulupoikien huulille. Hmm...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin kiinnostaisi tietää onko jossain noussut esille henkilö joka on tehnyt näitä ja kertonut miksi, välillä kun materiaali on semmoista johon luulisi ettei ihmismielellä pystyisi. Tai vastaavasti milloin jatkoaikalaiselle on tullut vastaan netissä video joka tuntui oikeesti pahalta (tuksu-videoita ei lasketa tälläkertaa)?

En tiedä onko minussa jotain vikaa ihmisenä mutta hyvin harvoin - jos koskaan - eteen tulee sellaista filmiä mikä jää kummittelemaan mieleeni pidemmäksi aikaa. Oikeastaan ainoina poikkeuksina ovat videot joissa ihmiset kiduttavat eläimiä tietoisesti tai kohtelevat niitä poikkeuksellisen julmalla tavalla, siksipä esim. kiinalainen video tarhakettujen nylkemisestä elävältä tuntui melkoisen pahalta videon katsottuani aivan kuten tuntui oudolta ja surulliselta katsoa videota jossa japanilaiset pyytävät ja kiduttavat pyydettyjä delfiinejä hyvin julmalla tavalla. Hyväksyn metsästämisen mutta en hyväksy sitä, että metsästettäville eläimille tuotetaan ylimääräistä kipua ja tuskaa suoranaisella kiduttamisella tai turhalla kuoleman pitkittämisellä.

Sen sijaan jos katson filmiä jostain mustasta Afrikasta, jossa tapetaan ihmisiä niin minulle ei tule oikeastaan mitään kummallisempia tunteita puhumattakaan että näkisin painajaisia filmin katsottuani. Samalla tapaa voin katsoa aitoja tallenteita taistelukentiltä tai muita vastaavan kategorian videoita mutta en kuitenkaan katsomalla niitä katso vaan jos nyt joku sattuisi laittamaan minulle linkin johonkin tällaiseen tapahtumaan niin en tuntisi tunnontuskia tai pahaa oloa katsomisen jälkeen. Toki teot ovat pöyristyttäviä ja julmia mutta jostain syystä ihmisen pahuus toisia ihmisiä kohtaan ei enää jaksa heilauttaa minua kuin todellisissa poikkeustapauksissa. En nyt kuitenkaan naura katsellessani jotain tappovideota tai videota jossa ihminen poltetaan kuoliaaksi, tunteeni on ennemminkin hyvin tyhjä. Aivan kuin katsoisin ulkopuolisena kokijana tapahtumaa sen kuitenkaan koskettamatta tunteitani millään muotoa. Kenties samalta tuntui jostain natsista joka tappoi juutalaisia leireillä, tunnekokemus oli ulkopuolinen ja siksi uhreihin ei millään muotoa samaistunut ja heidät oli helppo tapaa. Tästä voidaan sitten kysyä, että olisiko minusta tappamaan ihmistä johon en koe mitään samaistumisen tunnetta? Tuntisinkö itsenä tällaisessa tilanteessa ulkopuoliseksi? No nyt mennään metsään ja rankasti mutta kerroinpa vaan miltä tällaisten julmien videoiden katselu tuntuu ja millainen tunne minulla usein on vallalla.

vlad.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Hetkinen. Pitäiskö se keksiä joku oma juttu, jolla sitten pääsisi nettiin ja kaikkien koulupoikien huulille. Hmm...

Sullahan on tuossa vähän niin kuin kysymys ja idea toteutuksesta samassa virkkeessä... .. .

Aiheesta sen verran, että täälläkin kun usein toivotaan erinäisten rikosten kohdalla väkijoukon suorittamia pikaisia kenttäoikeustuomioita, niin ehkä olisi joskus näidenkin jannujen syytä törmätä näihin pahimpiin mob justice-pätkiin. Toki jos ovat, niin se nyt tekee mielipiteestä lähinnä vain entistä huolestuttavamman.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Varmasti kiihottaa. Yksi esimerkki tästä on mm. One lunatic, one ice pick-videon sekopää Luka Magnotto, joka tietoisesti julkaisi videonsa Best Gore-saitilla ja pyrki haalimaan julkisuutta myös ruumiinosien lähettelyn kautta.

linkki: Wiki

Ko. keississä näemmä uusi käänne:

National Post: ‘Best Gore’ website will ‘most likely’ be charged for graphic dismemberment video, police say

Montreal police confirmed today that they are investigating Best Gore, the website that first hosted and refused to take down the video which is believed to show Luka Rocco Magnotta murdering and dismembering Jun Lin, a Chinese undergraduate student in Montreal.

“We are most likely going to press charges against him [the website operator], but I have no idea what these charges are going to be or how it’s going to take place for now,” a spokeswoman for the Montreal police told the National Post.

Sinällään mielenkiintoinen tapaus noine epäselvine syytteineen ja näine toteamuksineen:

“We don’t want to sanitize reality. We want to have access to the truth. Except at some point, that unsanitized truth becomes really harmful to society,” he said.

“It goes against the ethos of the Internet, but we do have to put some responsibility on the people who run these sites.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös