palli gunnar
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Pelicans
Eipä tuolla noilla hinnoilla (kaljatölkki 12 eur/lonkero 10 eur) moni kyllä lipittänytkään, aika rauhallistaOnneks sitä bisseä ei ole pakko lipittää peleissä
näkyi kaljatiskeillä olevan.
Eipä tuolla noilla hinnoilla (kaljatölkki 12 eur/lonkero 10 eur) moni kyllä lipittänytkään, aika rauhallistaOnneks sitä bisseä ei ole pakko lipittää peleissä
En ota budjettiin kantaa vaan siihen mikä on oikea hinta lipulle. Pointti oli, että jos yleisöä ei kiinnosta niin hinta on väärä. Hinta ei voi yksinkertaisesti olla oikea jos kuluttaja ei ole sitä valmis maksamaan. Tuohan on missä tahansa liiketoiminnassa perusajatus. Tuote on juuri sen arvoinen mitä kuluttaja on siitä valmis maksamaan. Ihan sama miten helvetisti siihen tuotteeseen on tungettu rahaa.Eli silloin myös joukkueeseen käytetty kolmen miljoonan euron pelaajabudjetti on väärä, ja voidaankin unohtaa haaveet/tavoitteet menestymisestä ja kasvamisesta sekä palata takaisin niihin 1,7 miljoonan euron pelaajabudjetilla kasattuihin jengeihin, jotta saadaan niillä 20 euron lippuhinnoilla juuri ja juuri se 3000 silmäparia katselemaan syyskuun keskiviikkoisia runkosarja neppailuja.
Nämä kaksi vain kulkevat käsi kädessä tässä bisneksessä.En ota budjettiin kantaa vaan siihen mikä on oikea hinta lipulle
No totta helvetissä kulkee, mutta ei voi olla niin että tuote on neljänkymmenen euron arvoinen muttei kukaan ei ole valmis maksamaan siitä pyydettyä hintaa. Silloinhan tuote on yksinkertaisesti hinnoiteltu väärin. En jaksa nyt vääntää tätä asiaa rautalangasta enempää. Tuote on sen arvoinen, mitä siitä ollaan valmiita maksamaan. Ihan sama kuinka vitun kalliista komponenteista se on koottu.Nämä kaksi vain kulkevat käsi kädessä tässä bisneksessä.
Liian paljon joukkueita, liian paljon pelejä. Liian korkeat hinnat ja liian kylläiset asiakkaat. Näinhän se paljolti on.Ylipaisunut liiga ja korkeet hinnat. Tuote ei voi hyvin.
Ihmeellisen aneeminen tunnelma itsellä pelistä. Onko liiga kausi nyt oikeasti alkanut? Tuntuu kuin ei olisi edes pelissä käynyt.
Kyllä liput on hinnoiteltu väärin, jos halli on täynnä. Liput on hinnoiteltu oikein, kun hallin täyttöaste on jossain 90-95% paikkeilla.Lippujen hintojen arvioiminen on sikäli melko helppoa että markkinatalous määrittää kysynnän ja tarjonnan lain jolloin katsomoiden ollessa täynnä liput on hinnoiteltu oikein. Sitten jos halli on puolityhjä niin hinnoittelussa on menty pieleen. Ihan sama miten kallis joukkue, jos yleisö ei ole valmis maksamaan sen näkemisestä pyydettyä hintaa, niin silloin hinta on väärä. Piste.
Tämä tässä on erinomainen nosto. Hallissa oli väkeä aika tasan puolet kapasiteetista, mutta dynaaminen hinnoittelu nosti silti halvimpien lippujen hintaa 4€ alkuperäisestä. En usko että toimii ihan niinkuin olisi tarkoitus.Joka tapauksessa, tänään lippujen dynaaminen (?) hinnoittelu oli ihan päin vittuja ja tämän toistuessa, tarvitaan erittäin ripeitä toimia seuran puolelta.
No toki näin. Valitettavasti ei tarvi tuosta nyt haaveillaKyllä liput on hinnoiteltu väärin, jos halli on täynnä. Liput on hinnoiteltu oikein, kun hallin täyttöaste on jossain 90-95% paikkeilla.
Eli sinun mielestäsi ei pitäisi yrittää kasvaa organisaationa ja tavoitella realistisesti menestystä kallimmalla joukkueella, vaan pitää halvempi joukkue, halvemmat hinnat ja täten kerätä pienempi liikevaihto? Lippujen hinnat kun heijastaa niitä seuran taloudellisia tarpeita, kuten pelaajabudjettia, hallin ylläpitokustannuksia ja muita juoksevia operatiivisia kuluja. Kaikkia noita laskemalla lippujen hinnatkin toki laskevat, mutta samalla sitten voidaan unohtaa realistinen mahdollisuus menestyä pääsarjatasolla ja laittaa vaikka koko pulju kiinni, koska missään osallistumisessa ihan vain huvin vuoksi ei ole urheilun tai liiketoiminnan kannalta mitään järkeä.No totta helvetissä kulkee, mutta ei voi olla niin että tuote on neljänkymmenen euron arvoinen muttei kukaan ei ole valmis maksamaan siitä pyydettyä hintaa. Silloinhan tuote on yksinkertaisesti hinnoiteltu väärin. En jaksa nyt vääntää tätä asiaa rautalangasta enempää. Tuote on sen arvoinen, mitä siitä ollaan valmiita maksamaan. Ihan sama kuinka vitun kalliista komponenteista se on koottu.
No silloin ei varmaan hirveästi kannata odotella katsomoon ketään. Maksava asiakas on aina oikeassa.Jääkiekon lipunhinnoittelussa kun kyse ei vain ole pelkästään siitä, mitä joku on valmis maksamaan
Ja silloinhan se nimenomaan on hinnoiteltu väärin jos kukaan ei osta sitä. Sitten kun markkinointiin on panostettu niin hinta automaattisesti nousee kun kysyntä kasvaa kohonneen mielenkiinnon myötä. Hinnan on aina oltava suhteessa kysyntään. Ymmärrätkö miten markkinatalous toimii? Sitten kun hallin täyttöaste alkaa olemaan noilla hinnoilla @play_on mainitsemalla 90-95% tasolla niin voidaan ajatella hinnoittelun onnistuneen.Se, ettei joku ole valmis maksamaan pyydettyä hintaa, ei välttämättä tarkoita sitä, että tuote olisi väkisin hinnoiteltu väärin, vaan se voi tarkoittaa myös sitä, ettei kohderyhmä vain ole vielä löytänyt sitä tai se ei arvosta sen ominaisuuksia vielä samalla tavalla kuin tuotteen tarjoaja arvostaa.
Ymmärrän kyllä, miten markkinatalous toimii, ja olet oikeassa siinä, että kysyntä ja hinta ovat keskeisiä tekijöitä. Kuitenkin lipunhinnoittelu urheilussa ei ole aivan näin suoraviivaista kuin nyt sen annat tässä olettaa. Kuten aiemmin jo tuli todettua niin katsomoon saapuvan yleisön määrä ei ole aina suoraan sidoksissa pelkästään lipun hintaan, vaan tähän vaikuttavat niin monet muutkin tekijät kuin pelkästään se lippujen hinta. Seurahan voi hinnoitella liput korkeammallekin tasolle ja silti ylläpitää terveet taloudelliset toimintaedellytykset, vaikka täyttöaste ei olisikaan tuo optimaalisin 90–95 %. Täyttöaste ei siis välttämättä täten ole se ainoa mittari onnistuneelle hinnoittelulle. Joskus seurojen tavoitteena, kuten nyt Pelicansillakin näyttäisi olevan, on saada tuloja mahdollisimman paljon yksittäisiltä katsojilta tai sponsoreilta, eikä välttämättä täyttää sitä hallia äärimmilleen. Tämähän taas voi tarkoittaa hyvinkin juuri sitä, että nämä hieman kalliimmat liput tuottavatkin suuremmat kokonaisvoitot, vaikka täyttöaste ei olisikaan optimaalinen.No silloin ei varmaan hirveästi kannata odotella katsomoon ketään. Maksava asiakas on aina oikeassa.
Ja silloinhan se nimenomaan on hinnoiteltu väärin jos kukaan ei osta sitä. Sitten kun markkinointiin on panostettu niin hinta automaattisesti nousee kun kysyntä kasvaa kohonneen mielenkiinnon myötä. Hinnan on aina oltava suhteessa kysyntään. Ymmärrätkö miten markkinatalous toimii? Sitten kun hallin täyttöaste alkaa olemaan noilla hinnoilla @play_on mainitsemalla 90-95% tasolla niin voidaan ajatella hinnoittelun onnistuneen.
Pitkäjänteinen kasvu on tottakai tärkeää, ja toivotaankin että tällä nykyiselläkin tasolla sellaista nähdään. Mutta niin, kuinkahan monta vuosikymmentä tällaista hiljalleen kasvamista täytyisi sitten katsella ennen kuin sitä menestystä on realistista tavoitella? Lahdessa kun tätä lähestymistapaa kuitenkin yritettiin noudattaa jo sellaiset reilut parikymmentä vuotta, eikä sitä yhtä suonenvetoa lukuun ottamatta menestystä tuolla strategialla tullut. Kylmä fakta vaan kuitenkin on se, että jos sitä kasvua tällaisella alalla ihan tosissaan haluaa, niin joskus on otettava myös niitä hallittuja riskejäkin. Tai sitten voidaan vaan taantua ja kuolla pystyyn sen kilpailun edessä.Mieluummin haastetaan, kasvetaan hiljalleen vaikkei vielä voitettaisikaan, kuin otetaan suurta riskiä ja vietetään seuraava vuosikymmen taas yrittämässä päästä 10 joukkoon.
Ymmärrän kyllä mitä yrität sanoa, mutta ongelma on siinä, että tässä ei yritetä myydä matkapuhelimia tai muutakaan teknologisesti kehittyvää tuotetta. Samaten kohderyhmiä ei tässä bisneksessä tarvitse samalla tapaa vakuuttaa, kuin tavaraa kaupatessa, suurin osa ihmisistä kyllä tietää mitä ovat ostamassa. Tuote on kyllä jo niin tunnettu, että mitään uusia asiakasryhmiäkään ei ole juuri tavoitettavissa, vaan kyse on lähinnä siitä, haluaako henkilö X Y tai Z peliin tulla, vai ei.Ymmärrän kyllä, miten markkinatalous toimii, ja olet oikeassa siinä, että kysyntä ja hinta ovat keskeisiä tekijöitä. Kuitenkin lipunhinnoittelu urheilussa ei ole aivan näin suoraviivaista kuin nyt sen annat tässä olettaa. Kuten aiemmin jo tuli todettua niin katsomoon saapuvan yleisön määrä ei ole aina suoraan sidoksissa pelkästään lipun hintaan, vaan tähän vaikuttavat niin monet muutkin tekijät kuin pelkästään se lippujen hinta. Seurahan voi hinnoitella liput korkeammallekin tasolle ja silti ylläpitää terveet taloudelliset toimintaedellytykset, vaikka täyttöaste ei olisikaan tuo optimaalisin 90–95 %. Täyttöaste ei siis välttämättä täten ole se ainoa mittari onnistuneelle hinnoittelulle. Joskus seurojen tavoitteena, kuten nyt Pelicansillakin näyttäisi olevan, on saada tuloja mahdollisimman paljon yksittäisiltä katsojilta tai sponsoreilta, eikä välttämättä täyttää sitä hallia äärimmilleen. Tämähän taas voi tarkoittaa hyvinkin juuri sitä, että nämä hieman kalliimmat liput tuottavatkin suuremmat kokonaisvoitot, vaikka täyttöaste ei olisikaan optimaalinen.
Ja eihän kysyntä aina nouse automaattisesti, jos itse tuote (joukkueen suorituskyky tai tapahtuman kiinnostavuus) ei vastaa kuluttajien odotuksia. On myös mahdollista, että joillain alueilla kysyntä ei yksinkertaisesti kasva, vaikka hintoja laskettaisiinkin ja markkinointiin sekä muuhun panostettaisiin. Tässä kohtaa onkin tärkeää, että seura löytää sellaisen taloudellisesti kestävän hinnan, joka kattaa myös alati kasvavat kulut - kuten pelaajapalkat ja operatiiviset kustannukset - vaikka halli ei aina olisikaan aivan täynnä tai optimaalisessa täyttöasteessa. Lippujen hinnoittelu ei siis täten voi perustua pelkästään hetkelliseen kysyntään, vaan seuran on otettava huomioon myös pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ja kasvu, mikä edellyttää myös investointeja pelaajiin ja infrastruktuuriin. Jos lipunhinnat pidetään keinotekoisen alhaalla, se saattaa vaikuttaa negatiivisesti seuran kykyyn investoida esimerkiksi pelaajabudjettiin, halliin tai organisaation kehitykseen, mikä voi pitkällä aikavälillä heikentää seuran kilpailukykyä ja kiinnostavuutta.
Pitkäjänteinen kasvu on tottakai tärkeää, ja toivotaankin että tällä nykyiselläkin tasolla sellaista nähdään. Mutta niin, kuinkahan monta vuosikymmentä tällaista hiljalleen kasvamista täytyisi sitten katsella ennen kuin sitä menestystä on realistista tavoitella? Lahdessa kun tätä lähestymistapaa kuitenkin yritettiin noudattaa jo sellaiset reilut parikymmentä vuotta, eikä sitä yhtä suonenvetoa lukuun ottamatta menestystä tuolla strategialla tullut. Kylmä fakta vaan kuitenkin on se, että jos sitä kasvua tällaisella alalla ihan tosissaan haluaa, niin joskus on otettava myös niitä hallittuja riskejäkin. Tai sitten voidaan vaan taantua ja kuolla pystyyn sen kilpailun edessä.
Tai: Pekko teki kepposen ja käy tam-tam. Kiekko-Reipas here we come!Nupe teki kepposet ja käy tam tam. Konkurssi here we come.