Kun elämä potkii päähän...

• 3 428
  • 45

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten vanha viisaus kuuluu, "Ämmät kitisee ja valittaa":D

Jos itseä vituttaa niin turha sitä on muita vetää mukanaan, hetki omissa oloissaan niin kyllä se siitä...

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
maksamaton mainos

Jos elämä potkii päähän, niin hae elämääsi valoa ja huumoria lukemalla lähes säälittäviä otteluraportteja Itä-Helsingin Noutajien nettisivuilta. ;)

En minä tiedä. Välillä tekisi mieli itkeä. En vain tiedä. Koko elämä ottaa muutenkin niin päähän, ettei millään tunnu paljon väliä olevan. Kun vain saisikin olla vaikka omissa oloissa tjsp.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Santtu in memoriam

Viestin lähetti kaizu

Parahin "ninja".

Ensin ajattelin, että kuinka joku voi laittaa tollaisen vastauksen. Tarkistin profiilisi. Nyt ymmärrän.

Ei hätää.

Enää about parikytvuotta sulla jäljellä tätä katkeraa taivallusta maan päällä. Sitten pääset lepoon.

Hieman sivussa aiheesta.. avaan tästä uuden ketjun.

MM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkomaajoukkue Torinossa 2006, HKH
Elämän savotoille joutunutta voi auttaa se, että hän pitää kiinni vakiintuneista arkirutiineistaan. Kovina aikoina rutiinit tarjoavat ryhtiä sekasortoon, olipa rutiineissa sitten kyse normaalista heräämisajasta, töihin tai opiskeluihin lähtemisistä, ruokailemisesta... yleensä pienistä ja hyvin tavanomaisista asioista. Rutiinit osoittavat järjelle, että elämä jatkuu, vaikka mielen maisema olisi musta.

En suosittele dokaamista, vaan rehellistä suremista, kevyttä toimintaa, pieniä askelia - ja paljon keskustelua kuuntelemiseen kykenevän ihmisen kanssa. Yksilön psykologinen rakenne määrittää, missä määrin hän tarvitsee yksinäisyyttä, "itsensä kanssa" olemista. Sitäkin aina tarvitaan. Mutta kokonaan ei saa eristäytyä. Elämä voittaa. Kuitenkin.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mauton kommentti.

Viestin lähetti OneBigRed

Kuten vanha viisaus kuuluu, "Ämmät kitisee ja valittaa":D

Jos itseä vituttaa niin turha sitä on muita vetää mukanaan, hetki omissa oloissaan niin kyllä se siitä...

Hymiöstä huolimatta tällaiset "heitot" ovat tuskin sitä, mitä alamaissa oleva ihminen ensisijaisesti kaipaa. Tämän viestiketjun luonne on mielestäni sen verran "herkkä ja arka", että tyylitajuakin voisi käyttää, kun kommentoimaan lähtee.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tzadilaiselle on aina vitutukseen auttanut yksi konsti:

Auto alle ja Turkuun/Tampereelle. Sitten pysähdyt mahdollisimman keskeisellä paikalla ja katsot ympärillesi.

Ja kas, ei vituta enää yhtään - ja äkkiä takas himaan!

PS.
Ai niin, mähän oon Espoosta....voi vitsi

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Anteeksi, mutta kuulostaa aika tyypilliseltä "hei-kaikki-kattokaa-mua- jutulta. Itsesäälissä rypeminen ei koskaan ole auttanut ketään. Sorry.

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
girlzilla: Anna palaa vaan. Tänne on ihan hyvä purkaa pahaa oloa, kunhan ei liikaa laita tunnistettavia taustatietoja. Täältä löytyy varmasti sopivia virtuaaliolkapäitä.

Syitä on turha miettiä sen enempää. Olo tuskin paranee sillä, että mietit kaikki päähän ottavat asiat läpi ja mietit, että minkäköhän näistä takia tuntuu näin pahalta. Omana suosikkikikkanani on mennä nukkumaan. Yleensäkin pidän huolta siitä, että fyysisesti asiat ovat niin hyvin, kuin voi olla. Jos on nälkä, syön. Jos kylmä, menen peiton alle tai johonkin lämpimään paikkaan. Kuuntelen hengelllistä musiikkia ja saatan lukea Raamattuakin, uskovainen kun olen, mutta ne eivät ehkä ole juuri sinun mieleesi.

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti fiftyeight
Anteeksi, mutta kuulostaa aika tyypilliseltä "hei-kaikki-kattokaa-mua- jutulta. Itsesäälissä rypeminen ei koskaan ole auttanut ketään. Sorry.

Kaiken morkkiksen ja mielen purkamisen voi luokitella itsesäälisslä rypemiseksi, ei itsesääli auta, eikä asioiden sulkeminen sisäänkään.

ps. Olipas turha kirjoitus minulta huh.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Minä en saa kirjoittaa tähän threadiin

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Surua vai itsesääliä?

Viestin lähetti girlzilla15
Itsesäälissä rypeminen ei auta, mutta joskus sitä tulee tehtyä ihan tahallaan.

Tämä onkin yksi niitä elämän tasapainoilun paikkoja; miten erottaa suru itsesäälistä? Vanhoja kliseitä käyttääkseni ajattelen elomme olevan jatkuvasti "pieniä kuolemia" ja "pieniä syntymiä" - eli jotta uusille "syntymille" on tilaa, on uskallettava luopua, "kuolla". Erilaisia elämäntilanteita läpikäydessä tulee tuon tuosta sen eteen, että esimerkiksi menneisyydestä nousee kipeitä asioita sammuttamaan tämän päivän elämäniloa. Jos niitä ei uskalla kohdata ja sen jälkeen antaa niiden kuolla, tulee kantaneeksi selittämätöntä "pahaa oloa" tai surua mukanaan vuosia, jopa vuosikymmeniä. On siis annettava itselleen lupa kokea surua ja samalla työstää niitä asioita, joista murhe tai kipu syntyy.
Itsesääli puolestaan on aikamoinen sudenkuoppa, sillä sen näen olevan katkeruuden siemen. Kun jatkuvasti pyörii omassa kurjuudessaan, alkaa mieli täyttyä mustista tunteista - ja sitä myöten elämänilo saattaa häipyä.
Omien kokemusteni keskellä olen yrittänyt opetella kuuntelemaan itseäni; surenko vai mässäänkö itsesäälillä? Jossain määrin itsesääliin vaipuminen voi siis olla valintakysymys...En väitä onnistuvani valitsemaan aina sitä rakentavaa tapaa mennä eteen päin, mutta hiljalleen ehkä...ehkä.
On hyvä, että surun/murheen/ahdistuksen tullessa on olemassa "ensiapukeinoja", joilla saa tehtyä oloaan helpommaksi. Täällä onkin tullut esille paljon ehdotuksia; ja jokainenhan tietää itsestään, mikä helpottaa. Itse saatan esimerkiksi keittää teetä, kirjoittaa ajatuksia kömpelöiksi runoiksi, lukea Aku Ankkaa, kuunnella musiikkia, pelata sitristä, soittaa kaverille...Pidemmällä tähtäimellä on kuitenkin hyvä miettiä, kuinka oppia tunnistamaan surun lähde, ja kuinka sen kanssa tulee sinuiksi. Apu kannattaa ottaa aina vastaan; ylpeä ajatus "kyllä minä ite pärjään" ei kannata, koska kukaan meistä ei pärjää yksin. Kun puhuu asiat ÄÄNEEN jollekulle, tulee järjesteltyä päässä sinkoilevia ajatuksia loogisemmaksi yhtälöksi, ja asiat saavat oikeat mittasuhteet. Eristäytyminen ja itsesäälin peiton alle käpertyminen ei ole hyvä vaihtoehto.
En nyt kuitenkaan koeta tarjoilla minkäänlaista yleisreseptiä, joka pätisi kaikkiin ihmisiin ja tilanteisiin, vaan kirjoittelin, mitä mieleen näin yön hiljaisina tunteina aiheesta mieleen nousi. Olen kantapääopiston käynyt, kotikutoinen "tsykoloogi-vilosohvi", jonka pitäisi ymmärtää mennä jo nukkumaan...

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti girlzilla15
Jaa...No mutta sehän on sääli...:confused:
Me ei voida puhua, kun mua kiusataan jos puhun sulle vielä. :)

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Luulisin että kaikkia...

...joskus, ennemmin tai myöhemmin, elämä potkii päähän siihen malliin ettei mieleen juuri nouse kuin näitä synkeitä riimejä.

Aamun una tuhkan harmaa,
päivät pilvillä pilatut.
Yö kuin häivä helvetistä,
loppuisi tämäkin päivä!

On näitä karuja kokemuksia itselläkin, mutta mielestäni "mauri" edellisellä sivulla purkikin murheenalhosta nousemisen siten kuin sen minäkin olen kokenut. Kyllä elämä kantaa kun siihen luottaa ja uskaltaa kohdata omat tuntemuksensa. Keskimäärin meille annetaan kannettavaksi se minkä me kantaa jaksamme...

Ja vielä kaupallinentiedote!

Ihmettelen kyllä miksei kukaan JA:n oululaisista ole mainostanut paikallisen Juuttiputiikin myymiä mainoita kolumbialaisia "Huoli-nukkeja"? Kun huolet painaa niin, että meinaa alle musertua, yksi huoli-nukke tyynyn alle huolehtimaan yli yön ja aamulla onkin jo paljon parempi olo. Mutta muistakaa, ettei samaa nukkea saa käyttää jatkuvasti, muuten se murehtii itsensä "hengiltä" eikä enää toimi! (vitsi tai ei, jokainen päättäköön kokeiltuaan)

P.S. Ja anna vaan vilpertti näppiksen laulaa!

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Mauton kommentti.

Viestin lähetti mauri

Hymiöstä huolimatta tällaiset "heitot" ovat tuskin sitä, mitä alamaissa oleva ihminen ensisijaisesti kaipaa. Tämän viestiketjun luonne on mielestäni sen verran "herkkä ja arka", että tyylitajuakin voisi käyttää, kun kommentoimaan lähtee.

Viesti oli enemmänkin yleislaatuinen, vaikka sanonnassa on sana ämmä, en kohdistanut sitä ketjun aloittajaan. Jos katsot threadia tarkemmin huomaat että itsesäälissä rypeviä oli samassa lätäkössä läikyttelemässä useampia.

Pointtina lähinnä se, että tiedän ex-tyttöystäväni kaverin, jolla ei ikinä mennyt mikään tuubiin. Hän sitten parhaansa mukaan informoi siitä exääni, koska hän oli(on) hyvä kuuntelemaan. Uskot varmasti että empaattista ihmistä repii masennuksen puolelle toisen tuska, ja hän alkoi ahdistumaan tämän ihmisen tapaamisesta. Mutta mites sanot sen ihmiselle jolla kaikki muukin menee huonosti?

Joten omasta mielestäni kaikkia vitutuksen aiheitaan ei tarvitse kaataa ystävien niskaan, enkä itsekään tee niin.

Mölyt mahaan:D

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Itselläni oli elämässä joitakin vuosia sitten jakso, joka tuntui todella raskaalta. Mikään suurempi asia ei ollut pielessä, mutta pienet vastoinkäymiset tuntuivat kasautuvan niskaan jatkuvalla syötöllä. Yhtäkkiä sitä vaan huomasi, että olo on aika kokonaisvaltaisen paska ja mitään tietä tuosta fiiliksestä pois ei näkynyt. Aikani hakkasin päätäni seinään, mutta eihän se mitään auttanut. Ikävintä oli, että huomasin tilanteen vaikuttavan persoonaani. Olin paljon vittumaisempi ihminen kuin mitä sisimmiltäni olen (oikeasti en ole mikään enkeli, mutta kaukana ikävästä). Oma käytös otti kupoliin, mutta sille ei mitään mahtanut. Olin ikäänkuin noidankehässä, josta ei millään päässyt ulos.

Sitten eräänä päivänä yksi ystäväni kysyi yllättäen "hei mikä sua vaivaa, et sä ole oikeasti tuollainen?". Päätin siltä istumalta antaa palaa ja aloin puhua. Annoin tulla kaiken pahan olon ulos, ja tämä ystäväni kuunteli. En tiedä, paljonko aikaa meni, mutta aika monta Rushin levyä ehdittiin siinä samalla kuunnella. Ystäväni ei paljoa osannut neuvoa, mutta hän teki sen tärkeimmän, eli kuunteli. Huomasin, että tilanne ei ollut ollenkaan niin mahdoton kuin luulin, vaan olin itse uskotellut itselleni, että asiat ovat menneet päin helvettiä.

Minun tilanteeseeni auttoi siis se, että puhui hyvälle ja luotettavalle ystävälle. Jollekin toiselle saattaa auttaa itsekseen asioiden pohdiskelu, ja jollekin kolmannelle itsensä rääkkääminen urheilemalla. Mutta uskon, että kaikille on se keino saada ne umpisolmut aukeamaan. Vaatii ehkä rohkeutta, mutta kannattaa.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Janos

...sähän oot jumankauta kohta kilpailija Tohtori Kuumeelle!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy