Heh, punikkeja ketuttaa kun raha puhuu.
Jaha, punikkikortti vedettiin esiin. Pitääkö tässä lähteä terva- ja höyhenosastolle, että voitaisiin opettaa hieman keskustelutapoja?
Koko Suomi on kateellinen pääkaupungin rakennushankkeille, jotka ajetaan sujuvasti läpi niin, ettei H:gin veronmaksajan tarvitse pussiaan aukoa.
Jujun nimi on kansallis-etuliitteellä rakentaminen, jolloin Ilomantsin erakkokin osallistuu kustannuksiin, eikä häneltä kysytä kannatusta hankkeeseen.
Olen ehdottanut esim. kansallisteatterin siirtämistä Tampereelle, koska täällä on parempaa osaamista kuin H:gissä- ja mikä olennaisinta, ne ovat omavaraisimpia kuin H:gin teatterit. Varmaankin jotain pennosia valtionapuja tulee, mutta esim. hurrien teatteri pääkaupungissa pitäisi kannattamattomana lopettaa.
Tampere on kasvukeskuskena heti toisena H:gin jälkeen.... Anteeksi pääkaupunkiseudun jälkeen. Eihän itse H:ki juurikaan kasva, paitsi valtion kokonaan kustantamilla eliittilaitoksilla, kuten oopperatalo esimerkiksi.
H:gissä ollaan varsinaisia jarruja Tampereen hankkeille, johon sen on tottakai suurena kasvukeskuksena tehtävä ratkaisuja.
Se tekee ne markkinataloudellisesti, kun taas pääkaupungissa ilman valtionapuja ei juurikaan mitään saada aikaiseksi.
Kuinka markkinataloudellisella rahalla esimerkiksi Vuosaaren satama rakennettiin? Kysyn vaan. Vaihtoehtona olisi voinut olla Kotkan- ja Haminan kehittäminen, mutta kun pitää olla ihan oma satama.
Rakennettakoon Tampereen Keskusareenasta kansallisjäähalli, jonka valtio kustantaisi kokonaan. Mitä mieltä ollaan..... Vai pitääkö sitä edes kysellä?
Tuo onnistuisi pääkaupunkiseudun- ja Pirkanmaan kansanedustajien/ministerien päätöksellä jos halua olisi.
Minulta ei ainakaan kyselty kansallisoopperan rakentamisesta mitään.
Ollaanhan pääkaupunkiseudulla herkkiä Tampereen talousalueen kasvulle, ei siitä pääse mihinkään. Enemmän on halua heittää kiviä rattaisiin, kuin olla tukemassa. Nähtiinhän se mm. Tampereen ohiajotie- hankkeessa, joka ei olisi ikinä toteutunut, jos se H:gin edustajista olisi ollut kiinni.
Itse täällä kaikki on tehtävä, toisin kuin maan hallintokaupungissa, joka on sen kaupungin suurin veronmaksaja- ja sen touhunhan maksaa koko Suomen kansa.