Kuluttajavirasto lakkauttaa ruuan alennusmyynnin?

  • 4 815
  • 32

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Meinaat, että yksittäiset poisto tuotteet on näppärä hinnoitella ohjelmoimalla joku tarrakone jokaisen tuotteen jälkeen sen omalla ean koodilla? Samassa ajassa kun säädät tarrakonetta olet vetänyt -30% lappuja perinteisellä noin kolmeneljäkymmentä.

Ohjelmoida mitkä? Ne tarrakoneethan ovat niitä jo ammoisina aikoina käytössä olleita vehkeitä, joilla iskettiin jokaiseen tuotteeseen hinta. Tai sitten valmiiksi painatettuja -30% tarroja, jotka henkilökunta käsipelillä iskee paketteihin. Käytännössähän jokaiseen tuotteeseen on mahdollista laskea yksikköhinta, mutta se vain on aika hidasta. Lisäksi on iso joukko ihmisiä, jotka nostavat hirveän haloon, jos se hinta on kuitissa esim. 2 senttiä merkittyä hintaa kalliimpi. Eikä siinä mitään, onhan sen hinnan oltava se, mikä hintalapussa sanotaan olevan, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että alennuksia lätkivä työntekijä laskee kaikki hinnat taskulaskimella, ihan vain varmuuden vuoksi. Ja se taas myymälästä riippuen voi kestää hyvinkin pitkään. Eli tällöin joudutaan mahdollisesti tämän operaation johdosta lisäämään työtunteja, mikä taas näkyy bisneksessä.
Tervetuloa tähän päivään. Nykyaikaisissa hinnoittelulaitteissa on viivakoodin lukija. Laite lukee tuotteen tiedot tuotteen viivakoodista ja hakee hintatiedot myymälän kassajärjestelmästä. Ei siinä mitään taskulaskinta tarvita. Laite osaa kyllä takuuvarmasti laskea tuotenumeron, normihinnan ja laitteeseen syötettävän alennusprosentin perusteella oikean hinnan lappuun. Ongelma on edelleenkin siinä, että jokaiseen vaihtuvapainoiseen tuotteeseen on tehtävä oma lappunsa, mikä on helvetin paljon hitaampaa, kuin lätkiä niitä valmiita prosenttilappuja. toisekseen kassojen pitäisi edelleenkin osata naputella se alennusprosentti kassaan, koska enarista sitä prosenttia sen enempää kuin tuotteen hintaakaan ei löydy. Omien kokemuksien ja BOL:n viestin perusteella tämä on valitettavan monille kassaneidoille valitettavan haastava tehtävä. Lisäksi kaikkien kytyisimpienkin puotien pitäisi siirtyä nykyaikaan ja hankkia ajantasalla oleva kassajärjestelmä, mikä tosin olisi pelkästään kuluttajan etu.

Mä en aina ihan ymmärrä, miksi kaikesta pitää tehdä niin kovin vaikeaa. Nykyinen tilanne on mielestäni ihan riittävän hyvä. Jokaisen pitäisi osata vähentää hinnasta se vajaa kolmannes. Jos ei osaa, aina voi pyytää apua. Melkein kaikilla on kännykät, joissa on laskin. Jos sitäkään ei osaa käyttää, niin sitten mun mielestäni on paras palata koulun penkille. Eihän se nyt jumalauta voi niinkään mennä, ettei ihmisiltä voi enää odottaa yhtään mitään.
Ihmiset on valitettavasti opetettu niin kertakaikkisen avuttomiksi, etteivät pärjää tällaisissa yksinkertaisissa laskutoimituksissa alkuunkaan omillaan. Kokemukset ihmisten prosenttilaskutaidosta ovat aivan järkyttäviä. Lisäksi avuttomat laskimenkäyttäjät eivät osaa huolestua laisinkaan, vaikka laskimen antama tulos olisi näppäilyvirheen takia käytännössä mahdoton.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Anni Sinnemäki on kuluttaja-asioista vastaava ministeri ja hän kertoi äsken nelosen uutisissa, että "jotain" hinnoittelu-asetusta muutetaan, jos se on hänestä kiinni ja (-30%,-50%) alennus-käytäntöä ei kielletä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Homman tekee vaikeaksi/mahdottomaksi vaihtuvapainoiset tuotteet. Vaatekaupassa käytetyt taulukot eivät riitä, koska tuotteen lopullinen myyntihinta täytyy olla näkyvillä. Vaihtuvapainoisten tuotteiden kohdalla täytyisi laskea jokaisen pakkauksen osalta erikseen lopullinen myyntihinta ja printata uusi hintalappu. Taitaa olla siinä määrin työläs homma, että tuotteet päätyvät biojätteeseen.
Miksi se tekee sen vaikeaksi? Ihan sama, jos toisessa paketissa on kilo ja toisessa viisi jos niissä lukee silti se alkuperäinen hinta, vaikka 3 euroa ja 15 euroa? Siitä sitten jokainen katsoo taulukosta, paljonko 30 % on tästä summasta, kun ei nyt nykymaailman ihminen sitä muuten tiedä ilman exceliä. Miten tämä sitten eroaisi vaatekaupasta? Tai sitten en tajua, mitä haet.

Ja itse kiinnitin lauantaina huomiota tähän asiaan prismassa. Ihmettelin, mikä ihmeen paperi siellä lihahyllyn kulmassa on. Siinä oli juuri tollainen vaatekaupan taulukko ja ovh-hinnat, parit eri aleprosentit ja niiden mukainen myyntihinta. Ei niissä tietenkään joka ikistä hintavaihtoehtoa ole, mutta jos edes kuluttaja voisi arpoa niistä lähimmän. Ei kai vaatekaupoissakaan ole ne taulukot viiden sentin välein.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
"Tämä tuote on nyt myynnissä -30 % alennuksella normaalihintaan nähden.

Saa ostaa, ei ole pakko. Onko tämä nyt niin tavattoman vaikea asia tajuttavaksi?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Miksi se tekee sen vaikeaksi? Ihan sama, jos toisessa paketissa on kilo ja toisessa viisi jos niissä lukee silti se alkuperäinen hinta, vaikka 3 euroa ja 15 euroa? Siitä sitten jokainen katsoo taulukosta, paljonko 30 % on tästä summasta, kun ei nyt nykymaailman ihminen sitä muuten tiedä ilman exceliä. Miten tämä sitten eroaisi vaatekaupasta? Tai sitten en tajua, mitä haet.
Viestisi perusteella ostat pääasiassa jauhelihaa tai suikalelihaa rasiassa. Nämä ovat määräpainoisia tuotteita, joissa on kaikissa rasioissa sama määrä tuotetta. Näiden kanssa ei ole mitään ongelmaa, niiden alennettu myyntihinta ja yksikköhinta on helppoa esittää mainitsemallasi taulukolla.

Vaihtuvapainoisissa tuotteissa, joita on lähes kaikki pakattu palaliha, on jokaisessa pakkauksessa eri määrä tuotetta. Tuotteesta riippuen voi haitari pakkauksen painon suhteen olla hyvinkin suuri. Puolen kilon painoero tarkoittaa sitä, että taulukossa täytyisi olla jokaiselle eri alennusprosentille laskettuna viisisataa eri hintaa. Tämän hetkinen laki ja kuluttajaviranomaisten tulkintaa vaatii, että kuluttajan on nähtävä tuotteesta paino gramman tarkkuudella, yksikköhinta sekä myyntihinta. Mihinkään sinnepäin haarukointiin ei kuluttaja saa tällä hetkellä joutua.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Eilen nelosen uutisissa Ympäristöministeri Anni Sinnemäki kertoi olevansa kuluttaja-asioista vastaava ministeri ja Anni oikeasti lupasi TV-lähetyksessä, että sitä asetusta muutetaan, jossa määritellään miten kaupan on hinnoiteltava tuotteensa ja ale-prosentin ilmoittaminen riittää jatkossakin.

Jos tässä jotain henkilöä joku haluaa lähestyä ale-prosentti-asiassa, niin kannattaa varmaan lähettää mailit Annille eduskuntaan ja kommentoida hänelle suoraan oma mielipide asiassa.
Anni.Sinnemaki@eduskunta.fi on tietysti osoite.

Edit. Anni onkin työministeri, köh. No, Anni vastaa kuitenkin kuluttaja-asioista.
 
Viimeksi muokattu:

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Sniiduilevana eräpäiväruuan (suur)kuluttajana pitää tässä asettua kauppojen puolelle, vaikka laki on sinänsä hyvällä asialla. Mutta olettekos sellaisen huomanneet että vielä joku aika sitten tuo alennus oli yleisesti -50%, mutta nykyään lähes poikkeuksetta -30%?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tervetuloa tähän päivään. Nykyaikaisissa hinnoittelulaitteissa on viivakoodin lukija. Laite lukee tuotteen tiedot tuotteen viivakoodista ja hakee hintatiedot myymälän kassajärjestelmästä. Ei siinä mitään taskulaskinta tarvita. Laite osaa kyllä takuuvarmasti laskea tuotenumeron, normihinnan ja laitteeseen syötettävän alennusprosentin perusteella oikean hinnan lappuun. Ongelma on edelleenkin siinä, että jokaiseen vaihtuvapainoiseen tuotteeseen on tehtävä oma lappunsa, mikä on helvetin paljon hitaampaa, kuin lätkiä niitä valmiita prosenttilappuja. toisekseen kassojen pitäisi edelleenkin osata naputella se alennusprosentti kassaan, koska enarista sitä prosenttia sen enempää kuin tuotteen hintaakaan ei löydy. Omien kokemuksien ja BOL:n viestin perusteella tämä on valitettavan monille kassaneidoille valitettavan haastava tehtävä. Lisäksi kaikkien kytyisimpienkin puotien pitäisi siirtyä nykyaikaan ja hankkia ajantasalla oleva kassajärjestelmä, mikä tosin olisi pelkästään kuluttajan etu.

Osaatko sanoa, minkä alan kaupoissa tällaista nykyaikaista hinnoittelulaitetta enarilukijoineen käytetään? Ja minkälaisista kustannuksista noin suurinpiirtein puhutaan, jos vaikkapa alle 400m2:n lähikauppaan tällainen hankittaisiin?

Ja mitä tulee kassojen kykyyn naputella alennus% kassajärjestelmään, en usko, että kyseessä on niinkään kassojen kyvyttömyys, vaan enemminkin inhimmillinen erehdys tai se, ettei tarraa huomata. En usko, että kukaan kassalla työssä oleva henkilö haluaa ehdoin tahdoin saada asiakkaiden vihaista palautetta tai yritä muuten vain kusettaa asiakasta. Kun siitä kassatapahtumasta ei kilahda jenin pesoa kuitenkaan omaan taskuun. Tottahan kassoilla istuu myös täysiä uuvatteja ja niitä, jotka ovat vasta juuri työssä aloittaneet, jotka eivät kaikkia ohjeita kykene heti sisäistämään. Mihinkään järjestelmälliseen kiusantekoon en kyllä kassojen toimesta jaksa uskoa. Eivätkä ne kaikki kassalla istuvatkaan ole mitään idiootteja, joukossa on kauppatieteiden ja muiden arvostettujen alojen opiskelijoita ja ihan normaalilla järjenjuoksulla varustettuja ihmisiä, joille nyt sattuu silloin tällöin inhimmillisiä erehdyksiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös