Mielestäni voi myös kysyä, että oliko meillä huono organisaatio vai huonoja valmentajia ennen Nokkaa vai molemmat. Ja onko meillä ensi kauteen lähdettäessä vahva, hyvä organisaatio ja oletusarvoisesti myös hyvä valmennus. Onko siis todistetusti menty eteenpäin myös muualla kuin ravintopuolella?
Hyviä kysymyksiä. Itse olen sitä mieltä, että pahiten mätti Penan aikoina (jos nyt kuvataan tällä aikaa ennen Nokkaa) kaksi asiaa:
1. joukkueen rakennus. Yksi superketju, loput täyteketjuja. Kaksi kakkosveskaria, joista Lunkka nousi yleensä keväällä ykköseksi.
2. Joukkueen rakennusfilosofia:Jengi rakennettiin aika pitkälti ilman valmentajan ehtoja. Tämä jo siitä johtuen, että valmentajaa vaihdettiin usein, Penan aikana meillä oli muistaakseni 7 vuoden aikana 13 eri valmentajaa puikoissa (Pena itse pariinkin otteeseen)
Nythän molemmilla osastoilla on tullut Nokan aikana huomattavaa parannusta. Joukkue on kokonaisuudessaan hyvin rakennettu, valmentajan ehdoilla, ja taktiikkaa on hiottu tarpeeksi kauan. Ja maalissa on veskari, joka pitkästä aikaa antaa jengille mahdollisuudet voittoon ja sen lisäksi voittaa meille otteluita.
Meikäläisen on vaikea hahmottaa, kuinka paljon muun organisaation kuin valmentajan ja joukkueen kokoajan kehittyminen/panos vaikuttaa joukkueen suoritukseen. Ehkäpä kolmanneksi tärkein henkilö on fysiikkavalmentaja?
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että ei tässä olisi tarvinnut kolmea vuotta mennä. Viime vuonna olisi pitänyt viimeistään olla jo tässä tilanteessa. Tosin nyt pleijareissa pelaavissa jengeissä taitaa olla mukana ainoastaan jengejä, joita on valmentanut sama valmentaja vähintään kolme vuotta.
Mutta silti, kyllähän Petu on kaikenkaikkiaan paljon paremmissa asemissa lähteä valmentamaan IFK:ta (toivon mukaan) ensi kaudella, kuin missä Nokka oli.
Ja mun mielestä toi parta sopii Nokalle, tekee siitä hieman karskimman näköisen. Ensi vuonna kaikilla pelaajilla taitaa sitten olla play-offs-sparta.