Piti tulla tähän ketjuun vasta sarjan jälkeen antamaan Kojolle päästötodistus, mutta täällä on niin hauskaa keskustelua, että ei voi pysyä poissa. Annetaan Kari Kalsongin pelata sarja loppuun eli kääntää virta-avainta uskollinen manuaalin tutkija K.Rautio vierellään. Hienoja kavereita, mutta väärässä paikassa. Koomista on se, että oululaisilla rupeaa keittämään, kun me ei tykätä heikäläisistä. Onko olemassa pahempaa alemmuuskompleksin tasoa??
No, kaikille oululaisille, kun kerran kiinnostaa:
-Oulu on paikkana harvinaisen epämielenkiintoinen. Kukaan pelaaja tai valmentaja, joka tulee Oulusta, ei herätä minkäänlaisia ylimääräisiä värinöitä Oulun perusteella. Oululla ei ole sen kummempaa jääkiekkohistoriaa ja se johtuu vuosien määrästä SM-liigassa. Oulu/Kärpät on mulle vastaava asia kuin Blues tai Pelicans. Hei, pelaaja tulee Bluesista! Nyt tulee Pelicansista kaveri! Nämä paikat eivät herätä mitään tunteita, katse kohdistuu suoraan pelaajaan tai valmentajaan. Tabula Rasa. Jos sen sijaan joku tulee narreista, Ässistä, TPS:stä, Tapparasta tai Ilveksestä, kyllä mulla jonkunlaiset kellot kilkattaa. Voi jopa ärsyttää - vaikka tässäkin pitäisi katsoa itse henkilöä
-Oulu on koominen paikka. Se on pohjoisessa ja siellä puhutaan hassua murretta, jonka tunnistaa samantien. Oululaisissa, jotka tunnen, on pohjoista jäykkyyttä ja liki jokaisella on jonkunlainen suhde uskontoon. Viha, häpeä tai mukanaolo. Meillä ei hillu lestadiolaisia joka toisessa talossa ja kylässä. Minusta hekin ovat koomisia hahmoja. Nenä oli jo HIFK:ssa pelaajana ja floppasi. Siksikin hän saa erityiskohtelua.
-Lähinnä Oulusta kerrotaan, että Kojo on tosi vaativa valmentaja huutaa pelaajille. Kiva homma. Mun naapurilla on 3-kiloinen vihainen mäyräkoira, joka vihaa kaikkia ja kaikkea. Kukaan ei pelkää sitä. Kojo voi olla Oulun mittakaavalla kova ja vaativa. Täällä ei kukaan paskaakaan nakkaa. HIFK-pelaajat vetävät selkä suorassa nurkassa sluibaillen, vaikka Kari-setä olisi kuinka kovaa huutanut. Kari-setä palkitsee tämän yleensä lisääntyneellä peliajalla. Meillä on ollut Sheddenin ja Summasen kaltaisia koutseja, joiden edessä joukkue on ollut aivan paskat housuissa ja käsi lipassa. Sorry, Kojossa ei ole yhtään mitään tällaista. Jos olisit pelaaja, pelkäisitkö raivoavaa Matti Vanhasta pukokopissa? Luultavasti kokisit ainoastaan myötähäpeää. Menköön muualle raivoamaan, jos se saa muualla tulosta. Täällä Kojo on ollut samanlainen vässykkä kuin Alpo ja Ara. Joista jälkimmäinen osasi kuitenkin tämän lisäksi koutsata.
-Jatkukoon Karin ja aseenkantajansa Raution matka kohti onnellista auringonlaskua hyvissä merkeissä. He voivat onnistua Pelicansissa. Asia kiinnostaa silloin kuitenkin jo kovin vähän, koska minä ainakin elän HIFK:n kautta tätä kiekkohommaa. Kun mulla ei tullut ikävä Erkkaa, Ramia ja Sheddeniäkään, niin ei mulla luojan tähden pysty heräämään minkäänlainen kaipaus Kari-setää kohtaan. Ei vaikka yrittäisin.