Yleisiä huomioita:
-3112- : Petun suhteen olen ollut hieman oudossa välikädessä, koska tunnen tämän koutsin. Enkä edes yritä esittää, että tuntisin jokaisen koutsin eniveis, mutta tämän tunnen. Tuon, mitä lainasit, allekirjoitan täysin ja kirjoitin sen siis erään asianosaisen omasta toiveesta. Jotta spekulaatiot eivät yltyisi. Kun tarkemmin katsot, huomaat että kirjoitin tuon "ei mitään virityksiä" vastaukseksi nimenomaan omaan täkyysi "eikös ensi kauden valmentajan pitäisi olla selviö?". Ilman kyssäriä en olisi kirjoittanut mitään. Sanoin tarkoituksella voimakkaasti "ei minkäänlaisia virityksiä" ja mielestäni tein siinä vaiheessa aivan oikein. Kaudet Bluesissa ja ifk:ssa olivat / ovat pahasti kesken. Jos ensin antaa ymmärtää, että jotain on viritteillä ja sitten absoluuttisen jyrkästi kiistää sen, on päivänselvää, että näin voimakkaaseen rotseiluun on hyvä syy. Olisin yhtä hyvin voinut vastata kyssäriisi ympäripyöreästikin: "Niin, ifk kartoittaa jo ensi kauden valmentajia ja luonnollisesti Matikainen on eräs erittäin hyvä vaihtoehto". Näin oma imaginäärinen tietäjän maineeni imaginäärisessä bittimaailmassa (voi luoja sentään...) olisi säilynyt kolhiintumatta, kun tieto on nyt levinnyt. Mutta asiahan on niin, että oikeassa elämässä mulla ei ole mitään merkitystä sillä, miten nickillä JHag menee netissä. Olen yli 15-vuotias ja minulla on oikea elämä. Tämä kaikki mitä suurimmalla hymiöllä varustettuna, ei anneta haitata jääkiekkokeskustelua. Sopimustahan ei kai teknisesti saakaan allekirjoittaa, kun nykyinen työsuhde on vielä kesken. Mutta siis - hyvin lähellä ollaan, mutta vielä on olemassa perääntymismahdollisuuskin puolin toisin.
Valmennuksesta yleensä:
Tämä on absoluuttisen rehellinen mielipiteeni: HIFK tarvitsee vahvan valmennusTIIMIN. Halutessani maata piruja seinille voisin todeta, että Nokassa meillä on ollut puhdas pelikirjavalmentaja ilman minkäänlaista psyykkaustouchia ja lätkäjätkän karismaa pelaajien suuntaan. Petulla on erittäin vahva lätkäjätkä/psyykkaus -osasto. Mutta taktinen puoli? Hmmm...Pelicans ja Blues (pääosin) ovat olleet selkeitä duunarinippuja. Kuinka PM tulee toimeen, kun joukkue on täynnä A1 -korin liigapelaajia? Toivotaan, että homma toimii, mutta toivoisin, että HIFK ei mene äärilaidasta toiseen. Ensin pelkkä teknokraatti, sitten pelkkä psyykkaaja. Kojo olisi tarvinnut karismaattisen kakkosen, Petu tarvitsee analyyttisen kakkosen.
Kuraa niskaan:
Kojo otettiin harvinaisen iloisesti vastaan, meikäläinen mukaanlukien! Ei todellakaan ropissut niskaan kuin ruusuja. Hänelle annettiin aikaa ja minua pidettiin aivan dillenä, kun uskalsin jo ensimmäisenä syksynä just ennen joulukuuta sanoa, että näyttää pelottavan huonolta, koska tietyt signaalit ovat todella vahvoja. Enhän mä oikeasti millään muotoa toivonut, että olen oikeassa, se oli kauhuskenaario, jonka halusin nostaa esiin. Mutta molempina pleijarikeväinä täällä on kyllä vilpittömästi myös meikäläisen toimesta uskottu / toivottu homman toimivan. Kuka urpo siitä saa kicksejä, että omat ennustukset/pelot fanittamansa joukkueen suhteen toteutuvatkin? Niskalaukaus sellaisille, aito fani toivoo loppuun asti, kun spennaa matsissa. En muista ainuttakaan koutsia, joka itse asiassa olisi otettu niin tyytyväisinä vastaan ja ehkä siksi floppaaminen on sitäkin kirvelelämpi asia.
Toivon, että Petukin saa aikaa. Ei tarvitse voittaa alusta alkaen kaikkia 5-0 ja hakata niitä turpaan siinä samalla. Vasta ensimmäisen kauden marraskuun puolivälissä voidaan päätellä tiettyjä signaaleja isossa kuvassa. Olen satavarma, että konsensus PM:n suuntaan ei ole samaa luokkaa kuin Kojolla. Odotan jo vanhan kunnon tiki10:n ketjua HIFK 11/12 "Floppien floppi" : D. Uskon nimittäin Matikaisen haluavan samantien näyttää sekä faneille että muille joukkueille kovuuden palanneen Nordikselle. Sikäli kun tämä on osa järkevää isoa kuvaa, kuten Sheddenilläkin oli, aion nauttia näkemästäni. Mutta jos marraskuussa näyttää siltä, että tässä möheltämisessä se iso kuva itse asiassa olikin, niin ei paljon naurata.
Enemmistö/vähemmistö:
Moni ymmärsi väärin, kun sanoin, että Kojon hyysääminen on mennyt jo aivan sairaaksi pohjoiskoreaksi. En mä sitä tarkoittanut, että jonkun nettisaitin kahdestakymmenestä aktiivikirjoittajasta yli 10 kpl olisi Kojo-hyysääjiä. Tarkoitin isoa kuvaa. Jatkoaika on vain hyttysen kusta valtameressä. Isossa kuvassa jonkuntyyppinen enemmistö on hyväksynyt, uskonut ja luottanut, että Kojo saa mystisen kesken olevan työnsä valmiiksi. Sillä de facto Kojo on saanut täydet kolme kautta ihan elävässä elämässä. En tiedä parempaa näyttöä enemmistön tahdon toteutumisesta kuin se, mitä oikeasti on päätetty ja tehty. Yhden nettisaitin parinkymmenen näppiksenhakkaajan enemmistö/vähemmistölistat ovat totaalisen yhdentekeviä tämän rinnalla.
Taisteluun toverit! Saisikohan HIFK ystävyysjoukkueen Pjongjangista?