Kuka KJ:n tilalle?

  • 731 465
  • 2 613

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Mielestäni nyt turhaan liioitellaan jääkiekon taktista puolta. Tuo joukkue kaipaa nimenomaan vahvan hengenluojan ja äijän valmentajaksi. Aktiivista peliä, taklauksia jne. Uskon, että sillä tavalla saavutetaan myös paras lopputulos, vai oliko esim. Dogi joku taktiikkanero? Ei. Ja eiköhän se Petri Matikainen jotain ole matkanvarrella myös itseensä imenyt Marjamäen osaamisesta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Yleisiä huomioita:

-3112- : Petun suhteen olen ollut hieman oudossa välikädessä, koska tunnen tämän koutsin. Enkä edes yritä esittää, että tuntisin jokaisen koutsin eniveis, mutta tämän tunnen. Tuon, mitä lainasit, allekirjoitan täysin ja kirjoitin sen siis erään asianosaisen omasta toiveesta. Jotta spekulaatiot eivät yltyisi. Kun tarkemmin katsot, huomaat että kirjoitin tuon "ei mitään virityksiä" vastaukseksi nimenomaan omaan täkyysi "eikös ensi kauden valmentajan pitäisi olla selviö?". Ilman kyssäriä en olisi kirjoittanut mitään. Sanoin tarkoituksella voimakkaasti "ei minkäänlaisia virityksiä" ja mielestäni tein siinä vaiheessa aivan oikein. Kaudet Bluesissa ja ifk:ssa olivat / ovat pahasti kesken. Jos ensin antaa ymmärtää, että jotain on viritteillä ja sitten absoluuttisen jyrkästi kiistää sen, on päivänselvää, että näin voimakkaaseen rotseiluun on hyvä syy. Olisin yhtä hyvin voinut vastata kyssäriisi ympäripyöreästikin: "Niin, ifk kartoittaa jo ensi kauden valmentajia ja luonnollisesti Matikainen on eräs erittäin hyvä vaihtoehto". Näin oma imaginäärinen tietäjän maineeni imaginäärisessä bittimaailmassa (voi luoja sentään...) olisi säilynyt kolhiintumatta, kun tieto on nyt levinnyt. Mutta asiahan on niin, että oikeassa elämässä mulla ei ole mitään merkitystä sillä, miten nickillä JHag menee netissä. Olen yli 15-vuotias ja minulla on oikea elämä. Tämä kaikki mitä suurimmalla hymiöllä varustettuna, ei anneta haitata jääkiekkokeskustelua. Sopimustahan ei kai teknisesti saakaan allekirjoittaa, kun nykyinen työsuhde on vielä kesken. Mutta siis - hyvin lähellä ollaan, mutta vielä on olemassa perääntymismahdollisuuskin puolin toisin.

Valmennuksesta yleensä:
Tämä on absoluuttisen rehellinen mielipiteeni: HIFK tarvitsee vahvan valmennusTIIMIN. Halutessani maata piruja seinille voisin todeta, että Nokassa meillä on ollut puhdas pelikirjavalmentaja ilman minkäänlaista psyykkaustouchia ja lätkäjätkän karismaa pelaajien suuntaan. Petulla on erittäin vahva lätkäjätkä/psyykkaus -osasto. Mutta taktinen puoli? Hmmm...Pelicans ja Blues (pääosin) ovat olleet selkeitä duunarinippuja. Kuinka PM tulee toimeen, kun joukkue on täynnä A1 -korin liigapelaajia? Toivotaan, että homma toimii, mutta toivoisin, että HIFK ei mene äärilaidasta toiseen. Ensin pelkkä teknokraatti, sitten pelkkä psyykkaaja. Kojo olisi tarvinnut karismaattisen kakkosen, Petu tarvitsee analyyttisen kakkosen.

Kuraa niskaan:
Kojo otettiin harvinaisen iloisesti vastaan, meikäläinen mukaanlukien! Ei todellakaan ropissut niskaan kuin ruusuja. Hänelle annettiin aikaa ja minua pidettiin aivan dillenä, kun uskalsin jo ensimmäisenä syksynä just ennen joulukuuta sanoa, että näyttää pelottavan huonolta, koska tietyt signaalit ovat todella vahvoja. Enhän mä oikeasti millään muotoa toivonut, että olen oikeassa, se oli kauhuskenaario, jonka halusin nostaa esiin. Mutta molempina pleijarikeväinä täällä on kyllä vilpittömästi myös meikäläisen toimesta uskottu / toivottu homman toimivan. Kuka urpo siitä saa kicksejä, että omat ennustukset/pelot fanittamansa joukkueen suhteen toteutuvatkin? Niskalaukaus sellaisille, aito fani toivoo loppuun asti, kun spennaa matsissa. En muista ainuttakaan koutsia, joka itse asiassa olisi otettu niin tyytyväisinä vastaan ja ehkä siksi floppaaminen on sitäkin kirvelelämpi asia.

Toivon, että Petukin saa aikaa. Ei tarvitse voittaa alusta alkaen kaikkia 5-0 ja hakata niitä turpaan siinä samalla. Vasta ensimmäisen kauden marraskuun puolivälissä voidaan päätellä tiettyjä signaaleja isossa kuvassa. Olen satavarma, että konsensus PM:n suuntaan ei ole samaa luokkaa kuin Kojolla. Odotan jo vanhan kunnon tiki10:n ketjua HIFK 11/12 "Floppien floppi" : D. Uskon nimittäin Matikaisen haluavan samantien näyttää sekä faneille että muille joukkueille kovuuden palanneen Nordikselle. Sikäli kun tämä on osa järkevää isoa kuvaa, kuten Sheddenilläkin oli, aion nauttia näkemästäni. Mutta jos marraskuussa näyttää siltä, että tässä möheltämisessä se iso kuva itse asiassa olikin, niin ei paljon naurata.

Enemmistö/vähemmistö:
Moni ymmärsi väärin, kun sanoin, että Kojon hyysääminen on mennyt jo aivan sairaaksi pohjoiskoreaksi. En mä sitä tarkoittanut, että jonkun nettisaitin kahdestakymmenestä aktiivikirjoittajasta yli 10 kpl olisi Kojo-hyysääjiä. Tarkoitin isoa kuvaa. Jatkoaika on vain hyttysen kusta valtameressä. Isossa kuvassa jonkuntyyppinen enemmistö on hyväksynyt, uskonut ja luottanut, että Kojo saa mystisen kesken olevan työnsä valmiiksi. Sillä de facto Kojo on saanut täydet kolme kautta ihan elävässä elämässä. En tiedä parempaa näyttöä enemmistön tahdon toteutumisesta kuin se, mitä oikeasti on päätetty ja tehty. Yhden nettisaitin parinkymmenen näppiksenhakkaajan enemmistö/vähemmistölistat ovat totaalisen yhdentekeviä tämän rinnalla.

Taisteluun toverit! Saisikohan HIFK ystävyysjoukkueen Pjongjangista?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä, mikä tämä Kojon paljonpuhuttu projekti tai työ on, joka on aina vain kesken, kun sitä ei meille faneille ole koskaan kerrottu, mutta kiistatta voidaan sanoa, että eteenpäin ON menty esim. Baxterin ajoista, jolloin yleensä oltiin syksystä alkaen pleijariviivan tuntumassa ja uskoteltiin itsellemme, että keväällä ne tosipelit pelataan, nou hätä. Viime ja tällä kaudella ollaan oltu kärkikahinoissa alusta lähtien ja se tietää hyviä lähtöasetelmia kevään tosipeleihin. Harmi vain, että loppuasetelmista ei voi sanoa mitään. Viime kauden putoaminen olikin tosi kova pala purtavaksi, eikä sitä vieläkään tahdo uskoa todeksi. Kuten ei kevään 09 putoamistakaan.

On totta, että IFK:n organisaation toimintaa 2000-luvulla ei voi parhaalla tahdollakaan kehua ammattimaiseksi. On valmentajasekoiluja, on Jeren taksisekoiluja, on Pentin sekoiluja ja koko seura on ollut muuten vain sekaisin. Totta kai menee aikaa, ennen kuin kaikki tasot pistetään uusiksi ja ammattimainen tekeminen ulotetaan katosta lattiaan. Voi olla, että joku psykopattikoutsi - Shedden, Summanen tms. - olisi tuonut nopean hetkellisen menestyspiikin Jalosen sijaan, mutta sen jälkeen olisi oltu taas lähtöpisteessä. Jätkät nojaa Onnelan tiskiin mestareina, harkkoihin tullaan pienessä pöhnässä ja seura kuittaa taksikulut. Nyt ilmeisesti opetetaan pelaajille, miten urheilijan pitää syödä, nukkua, harjoitella ja muutenkin elää, niin että jokaisen valmentajan ei tarvitse erikseen täsmentää tätä. Vähän kyllä ihmetyttää, mitä IFK:n junnuissa opetetaan, jos liigajoukkueen pelaajat elävät, miten sattuu. En tiedä, ehkä on itsepetosta kuvitella, että Jalosen huono saldo johtuu vain tuosta, ja kyllä nuo pleijariesitykset on todella huono työnäyte Kojolta, tarkastelee asiaa miltä kantilta tahansa. Runkosarjan osalta touhu on kuitenkin menossa oikeaan suuntaan. Samoin täytyy kunnioittaa Jalosen yritystä luoda IFK:hon kolmeen hyökkäävään ketjuun perustuvaa pelityyliä, vaikkei se vielä olekaan täysin toiminut.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Valmentajista

Yleensäkin. Miksi kuvitellaan ja uskotaan että valmentajan työ vaatii jotain aivan mieletöntä osaamista, tms? Ei valmentajan työ ole mitään rakettitiedettä enkä suostu millään uskomaan että valmentajalla olisi jotenkin korkeampi älykkyysosamäärä kuin esim pelaajilla tai muillakaan urheilijoilla.
Ei valmentajan tarvitse olla mikään Stephen Hawking. Ennemmin hieman tohtori Philiä. Pääkopassa suuret pelit ratkaistaan.

Suikkanen osoitti mielestäni aivan loistavasti mitä valmentajalta vaaditaan. Kykyä saada joukkue puhaltamaan yhteen hiileen, pelaamaan osaamisensa ylärajoissa silloin kun sitä eniten tarvitaan! Tässä asiassa Kari Jalonen on flopannut täysin!! Meillä oli tällainen mies puikoissa, Doug Shedden! Mistä uusi Shedden? Onko Petu Matikainen lähellä tällaista? Aika näyttää!
 

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähitellen alkaa vituttamaan tämä selitys, että viimekausien huono menestys johtuisi siitä, että pelaajat käyvät kaljalla. Tuossa voi toki olla totuuden siemen, mutta miten kauan tällaisen asian laittaminen kuntoon saa kestää valmentajalta? Valmentaja nimittäin on se joka määrää miten pelaajat syö, nukkuu ja juo. Kauanko meni Sheddeniltä? Ja käänteisesti: kauanko menee uuden "lepsuilijan" pilata tämä KJ:n kulttuuri.

Pelaajien käytös vapaa-aikana ei kyllä voi johtua jostain TJ:stä (no, Penan tuntien kaikki on mahdollista) vaan kyllä se on valmentajan asia laittaa lepsuilijat ruotuun. Jos ei muuta niin penkin päähän.

Tämä ei nyt ollut purkaus Ruoskaa vastaan. Uskon, että ollaan aika samoilla linjoilla. Mutta kun vielä kolmantena kautena selitetään miten vasta nyt on oman näköinen joukkue niin miten tämän kauden jälkeen? Pitäisikö meidän hyväksyä taas kaksi välikautta kun seuraava valmentaja rakentaa uutta joukkuetta?

Tätä räyhätessä on hyvä muistaa, että olin vielä itsekin varovaisen optimistinen viime vuonna kun KJ:n jatko julkistettiin, mutta samalla peräänkuulutin "plan B:tä" jos vaikka sattuisi käymään kuten kävi. Eli mielestäni KJ:n uskottavuus hävisi vasta HPK- sarjaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
pi asia.

Uskon nimittäin Matikaisen haluavan samantien näyttää sekä faneille että muille joukkueille kovuuden palanneen Nordikselle. Sikäli kun tämä on osa järkevää isoa kuvaa, kuten Sheddenilläkin oli, aion nauttia näkemästäni. Mutta jos marraskuussa näyttää siltä, että tässä möheltämisessä se iso kuva itse asiassa olikin, niin ei paljon naurata.

Väitän, että kukaan ei osannut nähdä Sheddenin kauden alkua minään ison kuvan järkevänä osana, korkeintaan sitten jälkikäteen. Enkä usko sen olleenkaan, sillä niin sekaisin peli oli ne ensimmäiset kierrokset. Vai kuuluuko kovuuden näyttämiseen sekin, että samalla pelataan kaikilla muilla osa-alueilla päin persettä, että kovuus erottuisi paremmin? Se on sitten asia erikseen, että moni(kuten allekirjoittanut)kieltämättä teki tuolloin turhan hätäisiä johtopäätöksiä. Vasta 10 ottelun jälkeen kannattaa alkaa kunnolla huolestua. Tällä haavaa tosin ymmärrän monen huolen, koska ongelmat tuntuvat olevan samoja kuin kahtena edellisenä kautena. Tuleehan siinä mieleen hölmömmällekin, että samassa mutkassa mennään taas metsään...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä ei nyt ollut purkaus Ruoskaa vastaan. Uskon, että ollaan aika samoilla linjoilla. Mutta kun vielä kolmantena kautena selitetään miten vasta nyt on oman näköinen joukkue niin miten tämän kauden jälkeen? Pitäisikö meidän hyväksyä taas kaksi välikautta kun seuraava valmentaja rakentaa uutta joukkuetta?

Ei hätää, kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu, eikä tässä edes olla varsinaisesti eri mieltä. Olen samoilla linjoilla, että viime keväänä oli iskun paikka ja olisi pitänyt mennä sillä materiaalilla hyvän runkosarjan jälkeen vähintään välieriin asti. Finaalipaikkakin oli realismia. ilmeisesti Jalonen tai pelaajat tai molemmat sortuivat ylimielisyyteen ja olettivat, että Kerho antautuu lähes taistelutta. Kun Kerho lähti vastaiskuun neljännen pelin tilanteessa 1-3, Jalonen ei saanut joukkuetta näppeihinsä. Dominopalikat lähtivät kaatumaan, eikä valmentajasta ollut pysäyttämään vyöryä. Enkä mä sitä Kojon IFK:n ensimmäistäkään pleijaritappiota Turkua vastaan hyväksy sillä verukkeella, että oli liikaa "edareita" joukkueessa. Varmastikaan joukkue ei ollut KJ:n näköinen, mutta silloin IFK antautui lähes taistelutta.

Talous varmasti painoi päätöksessä, että KJ saa jatkaa, kun ei haluttu maksaa taas monella valmentajalle yhtä aikaa. Toinen syy oli ehkä se, että viime keväänä ei kai ollut hyviä kotimaisia valmentajia vapaana, eikä haluttu kokeilla tuntematonta Amerikan alasarjojen valmentajaa. Niinhän naapurikin jatkaa Jortikalla, vaikka narrit dyykkasi vielä komeammin kuin me. Luulisi, että Hjallis olisi antanut kenkää, jos vapailla markkinoilla olisi ollut joku pätevä tyyppi.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Väitän, että kukaan ei osannut nähdä Sheddenin kauden alkua minään ison kuvan järkevänä osana, korkeintaan sitten jälkikäteen.
Sheddenin alkuhan oli totaali kuraa! Minä olin valmis heivaamaan Toukin vittuun, niin hirveetä räpeltämistä se alku oli. Mutta muuttuiko se sitten ennen joulua vai tauon aikana, sitä ei kovalevyltä löydy.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensäkin. Miksi kuvitellaan ja uskotaan että valmentajan työ vaatii jotain aivan mieletöntä osaamista, tms? Ei valmentajan työ ole mitään rakettitiedettä enkä suostu millään uskomaan että valmentajalla olisi jotenkin korkeampi älykkyysosamäärä kuin esim pelaajilla tai muillakaan urheilijoilla.
Ei valmentajan tarvitse olla mikään Stephen Hawking. Ennemmin hieman tohtori Philiä. Pääkopassa suuret pelit ratkaistaan.

Suikkanen osoitti mielestäni aivan loistavasti mitä valmentajalta vaaditaan. Kykyä saada joukkue puhaltamaan yhteen hiileen, pelaamaan osaamisensa ylärajoissa silloin kun sitä eniten tarvitaan! Tässä asiassa Kari Jalonen on flopannut täysin!! Meillä oli tällainen mies puikoissa, Doug Shedden! Mistä uusi Shedden? Onko Petu Matikainen lähellä tällaista? Aika näyttää!

Kyynikko: Loistava kiteytys, iso käsi tälle! Itse olen myös ihmtellyt, minkälaiseksi NASA-tieteeksi tämä valmentaminen on nykyään(mukamas) mennyt.

Jos nyt siis Petu Matikainen olisi tulossa meille ensikaudeksi, miksei hän voisi tuoda mukanaan(Since 93: siis itsensä mukana, ei blegistä) jotakuta, ketä täydentää Petun vahvuuksia ja tukkii heikkouden reikiä? Ykköskoutsithan valitsevat kakkosensa pitkälti niin, että heillä on suuressa määrin yhtenäinen näkemys siitä, miten kiekkoa pitäisi pelata. Sitten jalostetaan(heh) eri mielipiteistä toimiva kokonaisuus kuitenkin niin, että pattitilanteessa se ykkösen mielipide painaa enemmän. Jos jokin osoittautuu virheeksi, se korjataan vaikka sitten niin, että kakkosen mielipide otetaankin käyttöön.

Tuo ylläoleva ei ole mitään korkeampaa matematiikkaa tai monimutkaista fysiikkaa. Uskaltaisin väittää, että sitä lötyy jokaiselta liigavalmentajalta. Jopa Nokalta ja Jortsulta, näiltä Le Grande Dinosauruksilta.

Kaikilta valmentajilta ei sitten löydykään samanlaista henkistä puolta. Toiset haluavat olla kavereita ja tukea joka vaiheessa, toiset pysyttelevät etäällä ja karjuvat lanttu punaisena ohjeita. Jotkut ovat kuin aseveljiä, toiset työkavereita. Jossain näiden välissä on se sopiva mentaliteetti HIFK:n valmentamiseksi. Nokalla sitä ei kuitenkaan ole, ainakaan tarpeeksi.

Ideaali maailmassa pelaaja on valmis syöksymään jäälle ja vetämään turpaan sitä vastustajan mulkkua, joka haistatti vitut koutsille luistellessaan omaan aitioon. Tämä siis vain ns. ääriesimerkkinä. Mutta tällaista poltetta oli Sheddenin aikana. Sen jälkeen HIFK:ssa ollaan käyty lähinnä töissä.

ps. Luullaanko täällä HIFK osiossa, ettei landella pelaajat vedä kaljaa? Aika sinisilmäistä, jos näin on. Samanlaisia dokaajia nekin on. Homma muuttuu sitten siinä mitä niiden koutsi tekee jos joku alkaa tuottaa heikompaa tulosta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ymmärrän kantanne kyllä, mutta kyllähän jääkiekko ja esimerkiksi jalkapallokin ovat lajeina kehittyneet niin paljon, että ei niissä enää 2000- luvulla pelkällä pohjanmaalaisella puukko-asenteella pärjätä. Lätkä on peli, jossa pitää olla valtavasti taktista tietotaitoa. Kaikkia näyttää ärsyttävän esim. Petteri Sihvosen jankkaama pelikirja, mutta paljon totuuttakin sieltä löytyy. Eli oikeanlainen asenne/lataustila yhdistettynä huippuosaamiseen taktisella puolella... siellä se urheilullinen menestys on. Painia ja shakkia samaan aikaan. IFK:lta on puuttunut näiden yhdistelmä 2000-luvulla, ja sen takia ei menestystäkään ole näkynyt.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3

Mä olen doupin kanssa samoilla linjoilla. Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole, kuin mitä tuossa edelliset antavat kuvan. Kun ajatellaan ihan treenien vetämistä, niin kyllä siinä täytyy olla taktiikat ja kuviot hallussa ja miten sen treenin toteuttaa. Itse kyllä pystyn koutsaamaan pelin sisällä, regointikykyä ja näkemystä löytyy, mutta ne treenien vetämiset onkin erikseen. Ei ole ihan helppoa. Niissä ei auta huutaa pää punaisena, ellei vedellä viivoja :)
 

punainenpeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYR
Doug

Kaikkein hienointa, mitä Shedden opetti IFK:lle, oli se, että IFK:n pelipaitaa tulee kantaa yllään ylpeänä. Äijä jaksoi jankuttaa asiaa joka yhteydessä ja se totta tosiaan meni pelaajille perille. Doug onnistui juuri siinä, missä KJ ei eli peli parani poikkeuksetta 3. erässä, kun IFK:n paita päällä ei kerta kaikkiaan saanut hävitä varsinkaan kotona.

Sinänsä olen samaa mieltä siinä, että mestaruus vaatii myös taktista osaamista. Petu on (olisi) hyvä valinta, mutta oikeantyyppiseen kakkoseenkin olisi satsattava.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sheddenin alkuhan oli totaali kuraa! Minä olin valmis heivaamaan Toukin vittuun, niin hirveetä räpeltämistä se alku oli. Mutta muuttuiko se sitten ennen joulua vai tauon aikana, sitä ei kovalevyltä löydy.

Ennen joulua, itse asiassa jo aika nopeasti alun jälkeen pisteitä alkoi tulla kovaan tahtiin ja muistaakseni marras-joulukuussa kolkuteltiin peräkkäisten tappiottomien otteluiden(vai peräti voittojen) ennätystä, mutta "ennätyspelissä" taisi tulla kuokkaan Jokereilta.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suikkanen osoitti mielestäni aivan loistavasti mitä valmentajalta vaaditaan. Kykyä saada joukkue puhaltamaan yhteen hiileen, pelaamaan osaamisensa ylärajoissa silloin kun sitä eniten tarvitaan!

Tämä on ihan totta, mutta Suikkasen tyylisen valmentajan menestys taisi olla ensimmäinen kerta liigahistoriassa. Muuten mestarivalmentajat ovat olleet taktisessa osaamisessa ja "ajattelussa" kollegojaan edellä: Jortikka, Jursinov sr., Westerlund, Summanen, Aravirta, Kari Jalonen, Jukka Jalonen, Duffa... Tuossa taitaa ollakin Suikkasta lukuunottamatta mestarivalmentajat yli 20 vuoden ajalta. Tosin en väitä, että Suikkanen ei olisi samanlainen "älykkö". Ehkä media on antanut vain yksipuolisen kuvan miehestä. Mutta Suikkasen kaltaista persoonaa ei ole juuri mestarivalmentajan pallilla näkynyt.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos Matikainen tulee ensi kaudeksi teille, ei voi kuin toivoa, että saatte jälleen kerran palkattua ns. mestarivalmentajan! Sehän Petulla on joka tapauksessa tavoitteena tältä kaudelta, joten täähän on täysi win-win-win joka suuntaan. Eiks niin?

Muttajoo, parempaa miestä nimenomaan HIFKin ruoriin en kotimaassa tällä hetkellä valmentavista pystyisi nimeämään kuin mitä Petri Matikainen on. Äijällä on todellista karismaa, siis sellaista jonka huomaa kun miehen kanssa juttelee jääkiekosta. Sillä on sellaista alkukantaista innostusta ja intohimoa, jota esim. Kari Jalosessa ei ole tipan tippaa. Matikainen on äärimmäisen hyvä tyyppi, jonka joukoissa on helppo seisoa. Omiensa puolta pitävä johtaja, joka seisoo etulinjassa eikä myhäile taustalla partaansa.

Jalonenhan ei koskaan sulattanut sitä, että Matikainen valittiin vuoden valmentajaksi 2008 vaikka Blues oli hävinnyt finaaleissa Kärpille. Olisi aika gutaa kun sälli pesisi Jalosen jälleen arvostelijoiden silmissä tekemällä HIFKistä jälleen sellaisen mitä sen pitäisi olla.

Mutta sitä ennen tietysti pitää voittaa vielä se mestaruus Bluesissa, joka varmistaisi Matikaisen legenda-statuksen aika monessakin paikassa. Mahdottomasta mahdollinen jne. Go Petu!
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikkein hienointa, mitä Shedden opetti IFK:lle, oli se, että IFK:n pelipaitaa tulee kantaa yllään ylpeänä. Äijä jaksoi jankuttaa asiaa joka yhteydessä ja se totta tosiaan meni pelaajille perille. Doug onnistui juuri siinä, missä KJ ei eli peli parani poikkeuksetta 3. erässä, kun IFK:n paita päällä ei kerta kaikkiaan saanut hävitä varsinkaan kotona.

Sinänsä olen samaa mieltä siinä, että mestaruus vaatii myös taktista osaamista. Petu on (olisi) hyvä valinta, mutta oikeantyyppiseen kakkoseenkin olisi satsattava.

Tämä oli Sheddenin aikana mahtavaa. Vaikka olisi kaksi ensimmäistä erää pelattu päin helvettiä ja IFK oli pari maalia jäljessä, niin tiesi että kolmanteen tulee IFK taas sata lasissa. Näitä takaa-ohi otteluita tuntui olevan vähän väliä. Nyt se meinaa olla vähän toisinpäin, että alku saatetaan hallita, mutta sitten homma lässähtää ja varmalta näyttänyt voitto vaihtuukin nollaan pisteeseen.

Shedden oli parasta mitä IFK:lle tapahtui 2000-luvun aikana. Se oli kunnon jääkiekkoa poislukien tosiaan ne syksyn ensimmäiset pelit, missä ei ollut minkäännäköistä punaista lankaa. Vaikkei mitalia tai mestaruutta tullutkaan, niin silloin sai olla fanina yhden kauden aidosti ylpeä IFK:sta. IFK pelasi kovaa ja menestyksekkäästi, vähän paremmalla säkällä menestys olisi ollut vieläkin parempaa.

Liigan kaikista valmentajista näkisin IFK:lle parhaimpana vaihtoehtona juuri Matikaisen. Jostain syystä IFK:n ja Bluesin väliset kamppailut ovat Matikaisen aikana olleet SM-liigan mittapuulla suorastaan ultrafyysisiä.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Mä olen doupin kanssa samoilla linjoilla. Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole, kuin mitä tuossa edelliset antavat kuvan. Kun ajatellaan ihan treenien vetämistä, niin kyllä siinä täytyy olla taktiikat ja kuviot hallussa ja miten sen treenin toteuttaa. Itse kyllä pystyn koutsaamaan pelin sisällä, regointikykyä ja näkemystä löytyy, mutta ne treenien vetämiset onkin erikseen. Ei ole ihan helppoa. Niissä ei auta huutaa pää punaisena, ellei vedellä viivoja :)

En nyt ihan tarkoittanut etteikö MINKÄÄNLAISTA "strategista" osaamista tarvittaisiin valmentajan hommissa, mutta kyllähän se niin vaan on että kaikenmaailman mukamas-nerot ja lätkägurut ovat nostaneet taktiset asiat ihan puhtaan psykologian edelle. Tämä petti esim. viime keväänä Kojolla, ja pahasti! Äijä ei saanut puhallettua talvisodan taisteluhenkeä jätkiin, TukkaJukka sensijaan sai ( + hieman taktiikkaa )! Kyllä korvienväli on se mikä meinaa kun tosipaikka on kyseessä. Kun jätkillä ei ole uskoa siihen mitä tekevät, eikä ole "oikeanlaista" spirittiä niin on ihan yksi vitun maku millaisia taktisia kuvioita piirtelet fläppitaululle!
 

toimittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Doug onnistui juuri siinä, missä KJ ei eli peli parani poikkeuksetta 3. erässä, kun IFK:n paita päällä ei kerta kaikkiaan saanut hävitä varsinkaan kotona.

Todellakin, tää oli hieno asia jonka takia jaksoi aina odottaa innoissaan seuraavaa erää. Ennen Dougia sama tapahtui Erkan ja Ramin aikana ja kas kummaa, silloinkin tuli pari mitalia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En ole mikään Petteri Sihvonen -fani, vaikka häntä esimerkissä käytinkin. Kannattaa katsoa tämä kuitenkin, missä Sihvonen arvostelee Jortikan otteita naapurissa. Aika moni asia pätee Kojoon myöskin. Esimerkiksi viime keväänä pakka levisi pelillisesti aivan täysin häneltä. Ei peluutettu vahvuuksilla, ei huomioitu vastustajaa, ei tehty mitään. HPK kiitti kauniisti, ja meni lopulta ohi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Todellakin, tää oli hieno asia jonka takia jaksoi aina odottaa innoissaan seuraavaa erää. Ennen Dougia sama tapahtui Erkan ja Ramin aikana ja kas kummaa, silloinkin tuli pari mitalia.

Tosin Sheddenin aikana ei tullut mitalia, vaan jäätiin neljänneksi, pronssiottelussa ilman Jereä 6-2 kuokkaan Kärpiltä. Ja välierissähän meno hyytyi Kerhoa vastaan viime keväiseen malliin, ja tiputtiin finaaleista voitoin 2-3 oltuamme 2-1 johdossa. Ja tämä ei poista sitä tosiasiaa, että Sheddenin kausi oli tietyllä tavalla parasta HIFK:ta 2000- luvulla. Itse tosin diggasin vielä enemmän Aran kautta 2003-2004, lähinnä Harkinsien takia. Sen ketjun peliä oli upeaa seurata.
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
JHag:
En epäillyt tietenkään hetkeäkään, että sinä et olisi ollut taas ajantasalla ja tuntisi tässäkin tapauksessa jokaista osapuolta henkilökohtaisesti.

Mitä itse valmentamiseen tulee niin kyllä se tänä päivänä on muuttunut 80-90 lukuun nähden jopa rakettitieteeksi. Fysiikkavalmennus viety äärirajoille, vastustajan pelikuvioiden scouttaaminen, tilastojen tutkiminen, oma 'pelikirja', psyykkaus, kuntopiikkien ajoitukset, tarvittavat 'välilevot', ym ym.... Eli miljoona pientä asiaa, joiden on loksahdettava paikoilleen, että onnistutaan täydellisesti.

Pelaajat ovat tänä päivänä roolipelaajia, joita sovitetaan tiettyyn ketjuun ja tiettyyn rooliin. Vain valmentajilla on tästä kokonaisuudesta oma näkemys ja sen takia välillä ihmetelläänkin, että miksi joku esim VVV saa mahdollisuuden näyttää osaamisensa HIFK:ssa. Nyt tulevan syksyn uusissa pelaajissa nähdään jo ensikauden valmentajan käden jälkeä ainakin niissä tapauksissa, joiden sopimus kattaa myös seuraavan pelikauden. Tämä on juuri sitä oikeata jatkumoa, miten asiat tulee hoitaa pitkäjänteisesti toimivassa seurassa, eikä potkia valmennusta kesken kauden pihalle.

Itselleni on oikeastaan yksi ja sama kuka HIFK:ssa valmentaa. Suosin tietysti Suomalaista, koska täältä löytyy maailman paras osaaminen ja en epäile hetkeäkään etteikö jokainen heistä kykenisi viemään HIFK:ta päätyyn saakka.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äijä ei saanut puhallettua talvisodan taisteluhenkeä jätkiin, TukkaJukka sensijaan sai ( + hieman taktiikkaa )!

Täsmälleen näin. Tukan tekemät muutokset eivät olleet mitään korkeamman tason filosofiaa vaan aivan perusasioita. Mikä parasta(tai pahinta meidän kannalta silloin), Tukka 'näki' mitä tarvitaan HIFK:n kaatoon ja teki nimenomaan ne muutokset. Meidän Nokka seisoi suu auki suolapatsaana ja odotti ties mitä. Hävettää niin paljon tämä pelisarja, etten tule ikinä antamaan sitä anteeksi ja jo pelkästään tämän takia Nokkaa saa mun puolesta painua hevon vit***n kun tämä kausi on paketissa. Tuli kannu tai ei.

Petu ruoriin ja sille joku hyvä, häntä täydentävä kakkonen. HIFK takaisin pois tästä hmv-tilasta. Voittoa haetaan, jos kaadutaan se tehdään taistellen. Ei mitään voittamisen valmiudesta selittämistä tai että tämä peli hävittiin jo eilen. Mä haluan tunteen takaisin Nordiksella olemiseen ja tällä en todellakaan tarkoita vitutusta tai pitkästymistä, kaksi fiilistä mitkä lähinnä Nokan ajasta jäävät mieleen. Jos mun HIFK häviää, mä haluan kotimatkalla hykerrellä sille hinnalla mitä se tuli vastustajalle maksamaan siinä samalla kun manaan hävittyjä pisteitä.
 

baddinki

Jäsen
Suosikkijoukkue
iiefkoo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös