Re: Kysymyksiä Jagrille...
Simson, voisitko vastata näihin, kun Jagr ei ehtinyt... itse jäin kaipaamaan vastausta. Kiitokset.
Simson, voisitko vastata näihin, kun Jagr ei ehtinyt... itse jäin kaipaamaan vastausta. Kiitokset.
Viestin lähetti Sistis
Meikäläinen on ollut viime aikoina hiljaa tässä keskustelussa. Olen kyllä seurannut Vladin ja Jagrin ansiokasta väittelyä. Vaitiolooni on syynä se, että Vlad on selkeästi minua taitavampi kirjoittaja, jolla on myös minua enemmän tietoa asioista. Katsoin paremmaksi olla vaiti, kunnes keksin jotain järkevää...
No nyt tuli mieleen, kun Jagr taas kerran mainitsi, että "nuo ajat ovat pian käsillä - merkit ovat selvät."
Käsittääkseni maailmanloppua on ennustettu todella kauan. Sen on uskottu koittavan hyvin pian viimeisten vuosikymmenten ja -satojen aikana. Onpa näitä lahkoja esiintynyt, jotka ovat tienneet tarkan päivänkin, joka on sitten mennyt ohitse ihan normaalina... Muistan, että 80-luvun puolivälissä Jehovat kävivät meillä kotona levittämässä näkökulmiaan väittäen maailmanlopun koittavan pian, syynä U.S.An hyökkäys Libanoniin... no eipä tullut maailmanloppua. Tiedän, ettet ole Jehova, otinpa tässä vain esimerkin eri uskontosuuntien näkökulmista.
Kysyin sinulta jossain aiemmassa ketjussa, että mistä lopunajan merkeistä puhut. Mitä lopunajan merkkejä olet huomannut? En tuolloin saanut vastausta - lieneekö sinulta jäänyt kysymykseni huomaamatta, vai jäikö minulta vastauksesi...en tiedä.... mutta kysyn nyt taas:
"Mistä tapahtumista päättelet, että nuo ajat ovat nyt lähellä? Ja mistä Raamatun jakeesta tms. nuo päätöksesi olet tehnyt?"
Lisäksi hieman Raamattu-kritiikkiä tähän aiheeseen liittyen. Lähteenä tähän toimii http://www.vapaa-ajattelijat.fi/raamattu/raam1.html
Lähteiden todenperäisyyttä en ole voinut tarkistaa, kun rippikouluraamattuni on koti-kotona kirjahyllyssä pölyyntymässä...
1. Matt. 24:3-35 "Ja kun hän istui Õljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki? ... Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus .. aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta .. ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat."
-Tuo sukupolvi katosi 1900 vuotta sitten...
-Tähdet tuskin putoavat taivaalta maahan, sillä ne sijaitsevat aika kaukana, ja ovat aika paljon suurempia, kuin maapallo...
Sama todetaan myös muissa evankeliumeissa:
Mark. 13:30 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat."
Luuk. 21:32 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu."
Samaisen sivun tekstissä löydetään myös kritiikkiä tähän kysymykseen hyvin todennäköisesti esitettävään vakiovastaukseen: "Sukupolvella tarkoitetaan vertauskuvallisesti laajempaa käsitettä."
Matt. 16:28 -- Jeesus ilmoittaa ihmisjoukolle, että kaikki heistä eivät ehdi kuolla ennen Jeesuksen toista tuloa;
Matt. 16:28 "Totisesti minä sanon teille: Tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."
Matt. 10:23 -- Jeesus tietää valistaa, että opetuslapset eivät ehdi edes käydä Israelin kaupunkeja loppuun, ennen kuin maailmanloppu tapahtuu.
Matt. 10:23 "Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee."
Mark. 14:61-62 -- Jeesus uhittelee papille, että myös tämä tulee näkemään Jeesuksen toisen tulon vielä elinaikanaan.
Eli voisitko heittää tähänkin jotain kommenttia. Miten selität nuo asiat?