Kuinka tukisimme konemusiikin ystäviä?

  • 8 565
  • 87

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
ervatsalo kirjoitti:
Pikaisen laskutoimituksen jälkeen sain lopputulennoksi sen, että ko. juhlakansasta yli 1,5 %:a pidätettiin. Osa rötöstelijöistä pääsi luonnollisesti pälkähästä, mutta en uskoisi silti käyttäjämäärän nousevan useisiin kymmeniin prosentteihin.

Loppukaneetiksi päädyn korostamaan, että asiain tässä valossa suurin osa konemusiikin ystävistä lienee kuitenkin ihan kunnon väkeä.

Kilttejä poikia ja tyttöjähän he ovat. Ongelmaksi näkisin sen, että heillä on ihmeellisen usein tilipäivä "ensi viikolla", harvemmin palkka tulee tällä viikolla. Konemusiikin ystävien oikeusturvaa taidetaan palkanmaksussa siis loukata rankalla kädellä.
 

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
TommyT kirjoitti:
Täältä näyttää onneksi löytyvän järkevää kansaa, jotka osaavat suhtautua moisiin roisiin uutisointeihin järkevästi, mutta välillä menee hermot kun joutuu kukkahattutädeille rautalangasta vääntämään, että moisissa bileissä käyminen ei tee ihmisestä huumeidenkäyttäjää.

Se, että ihminen kuuntelee Kotiteollisuutta, ei varmastikaan tee hänestä alkoholistia. Kuitenkin väitän, että kyseisen bändin ja alkoholin välillä on selkeä linkki. Uskallan myös väittää, että DJ Proteuksen kuuntelija melko usein hankkii päihteitä muualta kuin Alkosta. Joku asiaan perehtynyt voisi kertoa, miksi tiettyä musiikkia näyttää olevan keskimääräistä vaikeampaa kuunnella pelkän viinan voimalla saati selvinpäin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kosa kirjoitti:
Kilttejä poikia ja tyttöjähän he ovat. Ongelmaksi näkisin sen, että heillä on ihmeellisen usein tilipäivä "ensi viikolla", harvemmin palkka tulee tällä viikolla. Konemusiikin ystävien oikeusturvaa taidetaan palkanmaksussa siis loukata rankalla kädellä.

Niinkuin eräs ex-palstalainen (hah!) minua opasti, yritin lukea tämän viestin ii-iihan rauhassa, viivottimen avustuksella ja ilman Shakin´Stevens- ilmiötä, niin siltikään tämän postauksesi pointti ei minulle avautunut, joten voinet kertoa sen minulle, että miten toi palkka nyt liittyy tähän mihinkään. Jännä homma kyllä, että isolla osalla konemusapossea mitä tiedän, on hyvä duuni ja korkea koulutus, mutta kuten sanoin, en tajua mitä tuossa ajettiin takaa.

Mutta ihan ketjun aiheeseen, niin Suomessa on järjestetty nyt muutaman kerran tapahtumia "Taipuuko teräs"- nimellä ideana saattaa raskaamman rockin ja hardimman konemusiikin diggareita saman katon alle yhteisiin bileisiin. Samana iltana ovat lavalle astuneet mm. Turmion Kätilöt, Ruoska, Dj Neon, Dj Proteus, Dj Poliisi jne... Itse en paikalle päässyt kun se Kotkassa oli, mutta silminnäkäijäraporttien mukaan ilta todellakin oli mennyt hyvissä ja rakentavissa merkeissä metalliväen jammaillessa mm. Poliisin psytrancepaukkeen tahdissa ja päinvastoin. Mutta siltikin näkisin, että onko se yhteishenki ja ymmärrys kuitenkaan tarpeellista. Tai siis onhan se toki siinä mielessä, että olisi hienoa jos ei aina tarvitsi vääntää rautalangasta, että mitä klubeilla oikein tapahtuu, mutta kuitenkin niin eri alakulttuureista on kysymys ja molemmille on ne omat kohdeyleisönsä, joskin itse viihdyn mainiosti myös esim. metallikeikoilla, sillä hevijengiä lepposampaa väkeä saa maailmasta hakea. Aina ollut hyvät bileet, ku keikalle menee.

Täytyy lisätä vielä loppuun se, että kaikesta kaupallistumisesta ja valtavirtaistumisesta huolimatta, on kiva nähdä, että reivkulttuurin yllä on vielä varsin paksu mystisyyden verho. Pienten piirien harrastushan se Suomessa on kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
pikku-hermanni kirjoitti:
Voisin väittää melko varmasti, että tässä kyseisessä viestittä mitä et ymmärrä, kirjoittajan päällimäisenä ajatuksena on ollut ns. omat kokemukset. Ja nämä kyseiset konemusiikinystävät eivät ole sen kummemmin koulutettuja eivätkä omaa hyvää duunipaikkaa. Noin niinq palkan muodossa!

Voin myös olla väärässä.

Ja se pitää sitten yleistää koskemaan koko helvetin ryhmää Suomessa, joka konemusiikkia kuuntelee vai? Joku hippi ei maksanut mulle velkojaan, se taitaa käydä klubeilla tai ainakin mettäbileissä, täten kaikki konemusatyypit on samanlaisia.

Satun tietämään, että jollain IFK-faneilla on väkivaltarikos ja äärioikeistolaistaustaa, siispä kaikki IFK-fanit ovat väkivaltaisia natseja.

No mutta ei savua ilman tulta, en sitä kiistä, etteikö, kun tuossa skenessä olen sen yli 6 vuotta heilunut, sinne mahtuisi myös näitä tyyppejä, joita leikkisästi voisi kutsua joutilaiksi tai elämäntaiteilijoiksi ja kyllä, olen sen itsekin huomannut se tilipäivä hakee välillä suuntaa, mutta käsitykseni kuitenkin on se, että isolla osalla, niinkuin sanoin, on hyvä koulutus ja duunia, ovat siis aivan tavallisia nuoria ja hieman vanhempia ihmisiä, jotka nyt vain sattuvat edustamaan tiettyä alakulttuuria, tässä tapauksessa konemusakulttuuria, mutta mitäpä minä tässä oikeastaan alan heitä enempää puolustamaan. Jos haluatte pitää heitä minä nyt kukin satutte pikku päissänne pitämään, niin sama kai se mulle. :D Piis.
 
Viimeksi muokattu:

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Niimpä!

ervatsalo kirjoitti:
Ehdottaisinkin, että tähän ketjuun halukkaat voisivat esittää mielipiteitään siitä, miten saisimme laadukkuutta nykymusiikkiin ja sitä kautta lisää arvostusta sen eri genreille, kuten tanssimusiikille, hiphopille, räpille, trancelle ja ynnä muille.
Omasta mielestäni iso vastuu on radiokanavilla. Uuden musiikin kanavalla YleX:llä on soittolista mitä noudatetaan ärsyttävän orjallisesti. Esim. tällähetkellä on todellisessa "voimasoitossa" on Beyoncen, Aguileran ja Justin Timberlaken uusimmat biisit.
Kuuntelen radiota oikeastaan koko 8h työpäivän ajan ja em. Beyoncen kuulin kolme kertaa tänään. Itseasiassa juuri tänään mietin, että mitä jos siinä soisikin tilalla joku mukava trancerallatus?
Käsittääkseni YleX:n soittolistasta päättää hyvinkin pieni porukka musiikkipäällikkö Heikki Hilamaan johdolla(heikki.hilamaa@yle.fi). Entäs jos hän ei tykkääkään trancesta?
Itse tanssimusiikin ystävänä toivoisin paljon enemmän sitä soittoon. Tälläkin hetkellä soittolistalta löytyy ainoastaan yksi trancebiisi: Untouchable3: That once in the lifetime.

Vielä loppuun täytyy ruikuttaa, että Radiomafian aikana oli asiat paljon paremmin....
 

scholl

Jäsen
Ehdotan sellaista intiaanireservaatin tyylistä aluetta vaikkapa Kainuuseen, missä nämä henkilöt voivat oleskella niin paljon kuin sielu sietää.

En tiedä meneekö sähkökitaran käyttö konemusiikin piikkiin vai pitääkö olla oikein kunnon häröilyä, mutta minä vedän rajaksi sen, että jos on jumputusta, eikä musiikkia niin silloin reservaattiin. Ja jos ei lauleta niin reservaattiin. Puhebiisejä ei lasketa lauluksi. (EDIT: Eikä Lordin känniörinää)
 

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin kyllähän tässä nyt leimataan ihmisiä tarpeettomasti pelkän musiikkimaun perusteella. Ehdotankin, että me konemusiikin tahriutuneesta maineesta huolestuneet tahot alamme tehdä ns. atakkeja puhtaamman julkisuuskuvan omaavia musiikkitapahtumia vastaan.

Lähdetään vaikka ensi kesänä porukalla kauppaamaan erinäisiä huimausaineita Kaustisten kansanmusiikkijuhlille sekä Kuhmon kamarimusiikkifestivaaleille. Mikäli aiheutamme ko. tapahtumille riittävästi negatiivista julkisuutta, niin harvapa vastuuntuntoinen vanhempi uskaltaa enää päästää jälkikasvuaan viulunsoittoa oppimaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Individual kirjoitti:
Joku hippi ei maksanut mulle velkojaan, se taitaa käydä klubeilla tai ainakin mettäbileissä, täten kaikki konemusatyypit on samanlaisia.

Niin itse kun en ole millään muotoa rahamiehiä, en ala myöskään ottamaan kantaa velkojan oikeuksiin näissä tapauksissa. Pikku-hermannin puolesta haluaisin kuitenkin todeta, että kunpa tämän "joku hippi" voisikin kirjoittaa yksikkömuotoon. Asiain tola ei tässä rauhantahtoisessa ja väärinymmärretyssä skenessä ole kuitenkaan aina näin ruusuinen, pikemminkin päinvastoin.

Individual kirjoitti:
Jos haluatte pitää heitä minä nyt kukin satutte pikku päissänne pitämään, niin sama kai se mulle.

Oma pääni on ainakin huomiota herättävän suuri. Kyllä näin leppoisaan musiikin skeneen vihkiytyneen pitäisi mielestäni pystyä keskustelemaan asiallisemmin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kosa kirjoitti:
Oma pääni on ainakin huomiota herättävän suuri. Kyllä näin leppoisaan musiikin skeneen vihkiytyneen pitäisi mielestäni pystyä keskustelemaan asiallisemmin.

Hah! Asiallisesti? Lueppa tämä ja pari muuta ketjua, löytyy hausta "dance":n kohdalta. Lueppa ne ihan ajatuksella läpi ja katsele paljon sieltä löytyy sitä penäämääsi asiallista keskustelua ja mieti sitten onko ihme, että täällä alkaa välillä kiehumaan sappi näiden mukanokkeluuksien kanssa, jotka perustuvat joka a)tietämättömyyteen tai pikemminkin b)silkkaan haluun provosoida, hyvänä esimerkkinä tuo schollin (ylläri!) aivopieru. Todella asiallista ja keskusteluun uutta näkökulmaa tuovaa keskustelua.

Mutta tää koko ketjuhan on yksi suuri provo. Pitikin hölmöyksissäni kaivaa se esille tuolta kätköistä.
 

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Individual kirjoitti:
Mutta tää koko ketjuhan on yksi suuri provo. Pitikin hölmöyksissäni kaivaa se esille tuolta kätköistä.

Tämä ketju on CIA:n, Supon, sekä konstaapelien Möttönen ja Mutikainen masinoima salaliitto konemusiikkibileitä järjestäviä tahoja vastaan. Tarkoituksena on lisätä Anneli Mattilan levymyyntiä. Isoveli valvoo, ja sinuun on kohdistettu tällä hetkellä mitä tarkin suurennuslasi.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kosa kirjoitti:
Tämä ketju on CIA:n, Supon, sekä konstaapelien Möttönen ja Mutikainen masinoima salaliitto konemusiikkibileitä järjestäviä tahoja vastaan. Tarkoituksena on lisätä Anneli Mattilan levymyyntiä. Isoveli valvoo, ja sinuun on kohdistettu tällä hetkellä mitä tarkin suurennuslasi.

Juuri näin, jatka samaan malliin. Ei kun ei, pyritään sitten juttelemaan asiallisesti ja otetaan tapetille ensimmäisenä tuo sinun väitteesi, että jostain musiikista nauttiakseen täytyisi käyttää huumeita, niin se koko ajatushan on ihan posketon. Mietis nyt itsekin musiikinkulutuksesi lähtökohtaa. Jos nyt oletetaan, että, vaikken sinua tunnekaan, inhoaisit sydänjuuriasi myöten vaikkapa saksalaista blackmetallia, niin jos sinä voisit valita, että douppaat itseäsi, että pystyisit siitä räkäbläkkiksesta nauttimaan, niin tekisitkö sen vai vaihtaisitko levylautaselle jotain muuta miellyttävämpää musiikkia, joka toimii ihan ilman lisäaineita?
 
Viimeksi muokattu:

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen siistissä toimistotyössä, palkka ei ole mikään päätähuimaava, mutta riittävä ja tulee aina ajallaan. Kuuntelen työpaikallani Radio KLF:ää ja dance/kone-musiikkia olen harrastanut yli 20 vuotta Italo-disco ajoilta asti. En ole koskaan käyttänyt mitään vahvempaa "huumetta" kuin 60 prosenttinen koskenkorva-vodka. En tunne tarvitsevani keneltäkään besserwisseriltä enkä keneltäkään muultakaan mitään "tukea" tämän asian suhteen.

Mutta ehkä olen muutenkin kummallinen ihminen. Paljonkos ne tabletit tuolla katukaupassa maksavat, jos vaikka irtisanoisin itseni töistä ja alkaisin mieluummin musiikin kuuntelun ohessa itsekin vetämään aineita "kuten kaikki muutkin konemusiikin ystävät tekevät".
 

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Individual kirjoitti:
Jos nyt oletetaan, että, vaikken sinua tunnekaan, inhoaisit sydänjuuriasi myöten vaikkapa saksalaista blackmetallia, niin jos sinä voisit valita, että douppaat itseäsi, että pystyisit siitä räkäbläkkiksesta nauttimaan, niin tekisitkö sen vai vaihtaisitko levylautaselle jotain muuta miellyttävämpää musiikkia, joka toimii ihan ilman lisäaineita?

Tässähän taas viitataan laittomuuksiin, joten en alennu tällaiseen kysymykseen vastaamaan. Totean kuitenkin, että mitä on "bläkkis"? Totean myös, että konemusabileissä kaupitellaan laajalti huimausaineita. Tältä pohjalta jotkut Ervatsalon kaltaiset landejuntit luutuneine asenteineen tekevät mitä kummallisimpia syy-seuraus-päätelmiä, kuten että kyseinen musiikki ja huimausaineet luovat keskenään synergiaetua. Yhtä absurdiahan olisi väittää vaikkapa, että Eläkeläiset kuulostaa paremmalta kännissä tai että Bob Marleyn musiikilla olisi jotain yhteyksiä kannabikseen.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Pienen ihmisen hätähuuto

Individual kirjoitti:
Mutta tää koko ketjuhan on yksi suuri provo. Pitikin hölmöyksissäni kaivaa se esille tuolta kätköistä.

Niin, en malta olla huomauttamatta, että olen enemmän kuin ymmälläni esittämästäsi käsittämättömästä väitteestä.

Asiahan on kristallinkirkkaasti niin, että itse nimenomaan vanhanliiton musiikin kuuntelijana tavallaan kyllästyin siihen, että konemusiikin ystäviä jatkuvasti pidetään ehkä aiheetta patologisina huumeidenkäyttäjinä ja muina hippeinä, josta johtuen nostin kissan pöydälle rakentavassa hengessä siitä, kuinka asiaa ja yleistä mielipidettä voitaisiin jalostaa rakentavassa hengessä.

Tarkoituksenani ei siis suinkaan ollut luoda minkäänlaista provokatiivista ilmapiiriä huumeidenkäytön tahi muunkaan tuomittavan asian suhteen puhuttaessa konemusiikista ja sen harrastajista.

Asiain tässä valossa kehoitankin kaikkia asian piirissä liikkuvia tahoja kehittelemään uusia tahi muita omia keinoja, joilla konemusiikin ystävien ehkä aiheetta huumeporukoiksi leimauttua julkisuuskuvaa saataisiin kiillotettua ja sitä kautta saattaa se entistä hyväksyttävämmäksi musiikinsaraksi.

Loppukaneetiksi päädyn vielä esittämään kainon toiveeni kaikille asiattomuuksia hautoville ja muille trollipeikoille, että mikäli teillä ei ole mitään asiallista annettavaa tähän ketjuun, menkää vaikka metsään sieniä keräämään, saatte samalla nauttia raikkaasta syyssäästä ja muista luonnonihmeistä.

Täältä tähän
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kosa kirjoitti:
Tässähän taas viitataan laittomuuksiin, joten en alennu tällaiseen kysymykseen vastaamaan.
Selvä. Korvataan sana "sinä" vaikka sanalla Martti. Otin sinut tässä vain tämän fiktiivisen tarinan henkilöksi. Ei olisi pitänyt, olet varmasti sen verran fiksu, ettet huumeisiin koske.

Kosa kirjoitti:
Totean kuitenkin, että mitä on "bläkkis"?
Black metal, musta metalli, yksi metallimusiikin alalaji, jossa varsinkin norjalaiset ovat kunnostautuneet 90-luvulla.

Kosa kirjoitti:
Totean myös, että konemusabileissä kaupitellaan laajalti huimausaineita.
No tähänhän ei nyt pidä paikkaansa. Kaupitellaan? Kyllä. Laajasti? Ei.

Kosa kirjoitti:
Tältä pohjalta jotkut Ervatsalon kaltaiset landejuntit luutuneine asenteineen tekevät mitä kummallisimpia syy-seuraus-päätelmiä, kuten että kyseinen musiikki ja huimausaineet luovat keskenään synergiaetua. Yhtä absurdiahan olisi väittää vaikkapa, että Eläkeläiset kuulostaa paremmalta kännissä tai että Bob Marleyn musiikilla olisi jotain yhteyksiä kannabikseen.
Niin, mutta jos edelleenkin palataan siihen, mihin alunperin tartuin, eli väite siitä, että tarvitsee huumausaineita pystyäkseen nauttimaan jostain musiikista ei tee oikeutta suurimmalle osalle tässä kulttuurissa toimivalle. Miksiköhän esim. dj:t pistäisivät tuhansia euroja vuodessa levyihin jos sen musiikin ainoa funktio on se, että helvetillisen harjoittelun ja musiikillisen näkemyksen aikaansaama dj-setti ei toimi kuin napeissa ja muuten sille voi viittata kintaalla. En minä käy sitä kiistämään, etteikö myös tässä kulttuurissa käytettäisi huumeita, mutta se ei pidä paikkaansa, että se olisi jotenkin eskaloitunut hallitsemattomiin mittoihin juuri klubeilla. Mutta maine on mikä se on, kiitos Brittein saarten "rakkauden kesien" ja ei kai siitä koskaan pääse eroon.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kosa kirjoitti:
Paljonkohan vaikkapa Popedan miesten soittimet ovat maksaneet. Paljonkohan heidän keikoillaan juodaan viinaa? Olisiko Mustajärven
Pate valmis myöntämään julkisuudessa, että hän on elannostaan suorassa kiitollisuudenvelassa alkoholin tuottajille?
Eli Popeda on siis sinun mielestäsi olemassa vain ja ainoastaan alkoholin juontia varten tai alkoholin johdosta? Eikö tuosta voi vetää suoran johtopäätöksen, että mielestäsi mikään taidemuoto ei voi olla olemassa silkasta palosta luoda jotain, vaan pelkästään tekosyynä jonkin aineen käyttämiseen tai sen aineen johdosta?

Kosa kirjoitti:
Veikkaan, että kyllä. Ovatko nämä DJ:t ja klubien pyörittäjät valmiita julkisesti myöntämään, että ovat suorassa kiitollisuudenvelassa huumeteollisuudelle? Tässähän tullaan siihen, että alkoholia myydään Suomessa lain puitteissa.
Onkos Kraftwerk sinulle kuinkakin tuttu nimi? Oletkos tietoinen, että Kraftwerkin Computer World levyä pidetään yhtenä detroit-teknon esikuvana? Näitkö siinäkin jotain huumesidonnaisuutta? No jos toi sun mielipide on se, että jokainen skidi ostaessaan teknarit, mikserin ja pinkan levyjä, pitää biittiä etsiessään aina muistaa, että hänen koko harrastustaan ei olisi olemassa ilman kovan luokan huumerikollisuutta, niin sitten me ollaan niin eri suunnissa, että en tiedä onko hedelmällistä enää jatkaa tätä väittelyä.
 

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Individual kirjoitti:
Oletkos tietoinen, että Kraftwerkin Computer World levyä pidetään yhtenä detroit-teknon esikuvana?

En ole. Huomasin kuitenkin, että Eppu Normaalin vastuullinen sanoittaja vaihtui vuosien 1981 ja 1982 välillä. Mikäköhän vaikutus tällä mahtoi olla kiljun kulutukseen 1980-luvun alun synkeässä Neuvosto-Suomessa?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kosa kirjoitti:
En ole. Huomasin kuitenkin, että Eppu Normaalin vastuullinen sanoittaja vaihtui vuosien 1981 ja 1982 välillä. Mikäköhän vaikutus tällä mahtoi olla kiljun kulutukseen 1980-luvun alun synkeässä Neuvosto-Suomessa?
Mä viittasin tuolla Kraftwerk:illa siihen, että elektronisen musiikin historia menee kyllä hieman kauemmaksi kuin Manchesterin klubien ekstaasinhuuruisiin päiviin 80-90- lukujen taitteessa ja koneromantiikasta ja teknologiainnostuksesta alkunsa saaneet bändit ovat olleet inspiraation lähteenä monille 80-luvulla aloittaneille tuottajille ja dj:lle, esimerkiksi juurikin Detroitissa toimineille. Detroit-tekno syntyi hiphopin ja Kraftwerkin ynnä muun elektron ristisiitoksena ja tarpeesta luoda musiikkia synkässä autokaupungissa, ei mistään huumeista. Ja Detroit-tekno puolestaan on ollut isona vaikuttajana monille muille tyyleille.
 

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
ervatsalo kirjoitti:
Loppukaneetiksi päädyn vielä esittämään kainon toiveeni kaikille asiattomuuksia hautoville ja muille trollipeikoille, että mikäli teillä ei ole mitään asiallista annettavaa tähän ketjuun, menkää vaikka metsään sieniä keräämään, saatte samalla nauttia raikkaasta syyssäästä ja muista luonnonihmeistä.

Mikäli tällä viitattiin minun esille ottamiini markkinoinnillisiin aspekteihin konemusiikin saralla, haluaisin nostaa esiin erään seikan. En ole nimittäin missään vaiheessa uskonut, että alle 100 000 asukkaan taajamasta tulevalla henkilöllä voisi mitenkään riittää kompetenssia näinkin vahvasti urbaanissävytteisestä alakulttuurin muodosta keskustelemiseen. Nähdäkseni olisikin suotavaa, että sieniä lähtisivät keräilemään ne, joiden kotikylästä ei löydy vahvemmin moderniin eurooppalaiseen kaupunkikulttuuriin kytkeytyviä virikkeitä.
 

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Individual kirjoitti:
Eli Popeda on siis sinun mielestäsi olemassa vain ja ainoastaan alkoholin juontia varten tai alkoholin johdosta? Eikö tuosta voi vetää suoran johtopäätöksen, että mielestäsi mikään taidemuoto ei voi olla olemassa silkasta palosta luoda jotain, vaan pelkästään tekosyynä jonkin aineen käyttämiseen tai sen aineen johdosta?

Niin käsittääkseni pillu ja viina ovat kautta historian olleet rock-musiikissa keskeisiä motivaattoreita. Nyt kun asiaa tarkemmin pohdin, tulin kuitenkin siihen tulokseen, että Popedan kohdalla on ehdottomasti kyse puhtaasti soitannollisista ja runollisista ambitioista.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kosa kirjoitti:
Niin käsittääkseni pillu ja viina ovat kautta historian olleet rock-musiikissa keskeisiä motivaattoreita. Nyt kun asiaa tarkemmin pohdin, tulin kuitenkin siihen tulokseen, että Popedan kohdalla on ehdottomasti kyse puhtaasti soitannollisista ja runollisista ambitioista.

Eli se sun pointti on nyt se, kuten aiemmin kirjoitin, että mikään taidemuoto mielestäsi ei voi syntyä, ainakaan musiikillinen sellainen tai rajataan vielä populaarimusiikillinen sellainen, pelkästä palosta luoda jotain tai sanottavan tarpeesta? Kyllä tai ei. Vastaappa niin päästään tästä vänkäämisestä eteenpäin.

edit: Eiks musiikkia ja taidetta ylipäätään ole ollut olemassa myös ennen 1900-luvun viina-ja huumeteollisuutta?

1)
lapsena:
Meidän Pikku-Tero se osaa piirtää, siitä tulee isompana varmaankin maalari.

aikuisena:
Tero maalaa taulua ja vuodattaa siihen kaiken luomisvoimansa ja sisimpänsä, pää ei kestä tätä luomisprosessia, jos sitä ei nollaa välillä, niinpä Tero ottaa viinaa ja jatkaa maalaamista.

vai:

2)
lapsena:
Meidän Pikku-Tero se osaa piirtää, siitä tulee isompana varmaankin maalari.

aikuisena:
Tero juo viinaa, kun se on niin mukavaa ja piirtelemällä pillunkuvia baskeri päässä kankaalle ja siitä vielä maksetaan voi hyvin keskittyä olennaiseen, eli alkoholinkäyttöön.

Tässä lienee meillä se näkemysero.
 
Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Individual kirjoitti:
edit: Eiks musiikkia ja taidetta ylipäätään ole ollut olemassa myös ennen 1900-luvun viina-ja huumeteollisuutta?
On tottakai, mutta olihan päihteitä olemassa jo ennen 1900-luvun viina-ja huumeteollisuutta. Luuletko tosissasi, että esim. Leonardo Da Vinci on tehnyt keksintöjä ja maalauksia selvin päin? Kyllä siihenkin aikaan on ollut alkoholia ja muita päihteitä saatavilla.

No, leikki leikkinä, mutta fakta kuitenkin on, että osa kaikkein parhaista mestariteoksista, niin musiikissa kuin muussakin taiteessa, on tehty päissään tai muissa höyryissä.

EDIT: Muokkausta.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Lawless kirjoitti:
On tottakai, mutta olihan päihteitä olemassa jo ennen 1900-luvun viina-ja huumeteollisuutta. Luuletko tosissasi, että esim. Leonardo Da Vinci on tehnyt keksintöjä ja maalauksia selvin päin? Kyllä siihenkin aikaan on ollut alkoholia ja muita päihteitä saatavilla.

No, fakta kuitenkin on, että osa kaikkein parhaista mestariteoksista, niin musiikissa kuin muussakin taiteessa, on tehty hirveessä pöllyssä.

Mennee hiustenhalkomiseksi jo, mutta vaikka olisikin tehty (ja varmasti onkin tehty, Jeffersson Airplane: White Rabbit, anyone?), niin onko se pöllyssä oleminen ollut ainoa tai suurin syy ryhtyä muusikoksi, keksijäksi tai taidemaalariksi vai onko se pöllyssä oleminen tullut sitten sen mukana? Se tässä on nyt se asia, mistä vänkään. :)

Mutta kaippa mä olen väärässä ja idealistinen hupsu, kun haluan vielä uskoa, että taiteen moottorina on sisäinen palo, luomisvimma ja halu saada äänensä tai näkemyksensä kuuluviin, eikä se ole pelkkä tekosyy sille, että pääsee olemaan wasted, viettämään niinkuin "taiteilijaelämää". :D Ja en halua uskoa siihen, ettei taidetta olisi olemassa ilman päihteita.
 
Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Individual kirjoitti:
Mennee hiustenhalkomiseksi jo, mutta vaikka olisikin tehty (ja varmasti onkin tehty, Jeffersson Airplane: White Rabbit, anyone?), niin onko se pöllyssä oleminen ollut ainoa tai suurin syy ryhtyä muusikoksi, keksijäksi tai taidemaalariksi vai onko se pöllyssä oleminen tullut sitten sen mukana?
No se on ihan määrittelykysymys. Kyllä useilla yhtyeillä päihteet ovat olleet niin merkittävässä roolissa (esim. Mötley Crüe), että välillä asiaa miettii näinkin päin. Mutta periaatteessa olen sitä mieltä, että pelkällä tuollaisella lähtökohdalla ei kovin pitkälle päästä. Kyllä siinä pitää (tai pitäisi) olla rakkautta omaa lajia kohtaan (esim. musiikki).

Jos joku päättää alkaa taiteilijaksi vain sen takia, että saa hyvän tekosyyn vetää viinaa, niin aika surkeaa on touhu silloin. Mutta aivan varmasti joskus päihteiden käyttö avaa uusia ulottuvuuksia taiteilijalla ja saattaa syntyä poikkeuksellisen hyvää kamaa (tai sitten poikkeuksellisen huonoa).
 

Kosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Individual kirjoitti:
Meidän Pikku-Tero se osaa piirtää, siitä tulee isompana varmaankin maalari.

Niin, itse olen kuullut, että raitis maalari on huono maalari. Tästä lienee kuitenkin myös säännön vahvistavia poikkeuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös