Musiikki ei ole minulle yhtään vakava asia, päinvastoin. Musiikki (soittaminen) merkitsee minulle ennenkaikkea kahta asiaa; hauskanpitoa läheisten (hullujen) ystävien kanssa (jotka kyllä elävät ja hengittävät musiikkia...) ja luovaa mahdollisuutta itseilmaisuun! Jälkimmäisen vuoksi itse musiikin soittamisen otan suht. vakavasti, mutta hauskanpitoon liittyvät elementit (kaikki muu ulkomusiikillinen; kuten viina, naiset ja paskanjauhanta/kaverit, heh), mitä bänditoimintaan liittyy, on rehellisesti sanottuna yhtä tärkeää.
Mitä tahansa - jälleen juurikin päinvastoin - en ole kuitenkaan valmis soittamaan. Diggaan ehkäpä eniten vanhemmasta rockista ja raskaammasta hevistä, tai ainakin niitä kuuntelen eniten. Mutta toki myös kaikkea muuta kiinnostavaa genrestä riippumatta, josta jokin "juju" löytyy tai se sopii muuten tilanteeseen. En arvota (tai arvosta) sen enempää tai vähempää mainstreamea kuin undergroundiakaan. Kummastakin löytyy sekä hyvää että scheissea ihan kylliksi ja itse asiassa ylipäätään rajanveto näiden kahden välillä on minulle veteen piirretty viiva? En siis ole kovinkaan ahdasmielinen musiikin suhteen...käyn mielelläni myös oopperassa ja klassisen musiikin konserteissa aina tilaisuuden tullen.
Mutta piirre, joka erottaa allekirjoittaneen musiikkiin "vakavasti" suhtautuvista on, ettei minulla ole tarvetta kuunnella musiikkia päivittäin. Itse asiassa musiikin kuuntelu on minulle hyvin vaikeaa ns. taustamusiikkina (autoilu on tähän ainoa poikkeus). Kotona sen sijaan en normaalisti laita musiikkia taustalle. Jos kuuntelen musiikkia, keskityn siihen samalla tapaa kuin elokuvan katseluun tai kirjan lukemiseen. Voin toki laittaa musiikkia taustamusiikiksi jos tiedän, että jokin ystävistä sellaista kaipaa, mutta silloin minun pitää tehdä valinta sen välillä, keskitynkö ystävään vai musiikkiin ;-)
Minua ei myöskään kiinnosta musiikki niin paljoa, että olisin vaivautunut opettelemaan eri musiikkiin liittyvää tietoutta (ns. rock-poliisi ilmiön ensimmäinen aste...).. Harvat lukemani musiikki-aiheiset kirjat (kuten vaikkapa Hurriganesta, Ramonesin on the the road.. tai Lemmyn elämänkerta) ovat ihan tarinoina/kirjoinakin sellaisia, joita voi suositella kiinnostavana lukukokemuksena itsessään.
Varsin kahtiajakoista siis... Harrastuneisuudesta huolimatta tietyn musiikkityylin tai tiettyjen bändien fanittaminen on jotain johon en osaa samaistua ollenkaan. Siihen en niinikään osaa vastata, voisinko elää "ilman musiikkia"? Ehkä voisin, mutta en halua!