Luultavasti aikas keskiverto kuski, kilometrejä tosin tulee vuodessa aika paljon (pääsääntöisesti työmatka ja pelireissujen ajoa) eikä varsinaisia sakkoja minulle ole tullut kertaakaan. Kertaalleen olen saanut pysäköintivirhemaksun Tampereella Ilves-Jokerit pelissä ollessani kun joku virkainto Ilveksen parkkipirkko kävi lätkäsemässä sellaisen Hakametsän parkkipaikalla. Viereinen auto oli vielä parkkiruudussa mutta minunpa ei ollut, en tosin huomannut sitä vielä parkkeeraessani. Ja todellisia isoja ylinopeuksia tulee ajettua hyvin harvoin, pieniä 5-10 km/h ylityksiä sen sijaan jatkuvasti. Tosin onhan sitä aina pitänyt oman auton huippunopeus käydä testaamassa, auton mittarin mukaan ajetut huippunopeudet:
- Saab 900 185 km/h
- Volvo 440 193 km/h
- Citroen C5 200 km/h
Kertaalleen on tullut ns kaahattua sanan varsinaisessa merkityksessä, eli ajoin aikanaan Volvo 440:llä Riihimäeltä (kaupungin läpi) Parolan Panssariprikaatiin 14 minuutissa (välimatkaa hieman yli 40 km), kaupunki alueella ajoin rajoituksen mukaisesti mutta taajama-alueen ulkopuolella käytännössä sen mitä tuo Volvo kulkee. En suosittele kokeilemaan, vaikka tuo pätkä käytännössä melkeinpä pelkkää moottoritietä onkin.
Kolareita olen ajanut reilun 13 vuoden ajoaikanani 4 kertaa ja ne kaikki on sattunut kaupunkialueella ja aina ollaan selvitty lievin peltivaurioin. Kaksi ensimmäistä kolaria ajoin parkissa olevaa autoa päin. Ensimmäisellä kerralla hölmöilin (kortti ollut vasta pari kuukautta) ja sudittelin loskakelillä ja kun auton renkaat sitten osuivat loskan sijaan asfalttiin niin sehän (yllätys, yllätys) repäs ratin käsistä ja sitten mentiinkin tien sivussa parkissa ollutta Ladaa perään, omasta Saab 900 ei lähtenyt kuin kurat puskurista mutta se Lada vääntyi keskipalkin kohdalta. Toisella kertaa törmäsin peruuttaessani parkkipaikalla parkissa olleeseen lava-autoon ja lava-auton lava teki autoni takaluukkuun pienen mutta terävän lommon, lava-autoon ei tullut jälkeäkään. Tämä jälkimmäinen parkkipaikka kolari johtui siitä että annoin vaihdetta pakilta ykköselle vaihtaessani auton rullata edelleen taaksepäin ja autohan valui hyvin hitaasti tuota lava-auton lavaa päin. Muut kaksi tuli liikenneympyrään mennessä (en nähnyt ympyrässä jo ollutta autoa C5:n jykevien etupalkkien takaa) ja pihasta tielle oikealle kääntyessäni. Jälkimmäisessä kolarissa näkyvyyttä haittasi merkittävästi pihan laidassa olevat korkeat ruusupuskat ja toinen merkittävä seikka oli että tuon tien laidassa vastaantulijoiden kaistan laidassa seisoi auto parkissa joten se auto johon törmäsin oli minun kaistallani (minun syyllisyys varmistettiin poliisin kautta). Että sellainen kolarihistoria. Läheltä piti tilanteita sen sijaan on toki ollut näinä ajovuosina ja kilometrien aikana useita mutta niistä ollaan selvitty taidolla (omalla tai sen vastapuolen kuljettajan) ja tuurilla.
Edit: tehty pieni korjaus ja muotoilu juttuun.