Kuinka hyvä ajaja olet?

  • 3 265
  • 37

Kuinka hyvä ajaja olet?

  • Olen keskiarvoajajaa parempi kuski

    Ääniä: 88 46,3%
  • Olen keskivertoajaja

    Ääniä: 85 44,7%
  • Olen keskivertoajaa huonompi kuski

    Ääniä: 17 8,9%

  • Äänestäjiä
    190

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinka hyvä olet ajamaan autoa?

Suomalaiset, ja varsinkin miehet, pitävät itseään miltei poikkeuksetta keskimääräistä parempina kuskeina. Kuulutko itse tähän joukkoon vai myönnätkö että olet vaaraksi muulle liikenteelle ja täysi tunari?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen tietenkin keskimääräistä parempi ajaja, ja vieläpä selvästi parempi kuin muut. Satatuhattamiljoonaa kilometriä tulee viikossa ajettua enkä kohella milloinkaan.

Tarkemmin ajatellen, aika keskiverto koen tässäkin asiassa olevani. Silloin tällöin tulee töpeksittyä, mutta en koe vaaraksi silti muille tienkäyttäjille olevani. Nopeusrajoituksiakin noudatan nykyään jo ihan kiltisti, samoin näen ja kuulenkin vielä jotain. Totta on kyllä se että mikäli nyt kylmiltäni joutuisin kirjallisiin ja inssiiin, niin reput tulisi ainakin kirjallisista ensimmäisellä kerralla.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ollaan Linnun kanssa nakojaan "keskivertoa parempaa kuskia"! :-D

No ei vaan, kortti on ollut kesasta 1985 ja tililla on 4 ylinopeussakkoa (yksikaan ei Suomesta ja kaikki vajaan 2 vuoden sisaan), jokaisella kerralla ylinopeus oli 10-15km/h ja kolme niista oli typeraa tietoista ylinopeutta ("kiire" katsomaan MM-fudista, pelaamaan golfia jne) ja yksi oli taysi vahinko uudessa kaupungissa.

Ajellu olen vajaan vuoden myos vasemalla puolella kaistaa Australiassa ja Brittien Saarilla eika kolareitakaan ole kun yksi pienen pieni, kun tempasin yhdessa eurooppalaisessa paakaupungissa auton ratikan eteen "kylkivalssiin". Kolari oli kuitenkin niin pieni, etta omaan autoon ei tullut kuin vahan keltasta maalia ratikasta.

Humalassa olen hapeakseni ajanut kahdesti. Vidun idiootti kun olin.

**edit** Niin ja viime kesana kavin autokoulun "uudestaan" taalla Jenkeissa: kirjallisessa jokainen kohta oikein ja ajokokeesta: "Yeah, of course you've passed the test".
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Aivan umpisurkea kaheli. Autokouluun joutaisi uudestaan... Ei sillä, niin on moni muukin, vaikkei sitä myönnäkään.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ei mulla ole koskaan ollut kohnotusvaihdetta ratin takana. Lähinnä nopeudellisesti tarkoitan. Hyvässä mielessä pientä ylinopeutta, ei mitään kauheata kaahailua.

Tosin aikoinaan, kun kortti irtosi itselleni 18-kesäisenä, niin aggressiot toisia kuskeja kohdin oli töötinpainallusta, keskisormen näyttöä ja vastaavaa. Nyt kuusi vuotta myöhemmin nuo ovat olleet poissa kuvioista jo pidemmän aikaa. Niin sitä vain näköjään rauhoittuu, eikä niin herkästi osoita mieltään ratin takaa muille.

Niin että kai mää ihan taviskuski olen. HVM?
 

Boomhauer

Jäsen
Selkeästi huonompi. Tämä tosin saattaa johtua siitä että sain kortin viime syksynä enkä ole päässyt ajamaan kuin ihan satunnaisesti. Kakkosvaihekin on vielä suorittamatta.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aikalailla keskivertokuski ainakin omasta mielestäni olen. Ajokortti minulla on ollut pian 6 vuotta ja ainoastaan yhdet parkkisakot olen saanut. Lisäksi olen joskus omaa tyhmyyttäni kolhinut autoa omakotitalon portinpieleen, mutta mitään sen vakavampaa ei ole sattunut. Minkäännäköistä "kohnotusvaihetta" minulla ei ole koskaan ollut eikä varmaan tule koskaan olemaankaan, vaan yleensä ajelen nopeusrajoituksien mukaan.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten määritellään hyvä ajaja? Kimi Räikkönen on varmasti hyvä ajaja, mutta saa silloin tällöin sakkoja Suomessa ja on hurauttanut omalla mökkitiellään ojaan. Moni nainen ei saa koskaan sakkoja ja ajaa aina lievää alinopeutta ja turvallisesti, mutta onko se hyvän ajajan merkki? Mun mielestä hyvä kuljettaja tarkoittaa sitä, että hallitsee autonsa ja yksinkertaisesti osaa käsitellä sitä taitavasti. Tähän kun vielä liitetään edes jonkinlainen järjenkäyttö liikenteessä, saadaan jo keskitasoa parempi kuljettaja. Keskitasoa huonompia kuljettajia ovat sitten nimenomaan nämä NAISET, jotka ajavat kehällä kuuttakymppiä, ajavat ohituskaistalla nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, eivät vaihda kaistaa vaikka voisi tehdä tilaa kehälle/motarille liittyville, jättävät kaupunkiajossa liian pitkiä turvavälejä, ja niin edelleen...

Siis hyvä kuljettaja on sellainen, joka hallitsee autonsa ja tajuaa, miten liikenteestä saadaan joustavaa. Siksi minua ärsyttää suuresti se, että "tutkimuksissa" naisia ylistetään usein parempina kuskeina, kun he ajavat niin rauhallisesti. Aivan naurettavaa.

Itse olen keskivertoa parempi kuski, joka käyttää liikenteessä harkintakykyä ja on varsin varovainen, joskin kaasujalkaa voisi vähän keventää.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Pidän itseäni aikalailla keskivertokuskina. Kortti ollut noin vuoden kourassa, ei ensimmäistäkään sakkoa (ei varsinainen saavutus näin lyhyen ajan sisään), yksi läheltäpiti tilanne talvella ja monen monta toilailua ja jäätävää ratkaisua Helsingin keskustassa. Näin.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Ehdottomasti, täydellinen.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No tottakai keskiarvoa parempi. Parhaasta päästä etten sanois. Nimittäin ajelen aina jonon kärjessä, ohi pääsee todella harva.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Olen kait (?) keskivertoa parempi kuski. Melkein aina olen perille autolla päässyt ja kerran vain sakot saanut. Toivottavasti tämä kirjoitus ei kolahda omaan nilkkaan...
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kuvernööri kirjoitti:
Keskitasoa huonompia kuljettajia ovat sitten nimenomaan nämä NAISET, jotka ajavat kehällä kuuttakymppiä, ajavat ohituskaistalla nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, eivät vaihda kaistaa vaikka voisi tehdä tilaa kehälle/motarille liittyville, jättävät kaupunkiajossa liian pitkiä turvavälejä, ja niin edelleen...

Siis hyvä kuljettaja on sellainen, joka hallitsee autonsa ja tajuaa, miten liikenteestä saadaan joustavaa. Siksi minua ärsyttää suuresti se, että "tutkimuksissa" naisia ylistetään usein parempina kuskeina, kun he ajavat niin rauhallisesti. Aivan naurettavaa.

Näiden tutkimusten tuloksia toitotetaan tosiaan joka puolella ja täytyy sanoa, että ne nostavat niskakarvat pystyyn. Niissä tosiaan on huomioitu vain aiheutettujen onnettomuuksien määrä, mutta ei sitä, kuka tekee liikenteestä yleisesti vaarallisen - siis joustamattoman ja siten stressaavan. Tunnen muuten pari erittäin hyvää naiskuskia, jotka ovat kaikista pahimpia tuntemiani "tyypillisen naiskuskin" dissaajia :).

Itse ajan melko paljon ja minulla on suhteellisen paljon kokemusta erilaisissa olosuhteissa ajamisesta eri maissa. Vasemmanpuoleisessa liikenteessä en ole koskaan ajanut ja täytyy sanoa, että kavahtaisin sitä aika pahasti. En kaahaile, paitsi mutsin mielestä Saksan autobahnoilla: mainittakoon, että ajoin tuolloin n. 165 km/h ja tunsin ajoittain olevani jaloissa. En nyt sanoisi, että olisin keskimääräistä ainakaan paljoa parempi kuski, mutta tiedän mielestäni, miten liikenteessä tulee käyttäytyä ja hallitsen kulkuvälineen.

Tosta "tööttäilystä" tuli mieleen, että tosiaan 18-19 -vuotiaana toi torvikäsi oli aika herkässä. Vanhemmiten rauhoituin, mutta nyt ulkomailla asumisen tuloksena on torvikäsi jälleen aika tavalla herkistynyt :).
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Honda Civicillä homma luistaa

Niin, itse en ole koskaan saanut sakkoja, enk kolaroinut. Kilometrejä tulee nykyisellään n. 50000 vuodessa. Tästä joku fiksu voi vetää sen johtopäätöksen, että pullani ovat kohtuudella uunissa.

Ai niin, autoni, siis Autoni, on Honda Civic!

Täältä tähän
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Vastasin keskivertokuski

Olen keskivertoajaja. Yleensä olen melko rauhallinen liikenteessä (sen todistaa 4 kpl sakkoja 5 vuoden aikana, kertaalleen menetin korttinikin 1-vaiheen loppupäivinä). Joskus kuitenkin pääsee käymään niin, että stressi tai väsymys painaa päälle, ja tällöin minusta tulee kyllä toisinaan itselleni ja muille vaarallinen kuski. Vauhdin hurmaa haetaan, sillä aina kiire jonnekin on, on, on. Näin Kirka laulaa.

Silloin tällöin, kun huono vaihe on päällä, "hyvä" suunnanmuuttaja on vaaratilanne, josta selviää säikähdyksellä. Kysymysmerkkinä on ainoastaan, kauaanko niistä selviän säikähdyksellä, ennen kuin kopsahtaa, sattuu Juhaa leukaan.

Tämmöistä tarinaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olen mielestäni keskivertoa parempi kuski

koska viime talven aikana ajoin vittumaista Oulu-Kemi-väliä edestakaisin 200 km päivässä. Jos tuosta selviää ilman haavereita tai sakkoja, niin täytyy olla keskivertoa parempi kuski. Tai sitten ei. Täytyy vielä lisätä tähän että ajelen Opel Kadetilla. Tämä viimeistään todistaa väittämäni todeksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kuvernööri kirjoitti:
Siis hyvä kuljettaja on sellainen, joka hallitsee autonsa ja tajuaa, miten liikenteestä saadaan joustavaa.

Tuossa on minunkin mielestäni kiteytettynä hyvän kuljettajan määritelmä.

Miten liikenteestä sitten saadaan joustavaa? Itse näen sen näin:

- älä aja niin, että muut joutuvat sinun takiasi äkkinäisesti jarruttamaan tai väistämään

- lähde liikennevaloista ripeästi että muutkin ehtivät

- keskity ajamiseen - älä katsele muualle kuin auton ikkunoihin tai peileihin

- käytä vilkkua tai yritä edes ennakoida

- älä pysäköi niin että autosi vie useamman kuin yhden auton tilan

- opettele ajamaan liikenneympyrässä ja kiertoliittymissä. Yli 50% autoilijoista ei vaan näytä sitä osaavan (väistävät kaikkia tai eivät ketään). Kysy vaikka poliisilta jos et usko että olet väärässä.

Jos siitä nyt on pienintäkään epäilystä niin kuulun itse tähän keskimääräistä parempien kuljettajien ryhmään!
 
Olen huomattavasti keskivetoa parempi. Tänään ajoin Helsinki-Tampere välin, eikä kukaan mennyt ohitse. Itse ohitin kymmeniä autoja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tiedä nyt sitten. Kaksi kertaa olen mokannut jarruttelun kanssa, tosin ensimmäisellä kerralla olin juuri kortin saanut ja toisella kerralla alla oli jäinen tie, kummallakin kerralla napsahti. Pahempaa jälkeä ei onneksi sattunut. Kaksi kertaa olen joutunut potentiaaliseen (toisella kerralla jopa todennäköiseen) hengenlähtötilanteeseen, mutta niillä kerroilla olosuhteet ja onni olivat puolellani. Ja kai noissa tilanteissa autonkäsittelylläkin oli osansa, ettei napsahtanut juu nou. Kolmet ylinopeussakot olen maksanut ajourani aikana vielä noiden tilanteiden lisäksi. Mainittakoon vielä, että toisen peltikolarin, kummatkin vaaratilanteet ja kahdet sakot kirjasin reilun vuoden aikana. Olen ehkä hiukan viisastunut ja pyrkinyt keskittymään nimenomaan ajamiseen viimeisen kolmen neljän vuoden aikana, koska tuon suman jälkeen en ole saanut kuin yhdet, mielestäni kyseenalaiset, ylinopeussakot.

Eli vastauksena ketjun kysymykseen sanon nykyään hyvä/keskiverto, viisi vuotta sitten melko huono ja ajattelematon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vaikka kortti on jo vuodelta '88 kokonaiskilometrejä ei niin hirvittävästi ole kertynyt, tosin eipä ole sakkojakaan eikä onnettomuuksia. Sakkojen vähyyttä ihmettelen koska minulla on pakonomainen tarve ajaa ylinopeutta - tältä osin olen äärimmäisen huono esimerkki muille kuljettajille.

Jos nyt ryhtyisin summaamaan niin sanoisin olevani keskivertokuljettaja kaikin puolin jonka ainoa miinus on tuo ylinopeuden ajaminen - erityisesti motarilla.

vlad.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Maileja tulee meikällekin nykyisellään vuodessa ihan riittämiin. Kai sitä nykyään juuri tuosta isosta km-määrästä on keskivertoa parempi kuski. Ylinopeutta ajan kyllä liikaa, sen myönnän.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
"No stop signs, speed limit, nobody's gonna slow me down..."

Niinhan se vahan menee, eiks ni ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös