Kuinka anonyymina haluat pysyä nettikeskusteluissa?

  • 5 717
  • 63

Ari-Matti

Jäsen
Aion pysyä erittäinkin anonyyminä, tosin nimimerkki Oloneuvos on samoilla aatteilla liikkeillä, joten häneen voisin tutustua, jollen peräti tunne ennestään herraa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Aikoinaan halusin pitaa nimeni ym henk koht asiat hyvinkin salassa. Liittyen lahinna tyohoni ja tyonantajaani.

Nyttemmin, kun olen sielta veke ja nautin vapaaherran asemasta, niin silla ei ole niin valia. Nimeni on Kerkko Peräs, mitas sita salailemaan!
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Minulle melkein ihan sama tietääkö kukaan kuka minä olen siviilissä. Tällä hetkellä tiedän kahden henkilön nimimerkin JA'ssa. J-Ko'n ja Romppasen. Luultavasti sen takia että tunnen kummankin kaverin henk. koht. Onko muuten muut huomanneet että kun tulee juteltua tuntemattomien kanssa jääkiekosta, tulee ilmi että kumpikin seuraa JA'ta. Itsellä on pari kertaa sattunut niin.

- Tinke-80
 

Shane

Jäsen
Kyllä on meikäläisenkin tapauksessa anonyymius (vai anonyymisyyskö sen pitäisi olla?) karissut aika rankalla kädellä sitten nettikeskustelu-uran alkuaikojen. Nykyään Jatkoaika on oikeastaan ainoa foorumi johon kirjoittelen nimimerkin "suojissa", kaikilla muilla aktiivisesti seuraamillani palstoilla ja ircissä menen ihan omalla nimelläni, koska niin tekee valtaosa kyseisten palstojen muistakin kirjoittajista. Aika lailla samanlaista tarinaa tulee kirjoiteltua joka sivustolle, joten kyllä minun henkilöllisyyteni varmastikin samoissa "piireissä" pyöriville henkilöille on selvinnyt ja selvinnee jatkossakin aika helpolla, jos se nyt sattuu jostain käsittämättömästä syystä jotain kiinnostamaan.

Eipä kyllä ainakaan toistaiseksi ole kukaan tullut Shaneksi tituleeraamaan..
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Senior
Totta. Ei ole lasten katsottavaa, ei.

Senior, jätän toki lapsille esiintymisen suosiolla sinulle.

Tarkennuksena se, ettei Linnanmäeltä ole näköyhteyttä parvekkeelleni. Kirkumisen kuuluminen 2-3 minuutin välein on usein aika koomista kuunneltavaa.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tässä ainakin yksi hyvä syy pysyä tuntemattomana ainakin, jos ei halua omaa nimeään lehteen. Esimerkiksi nimimerkkien Nuckhead, MC61, Jet-Ace, Jeff,Raipe ja RoopeS mielipiteet Summasen erottamisesta julkaistiin tämän päivän Satakunnan kansassa(8.9.04).
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä yhdistelmä anonyymi nimimerkki ja kirjoituksien tasoa valvova moderointi soveltuu oikein hyvin tämäntapaiseen keskustelupalstaan, jossa välillä tunteet käyvät aika kuumana. Omalla nimellä kirjoittaminen voisi rauhoittaa kirjoittamista, jolloin moni minullekin suurta nautintoa tuottanut kirjoitus olisi todennäköisesti jäänyt julkaisematta. Itse kirjoitan päivät pitkät vakavia asioita, täällä Jatkoajassa on mahdollista suoltaa ulos pehmeämpääkin materiaalia, ilman että ammatillinen uskottavuus kärsii.

Olen mukana parilla muullakin keskustelupalstalla. Toisessa on rekisteröityminen suunnilleen samantapaista kuin täällä mutta valvonta sekä rekisteröitymisessä että moderoinnin osalta huomattavasti heikompaa. Useat häiriköt ovat rekisteröityneet häädön jälkeen nopeasti uudelleen. Palstalla käsitellään poliittisia asioita, joissa räväkätkin mielipiteet ovat sallittuja, mutta antaisin useille kyytiä samojen asioiden yksitoikkoisesta jauhamisesta ja toistavien otsikoiden avaamisesta.

Toisessa keskustellaan omilla nimillä. Siitä huolimatta muutamia hankalia tapauksiakin on palstalle ilmaantunut. Nämä ovat olleet "minä olen oikeassa, muut ovat väärässä" - ihmisiä, pitkään keskustelupalstan aihetta harrastaneita, ja paljon tietäviä. Heillä on ollut vain taipumusta halveksia muiden tietoja ja moittia vasta-alkajien kysymyksiä. Palstalta poistaminen on aiheuttanut vastalauseiden myrskyn, koska heillä on kaikesta huolimatta paljon annettavaa muille palstan jäsenille. Olen tottunut omassa työssäni siihen, että kaikki mielipiteeni joutuvat kriittiseen tarkasteluun ja niitä pitää pystyä puolustamaan. Se on tehnyt minusta kohtuullisen kovakorvaisen, mutta ymmärrän niitä herkkiä ihmisiä, jotka pahoittavat mielensä, kun heidät leimataan osaamattomaksi tai muuten tyhmäksi.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nimeäni en alkaisi täällä foorumilla paljastamaan, mutta toisaalta #jatkoajan puolella etunimeni on varmaankin aika monen tiedossa. Etunimellä ei ole niin väliä, kun suurin osa väestä on kumminkin eri paikkakunnalla asuvia, mutta sukunimeäni varjelen tietoisesti hieman, kuten muitakin "merkittävämpiä" henkilötietojani.

Siinä vaiheessa, kun tapaan jatkoaikalaisen, olen valmis esittäytymään koko nimelläni. Puhelinnumeronkaan antaminen ei ole mahdottomuus, jos tilanne sitä edellyttää ja toinen henkilö vain vaikuttaa luotettavalta ja järki päässä olevalta. Huvikseni en kuitenkaan nimeäni huutele tai puhelinnumeroani jakele. Tapaamisien pohjalta numeroni on kuitenkin levinnyt jo melko monelle jatkoaikalaiselle, mutta mitään ongelmia ei ole koskaan syntynyt. Ja miksi syntyisikään, normaaleja, tavallisia ihmisiä taidamme kuitenkin suurin osa olla? Tapaamisien kanssa pelaan muutenkin melko pitkälti "reilua peliä", esittäydyn koko nimellä jos toinenkin niin tekee jne. Hyviä ystäviä olen saanut Jatkoajasta paljon, ja pari heistä onkin todella tärkeitä ihmisiä elämässäni. Ilman Jatkoaikaa olisin tuskin koskaan heihin tutustunut, joten hieman kiitostakin tälle palstalle voisi antaa...

Aiemmin, kun en vielä tuntenut jatkoaikalaisia niin paljoa, oli kenties hieman helpompaa kirjoittaa täysin avointa ja henkilökohtaista tekstiä. Avoimuus teksteissäni on edelleen läsnä, sillä olen osallistunut ketjuihin, joihin on vähän turhan vaikeaa kirjoittaa siten, että kätkisi koko oman kokemuksen asiasta, mutta nykyään mietin kuitenkin sanamuotoja huomattavasti tarkemmin. He, jotka minut hyvin tuntevat, pystyvät noista kirjoituksistani lukemaan paljon elämästäni rivien välistä, muille jää vain se, jonka annan heille luettavaksi.

Netissä haluan siis olla lähinnä vain Poison, oikeassa elämässä ja ihmisiä tavatessa voin olla Xxxxx Xxxxxxxxxx.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Pari ihmistä tietää kuka minä olen "IRL" jonka takia on joutunut varomaan sanojaan ja sitä mitä kirjoittaa, en sillä ettenkö pysyisi sanojeni takana, mutta kaikkea en halua paljastaa itsestäni tutuille ihmisille. Mutta kun tuntee jonkun kirjoittajan "IRL", saa kirjoituksiin paljon enemmän taustaa mukaan. Jos nimeni paljastuisi täällä, luultavasti lopettaisin kirjoittelun JA'han.

- Tinke-80
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan tätä anonymiteetti kysymystä tullut pohdittua ja kyllä kait se niin on, että mulle on oikeastaan aivan sama tunnistetaanko minut täältä vai ei. Sen toki tiedänkin, että suurin osa kavereistani tietävät nickini ja ne jotka eivät ole olleet varmoja, heille olen sen kertonut.

Sitten on tietenkin kohtuullisen laaja joukko mukavia ihmisiä joihin on täällä jatkoajassa "tutustunut" ja olenhan minä aika monta kirjoittajaa tavannut ihan livenäkin. Mulle ehkä suurin kysymys tässä anonymiteetti asiassa on se, kuinka paljon itse asiassa edes haluan tietää kuka minkäkin nickin takana mielipiteitään laukoo ? Jotenkin on sellainen fiilis, että tietynlainen fiilis "vieraiden" ihmisten kanssa keskustelusta on ihan paikallaan. Frendien kanssa voi sitten haastella vaikkapa kapakassa.
 

IDA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karhulan Titaanit
Montreal Canadiens
Saipa
Oikeastaan ihan sama tunteeko joku vai ei.

Itse seuraan neljää palstaa ja kirjoitelen niille. Yhdellä tuntevat lähes kaikki, kahdella muulla jotkut ja täällä ei varmaan kukaan.

Nimimerkillä kirjoittamisessa on se etu, että sitä ottaa tiedostamattaankin etäisyyttä kirjoituksiin ja voi heittää ihan mitä ensimmäisenä mieleen juolahtaa mikä tällaisilla keskutelupalstoilla on minusta etu. Joskus olen ajatellut, että sellainen palsta missä ei olisi edes nimimerkkejä olisi hieno. Teksti vain seuraisi toistaan eikä mihinkään muuhun kuin tekstiin kiinnittyisi huomiota.

Jos taas kirjoittaisi omalla nimellään joutuisi koko ajan pohtimaan onko valmis allekirjoittamaan täydellisesti oman tekstinsä, minkä pohtiminen on loppujen lopuksi aika työlästä ;)
 

Jason26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Blackburn Rovers,Englanti, Tahko
Aivan sama tunteeko joku mut vai ei.
Ja eiköhän kaikki Pelicansin faniporukasta tunnista meikäläisen tosta nimimerkistä.
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
En nyt lähde nimeäni julkisesti täällä julistamaan, mutta kovin suuren työn takana senkään selvittäminen ei varmasti olisi. Moni Mestis-kirjoittaja varmasti ainakin tietää oikean nimeni, eikä se minua haittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös