Kuinka anonyymina haluat pysyä nettikeskusteluissa?

  • 5 714
  • 63

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tällaisen ketjun avaaminen on jo pitkään ollut mielessäni, sillä monesti olen miettinyt, että minkähänlainen tyyppi siellä oman tietokoneensa ääressä viestejä kirjoittaa ja nyt näin Kanada-USA -pelin jälkeen on hyvää aikaa ketju avata.

Mutta asiaan... Kuinka anonyymina juuri sinä haluat pysytellä erilaisissa nettikeskusteluissa? Jatkoajassakin on kirjoittajina hyvin monentyyppisiä ihmisiä, joiden viestien perusteella lukijat kuten esim. minä sitten luovat itselleen mielikuvan eri kirjoittajista. Suurin osa on toisilleen entuudestaan täysin tuntemattomia ihmisiä, joten omilla teksteillään jokainen voi antaa itsestään juuri haluamansa kuvan. Tässä ketjussa tarkoitus on siis keskustella asiasta yksinomaan yleisellä tasolla, eikä missään tapauksessa ryhtyä arvuuttelemaan toisten henkilöllisyyksiä.

Tälläkin palstalla on monia viestiketjuja, joissa keskustellaan hyvinkin yksityisistä asioista. Hyvin harvoin(jos koskaan) kukaan kuitenkaan kirjoittaa omalla nimellään. Tämä on luonnollisesti ymmärrettävää, sillä joskus erittäinkin vaikeista asioista on huomattavasti helpompi kirjoittaa nimimerkin avulla. Muutamia poikkeuksia, joissa kirjoittaja on itse henkilöllisyytensä julki tuonut, tosin on.

Mutta kuinka paljon mietit viestiä lähettäessäsi sitä, että joku tuttusi tms. saattaa sinut kirjoitustesi perusteella tunnistaa? Omalta kohdaltani voin myöntää, että aivan ensimmäisiä viestejäni kirjoittaessani mietin hyvinkin tarkkaan, mitä niihin laitan. Jostain syystä en vain halunnut, että kukaan vahingossakaan saattaisi minut tunnistaa. Aivan viime aikoina en ole sen suhteen ollut enää niin joustamaton. Tosin edelleen olen tarkka siitä, mitä haluan julkisesti tuoda esille. Esim. omaa nimeäni en olisi luultavasti missään yhteydessä valmis täällä kertomaan. Mutta todennäköisesti kaverini kuitenkin tunnistaisivat minut, jos sattuisivat kaikki tänne kirjoittamani viestit(tai edes osan niistä) jostain syystä lukemaan. Itse en muuten ole tietoinen siitä, kirjoittaako kukaan tutuistani myös tänne. Ja eipä sillä mitään vaikutusta omiin kirjoituksiini olisikaan, vaikka joku kavereistani palstalla pyörisikin.

Oma lukunsa ovat sitten erilaiset tapaamiset, joissa kirjoittajat tutustuvat toisiinsa ihan konkreettisellakin tasolla. Näiden myötä osa anonymiteetista luonnollisesti katoaa, vaikka se ei itse keskustelupalstalla välttämättä millään tavoin näykään. Itse olen tähän asti pysynyt poissa kaikista tapaamisista, mutta ensi kesän mahdollinen Ässä-meeting on jo vahvasti harkinnassa. Tottahan on kuitenkin sekin, että viestit avautuvat hieman paremmin, kun on olemassa kasvot, joihin ne osaa yhdistää. Näin ainakin itse asian koen.

Entä toimitko samalla tavoin kuin Jatkoajassa myös muilla palstoilla, joiden keskusteluun osallistut? Onko palstojen välillä eroa siinä, mitä itsestäsi julki tuot? Itselläni Jatkoaika on ainoa foorumi, jonne olen koskaan mitään kirjoittanut, joten omat kokemukseni muista keskustelupalstoista ovat hyvin vähäiset.

Eli olisi tosiaan mukava kuulla muidenkin ajatuksia siitä, mihin te vedätte nettikeskusteluissa rajan oman henkilöllisyytenne suhteen sekä anonymiteetista noin ylipäänsä. Ja vielä kerran: Pidetään se mahdollinen keskustelu yleisellä tasolla ja jätetään ne nimien arvailut väliin.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kaikkihan apinan tuntee, mutta apina ei tunne ketään...
Itse haluan pysytellä piilossa nimimerkkini suojassa. Tämä asia ei ole hyvin onnistunut, sillä eräs opiskelukaverini tunnisti minut suosikkijoukkueen, profiilin ym. kautta. Näin ollen edessä oli profiilin muuttaminen.
Suosikkijoukkueeni (jääkiekossa) saitille kirjoittelen silloin tällöin. Muille palstoille ei ole aikaa/halua...
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Aluksi ujostelin nimimerkin takana, mutta nyt on jo moni nähnyt tämänkin pärstän, joten aivan sama mulle. Myönnän, että jännitin esmes Jatkoajan järjestämää ensimmäistä laivaristeilyä jonkin verran aluksi, kunnes huomasin, että tavallisia (ja eri-ikäisiä) tallaajia tässä itse kukin on.

Moni tietää nimenikin, mutta en silti koe aiheelliseksi mainostaa suureen ääneen kuka olen jne. Ne tietävät, ketkä tietävät, ja ne tulevat tietämään, ketkä tulevat. Niin se maailma menee. Ja nettinickki Arnold jatkaa oloaan.

Ketjunavaajalle sen verran, että rohkeasti vaan ensi kesän Ässä-fanien bileisiin. Varmasti tämä jo kahden vuoden aikana perinteiseksi muodostunut miitti jatkaa. Itse olen ollut molempina kertoina mukana ja hauskaa on ollut.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jatkoajan lisäksi on pari musiikkiin liittyvää foorumia, jonne kirjoittelen, tosin eri nimimerkillä. Täällä JA:ssa on joitakin jotka tietävät kuka olen, muissa foorumeissa tuskin kukaan minua tunnistaa. Anonymiteetti on näissä muissa foorumeissa itselleni tärkeämpi kuin JA:ssa, mutta en omaa nimemäni silti täälläkään lähtisi kertomaan.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nimimerkki antaa tietynlaisen suojan ja sen avulla voi kertoa asioita joita ei välttämättä kertoisi suoraan omalla nimellä.
Tottakai voidaan esittää kysymys "kannattaako kirjoittaa tekstiä jonka takana ei pysty seisomaan omalla nimellä"?

Itse olen saanut kärsiä "oikeassa elämässä" siitä, että olen kirjoitellut (liian helposti tunnistettavana) nettifoorumille mielipiteitä joita ei olisi saanut tulla julki minun esittämänä. Mielipiteitä jotka eivät sinällään olleet erityisen paheksuttavia.

Olen sitä mieltä, että jokaisella pitää olla oikeus pysyä anonyyminä niin halutessaan. Nick antaa mahdollisuuden keskustella myös henkilökohtaisemmista asioista. Kuitenkin, jos mopo karkaa liian kauas lain tuolle puolen, pitää kirjoittaja saattaa vastuuseen.

Periaatteena olen pitänyt sitä, että kasvotusten olen valmis luopumaan anonyymiteetistäni koska silloin näen millaisten tyyppien kanssa olen tekemisissä. Tämän vuoksi en koe esimerkiksi miittejä minkäänlaisena ongelmana. Olen saanut tämänkin palstan kirjoittajista monta uutta frendiä.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän vuoden aikana olen tavannut useita täällä vaikuttavia nimimerkkejä oikeassa elämässä ja kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. Oikeastaan tämä kaikki on tapahtunut tutustumalla alkuvuodesta vain yhteen uuteen nimimerkkiin, joka sitten on tutustuttanut minut aika moneen muuhun.

Minulle ei ole ongelma, jos tavatessa joku nimeni saa tietää. Molemminpuoleinen esittäytyminen on aika luontevaa. Tietenkään en halua, että nimeni täällä jossain näkyisi, mutta enpä juuri ole jaksanut anonymiteettia sen kummemmin miettien varjella. Kaverit tietävät nickin ja jopa kutsuvat joskus minua Teacupiksi. Perheenjäseniä on keskustelupalstalle rekisteröitynyt ja silloin tällöin he lukevat keskusteluja ja toki tietävät nickini.

Enpä ole ollut kovinkaan ahkera tai persoonallinen kirjoittaja, joten tuskin kellään ihmeempää hajua henkilöllisyyteni selvittämiseen on.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Loppujen lopuksi on melko vähässä ne asiat joista en voisi puhua, itseni ollessa kyseessä. Toki se riippuu henkilöistäkin ja yleisestä ilmapiiristä, miten vastaanottavat asioita. Jatkoajassa, kuten monessa muussakin paikassa on kuitenkin melko avointa tuo miten voi itseään tuoda esiin ja ei siitä ainakaan kieroonkatsomista tule, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Turha sitä kuitenkaan on hävetä mitä on. Minä olen minä.

No, oikeaa nimeäni nyt en välttämättä täällä halua mainostaa, sen saa kyllä helposti selville muutoinkin (en nyt sitä oikeaa tuttavuutta tekeviltä ihmisiltä panttaa, esim. miiteissä tai muutoinkaan) ja moni sen jo tietääkin. On totta että kun tapaa näitä ihmisiä oikeasti, niin tiettyä salaperäisyyttä katoaa omalta kohdalta ja myös niihin ketkä on tavannut, suhtautuu hivenen eri lailla. Minua sekään ei haittaa, ainakaan omalla kohdallani. Käytännössä olen täällä kuin mitä olen oikeastikin, erotuksena vain että käytän oikean nimeni tilalla siis tätä aliasta. En siis mielestäni vedä roolia, mitä nyt joskus tulee tahallisesti kärjistettyä asioita, mutta sitä nyt teen oikeastikin.

Ajatukseni voin siis paljastaa, mutta en henkilötietojani.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Tunkin sosiaalipsykologisten ihmiskokeiden tuloksia vapaasti soveltaen väitän, että ketjunavaus on tarpeeton, koska kaikki elämme tämän palstan kautta eikä näinollen nimimerkkien takana ole mitään peittelemisen, saati sitten paljastamisen arvoista.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Omalla kohdallani anonyymius on karissut jo kauan aikaa sitten. Pärstän näkee kuka tahansa halukas, jos tietää mistä etsiä ja yleensä olen sillä kannalla muutenkin, etten höpise netissäkään mitään, jota en olisi valmis sanomaan myös kasvotusten. Erinäiset esiintymiset paikallisissa medioissa menneisyydessä (ja tulevaisuudessa...) ovat myös olleet omiaan yhdistämään nimimerkkiä ja sen takana "piilevää" henkilöä.
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Anonymiteetti heheh!
Eipä ole tarvinnut koskaan ajatella sitä mitä kirjoitan tänne tai Jypin sivuille peläten että joku voisi tunnistaa minut.
Jyväskylässähän aktiivien piirit ovat sen verran pienet että kaikki tuntevat toisensa muutenkin pelireisuilta tai vastaavilta (tai ainakin naama on tuttu).
Ja allekirjoittaneen osalta tuo anonyymius on muutenkin aika teoreettista koska olen kulkenut peleissä jo vuodesta -94 päälläni pelipaitoja joidenka selässä on aina lukenut: Kapo 00
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itselläni on aikalailla se linja, että jos muut kirjoittavat nimimerkeillä, kirjoitan itsekin ja pidän identiteetin suurinpiirtein salassa (joskin henkilökohtaisesti jo itse itseni pystyisin salapoliisityöllä paljastamaan). Jos taas keskustelijat käyttävät omia nimiään, kirjoitan itsekin omalla nimelläni.
Pääsääntöisesti siis nyysseissä mennään omalla nimellä ja netin keskustelupalstoilla nimimerkillä.
Omalla nimellä kun kirjoittaa niin pitää toki hieman miettiä sanomisiaan, koska google muistaa viestit vuosienkin takaa.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ehkä tällä palstalla sukunimeäni ja osoitettani menisi kertomaan, mutta muuten olen varmaan aika hyvin "paljastettu".
Eipä taida monia Helsingin seudun faneja löytyä joita en olisi tavannut, suurimmalla osalla on puhelinnumeroni, ja joitain tapauksia näen urheilutapahtumien ulkopuolellakin erittäin usein.
Ymmärrän hyvin jos joku ei halua henkilöllisyyttään paljastaa, itse en pidä sitä niin kamalana asiana jos joku minut tunnistaa jossain.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Nettikeskustelujen yksi parhaista puolista on mahdollisuus yksityisyyteen. Siinä vaiheessa kun tuo anonymiteetti poistuu, niin osasta aiheita tulee tabuja.

Itse en ole lähtenyt muita keskustelijoita tapaamaan, enkä edes juurikaan kirjoittele sellaisista asioista, joista tuttavani minut tunnistavat.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Semmoinen jännä pointtihan tässä on, että kun kaikilla on nimimerkki jonka "suojista" kirjoitellaan, niin omalla nimellä esiintymisestä tulee poikkeavaa. (Se, miten "suojassa" kukin itsensä tai siis henkilöllisyytensä tosiasiassa pitää, tietysti vaihtelee.)

Tarkoitan sitä efektiä että kun joskus näkee jonkun kirjoittavan tämäntyyppisellä palstalla "nimimerkillä" tyyliin (tämä on keksitty esimerkki) "Seppo Järvelä", niin

a) ensimmäiseksi ajattelee että se on kuitenkin nimimerkki sekä

b) jos näin ei ole, tai ainakin ihminen itse väittää kirjoittavansa ihan avoimesti omalla nimellään, niin useimpien intuitiivinen reaktio lienee että luuleeko toi olevansa jotenkin parempi kuin muut?
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Jos joku tunnistaa minut nikkini takaa niin ei se minua mitenkään haittaa ja varsinkin osa TPS kirjoittajista tietää minut oikealta nimeltäni ja naamaltani varsinkin, kun olen osallistunut TPS:n jatkoaika kirjoittajien pikkujouluihin pari kertaa. Ainakin muutamat Ässä- ja HIFK-fanit tietävät minut myös ainakin naaman perusteella, joten ei se anonyymisyys ole mikään pakon omainen tarve, mutta en siltikään nyt ala oikeaa nimeäni mainostamaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
...tai c) FutisForumista
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Kun itsellä on näinkin läpinäkyvä nimimerkki, niin tunnistakoon kuka tunnistaa. Ainoa haitta on se, että työnantaja urputtaa herran roikkuvan liikaa netissä. JA on tosin sallittu kun ollaan saman seuran miehiä. Täällä sekin räyhää taatusti jonkin tyhmän nickin suojista. Se on varma.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olen sen verran huomiohuora että todennäköisesti olisin mielissäni jos joku tunnistaisi minut jossain. Jos avatarit olisivat käytössä siinä olisi minun lärwäni.

Jatkoajan tyyli on myös varsin asiallinen, täällä tuskin törmää kehenkään josta voisi olla oikeasti uhkaa tai haittaa yksityiselämän puolella.
Kyllähän todellisuudessa läppä on kyllä yleensä vielä suorempaa kun tuntee muut keskustelijat ja heidän "heikkoutensa". Ystäviensä kohdallahan nyt kaikkea ei tule paljastettua, respect, ellei nyt joku satu paskantamaan eteisesi lattialle.

Noh, parempi suuret puheet kuin suuret luulot, jos joku oikeasti pahoittaa mielensä säätämisestä täällä koen oikeastaan onnistuneeni erinomaisesti. Tosikot kärsiköön ihan vapaasti kännykkäkoteloineen...

Jatkoajassa kirjoittaa useita erittäin lahjakkaita, mielenkiintoisia kynäilijöitä...olisi varmasti hauska tutustua heistä moneen jos kohdalle sattuisi. Naiset saavat myös lisäksi ehdottaa sitomisleikkejä aivan vapaasti! No juu...

Täällä kirjoittaa myös monta näsäviisasta, anonyymiä viisastelijaa joilla ei ole oikeasti mitään sanottavaa (moni artisti on legenda omassa mielessään) tai tämä on ainoa paikka jossa voi avautua ja vittuilla (kotinsa vessan lisäksi) mutta myös lukematon määrä harmaata ja yllätyksetöntä massaa (monelle minä olen myös yksi heistä).

Public humiliation is kewl.

L: Golden AWe
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
MP:n puheenjohtaja tunnisti minut Wilzuksi mikkeliläisen baarin terassilla ennen MP:n kotiottelua FC Honkaa vastaan. Se anonyymiydestä..
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Minulle on aivan yksi ja sama, että tietävätkö toiset kirjoittajat oikean henkilöllisyyteni. Anonyyminä pysyminen ei ole minulle tärkeää.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hauska juttu sinäänsä... Minua ei häiritse, jos minut täältä joku tunnistaa. Tuskin olen niin vihattu tai rakastettu, että siitä häiriötä olisi, vaikka viestin lähettäjänä lukisi Pikku Myyn sijasta oma nimeni. KUITENKIN tiedän, että kaikista tyttärensä toilailuista tietämätön isä-pappa tätä palstaa lukee, joten mikäli kirjoittelisin omalla nimelläni, olisi jutut jonkun verran sensuroidumpia. Periaatteessa hänkin kyllä (ja kuka tahansa muu tuttu myöskin) pystyisi minut tunnistamaan, mikäli lukisi viestejäni systemaattisesti läpi.

Saas muuten nähdä, millaista itsesensuuria sitä tulee jatkossa harjoittamaan palstaa lukevan poikaystävän ja tämän kavereiden takia:)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Anonyymiteettini meni jo aikapäivää sitten tällä palstalla, tästäkään huolimatta en viitsi pahemmin sensuroida kirjoituksiani, omana itsenäni kirjoittelen henkilöllisyyteni kertomisestani huolimatta.

vlad.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Mulla on Irkun kanssa sama juttu, eli Korkiksi mua on kakarasta asti kutsuttu, en edes muista kuka sen nimen keksi mutta väliäkö sillä. Onhan se helpompaa kutsua niin kuin sukunimellä joka on pitkä tai etunimellä kun kaimoja on monta...

Mutta pakko myöntää että anonyymiteetti on karissut ja en välttämättä lähtisi kirjoittamaan mistään hyvin henkilökohtaisista asioista tänne.

Suurimmalla osalla keskustelufoorumeja käytän samaa nikkiä ja joissain olen lisännyt syntymävuoteni perään. Mutta parilla foorumilla jossa haluan pysyä tuntemattomampana (tai ettei minua yhdistetä niin helposti) käytän eri nikkejä...

Onhan tuo samojen käyttö paljon helpompaa kuin vaimollani jolla on suunnilleen joka foorumille oma nimimerkki. En minä ainakaan muistaisi kaikkia...
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Mulla on vähän sama kuin Arnoldilla. Jotkut tuntee, jotkut eivät.
Rujon ulkomuotoni takia jotkut tunnistavat minut, kun liikun kaupungilla tai hallilla.
Tosin netistä löytää, jos haluaa nähdä.

Jatkis on ollut pystyssä kolme ja puoli vuotta. Uusia ystäviä olen saanut erittäin paljon, se on todellinen rikkaus.
Moni kutsuukin minua erilaisilla nimiväännöksillä. Bee-one oli se eka väännös, josta jäi eet sekä väliviiva pois. Samaa nimeä tunnistan nykyään.

Mitenkään en halua kaikkien tietävän kuka olen, koska nimeni voidaan yhdistää muutamaan paikkaan. Eikä sitä loppujen lopuksi ihan kaikkea halua paljastaa...
 

hokkineito

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki ja jossain määrin Oulun Kärpät
Oon sen verran tarkka, etten paljastais nimeeni täällä. Mutta en kauheesti aattele tunnistaako joku mut mahdollisesti profiilin tai juttujen perusteella. Muutama kaveri tietää kirjoitteluistani tänne, mutta koskaan ei oo kukaan tullu sanomaan, että tietäis kuka oon. Ei paniikkia, ei tuu koskaan sanottua sellasta, mitä tartteis sitten hävetä tai pyydellä anteeks. Ehkä parempi näin, ei tartte jatkuvaan olla miettimässä, mitä uskaltaa ittestään paljastaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös