Ne jutut mitä olen kuullut esim viime kevään ajoista, niin kyllä kyseessä on erittäinkin edarihenkinen kaveri.
Edari on sellainen henkilö, joka viettää epäurheilullista elämää myös kauden aikana ja vetelee puolivaloilla illasta toiseen, kun ajatukset on jo yöelämässä ja uusien naaraiden naaraamisessa. Edarille on ihan ok kontata sunnuntai-iltana jekkubrikan kanssa, vaikka tiistaina on peli. Väitän rohkeasti, että Vesalainen ei todellakaan ole mikään edari. Hänhän käy viikonloppuisin vapaapäivien aamuina usein avantouinneillakin. Jollei tulee samoilla silmillä suoraan yöstä, ei mene edariuden määreen alle.
Itseäni ei niin kauheasti kiinnosta, mitä pelaajat tekevät pelikauden ulkopuolella, kunhan ei oikeasti mene överiksi tai sorru laittomuuksiin. Hoitavat treeninsä kunnialla ja saavuttavat valmennuksen asettamat fyysiset tavoitteet. Onko ammattilaisurheilijan fiksua koskaan dokata paljon? Ei, tietenkään. Mutta ymmärrän myös, että jos pelaaja elää kauden aikana todella kurinalaisesti ja mahdollisuudet tavata myös muita kuin lätkäkavereita on hyvin rajalliset, pelikauden ulkopuolella voi ottaa vähän löysemmin. Kauden aikana on sitten eri asia, en tosin ole kieltämässä täysin sitäkään, että joskus käydään viihteellä, varsinkin, jos pystyy huoletta ottamaan yhden rokulipäivän. Mulle viihteellä käyminen ei ole synonyymi sille, että vedetään niin hirveät liiskat, että taju lähtee ja pari päivää menee hirveessä kanuunassa. Mutta kyllä välillä voi nauttia vähän alkoholiakin, jos se sopii kalenteriin eikä varmasti haittaa ammatinharjoittamista. Varsinkin silloin, jos itse kykenee tekemään havaintoja siitä, miten ne muutamat drinksut, valvominen ja makkispekkikset grilliltä vaikuttavat oman fyysiseen ja psyykkiseen olotilaan jälkikäteen.
Mutta sinänsä ymmärrän, jos Vesalaisesta tulee vahvat edarivibat, onhan hän isokokoinen ja näyttävä mieshenkilö, joka tykkää pukeutua hyvin ja heittää läppää itsevarmasti. Se vain ei vielä tee kenestäkään aitoa edaria.
Mä uskon Vesalaiseen edelleenkin. Jos joku ajanjakso tällaiselle maalittomuudelle pitäisi valita, tämä voi lopulta olla hyväkin aika. Erilaiset tunteet prosessoituvat kauden aikana ja mun on ainakin vaikea kuvitella, ettei sitä maalijyvää enää tämän kauden aikana löytyisi ollenkaan.