Kristian Vesalainen HIFK:ssa

  • 115 502
  • 687

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vähän liikaa saa Vessi nyt julkisuutta. Parempi olisi jos kukaan ei edes huomaisi hänen pelaavan meillä. Kymmenen vuoden sopparia vaan pöytään ja toimittajille vinkki: Katsokaa, BULI!

Noo tällä kaudella nyt all in muutenkin. Jos ei finaaleissa pelata, niin vaihtoehto on oikeestaan enää siirtyä munkkiluostariin ja palata ns.perusasioihin teekupin ääreen. Muukalaislegioona on tietysti toinen, jos sellanen vielä on olemassa, mut vähän turhan raju. Ja vielä se aggre-ranska olis siihen päälle pettymysten jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Taisin kirjoittaa jossain kohtaa ennen kauden alkua että Vesalainen tulee voittamaan Liigan pistepörssin tällä kaudella, ja nythän tämä ennustus alkaa olemaan vahvasti raiteillaan. Vesa Laine on ELÄIN!

Tottakai voittaa. @BOLia mukaillen hän on itse itsensä pahin vihollinen (?) tai este menestykselle tms. Kun hänellä on flow päällä itseluottamus kunnossa, on zonessa ja painaa menemään stressittömänä, ei häntä pysäytä mikään, eikä kukaan. Itse veikkasin Vesalaiselle IFK:n sisäisen pistepörssin voittoa veikkausketjussa kauden alla pisteillä 58 runkosarjassa ja 17 pudotuspeleissä, mutta koko pistepörssin voittajaksi veikkasin kyllä Suomea tai Palvetta. Myönnetään, että myös maalipörssissä ajattelin hänen edelle kipuavan sekä Meskanen että Gardiner.

En loukkaannu, jos olenkin väärässä ja hän voittaa kummatkin.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tottakai voittaa. @BOLia mukaillen hän on itse itsensä pahin vihollinen (?) tai este menestykselle tms. Kun hänellä on flow päällä, itseluottamus kunnossa ja painaa menemään stressittömänä, ei häntä pysäytä mikään, eikä kukaan.

Kyllä, minä niin totesin. Vielä kun Vesslainen itse tajuaisi senkin, että flow-tila ei mitenkään voi kestää koko ottelua, vaan ne ovat lyhyitä, mutta ottelun kannalta hyvinkin ratkaisevia hetkiä. Usein flow on lätkässä vaikka vain yksi vaihto. Sitä kautta voi saada itseluottamuksen ja pelirohkeuden onnistumisten kautta kuntoon, mutta varsinaisesta flowsta ei hyvin todennäköisesti ole kyse. Ja sen vuoksi flowta pitäisi lakata tavoittelemasta pitkäkestoisena ”juttuna”.

Kokemuksen myötä rutiini erilaisista tilanteista kentällä kasvaa ja se taas vaikuttaa ratkaisuihin kentällä. Aina nekään ei onnistu, mutta kokemus ja rutiini ovat ne tekijät, jotka todennäköisimmin pitävät pelaajan suoritustason korkealla illasta toiseen, ei flow.

Joukkueen kannalta parhaita ja luotettavimpia pelaajia ovat ne, joiden taso ei hirveästi heittele. Ja siinä Vesalainen on mennyt eteenpäin. Väitän, että on seurausta kokemuksesta. Hyvistä ja huonoista.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Kyllä, minä niin totesin. Vielä kun Vesslainen itse tajuaisi senkin, että flow-tila ei mitenkään voi kestää koko ottelua, vaan ne ovat lyhyitä, mutta ottelun kannalta hyvinkin ratkaisevia hetkiä. Usein flow on lätkässä vaikka vain yksi vaihto. Sitä kautta voi saada itseluottamuksen ja pelirohkeuden onnistumisten kautta kuntoon, mutta varsinaisesta flowsta ei hyvin todennäköisesti ole kyse. Ja sen vuoksi flowta pitäisi lakata tavoittelemasta pitkäkestoisena ”juttuna”.

Kokemuksen myötä rutiini erilaisista tilanteista kentällä kasvaa ja se taas vaikuttaa ratkaisuihin kentällä. Aina nekään ei onnistu, mutta kokemus ja rutiini ovat ne tekijät, jotka todennäköisimmin pitävät pelaajan suoritustason korkealla illasta toiseen, ei flow.

Joukkueen kannalta parhaita ja luotettavimpia pelaajia ovat ne, joiden taso ei hirveästi heittele. Ja siinä Vesalainen on mennyt eteenpäin. Väitän, että on seurausta kokemuksesta. Hyvistä ja huonoista.
Hyvä teksti, mutta erimieltä flowsta, se kyllä voi kestää koko matsin, sä oot niin zonessa vaan et pelaat pelkästään vaistoilla( ja niillä rutiineilla mitä kausi hinkattu, sä tiedät kavereiden liike radat yms.).
Peli hidastuu ja sul on aikaa tehdä oikeita valintoja.

Mut et siihen on hyvä mahdollisuus, sun pitää saada tehtyä rutiini suorituksia oikein, niin se on hyvä selkäranka.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä teksti, mutta erimieltä flowsta, se kyllä voi kestää koko matsin, sä oot niin zonessa vaan et pelaat pelkästään vaistoilla( ja niillä rutiineilla mitä kausi hinkattu, sä tiedät kavereiden liike radat yms.).
Peli hidastuu ja sul on aikaa tehdä oikeita valintoja.

Mut et siihen on hyvä mahdollisuus, sun pitää saada tehtyä rutiini suorituksia oikein, niin se on hyvä selkäranka.

Se tila ei vaan välttämättä ole flow. Yksinkertaistettuna: flow:ssa ihminen on ikään kuin uppoutunut omaan tekemiseensä eikä ”näe eikä kuule ulkopuolisia asioita”. Kentällä tämä ei vain ole mahdollista kuin korkeintaan hyvin lyhyitä hetkiä, kun siellä ei kukaan voi uppoutua pelkästään omaan tekemiseensä loputtomasti. Kuten nyt vaikka jonkun vaihdon hyökkäyspään pelaaminen voi kuitenkin saada pelaajan flowhun. Jo pelkästään vaihtoon meneminen katkaisee sen flown ja seuraava oma vaihto voi tulla eteen vasta minuuttien päästä. Jos verrataan vaikka juoksijaan, juoksijalla flow-tilaan pääseminen on todennäköisesti helpompaa, koska vain hän itse vaikuttaa suoritukseen (ellei sitten joku kaadu suoraan eteen, mutta tämä ei liene kovin yleistä kuitenkaan suhteessa toistojen määrään) eikä suoritus keskeydy. Jatkuvassa virtaustilassa ei kykene olemaan kuin pienet, alle 5v. lapset, joille kaikki on uutta ja mielenkiintoista, jolloin flowt ovat ajallisesti lopulta lyhyitä hetkiä, toki tehtävästä riippuen. Eli, vaikka tutkielman tekijä voi olla flowssa pitkäänkin, jos saa tehdä juttuaan rauhassa ilman keskeytyksiä. Jääkiekkoilijalle sellainen on mahdotonta.

Sanoisin, että flow:n määritelmää käytetään ehkä vähän väärin ja olen siihen itsekin syyllistynyt. Moni tarkoittaa flowlla sellaista ”mikään ei ole mahdotonta ja kaikki onnistuu”-tilaa, mutta mä en itse ole lainkaan varma, että se on ”teknisesti” välttämättä juuri sellainen flow-tila, mitä flow oikeasti tarkoittaa. Mutta voin toki olla väärässäkin. Mutta loppupeleissä hyvin näennäisestä erosta kysymys.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Se tila ei vaan välttämättä ole flow. Yksinkertaistettuna: flow:ssa ihminen on ikään kuin uppoutunut omaan tekemiseensä eikä ”näe eikä kuule ulkopuolisia asioita”. Kentällä tämä ei vain ole mahdollista kuin korkeintaan hyvin lyhyitä hetkiä, kun siellä ei kukaan voi uppoutua pelkästään omaan tekemiseensä loputtomasti. Kuten nyt vaikka jonkun vaihdon hyökkäyspään pelaaminen voi kuitenkin saada pelaajan flowhun. Jo pelkästään vaihtoon meneminen katkaisee sen flown ja seuraava oma vaihto voi tulla eteen vasta minuuttien päästä. Jos verrataan vaikka juoksijaan, juoksijalla flow-tilaan pääseminen on todennäköisesti helpompaa, koska vain hän itse vaikuttaa suoritukseen (ellei sitten joku kaadu suoraan eteen, mutta tämä ei liene kovin yleistä kuitenkaan suhteessa toistojen määrään) eikä suoritus keskeydy. Jatkuvassa virtaustilassa ei kykene olemaan kuin pienet, alle 5v. lapset, joille kaikki on uutta ja mielenkiintoista, jolloin flowt ovat ajallisesti lopulta lyhyitä hetkiä, toki tehtävästä riippuen. Eli, vaikka tutkielman tekijä voi olla flowssa pitkäänkin, jos saa tehdä juttuaan rauhassa ilman keskeytyksiä. Jääkiekkoilijalle sellainen on mahdotonta.

Sanoisin, että flow:n määritelmää käytetään ehkä vähän väärin ja olen siihen itsekin syyllistynyt. Moni tarkoittaa flowlla sellaista ”mikään ei ole mahdotonta ja kaikki onnistuu”-tilaa, mutta mä en itse ole lainkaan varma, että se on ”teknisesti” välttämättä juuri sellainen flow-tila, mitä flow oikeasti tarkoittaa. Mutta voin toki olla väärässäkin. Mutta loppupeleissä hyvin näennäisestä erosta kysymys.
Taas hyvä teksti, mut sanotaan sitä et on zonessa.
Silloinkun sulla tulee mahdollisuus et vastustajat on sijoittunut väärin niin sä suunnilleen tiedät mitä tässä tapahtuu ku olet pelivälineessä kii.

Voi tulla pari vaihtoo väliin ettei pysty edistää pelii ku normisuorituksilla, mut aina ku hyppäät kaukaloon niin sä toivot et tulis väylä maalintekoon ja flowssa sä et vaan kelaille liikoja vaan just to it!
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laineen Veskun haastattelu Liigan sivuilla:

Muuten hyvä, mutta väärä Carl kiekkokoulun vetäjänä :)

-Hän oli jo 4-vuotiaana Carl Brewerin kiekkokoulussa. Pikkujunnuna hän hillui joukkuetovereidensa kanssa katsomossa HIFK:n "edarin" peleissä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Upea syöttö Kuokkasen 1-0 maaliin!
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Valitettavasti pettymys maajoukkueessa, eilisessä pelissä toki haittasi myös Turkulaisen surkeus ja Borgströmin vaisuus.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valitettavasti pettymys maajoukkueessa, eilisessä pelissä toki haittasi myös Turkulaisen surkeus ja Borgströmin vaisuus.

Mitä odotit ensikertalaiselta, jolla kokonaan uudet ketjukaverit ja alla parit treenit jengissä, joka pelaa Jukka Jalosen alaisuudessa? Hattutemppuja ja täydellistä dominointia?

Mun silmiin ei ole nähty ihan parasta Vesalaista, mutta en kyllä sitä varsinaisesti odottanutkaan. Ihan hyvin on vetänyt.
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Mitä odotit ensikertalaiselta, jolla kokonaan uudet ketjukaverit ja alla parit treenit jengissä, joka pelaa Jukka Jalosen alaisuudessa? Hattutemppuja ja täydellistä dominointia?

Mun silmiin ei ole nähty ihan parasta Vesalaista, mutta en kyllä sitä varsinaisesti odottanutkaan. Ihan hyvin on vetänyt.
Odotin selvästi enemmän kuin Jääskältä. Esimerkiksi vahvaa luistelua, laadukasta hyökkäämistä tulosyksikössä ja ylivoimalla myös tehoja. Hyvä IFK:lle että oli kauttaaltaan vähän vaisu, ei ainakaan NHL ole heti viemässä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

MK47

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Vesku kommentoi jatkiksen haastattelussa näin:

Mahdollinen paluu NHL:ään ei ole päällimmäisenä mielessä.

− Totta kai sinne haluaisi palata jossain vaiheessa isoihin karkeloihin, mutta ei ole mikään ihan "must"-juttu.

Eli ens kausi vielä himassa ja sitten kokeilemaan änärin portteja?
 

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC
Joku vaihtoi Tampereella meiän Vesalaisen johonkin toiseen...
 

Zamppaaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen varmaan vähemmistössä mielipiteeni kanssa, mutta mun mielestä Vesalainen vois lähtee menee tän kauden jälkeen. Tuloksen teon kärkukko ja ihan älyttömän epätasainen pelaaja.

Vesalainen tällä kaudella 23 ottelua

0 pisteen iltoja 12
1 pisteen iltoja 4
2 pisteen iltoja 5
3+ pisteen iltoja 2

Silloinkun peli kulkee, niin tekee mitä lystää, mutta liikaa tulee näitä ohi pelejä. Lisäksi todella flegmaattista tekemistä kuten tänään, kun pisteitä ei tule se 2+ per peli
 

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Toi rankkari oli jotain käsittämätöntä paskaa. En ole pelaaja, mutta ei tarvi olla lehmä tietääkseen että maito on hapanta. Mun silmään ei edes viitsinyt yrittää...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen varmaan vähemmistössä mielipiteeni kanssa, mutta mun mielestä Vesalainen vois lähtee menee tän kauden jälkeen. Tuloksen teon kärkukko ja ihan älyttömän epätasainen pelaaja.

Vesalainen tällä kaudella 23 ottelua

0 pisteen iltoja 12
1 pisteen iltoja 4
2 pisteen iltoja 5
3+ pisteen iltoja 2

Silloinkun peli kulkee, niin tekee mitä lystää, mutta liikaa tulee näitä ohi pelejä. Lisäksi todella flegmaattista tekemistä kuten tänään, kun pisteitä ei tule se 2+ per peli
Huh. Jos nämä tilastot faktoja niin heräsin juuri
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toi rankkari oli jotain käsittämätöntä paskaa. En ole pelaaja, mutta ei tarvi olla lehmä tietääkseen että maito on hapanta. Mun silmään ei edes viitsinyt yrittää...

Yritti, mutta kun kuuppa on jostain syystä jumissa, niin oli kuin peura ajovaloissa.

Valmennuksen piikkiin meni tämä rankkarivalinta. Jos Vessi on oikealla tavalla vittuuntunut, hän voi pistää puhtaalla kiukulla sisään, mutta tänään/eilen ei ollut se päivä. Nyt ilmassa oli lähinnä turhautumista ja yleensä aina silloin, Vesalaisesta on melkein enemmän haittaa kuin hyötyä. Vessi vaikuttaa väsyneeltä ja se näkyy paitsi fysiikassa, myös henkisellä puolella.

Kirjoitan ajatuksiani valmennuksen ”valinnoista” ja päätöksistä yleisesti enemmän Peltosen ketjuun myöhemmin. Lyhyellä tähtäimellä olen tosi eri mieltä muutamasta asiasta, pitkällä tähtäimellä en ehkä sittenkään. Vesalaisen kohdalla kehitystä ei kuitenkaan tapahdu, jos ei joudu mukavuusalueensa ulkopuolelle. Ja se vaatii myös meiltä sietokykyä. Palkinto voi kuitenkin olla suuri ja sietämisen arvoinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös