Kukkonen oli 24-vuotias lähtiessään Oulusta. Täällä steegilit, nopat ja muut Lassea pelaajana ilmeisen huonosti tuntevat lyttäävät Kukkosta lähinnä Mertarannan innoittamina joidenkin maajoukkuepelien muutamista virheistä.
Pelaajana uskon Lassen kehittyneen ikävuosien 24 ja 31 välillä. Lassella on vielä pari-kolme vuotta, ennenkuin liike alkaa hidastua. Luuleeko nämä steegilit ja nopat, ettei 173 NHL-ottelua opeta pelaajalle mitään? Ettei 159 KHL-ottelua kehitä pelaajaa millään tavalla? 66 MM-kisaottelua, eikä mitään SM-Liigatasolla käyttökelpoista tarttunut mukaan?
Sinähän se olet kova ihmettelemään. Pianhan tuota nähdään keneltä puuttuu arvostelukyvyn puute. Kukkonen on 31-vuotias, siis puolustaja parhaassa iässään. Hän on pelannut seitsemän viimeistä vuotta kotoista Liigaamme kovemmissa sarjoissa. Minun ei tarvitse toivoa, että hän olisi edes lähellä vuoden 2006 tasoaan. Tiedän, että hän on nyt parempi kuin vuonna 2006.
Katkeruutesi Kukkosta kohtaan ymmärrän, mutta mistä johtuu tämä Jalosenkin mollaaminen? Suomen kaikkien aikojen meritoitunein ja paras valmentaja valitsee mielestäsi joukkueeseensa pelaajat selänpesutaitojen perusteella?
Jos Kukkonen olisi parempi pelaaja kuin vuonna 2006 hän pelaisi ihan muissa sarjoissa kuin SM-liigassa. Jokainen pelaaja on yksilö ja toisten taso tippuu aikaisemmin kuin toisten eikä ole mitään kaavaa sanoa, että 31-vuotias pelaaja olisi parhaassa iässään.
Kukkonen oli luultavasti vielä kaudella 2009-2010 parempi pelaaja kuin vuonna 2006, mutta sen jälkeen miehen taso on laskenut roimasti vuosi vuodelta. Kuten sanoin tasonlasku on yksilöllistä ja joillakin se tapahtuu nopeammin kuin toisilla. Esimerkiksi Niklas Hagman oli vielä vuonna 2010 Suomen ihan kärkihyökkääjiä tehden 25 maalia NHL:ssä. Sen jälkeen miehen taso on laskenut todella roimasti eikä miehellä ole vieläkään kovin paljon ikää.
Ymmärrän että Kärppäfanit toivovat ja osin hieman sokeasti uskovat Kukkosen entisiin kykyihin. Mutta kertoo osittain kyllä jotain jo selkeästä itsepetoksesta väittää Kukkosen olevan nyt parempi pelaaja kuin mitä hän oli täältä lähtiessään. Kokemuksien tuomaa etua ei voi väheksyä, mutta kun pelillinen taso on romahtanut näinkin pahasti niin niillä kokemuksilla ei voi millään paikata sitä menetettyä pelillistä tasoa.
Itse olen enemmänkin väittänyt tässä, että viime vuosien näytöillä Kukkosta ei vaan mielestäni millään voi suoraan istuttaa liigan parhaimpien puolustajien joukkoon.
Jalosesta vielä niin itse en pidä häntä ollenkaan Suomen parhaana valmentajana. Minulle kaikkien aikojen paras suomalainen valmentaja on Raimo Summanen siitä huolimatta, että hänellä on ollut kaikenlaisia ongelmia viime vuosina. Erkka Westerlundiakin pidän kovempana valmentajana kuin Jalosta.